Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
A Aspartam skrev:
tacksam över att det finns så kloka människor som kunnat utveckla detta vaccin som nu är tillgängligt för de som är oroliga och finner det nödvändigt!
Om du tror att vaccin mot covid-19 bara är till för att stilla någons oro så är det mycket du fortfarande inte begriper.
 
  • Gilla
  • Haha
undine och 1 till
  • Laddar…
Snailman
P pmd skrev:
Regelbunden testning är väl en ganska bra metod?
De verkar ju inte göra någon regelbunden testning. De testar personalen först när någon på boendet blivit sjuk i covid.

(Antar att de även testar personal som visar symptom)
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
De verkar ju inte göra någon regelbunden testning. De testar personalen först när någon på boendet blivit sjuk i covid.

(Antar att de även testar personal som visar symptom)
Så här skriver Stockholm:
Smittspårning ska göras kring alla nyupptäckta fall av covid-19 och ska innefatta omsorgstagare, personal och även ibland anhöriga eller andra personer som varit i nära kontakt med den som testat positivt för covid-19.
I vissa fall testas även utan att någon har haft symtom:
Screening av omsorgstagare efter vistelse på en annan sjukvårdsenhet, eller vid inskrivning eller växelvård gäller endast på SÄBO för äldre
Sen ska personalen alltid bära munskydd och ibland även visir när de är i samma rum som boende.
https://vardgivarguiden.se/globalas...or-covid-19-inom-kommunal-vard-och-omsorg.pdf
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Fast det här tror jag bara början och kommer hända på fler vårdhem tyvärr .Misstänkte redan när rapporterna kom från israel att fullvaccinerade sprider smitta och det här illa när personer sprider smitta utan symtom.Jag har beslutat att inte ta min andra dos för har redan haft covid 19 och hände lika som med charlott kalla att blev mer sjuk av vaccinet än av själva sjukdomen.Tar du en alvedon mot huvudvärk ska du inte fä mer huvudvärk.
Menar du att det är bättre för alla om inga fler vaccinerar sig?
 
P
garvin garvin skrev:
[länk]
En av 6.5 miljarder visar ju att Pfizers vaccin är mycket säkert.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
[länk]
Hur vet du att det där är sant?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
En av 6.5 miljarder visar ju att Pfizers vaccin är mycket säkert.
Det var ju ett dumt svar. Om min mamma hade död i covid, och jag hade gjort samma typ av video för att varna folk för hur farligt covid är, hade du då också sagt "en av 6,5 miljarder visar att covid inte är farligt"?
 
T tank77 skrev:
Hur jävla lättkränkta är ni vaccinhetsare egentligen? Ansvarig moderator hade ju kunnat ta bort inlägget helt och hållet istället.

Är det bättre att jag kallar er för vaccinhetsare istället och att ni är mindre snälla individer, kan ni tåla det?

Personligen så skiter jag i om man vill ta vaccin eller inte. Jag blir ju för fan inte arg på personer som tar vaccin vilket ni vaccinhetsare blir på ovaccinerade, vad är ni rädda för, ni är ju vaccinerade och helt immuna enligt er. Och, nej även om man hade vaccinerat 100% så kommer inte Covid-19 att försvinna.

Själv är jag ovaccinerad och har levt och jobbat som vanligt under hela pandemin, inte tvättat händerna mer än vanligt, aldrig använt handsprit och inte nyttjat ansiktsblöja. Har inte varit förkyld senaste 3 åren. Nej, jag är inte spruträdd eller har någon misstro till vaccinet bara det att jag som frisk person utan underliggande sjukdomar tycker att det är onödigt att ta ett vaccin mot en förkylning. Nyttjar inga mediciner för övrigt, inte ens alvedon, ipren, treo m.m.

Tack för mig så kan ni fortsätta denna cirkeldiskussion med några 1000 inlägg till, särskilt riktat till er som hårdbevakar denna tråd och inte sköter era jobb om nu ni ens har ett jobb!
Tänk att det är precis så det låter från många andra som hamnar på sjukhus som varit ovaccinerade. Vi kan kalla principen ”Lex Mattias Karlsson” om du vill.

