B ByggPlankan skrev:
Eftersom Rotavdrag innebär extra administrativt arbete så ska du givetvis ta betalt för det. Förutom det administrativa extraarbetet ska hantverkaren ligga ute med pengar längre vilket är negativt för likviditeten.
Är det stor skillnad på Rot och Rut? Debiterar jag ett jobb som är Rut- berättigat tar det max 2 min extra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Du får givetvis ta betalt för dom utgifter du har till att börja med. Annars skulle lagstiftningen vara ute på väldigt hal is.
Jag kunde visst inte släppa det ändå när jag läste vad du skrev en gång till...

Här har du helt enkelt fel! Vilka utgifter du har är helt irrelevant för vad du får ta betalt. Du får ta betalt enligt avtal eller om avtal saknas får du ta betalt med "vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

Om du har en ineffektiv administration som exempelvis tar många timmar på sig för att skapa en faktura, kan du inte lägga dessa timmar på kunden med någon slags motivering om att det är så lång tid det tar för mig och det är dessa kostnader jag har.

Lagstiftaren struntar faktiskt helt i dina kostnader (utgifter) när vi pratar om vilket pris du kan ta ut. Finns inget avtal är det ett skäligt pris som gäller.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kunde visst inte släppa det ändå när jag läste vad du skrev en gång till...

Här har du helt enkelt fel! Vilka utgifter du har är helt irrelevant för vad du får ta betalt. Du får ta betalt enligt avtal eller om avtal saknas får du ta betalt med "vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

Om du har en ineffektiv administration som exempelvis tar många timmar på sig för att skapa en faktura, kan du inte lägga dessa timmar på kunden med någon slags motivering om att det är så lång tid det tar för mig och det är dessa kostnader jag har.

Lagstiftaren struntar faktiskt helt i dina kostnader (utgifter) när vi pratar om vilket pris du kan ta ut. Finns inget avtal är det ett skäligt pris som gäller.
Exakt så.
Jag får ta betalt för det som är skäligt. Blir inte speciellt svårt att försvara 2 Tim fakturering för ett arbete som tagit 10 min på plats.

Texten du hänvisar till finns under §36 Ktjl och används flitigt av många oseriösa aktörer som gärna glömmer informera en stackars konsument om vad som gäller i förväg.

Men nu glider vi ifrån ämnet en smula.

Om man nu har en offert som i Ts fall som dessutom går via en annan hantverkare så blir det tyvärr enklast att tacka nej till den här typen av extra arbete för en rörmokare som inte har ett avtal direkt med kunden.

Eller så tar man sig tiden och lämnar ett fast pris även på detta lilla arbete. Fast då rimligen via firman som Ts har avtal med.

Det blir definitivt det enklaste i Ts fall.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Är det stor skillnad på Rot och Rut? Debiterar jag ett jobb som är Rut- berättigat tar det max 2 min extra.
Kan tyvärr inte svara på det eftersom vi aldrig utfört Rut arbete.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Formellt helt oantastligt och jag skulle inte klaga, men...

Hade jag ändå hantverkaren där på ett större jobb som jag (indirekt möjligen) beställt skulle jag tycka det vara girigt att debitera en extra timma för max tio minuters extra jobb.

För kommande uppdrag skulle jag komma ihåg den som glatt sa "det struntjobbet bjuder vi på" respektive vem som debiterat timman. Det skulle definitivt kunna komma att påverka en framtida kanske mångårig relation, med mig och med de jag kan komma att ha inflytande över.
Det beror helt på. Hade jag varit egen företagare så hade jag kanske löst det på ett annat sätt, men som anställd så är det inte lika enkelt. Om jag startar upp ett nytt jobb så får kunden betala minst 1 timme även om jag bara registrerar 15 minuter. Det går alltid mer tid än man tror. Tar jag t ex material ur bilen så ska det beställas eller hämtas ut nytt att fylla på med.
 
