Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är drygt 40 och lär inte ändra den synen. Även om jag kommer flytta till villa pga min sambos önskan
Vi får se hur det gick om tjugo år. "Femtioårskrisen" ändrar många på fler sätt än ett...
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vi får se hur det gick om tjugo år. "Femtioårskrisen" ändrar många på fler sätt än ett...
50 åringarna på jobbet börjar flytta tillbaka till stan nu när deras barn börjar flyga ut.
 
Jonas Persson
TeroM TeroM skrev:
Deltron vill jag minnas.
Låter mer rätt i mina öron.
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
50 åringarna på jobbet börjar flytta tillbaka till stan nu när deras barn börjar flyga ut.
Jag hör precis tvärt om, nu när det går att arbeta på distans så flyr folk staden. Priserna på hus utanför Stockholm är galna ute på landet sedan förra året. Rena ruckel säljs för 4-5 miljoner, de borde gå för miljonen.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vissa grejer går inte köpa online, möbler, kläder, etc. Saker där man måste testa känslan först.
En åsikt är inte ett faktapåstående.

Men jag skrev bara om utbudet. Huruvida det går att köpa ur det är en annan sak. ;)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag hör precis tvärt om, nu när det går att arbeta på distans så flyr folk staden. Priserna på hus utanför Stockholm är galna ute på landet sedan förra året. Rena ruckel säljs för 4-5 miljoner, de borde gå för miljonen.
Det är värre än så ruckel säljs för 13 till 15 miljoner i tex Bromma där vi tittar.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stört omständigt dock. Nej jag kommer fortsätta köpa kläder i butik, så länge det går. Då kan man dessutom få plaggen anpassade direkt hos butikens skräddare.
Jag har nog hittills köpt kläder i för lågklassiga herrekiperingsaffärer för jag har alltid behövt vänta minst en dag för en ändring på plagget som jag har köpt.
 
  • Älska
lat
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Kidsen idag går till butiken, provar allt och förväntar sig service, helt utan intentioner att handla. Sen går de hem och beställer från dagsbilligaste site, gärna några extraplagg i större/mindre storlek bara för att och returen är ju ändå gratis. Några år senare skriver de ilskna insändare om butiksdöden...
Sådär har jag också börjat göra under det senaste dryga året. Ja, förutom att gå till en butik för att prova. Inte heller skriver jag insändare.

Det är mycket bra att man kan handla kläder utan att lämna sitt hus när det råder stor smittspridning, och eftersom man inte kan prova om plaggen passar förrän efter leverans så gillar jag skarpt att man kan byta om storleksgissningen blev fel. Det om något är bra service.
Retur för mig handlar om en trasig produkt eller om ytterst sällan förekommande felköp. Inte om ett normalt sätt att handla. Man är väl gammal. :(
Ingen kan beskylla mig för att vara ung. Det har jag glömt bort hur det var. :)
 
P pmd skrev:
Jag har nog hittills köpt kläder i för lågklassiga herrekiperingsaffärer för jag har alltid behövt vänta minst en dag för en ändring på plagget som jag har köpt.
Du får bli stammis så får du korrekt service. :) Men det är klart har de mycket att göra kan man få komma tillbaka. Jag är känslig för långa armar så jag kan inte köpa rock eller skjorta utan att lägga upp dem.
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ballen använde man ju också ofta för det blir så roligt.
Ballen, för balkong antar jag ..?
Det är däremot bara en lite trist nyordsförkortning. Har inget gemensamt med riktig klassisk stockholmska. Den å sin sida är i viss mån baserad på knoparmoj och månsing, och uppblandat med annat gammalt stockholmsslang, mestadels från söder och Enskede.

Men nu är det som sagt ortenungdomarna som står för språkutvecklingen.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Korvgubbe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
8 av 10, bättre än 23 procent. Känns som folk fuskat :)
Nio av tio, och jag har aldrig ens bott i Stockholm :p;)
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag sa allt utom kläder.
Jag tolkade den meningen som att den syftade på meningen före.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Då kanske jag missförstod "men åkt eller kört liknande bilar av samma märke".

Fast ska jag skaffa en ny bil (fabriksny egen, "ny" begagnad eller ny leasing/förmånsbil) nog vill jag fortfarande ha erfarenhet av att ha provkört en likvärdig modell för vissa bilar gillar jag bara helt enkelt inte.

Exempelvis tror jag att långt över hälften av alla bilar på den svenska marknaden faller bort på grund av att jag inte tycker att stolarnas nackskydd är acceptabla. Jag hör, antagligen till den minoritet, som faktiskt stödjer bakhuvudet mot nackstödet vid normal körning. På många bilar går det inte om man vill ha nacken/huvudet bekvämt och inte konstigt bakåtlutat. Jag har exempelvis aldrig suttit bra i en Volvo.
Vi har bara haft att välja VW och dess syskonföretag. Jag hade kört tillräckligt många olika sorters vw för att veta de var bra nog. Audi var för dyrt, Seat inte billigare än VW, Skoda var det bara Octavia som passade i storlek och den gillade jag inte. Vill inte ha en SUV. Kvar var bara golf och passat kombi. Golfen chansade jag på. Passat hade jag kört förra generationen och en mkt tidig av denna. Det fick räcka. Ska jag köpa bil privat skulle jag provkört. Den enda prisvärda bilen att leasa för mig nu är dock Octavia phev. Elbilarna blir för dyra om man ska ha kombi och dragkrok.

På bil-tema... Hur många kommer ihåg choke på bensin bil eller "glödning" på diesel?
 
J JohanLun skrev:
Vi har bara haft att välja VW och dess syskonföretag. Jag hade kört tillräckligt många olika sorters vw för att veta de var bra nog. Audi var för dyrt, Seat inte billigare än VW, Skoda var det bara Octavia som passade i storlek och den gillade jag inte. Vill inte ha en SUV. Kvar var bara golf och passat kombi. Golfen chansade jag på. Passat hade jag kört förra generationen och en mkt tidig av denna. Det fick räcka. Ska jag köpa bil privat skulle jag provkört. Den enda prisvärda bilen att leasa för mig nu är dock Octavia phev. Elbilarna blir för dyra om man ska ha kombi och dragkrok.

På bil-tema... Hur många kommer ihåg choke på bensin bil eller "glödning" på diesel?
Skoda Superb är inte fel, trodde aldrig jag skulle säga det om en skoda. Polarn hade en innan han gick över till Audi Etron
 
Den bil jag haft minst att klaga på var vw sharan. Rimligt stor, bränslesnål, praktisk och bekväm.

Men för att återgå till saker man glömt så har jag ett vagt minne av 96 oktan blyad bensin och blyersättningsmedlet jag fick hälla i tanken fram till typ 2002. För att inte tala om tvåtaktsoljan i mopeden, och sen gunga tanken fram och tillbaka så det blandade sig med bensinen. Nuförtiden är väl de flesta mopeder 4-takt eller har separat oljetank?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.