T Trunk skrev:
Går och går, det är en definitionsfråga. De flesta (alla?) som säljer kläder på nätet har väl gratis retur numera. Möbler är förstås lite jobbigare att skicka fram och tillbaka.

Sen kan man förstås diskutera huruvida det är bra att klädtransporter belastar vår miljö och posten, men det är en annan diskussion.
Showroom och varumärken man har erfarenhet och förtroende för går hyfsat att näthandla. Även om jag håller med om svårigheten att bedöma. Mina senaste leasingbilar har jag inte provkört innan, men åkt eller kört liknande bilar av samma märke innan...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Saker där man måste testa känslan först.
Kidsen idag går till butiken, provar allt och förväntar sig service, helt utan intentioner att handla. Sen går de hem och beställer från dagsbilligaste site, gärna några extraplagg i större/mindre storlek bara för att och returen är ju ändå gratis. Några år senare skriver de ilskna insändare om butiksdöden...

Jag har sett paketutlämningsställen med den uttryckliga intentionen att "vara en mysig miljö att kontrollera sina paket och ordna med returer". Kanske inte ordagrant formulerat så men ni fattar.

Retur för mig handlar om en trasig produkt eller om ytterst sällan förekommande felköp. Inte om ett normalt sätt att handla. Man är väl gammal. :(
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Mina senaste leasingbilar har jag inte provkört innan, men åkt eller kört liknande bilar av samma märke innan...
Fast det har väl "alltid" varit det normala om man beställer en helt ny bil. Man provkör väl en likvärdig demobil och beställer den man vill ha med önskad färg, utrustning och så vidare. Det är väl sällan man provkör exakt det exemplar av en ny bil som man sedan köper?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
8 av 10, bättre än 23 procent. Känns som folk fuskat :)
Nu får du skärpa dig! Bor du inte i Stockholm? Slagen av en bleking:
Du fick alla rätt!
Av alla som har svarat var du:
  • Bättre än 57%
  • Lika bra som 43%
  • Sämre än...ingen.
Fast pratar man så i Stockholm idag? Det kändes mer som Anderssonskans Kalle.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kidsen idag går till butiken, provar allt och förväntar sig service, helt utan intentioner att handla. Sen går de hem och beställer från dagsbilligaste site, gärna några extraplagg i större/mindre storlek bara för att och returen är ju ändå gratis. Några år senare skriver de ilskna insändare om butiksdöden...

Jag har sett paketutlämningsställen med den uttryckliga intentionen att "vara en mysig miljö att kontrollera sina paket och ordna med returer". Kanske inte ordagrant formulerat så men ni fattar.

Retur för mig handlar om en trasig produkt eller om ytterst sällan förekommande felköp. Inte om ett normalt sätt att handla. Man är väl gammal. :(
Det är ett jävla otyg. Jag väljer alltid att supporta butiken om jag fick bra bemötande. Jag köpte lite träningskläder på postorder, självfallet passade inte vissa grejer. Jobbigt sätt att handla på om du frågar mig.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Nu får du skärpa dig! Bor du inte i Stockholm? Slagen av en bleking:

Fast pratar man så i Stockholm idag? Det kändes mer som Anderssonskans Kalle.
Jag kunde alla men var slarvig bara!
Av de där använder jag bara sossesnöre och sponken. Men det är ju lite ironiskt man gör det :) Ballen använde man ju också ofta för det blir så roligt. "idag var det skönt på ballen"
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det har väl "alltid" varit det normala om man beställer en helt ny bil. Man provkör väl en likvärdig demobil och beställer den man vill ha med önskad färg, utrustning och så vidare. Det är väl sällan man provkör exakt det exemplar av en ny bil som man sedan köper?
Jo, fast jag har hoppat provkörandet helt.
 
F frasen_36 skrev:
Kommer också ihåg butiken på Valhallavägen - handlade där flera gånger.
Kan den ha hetat Telko eller Telek?
Deltron vill jag minnas.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, fast jag har hoppat provkörandet helt.
OK. Då kanske jag missförstod "men åkt eller kört liknande bilar av samma märke".

Fast ska jag skaffa en ny bil (fabriksny egen, "ny" begagnad eller ny leasing/förmånsbil) nog vill jag fortfarande ha erfarenhet av att ha provkört en likvärdig modell för vissa bilar gillar jag bara helt enkelt inte.

Exempelvis tror jag att långt över hälften av alla bilar på den svenska marknaden faller bort på grund av att jag inte tycker att stolarnas nackskydd är acceptabla. Jag hör, antagligen till den minoritet, som faktiskt stödjer bakhuvudet mot nackstödet vid normal körning. På många bilar går det inte om man vill ha nacken/huvudet bekvämt och inte konstigt bakåtlutat. Jag har exempelvis aldrig suttit bra i en Volvo.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla rätt!
Och jag har aldrig bott i Stockholm ...
Nej men i en av Stockholms norra förorter. :crysmile: Alla rätt här med och jag har hellre aldrig bott där. Mässing var väl uppenbart när man såg bilden även om jag aldrig hört uttrycket. Brallis för brud borde finnas i SAOL tycker jag. Sponken har väl de flesta blandade erfarenheter av. Panga en dora vet jag en "kompis" som gjorde när jag var liten. Barre kan till och med synonymer.se. Trixa med trasan, kommentarer överflödiga tycker jag. :D
 
A andersmc skrev:
Fast pratar man så i Stockholm idag?
Jag skulle säga att fyra–fem av orden lever på riktigt. Andra, som sossesnöre och trixa med trasan, kan väl möjligen användas på skämt.

Ska man prata slang för tunnelbana exempelvis tror jag flertalet skulle säga tuben, några enstaka tricken (som ursprungligen avsåg spårvagnar, men det har väl, för att minnas trådens ämne, de flesta glömt bort om de någonsin vetat det).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men i en av Stockholms norra förorter. :crysmile: Alla rätt här med och jag har hellre aldrig bott där. Mässing var väl uppenbart när man såg bilden även om jag aldrig hört uttrycket. Brallis för brud borde finnas i SAOL tycker jag. Sponken har väl de flesta blandade erfarenheter av. Panga en dora vet jag en "kompis" som gjorde när jag var liten. Barre kan till och med synonymer.se. Trixa med trasan, kommentarer överflödiga tycker jag. :D
Att söka på synonymer.se är fusk.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att fyra–fem av orden lever på riktigt. Andra, som sossesnöre och trixa med trasan, kan väl möjligen användas på skämt.

Ska man prata slang för tunnelbana exempelvis tror jag flertalet skulle säga tuben, några enstaka tricken (som ursprungligen avsåg spårvagnar, men det har väl, för att minnas trådens ämne, de flesta glömt bort om de någonsin vetat det).
Jag använder sossesnöre ofta. Men jag säger också "sosse också" synonym för helvete också.
Här var det mycket sossar = Detta klientel var inget vidare vi går vidare. Osv
 
Jo, men det är väl mer en sociolekt än något som har med stockholmska att göra. Eller sociolekt och sociolekt, kanske snarare bara brist på stil eller dålig uppfostran att långt upp i vuxen ålder hålla på med dylika invektiv.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
Det finns en mycket stort utbud av kläder på nätet. Det har alltid funnits ett stort utbud av kläder på postorder. Har du glömt Wiskadals, Ellos, et al?
Jag sa allt utom kläder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.