Att använda begrepp som vaccinhetsare, ansiktsblöja och prata om att folk inte sköter eller har jobb säger mer om dig än om någon annan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En av 6.5 miljarder visar ju att Pfizers vaccin är mycket säkert.
Var det det första fallet i världen med blodproppar efter Pfizers vaccin?
Ska man verkligen räkna biverkning per vaccindos och inte per person som vaccinerats? Då blir det 1 per 3,66 isf 1 per 6.46 miljarder

Risk of thrombocytopenia and thromboembolism after covid-19 vaccination and SARS-CoV-2 positive testing: self-controlled case series study, BMJ 27/8-2021
Infograf som jämför risken för blodproppar efter COVID-19 vaccin och infektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bmj.com/content/374/bmj.n1931

COVID-19 presents greater blood clot risk than vaccines, study finds
The study found that while there is a small increased risk of potentially deadly clots for a short time after receiving a dose of the AstraZeneca vaccine, the chances of such adverse events are nearly 200 times higher if one becomes infected with the virus.
…the Pfizer vaccine could result in 143 additional cases of stroke compared to 1,699 instances among those with COVID-19
https://www.ctvnews.ca/health/coron...clot-risk-than-vaccines-study-finds-1.5565518

Ingen har påstått att vaccinerna är helt riskfria, men risken måste vara låg och nyttan stor.
För varje gråtande mor finns det än fler som slipper gråta…
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Det var ju ett dumt svar. Om min mamma hade död i covid, och jag hade gjort samma typ av video för att varna folk för hur farligt covid är, hade du då också sagt "en av 6,5 miljarder visar att covid inte är farligt"?
Nej, givetvis inte.

Visst var mitt svar lite tillspetsat, men poängen är att ett enstaka fall inte säger så värst mycket (nästan ingenting faktiskt) om riskerna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Var det det första fallet i världen med blodproppar efter Pfizers vaccin?
Nej, det var det förmodligen inte, men å andra sidan vi vet väl inte om det aktuella fallet orsakades av vaccinering?
Ingen har påstått att vaccinerna är helt riskfria, men risken måste vara låg och nyttan stor.
För varje gråtande mor finns det än fler som slipper gråta…
Mitt svar i inlägg #6490 passar nog här också.

Jag ber om ursäkt för att jag nog var lite för raljant.
 
P pmd skrev:
Nej, det var det förmodligen inte, men å andra sidan vi vet väl inte om det aktuella fallet orsakades av vaccinering?
Om man tittar på statistiken kan det säkert vara så ovanligt med blodproppar efter Pfizervaccinet att de inte sticker ut, men det är väl heller inget bevis för att sambandet inte finns?
Man skulle ju kunna jämföra med förekomsten dag 29 till 56 eller med förekomsten has samma åldersgrupp ett år tidigare.
UK-studien ovan fångar upp fall som inträffar 3 veckor efter så som i videon eftersom de räknar alla biverkningar som inträffar upp till 28 dagar efter vaccineringen.

Blodproppar efter förkylning har vi diskuterat tidigare. Inte allmänt känt så det är ovanligt, men ändå tillräckligt vanligt för att läkarvetenskapen sett sambandet och hittat förklaringen. Varför inte efter vaccinering?

Jag skulle hellre påpeka att många fler mödrar slipper gråta över sjuka barn just för att barnen vaccinerat sig, fast det är ingen tröst för en vaccinmotstådare och mamma så som i filmen. Men då gäller det förstås att statistiken är tillförlitlig. (Eh.. barnet här var väl 25 år om jag minns rätt).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Var det det första fallet i världen med blodproppar efter Pfizers vaccin?
Ska man verkligen räkna biverkning per vaccindos och inte per person som vaccinerats? Då blir det 1 per 3,66 isf 1 per 6.46 miljarder

Risk of thrombocytopenia and thromboembolism after covid-19 vaccination and SARS-CoV-2 positive testing: self-controlled case series study, BMJ 27/8-2021
[bild]
[länk]

COVID-19 presents greater blood clot risk than vaccines, study finds


[länk]

Ingen har påstått att vaccinerna är helt riskfria, men risken måste vara låg och nyttan stor.
För varje gråtande mor finns det än fler som slipper gråta…
Det finns två kända allvarligare biverkningar. Den ena är från de traditionella vaccinerna (ex Astra, Janssen) som noterats ha en något högre incidens av blodproppar hos framförallt medelålders kvinnor.
(Storbritannien har mestadels vaccinerat med detta från starten, apropå siffrorna i undersökningen ovan).
Den andra biverkningen av allvarligare art man noterat är en förhöjd incidens av hjärtmuskelinflammation, framförallt hos yngre män. Den biverkningen gäller primärt mRNA-vaccinerna (Pfizer/Moderna) men det positiva här är att den tenderar att drabba ”unga och friska” som normalt sett klarar sig igenom inflammationen med vård och stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.