B ByggPlankan skrev:
Kan tyvärr inte svara på det eftersom vi aldrig utfört Rut arbete.
Rut ska det bara fyllas i personnummer, klickas i att det är RUT, och välja vilken orderrad som RUT ska dras på, och inom vilket område, IT i mitt fall. Max 2 min. Detta i Fort Knox.
Hur görs det på ROT?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Rut ska det bara fyllas i personnummer, klickas i att det är RUT, och välja vilken orderrad som RUT ska dras på, och inom vilket område, IT i mitt fall. Max 2 min. Detta i Fort Knox.
Hur görs det på ROT?
Får man Rutavdrag för It tjänster? Hade jag inte en aning om. Om jag tolkar dig rätt klickar du i när du gör fakturan i Fortnox vilka rader som det ska ges Rutavdrag på.
Men hur fungerar det sen? Du måste vänta tills kunden betalt? Exportera en fil till Skatteverket från Fortnox? Kontrollera att betaldatum och övrigt stämmer och sedan godkänna Rutansökan? Därefter vänta på besked och utbetalning?
 
B ByggPlankan skrev:
Får man Rutavdrag för It tjänster? Hade jag inte en aning om. Om jag tolkar dig rätt klickar du i när du gör fakturan i Fortnox vilka rader som det ska ges Rutavdrag på.
Men hur fungerar det sen? Du måste vänta tills kunden betalt? Exportera en fil till Skatteverket från Fortnox? Kontrollera att betaldatum och övrigt stämmer och sedan godkänna Rutansökan? Därefter vänta på besked och utbetalning?
Varje månad får vi en samlingsutbetalning från Skatteverket helt enkelt, bara att stämma av (som görs med alla fakturor)
FortKnox skickar underlaget till Skatteverket.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Får man Rutavdrag för It tjänster? Hade jag inte en aning om. Om jag tolkar dig rätt klickar du i när du gör fakturan i Fortnox vilka rader som det ska ges Rutavdrag på.
Men hur fungerar det sen? Du måste vänta tills kunden betalt? Exportera en fil till Skatteverket från Fortnox? Kontrollera att betaldatum och övrigt stämmer och sedan godkänna Rutansökan? Därefter vänta på besked och utbetalning?
IT-tjänster kan vara att montera en Accesspunkt för wifi, dra en nätverkskabel till ett uttag, installera en Chromecast. Koppla in en Apple-TV.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Jag tror vi missförstår varandra en smula. Det är klart att det går att lösa att en anställd kommer överens med kund. Men det kräver lite mer än att öppna upp en arbetsorder i sitt interna system så det inte blir konflikter efteråt med kund. I Ts fall så blir det ännu mer komplicerat eftersom ”ditt” företag inte ens har ett ursprungligt avtal med kunden.

Flera skribenter i denna tråd råder Ts att dessutom avtala om pris på arbete och material. Om anställda på ditt företag har kommit så långt att ni har den befogenheten är det bara att lyfta på hatten för er chef.

Att göra en Äta på löpande räkning är en sak. Särkilt om hela arbetet från början skett på löpande räkning.

Många av de trådar jag tänker på i detta forum och även en del inlägg i denna tråd tar upp Tim debitering, kostnad för material och Servicebil.
Men är detta klart och tydligt även när en anställd utför en Äta utan ”Chefens” eller företaget som har avtalets inblandning så är jag den första att gratulera till ett bra system inom ert företag.
Hur kan det vara så komplicerat? Om man har tid och material på plats är det väl bara att meddela kunden att det kostar x kr i material och timmar extra.

Alla hantverkare vi har anlitat i samband med husbygget och försäkringsärenden har aldrig haft något problem med det trots att vi inte hade något avtal mellan oss. Kan väl dock tilläggas att jag bett om extrajobbet i god tid innan med respekt för hantverkarna planering.

En firma som inte kan hantera små extrajobb utan att chefen godkänner och dessutom ska fakturera två timmar för tio minuters jobb får nog svårt att behålla både kunder och anställda.

/Krille
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Varje månad får vi en samlingsutbetalning från Skatteverket helt enkelt, bara att stämma av (som görs med alla fakturor)
FortKnox skickar underlaget till Skatteverket.
Det låter som ni köper tjänsten av fortnox eller av någon som sköter er fakturering? Ni gör underlaget och någon annan sköter fakturering och bokföring?

Om vi håller det enkelt så antar jag att Rot och Rut fungerar likadant. Du lämnar en offert till kunden på:
5000 kr arbetskostnad
3000 kr mtrl
2000 kr trsp.
10 000 kr total inkl moms
8 500 kr att betala vid beviljat rutavdrag 30%. (Nu är väl Rut 50% för vissa tjänster?

