Tack vare Corona tvingades vi till Sverigeresa istället för utlandsresa i somras. Vi använde White guide för att hitta vettiga restauranger. Ibland fick vi köra flera mil omväg för att hitta någonstans att äta.

Skulle aldrig kunna bo så.
 
Jonas Persson
De flesta går igenom olika faser i livet.

Allt sker i stadens centrala delar, vissa flyttar även dit. Den som ändå hade sin lya ovanpå det stora köpcentret där allt finns som man behöver. Tänk Lena Nyman som höll på att coola av när hon såg solen.

Senare i livet får man andra värderingar och flyttar ut från staden. Det kan vara en förort eller mitt ute i en mörk granskog, allt beroende på vad man har för preferenser.

När man blir äldre kan livet på vischan bli för tungt och man flyttar till något mer centralt igen. Kan även vara att huset blir en lägenhet/brf.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag åkte med 100k i sedlar i byxfickan till Hamburg för att köpa bil. Det syns inte på folk hur mycker pengar dom har på sig så det är ingen risk.
Och så minns jag en stackars svensk som sålde sin båt till en tysk, jag var tolk, och tysken betalade 40k i sedlar och den stackars svensken nästan sket sig i byxorna av rädsla för rån. Nånstans i de blekingska skogsområdena. Hur ser man på ett hus att det plötsligt finns 40 kSEK inne?
klart det finns en ökad risk för rån efter större transaktioner med kontanter. En kompis till mig råkade ut för detta när han sålt en vara för ca 10.000 kronor. Troligtvis är det väl köparen som hade några polare i närheten och såg till att få tillbaka pengarna.

P pmd skrev:
Jag vill ha ett lätt och litet tangentbord som kan enkelt flyttas med fingerpetning så att det ligger anpassat till den sitt/ligg-ställning jag råkar ha för tillfället. Inga sladdar!

Vad gäller numeriska delen så är jag inte numeriker. ;)
Jag tänkte samma sak ganska nyligen, har länge haft ett stort trådat tangentbord som tar upp all plats på skrivbordet så när jag vann ett tangentbord från inet blev jag otroligt glad. https://www.inet.se/produkt/6102350/corsair-gaming-k65-rgb-mini-cherry-mx-red

Tyvärr upptäckte jag att det var för mycket åt andra hållet för mig, för litet med andra ord. Saknar de dedikerade piltangenterna och F-raden. Dessutom verkar jag inte kunna vänja mig med de linjära brytarna (röda), jag vill hellre ha taktila.

Så nu ligger tangentbordet nedpackad i lådan igen efter knappt tio timmars användande. Jag får väl ta och lägga upp en säljannons när ork finnes ;)

L lat skrev:
Jodå, alla kändes igen ifrån ungdomsåren.
Då kanske farbror behöver tänka på att ställa sig inkö till ålderdomshemmet ;)

Skämt åsido kunde jag gissa mig till 8/10 rätt men jag känner mig ganska säker på att jag aldrig hört majoriteten av dem användas i verkliga livet och det trots att jag bott närmare 20 år i Stockholm. Det var innan jag fick vett nog att flytta ut i skogen.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tack vare Corona tvingades vi till Sverigeresa istället för utlandsresa i somras. Vi använde White guide för att hitta vettiga restauranger. Ibland fick vi köra flera mil omväg för att hitta någonstans att äta.

Skulle aldrig kunna bo så.
Det var verkligen droppen. Måste ha varit ett trauma utan dess like.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
mowatom skrev:
Det var verkligen droppen. Måste ha varit ett trauma utan dess like.
Jo det var jobbigt, samtidigt lärorikt se helvetet folk ute på landsbygden upplever varje dag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det var jobbigt, samtidigt lärorikt se helvetet folk ute på landsbygden upplever varje dag.
Fan va skönt att vara obegåvad med smak (mat), för mig funkar det mesta som inte är direkt äckligt. Troligen lever man ett otroligt enkelt liv om man även lyssnar på all musik, skiter i utseende på hus, bilar etc.
Jag vet folk som är skitpicky med saker, vill vänta på rätt bilmärke på taxin, byta Lunchställe för de bara har Pepsi eller Pripps osv.
När det handlar om något jag ska leva med en längre tid är jag picky, men en lunch, en hyrbil etc så tar jag nästan vad som helst. :)
 
  • Gilla
Repeter och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det var jobbigt, samtidigt lärorikt se helvetet folk ute på landsbygden upplever varje dag.
Helvetet = lungt och skönt och inte så jäkla pretentiöst. Vi är alla olika, men en dag kanske du omvärderar din syn...
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kanske är Stockholmska ?? Vet inte, men Deg har varit slang för pengar så länge jag mins. Dega är betala.
Nej försök nu inte ta åt er äran även för dessa fina gamla ursvenska ord. Använt dessa i landets norra halva så länge jag kan minnas och min stockholmska är helt obefintlig bortom möjligen "reker, såna der maneeeter." :p
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Helvetet = lungt och skönt och inte så jäkla pretentiöst. Vi är alla olika, men en dag kanske du omvärderar din syn...
Jag är drygt 40 och lär inte ändra den synen. Även om jag kommer flytta till villa pga min sambos önskan
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
ELFA började dala 2008 och är idag ett minne blott för oss glada amatörer. Vill minnas att de idag inte ens vill sälja till privatpersoner. När jag var kund där under 80 och 90-talet handlade deras normalkund för någon hundring, idag lever de på att sälja till stora företag. Minns ni den enorma kunddisken i Solna där kunderna diskuterade livligt med personalen och väggarna bakom som var fulla av demoex av alla möjliga artiklar? Lite som B&H i New York. På 90-talet öppnade de flera små butiker i Sverige som lite liknade det Kjell & Co senare gjorde.

