Vad betyder ”com” i detta sammanhang?
 
Det är en förkortning av ”common” på svenska gemensam.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Exakt, och det tar emot något så fruktansvärt för elektriker att bara säga, (1) dra den färgen till L1, (2) den färgen dit och (3) den färgen dit.
Ja, i allmänhet tar det emot. Dels för att man ifrån ett forum inte med säkerhet kan svara på sådana frågor, och dels för att du inte lär dig något.

M Messier1994 skrev:
Jo, eftersom vi vet hur de satt på förra dosan som fungerade tror jag inte det är så extremt oklart.
Rätt, har man en fungerande strömbrytare och inte misstänker några oegentligheter i anläggningen så kan man flytta över trådarna utan att behöva göra några kontroller. Men du ställde ingen sådan fråga, dvs hur man matchar kopplingsschemat på den gamla och nya.

M Messier1994 skrev:
Men nej, blir ingen elektriker. Och så klart vet jag inte hur jag ska göra, är ju därför jag frågar.
Detta är ett grundrecept för att ha ihjäl någon. Du har attitydproblem som inom detta område är farligt.

M Messier1994 skrev:
Men vad har de för funktion? Är inte så lätt när någon kommer och yrar om någon ”wagon” (går inte ens att googla).
Detta är fel svar till dem som offrar sin fritid för att ge dig hjälp. Du fick en instruktion i #2. Istället för att bemöta det och ställa frågor går du din egen väg och nedvärderar instruktioner som du inte förstår och inte ens försöker finna information kring. Sökordet "Wago" i google ger sidvis med hänvisningar till Wago's toppklämmor, med bilder, på första sidan, första sökträffen.

M Messier1994 skrev:
Så, nu fungerar det!
Hur vet du att skyddsjordningen av strömbrytaren fungerar?

M Messier1994 skrev:
Tror det är hyfsat säkert att det är en jord också.
Detta är grundrecept 2 på att ha ihjäl någon. Man tror aldrig någonting inom elinstallation, speciellt inte ang skyddsjordningen, då felaktiga antaganden kan vara farliga.

M Messier1994 skrev:
Har även en multimeter och hade kunnat prova om jag visste hur man gjorde.
Kommer du att följa en instruktion om du får en sådan då utan att göra avsteg och hitta på egna lösningar? Kan du mäta resistans med din multimeter?
 
  • Gilla
  • Älska
udihow och 15 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Så här ska du koppla och en svart bygel mellan bägge L1,
då det troligtvis är en sparkopplad dubbeltrapp brytare som du har.
[bild]
Bara så jag förstår, är det ingången med de små d:na som är "huvudingången" och man byter mellan de två andra? Då ser det ut som en sparkoppling. Jag tyckte det såg ut som ingången med de svarta kablarna var "huvudingången" och då ser det ut som en vanlig dubbeltrapp. Hur kan man med en bild så otydligt visa vilken som är "huvudingång"?
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
F
Johanox1 Johanox1 skrev:
Bara så jag förstår, är det ingången med de små d:na som är "huvudingången" och man byter mellan de två andra? Då ser det ut som en sparkoppling. Jag tyckte det såg ut som ingången med de svarta kablarna var "huvudingången" och då ser det ut som en vanlig dubbeltrapp. Hur kan man med en bild så otydligt visa vilken som är "huvudingång"?
Det finns inget som heter varken "troligtvis" eller "huvudingång" i en elinstallation.
Låt en behörig som vet hur man mäter och inte "tror" så mycket göra jobbet.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en förkortning av ”common” på svenska gemensam.
Ok så beteckningen Common indikerar fasingång och alltså inte tändtråd?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Det betecknar den anslutning som växlar mellan de två andra. Ofta benämnda som NO och NC. Var fasen ansluts beror ju på vilken funktion man vill ha. Den behöver inte sitta på COM. De här beteckningarna är inte jättevanliga på väggbrytare.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur vet du att skyddsjordningen av strömbrytaren fungerar?

Detta är grundrecept 2 på att ha ihjäl någon. Man tror aldrig någonting inom elinstallation, speciellt inte ang skyddsjordningen, då felaktiga antaganden kan vara farliga.


Kommer du att följa en instruktion om du får en sådan då utan att göra avsteg och hitta på egna lösningar? Kan du mäta resistans med din multimeter?
Tack Bo, och ja, jag lovar. Min multimeter ska kunna mäta motstånd, men vet inte om det är tillräckligt.

