Har fått en massa gjort idag, men det enda jag fotograferade var visst att förrådet målades vitt invändigt: Öppet förråd med invändiga väggar målade vita, omgiven av röda väggar och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag jobbat mindre, men fotograferat mer:
Hushörn med pågående dörrarbete och verktyg, samt nya regntunnor bredvid trädgård och paket med utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regnvatten rinner från stuprör ner i en blågrön insamlingstunna mot en rödmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trätrall framför hus med öppen röd dörr, stege och nya utemöbler synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyinstallerad röd dörr i en tegelvägg med ett angränsande trädäck och nya grå utemöbler under ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att avsluta arbetet med dörren, blir klart en annan dag:
En röd trädörr under installation med vattenpass och handtaget monterat, stödda av stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår fick vi hem de nya utemöblerna som beställdes från Bauhaus i helgen:
Nytt set av utemöbler på en träterrass mot en röd vägg och gröna häckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Och sent igår kväll blev dörren klar. Nyinstallerad röd dörr på en tegelbyggnad med en väntande stege och byggstenar vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit dörr med rött dörrkarm på ett tegelhus, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid tillfälle ska ett enklare bleck sättas ovanför densamma, samt en hasp monteras.
 
  • Gilla
F.Taleman och 3 till
  • Laddar…
Beställde fönstrena 12/8. De levererades 6/10 och monterades dagen efter. Dock är spanjoletten paj, så handtaget på utsidan funkar inte. Men det är reklamerat. Nytt dubbelfönster installerat i tegelhus, med plåt/plywood panel mellan fönstren och vita karmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör med nyligen installerade fönster och plywoodpanel mellan dem i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade fönster i ett vardagsrum med öppen utsikt till en grönskande häck och rödmålat staket, med synlig plywood mellan fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Firman som vi anlitade ville antingen sätta plåt eller 22mm tjock panel mellan fönstren, men jag valde att själv fixa spårad plywood för att matcha befintlig panel på bästa sätt. Så i stort sett är tillverkning, målning och montage av dessa mitt bidrag till fönsterbytet.
 
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Fick lite gjort idag, innan regnet kom.
[bild]
Nr två och tre bortifrån sitter inte fast utan lades på plats mest för att ev skydda mot lite regn.
[bild]
Hejsan!

Snyggt jobb du gjort! Sitter i samma sits idag, skall lägga kortlingarna för plasttaket funderar på om man skall jacka ur för alla reglarna eller skråskruva mellan reglarna. Hade egentligen bestämt mig för att skråskruva samt sätta svarta vinkeljärn från undersidan. Typ dessa hittar bara dessa och inser hur dyrt det kommer att bli.
https://www.bauhaus.se/vinkelbeslag...yJ40ZTJCjjXIaaMqRqyfnfVRRaZVdEJRoCk4cQAvD_BwE

Nu ser jag hur fint det blir när man fäller in dem. Men blir ett himla jobb ju. Gjorde du urjackningarna på plats när du hade takreglarna uppe?

/Bengt
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Hejsan!

Snyggt jobb du gjort! Sitter i samma sits idag, skall lägga kortlingarna för plasttaket funderar på om man skall jacka ur för alla reglarna eller skråskruva mellan reglarna. Hade egentligen bestämt mig för att skråskruva samt sätta svarta vinkeljärn från undersidan. Typ dessa hittar bara dessa och inser hur dyrt det kommer att bli.
[länk]

Nu ser jag hur fint det blir när man fäller in dem. Men blir ett himla jobb ju. Gjorde du urjackningarna på plats när du hade takreglarna uppe?

/Bengt
Tack! Ja, själv tycker jag också det är snyggare med infälld läkt. I mitt jackade jag ur när takreglarna satt uppe, men kan tänka mig att det går att göra innan de kommer upp. Det senare är väl bra om man tycker det är jobbigt att stå på stege och såga, eller så. Men det kräver kanske lite eftertanke före, så uttagen hamnar rätt.

Sen vet jag inte om det var så jobbigt, i alla fall inte för mig, men det var många urtag ;)
 
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Tack! Ja, själv tycker jag också det är snyggare med infälld läkt. I mitt jackade jag ur när takreglarna satt uppe, men kan tänka mig att det går att göra innan de kommer upp. Det senare är väl bra om man tycker det är jobbigt att stå på stege och såga, eller så. Men det kräver kanske lite eftertanke före, så uttagen hamnar rätt.

Sen vet jag inte im det var så jobbigt, i alla fall inte för mig, men det var många urtag ;)
Tänker också att man gör på plats för att få allt på rätt plats med stege fogsvans och stämjärn. Jag står i valet och kvalet får fundera ju.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Tänker också att man gör på plats för att få allt på rätt plats med stege fogsvans och stämjärn. Jag står i valet och kvalet får fundera ju.
Kommer dina kortlingar och reglar också att vara svarta? I så fall kan det vara klokt att måla ovansidan i en ljus färg/vit.
På vårt andra plasttak har vi bruna takreglar (70-talshus) och där är det som brännmärken över reglarna längst in, där plasten smält.
 
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Kommer dina kortlingar och reglar också att vara svarta? I så fall kan det vara klokt att måla ovansidan i en ljus färg/vit.
På vårt andra plasttak har vi bruna takreglar (70-talshus) och där är det som brännmärken över reglarna längst in, där plasten smält.
nej de kommer att vara träfärgade men skall måla allt vitt på ovansidan innan jag lägger plasten.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
nej de kommer att vara träfärgade men skall måla allt vitt på ovansidan innan jag lägger plasten.
Har du tips på vilken vit färg man kan använda till att måla reglarna på ovansidan? Tänkte att man kan använda en liten roller men vill ju inte ha färg någon annan stans än just på ovansidan av reglarna. Tänker att färgen måste vara tjock.
 
B Bengt65 skrev:
Tänker också att man gör på plats för att få allt på rätt plats med stege fogsvans och stämjärn. Jag står i valet och kvalet får fundera ju.
Ett alternativ är en kombination av de båda metoderna. Jag skråskruvade läkten mellan alla reglar förutom de yttersta där jag jackade ur för att kunna få stöd för överhänget. Några vinkeljärn behövs inte, det håller bra ändå.

Hittade ett par bilder på telefonen. Zooma in så ser du hur jag menar.

Delvis byggt trädäck i en trädgård med nyinstallerade vita reglar och läkter på en pergola-liknande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nybyggd pergola med skråskruvad läkt på en träaltan vid ett tegelhus, verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Har du tips på vilken vit färg man kan använda till att måla reglarna på ovansidan? Tänkte att man kan använda en liten roller men vill ju inte ha färg någon annan stans än just på ovansidan av reglarna. Tänker att färgen måste vara tjock.
Tyvärr, någon färg- eller målarexpert är jag inte. Hade vit fasadfärg hemma, så det fick det bli.

Men alltså, kör du resten trärent så funkar det nog omålat även på ovansidan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Tyvärr, någon färg- eller målarexpert är jag inte. Hade vit fasadfärg hemma, så det fick det bli.

Men alltså, kör du resten trärent så funkar det nog omålat även på ovansidan.

Jag har byggt med tryckinmrignerat, vill ju egentligen inte måla. Men det står så i monteringsanvisningarna att man skall måla vitt eller ljus färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.