Minns när man bladade i katalogen och förköpte sig lite som med dagens Amazon.

Idag är det Kjell & Company som har ett minimalt lager om man behöver något snabbt. Kjell ger ut boken "Hur funkar det", Elfa var före med sitt särtryck från katalogen. Har både den och den sista katalogen kvar på hyllan.

[bild]

Mitt minne sviker mig, vad hette firman utanför KTH på Valhallavägen som var som ett Elfa i miniatyr? De stängde igen på 90-talet.

Wikipedia:
I mars 2008 tillkännagav ELFA att företaget sålts till den i Schweiz baserade elektronikkoncernen Daetwyler Group för 2,1 miljarder kronor. Därefter bytte företaget namn till Elfa Distrelec AB. I mars 2020 sålde Daetwyler Group företaget tillsammans med Nedis till tyska investmentboltaget Aurelius...

Elfa Distrelec publicerade sedan 1946 årligen ELFA-katalogen som år 2010 innehöll mer än 100 000 produkter och då hade en upplaga på 120 000 exemplar. Under 2016 trycktes dock den sista katalogen och endast nätbutiken återstår. 2018 hade företaget 47 anställda.

I september 2020 meddelades att butiken i Solna, företagets sista fysiska butik, skulle stängas 18 december samma år.
Kommer också ihåg butiken på Valhallavägen - handlade där flera gånger.
Kan den ha hetat Telko eller Telek?
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
På den tiden var de flesta butikerna i egen regi, om man besökte flera fanns det olika varor. Idag ligger några få kedjor bakom de flesta. Samma som utanför innerstaden, så man slipper åka in. Idag finns det stora utbudet på internet.

Detta gäller allt utom kläder.
Det finns en mycket stort utbud av kläder på nätet. Det har alltid funnits ett stort utbud av kläder på postorder. Har du glömt Wiskadals, Ellos, et al?
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
ELFA började dala 2008 och är idag ett minne blott för oss glada amatörer. Vill minnas att de idag inte ens vill sälja till privatpersoner. När jag var kund där under 80 och 90-talet handlade deras normalkund för någon hundring, idag lever de på att sälja till stora företag. Minns ni den enorma kunddisken i Solna där kunderna diskuterade livligt med personalen och väggarna bakom som var fulla av demoex av alla möjliga artiklar? Lite som B&H i New York. På 90-talet öppnade de flera små butiker i Sverige som lite liknade det Kjell & Co senare gjorde.

Minns när man bladade i katalogen och förköpte sig lite som med dagens Amazon.

Idag är det Kjell & Company som har ett minimalt lager om man behöver något snabbt. Kjell ger ut boken "Hur funkar det", Elfa var före med sitt särtryck från katalogen. Har både den och den sista katalogen kvar på hyllan.

[bild]

Mitt minne sviker mig, vad hette firman utanför KTH på Valhallavägen som var som ett Elfa i miniatyr? De stängde igen på 90-talet.

Wikipedia:
I mars 2008 tillkännagav ELFA att företaget sålts till den i Schweiz baserade elektronikkoncernen Daetwyler Group för 2,1 miljarder kronor. Därefter bytte företaget namn till Elfa Distrelec AB. I mars 2020 sålde Daetwyler Group företaget tillsammans med Nedis till tyska investmentboltaget Aurelius...

Elfa Distrelec publicerade sedan 1946 årligen ELFA-katalogen som år 2010 innehöll mer än 100 000 produkter och då hade en upplaga på 120 000 exemplar. Under 2016 trycktes dock den sista katalogen och endast nätbutiken återstår. 2018 hade företaget 47 anställda.

I september 2020 meddelades att butiken i Solna, företagets sista fysiska butik, skulle stängas 18 december samma år.
Med elektronik som hobby begav man sig till en elektronikaffär på Torkel Knutssonsgatan som hade namnet av ägarens amatörradiobeteckning (SM5....nånting) eller till Elfas butik på Holländargatan. Behövde man köpa mekanik till sina byggen gick man till Elek på Thulegatan.
 
P pmd skrev:
Det finns en mycket stort utbud av kläder på nätet. Det har alltid funnits ett stort utbud av kläder på postorder. Har du glömt Wiskadals, Ellos, et al?
Vissa grejer går inte köpa online, möbler, kläder, etc. Saker där man måste testa känslan först.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vissa grejer går inte köpa online, möbler, kläder, etc. Saker där man måste testa känslan först.
Går och går, det är en definitionsfråga. De flesta (alla?) som säljer kläder på nätet har väl gratis retur numera. Möbler är förstås lite jobbigare att skicka fram och tillbaka.

Sen kan man förstås diskutera huruvida det är bra att klädtransporter belastar vår miljö och posten, men det är en annan diskussion.
 
T Trunk skrev:
Går och går, det är en definitionsfråga. De flesta (alla?) som säljer kläder på nätet har väl gratis retur numera. Möbler är förstås lite jobbigare att skicka fram och tillbaka.

Sen kan man förstås diskutera huruvida det är bra att klädtransporter belastar vår miljö och posten, men det är en annan diskussion.
Stört omständigt dock. Nej jag kommer fortsätta köpa kläder i butik, så länge det går. Då kan man dessutom få plaggen anpassade direkt hos butikens skräddare.
 
  • Haha
  • Älska
lat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.