K Kennylof skrev:
Då det ska användas som komplementsbostad måste en hel del regler följas enligt BBR, t ex när BOA'n större än 35m2 och mindre än 55m2 måste det gå och avskilja rum för vila eller rum för matlagning med väggar. Plus att det ska finnas fönster till det fria i detta utrymme. Gissar att det är därför dom inte vill göra det större.
Det är så vi tänkt. Den del av övervåningen som man går runt på är över 190 cm så vi tror det blir bra ändå. Säng, tv och uppgång från trappen får den lägre ytan vilken inte är så illa.
 
Kommunen kan göra bedömningen att 20 m inte är omedelbar närhet. En bedömning görs i varje enskilt fall.

I Riksdagens dokument https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...nden-mot-olovlig-kontorisering-mm_GD0337/html sid 47-8 står det:
För au vara bygglovsbefriade skall komplementbyggnadema enligt förslaget uppföras i omedelbar närhet av bostadshuset, vilket innebär att del inte är möjligt all i
någon nämnvärd utsträckning utöka hemfridszonen genom au uppföra sådana.


Det tolkar jag som att "omedelbar närhet" är inom hemfridzonen som ju är beroende på hur tomten ser ut, hur god insynen är , om det finns staket m.m. Alla tomter med staket så borde hemfridzonen hamna innanför staketet. Ta med denna hänvisning och visa kommunen, fungerar det inte ta med det i överklagandet.
 
Flytta in det från tomtgränsen, och skriv att det är det enda vettiga stället att bygga på
För du har framtida byggplaner för resten av tomten

ett framtida större garage och ett pool område ligger i framtida projekt
 
P
K Kennylof skrev:
Då det ska användas som komplementsbostad måste en hel del regler följas enligt BBR, t ex när BOA'n större än 35m2 och mindre än 55m2 måste det gå och avskilja rum för vila eller rum för matlagning med väggar. Plus att det ska finnas fönster till det fria i detta utrymme. Gissar att det är därför dom inte vill göra det större.
BBR 3:223, alltså?
Jag hade inte noterat den regeln när jag skummade BBR. ;)

Det står alltmer klart för mig att hela systemet med byggregler i Sverige är utformat som av en berusad elefant. Detta enorma detaljregleringsraseri måste kosta oss enorma mängder pengar till mycket tveksam nytta.

Tack för upplysningen! Nu ska jag återgå till att vara mera passiv i den här tråden och jag önskar TS lycka till i sin kamp.
 
  • Gilla
bearmaniac och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
BBR 3:223, alltså?
Jag hade inte noterat den regeln när jag skummade BBR. ;)

Det står alltmer klart för mig att hela systemet med byggregler i Sverige är utformat som av en berusad elefant. Detta enorma detaljregleringsraseri måste kosta oss enorma mängder pengar till mycket tveksam nytta.

Tack för upplysningen! Nu ska jag återgå till att vara mera passiv i den här tråden och jag önskar TS lycka till i sin kamp.
Yes, BBR 3:223.

Det har verken varit kul eller enkelt att lära sig regelverket och ändå missar man en hel del..

Tack för dina ord!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mycket att kommunens synpunkter beror på att du har angett syftet som ett Komplementbostadshus. Då måste du klara kraven för tillgänglighet med närliggande parkeringsplatser och rullstolsutrymmen invändigt. Gäststuga som syfte för en komlementbyggnad har mycket mindre begränsningar och om du flytta till en meter från granne och sex meter från väg också så lär det bli färre anmärkningspunkter.
Tyvärr är inga detaljplaner eller regelverk anpassade för suterränghus, så det är knappast konstigt att det ofta strular.

Finns det några fördelar med formen Komplementbostadshus efter att man fick bygga även vanliga Attefallare på 30kvm?
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Finns det några fördelar med formen Komplementbostadshus efter att man fick bygga även vanliga Attefallare på 30kvm?
Ska du hyra ut eller om någon ska bo där permanent så är en komplementbyggnad ingen självständig bostad och får inte användas som det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Kan placeras närmare fastighetsgräns om du får medgivande från grannen (samma gäller Friggebod).
Vi fick avslag om inte vi byggde attefallshus 4,5 m från tomtgräns där en återvändsgatan är den allmän platsen. Trots grannen mitt emot har gett sitt godkännande. Vi saknar 0,50 för att kunna bygga.
 
M moger skrev:
Vi fick avslag om inte vi byggde attefallshus 4,5 m från tomtgräns där en återvändsgatan är den allmän platsen. Trots grannen mitt emot har gett sitt godkännande. Vi saknar 0,50 för att kunna bygga.
Inte konstigt att ni fick det utan helt enligt reglerna. Finns ingen som kan ge medgivande för allmänplats
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Hur gick det sen? Sökte ni bygglov? Fick ni det? Räknas det som attefallshus än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.