Så här ser den ut:
Digital multimeter visande en LCD-skärm och prober, används för att mäta elektriska värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Bo.Siltberg
En hand som håller tre förpackningar med WAGO kabelanslutningsklämmor i en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Modellen i mitten är väldigt smidig.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Ställ då in multimetern på resistansmätning och mät resistansen mellan plåten på strömbrytaren och jordblecket på ett uttag i närheten. Det ska vara nära noll resistans. Den kontrollen får vi säga är tillräcklig för att säga att skyddsjordningen fungerar.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
...mät resistansen mot jordblecket på ett uttag i närheten... men välj inte att mäta mot uttaget som ligger rakt nedanför strömbrytaren – utan något som ligger längre bort (annan jordtåt än den som går ner direkt från strömbrytaren)

till exempel genom att dra fram en jordad förlängningssladd från ett annat rum och mäta mellan dess jordbleck och strömbrytarplåten
 
  • Gilla
Messier1994 och 4 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Exakt, och det tar emot något så fruktansvärt för elektriker att bara säga, (1) dra den färgen till L1, (2) den färgen dit och (3) den färgen dit. Jag vet inte om de är rädda för att folk skulle göra allt själva om de vara lämnade några enkla instruktioner som skulle ta två minuter att implementera…
En liten text från Elsäkerhetsverket.

"DU FÅR
Byta strömbrytare i
Vardagsrum"

"åh va bra tänker du"

MEN!

"Du får byta en fast inkopplad strömbrytare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa, till en med likvärdig funktion och inkoppling.

En strömbrytare är en fast installerad elkopplare som används för att exempelvis tända och släcka belysning.

Kom ihåg att du bara får utföra arbetet själv om du är helt säker på hur du ska göra. Är du det minsta osäker ska du alltid låta ett elinstallationsföretag göra jobbet. När du anlitar ett elinstallationsföretag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket minskar du risken för att felaktiga och farliga elinstallationer utförs av oseriösa aktörer. I vårt register kan du hitta ett elföretag nära dig eller där du vill ha arbetet utfört....

Så har du ingen kunskap överhuvudtaget som du själv säger ska du inte göra något. Riskerar du ditt eget liv är det ju ditt eget problem tyvärr iom att du är vuxen.
Men du kommer kanske besök över eller lägenheten överlämnas till någon annan när du inte bor kvar. Då skulle det ju kännas rätt skönt att en utbildad person hade installerat det.
Ingen kommer att berätta för dig hur du ska koppla det för det finns ingen chans att veta vart trådarna går.

Mvh Erik
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
tommib
Jo, jag gjorde ju som sagt det i Inlägg #2. Med en liten brasklapp.

Lika illa som jag tycker om hempulare som chansar tycker jag om paragrafryttare som har svårt att förstå att alla inte är födda med kunskapen. Det är helt ok att fråga hur man ska göra något, men man måste också lyssna på svaren.
 
  • Gilla
Messier1994 och 5 till
  • Laddar…
Att man helt saknar kunskap om el, betyder ju inte att man för evigt inte får byta en strömbrytare, man kan lära sig. Det kan man göra genom att ställa frågor, ex. här på forumet.

Men det gäller att man faktiskt tar till sig kunskapen INNAN man börjar labba.

Vi brukar ju säga att man måste VETA att kopplingen man tänker göra är rätt, innan man kopplar. Och man MÅSTE förstå varför det är rätt själv, inte för att någon på ett forum hävdar att det är rätt. När man VET att det är rätt, så bör man fundera över varför det är fel. Och där kommer forumsfrågande in bra. Det låter knasigt. Men när du har lösningen, så försök skjut hål på den. Vad händer om den där blåa tråden inte är nollan? Hur visste jag förresten att den är det? Osv.

När man sedan allmänt är lite kunnigare, så tror jag att de flesta av oss ibland gör antaganden (ajabaja), men då VET vi att i just det här antagandet, kan det inte bli ett farligt fel. Men det är alltså något man under inga omständigheter kan hålla på men innan man nått en högre kunskapsnivå.

Med den brytare som vi ser i tråden, vet vi att en felkoppling kan bli farlig. Här finns jordanslutning på brytaren. Ett fel där kan göra brytaren livsfarlig direkt, eller om 10 år. Korrekt kopplat är den (troligen)helt säker.
 
  • Gilla
Messier1994 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.