Kunden betalar fakturan på 8500 kr. Då bokför du fakturan som delbetald och det är dags att ansöka om Rut.

Jag antar att Fortnox har ett system där man laddar upp en fil från systemet till skatteverkets hemsida? Nu gäller det att kontrollera så allt stämmer när filen är hos Skatteverket.

5000 kr ska in under arbetskostnad
3000 kr under mtrl
2000 kr under övrigt.

Kundens betaldatum ska kontrolleras.
Fastighetsbeteckning ska kontrolleras
Personnummer ska kontrolleras

Under arbetskostnad ska dessutom antalet arbetade timmar skrivas in. Även fast du utfört arbetet på fast pris. Vid en kontroll ska du kunna styrka detta med dagbok. Jobbar du mycket på löpande är detta inget problem. Jobbar du mycket med fasta priser kan detta bli ett problem då många faktiskt inte skriver dagbok på fastprisjobb.

När detta är klart är det dags att klicka på godkänn.

Nu är det bara att vänta på beslut och utbetalning. Har du otur hamnar du i en koll där Skatteverket kräver in ytterligare uppgifter. Det kan vara lite allt möjligt som kontrolleras.

Den här gången hade du tur. Beslutet och pengarna kommer som dom skulle. Dags att bokföra slutbetalningen och stängs projektet.

Klart!

Inom bygg ska det dessutom anges vilken yrkesgrupp som rotansökan gäller.

Om jag tex är TE och fått in priser från Rör, el, målare etc. Ska dessa kostnader separeras och delas upp enligt ovan exempel.

Här brister nu Regeringens önskemål och syfte om att även antalet timmar för utfört arbete skall anges. (Syftet är någon form av statistik som tyvärr är helt missvisande idag).

Om du tänker att du är målare och lämnar ett pris till mig som TE på 10 000 kr för arbetskostnaden. Sen ser du att du lagt ner sammanlagt 10 timmar. Då är du inte speciellt intresserad av att vara ärlig och ange just 10 timmar till mig. Risken är ju stor att jag då anser att du är dyr och tar mig en funderare nästa gång du lämnar ett pris.
 
B ByggPlankan skrev:
Det låter som ni köper tjänsten av fortnox eller av någon som sköter er fakturering? Ni gör underlaget och någon annan sköter fakturering och bokföring?

Om vi håller det enkelt så antar jag att Rot och Rut fungerar likadant. Du lämnar en offert till kunden på:
5000 kr arbetskostnad
3000 kr mtrl
2000 kr trsp.
10 000 kr total inkl moms
8 500 kr att betala vid beviljat rutavdrag 30%. (Nu är väl Rut 50% för vissa tjänster?

Kunden betalar fakturan på 8500 kr. Då bokför du fakturan som delbetald och det är dags att ansöka om Rut.

Jag antar att Fortnox har ett system där man laddar upp en fil från systemet till skatteverkets hemsida? Nu gäller det att kontrollera så allt stämmer när filen är hos Skatteverket.

5000 kr ska in under arbetskostnad
3000 kr under mtrl
2000 kr under övrigt.

Kundens betaldatum ska kontrolleras.
Fastighetsbeteckning ska kontrolleras
Personnummer ska kontrolleras

Under arbetskostnad ska dessutom antalet arbetade timmar skrivas in. Även fast du utfört arbetet på fast pris. Vid en kontroll ska du kunna styrka detta med dagbok. Jobbar du mycket på löpande är detta inget problem. Jobbar du mycket med fasta priser kan detta bli ett problem då många faktiskt inte skriver dagbok på fastprisjobb.

När detta är klart är det dags att klicka på godkänn.

Nu är det bara att vänta på beslut och utbetalning. Har du otur hamnar du i en koll där Skatteverket kräver in ytterligare uppgifter. Det kan vara lite allt möjligt som kontrolleras.

Den här gången hade du tur. Beslutet och pengarna kommer som dom skulle. Dags att bokföra slutbetalningen och stängs projektet.

Klart!

Inom bygg ska det dessutom anges vilken yrkesgrupp som rotansökan gäller.

Om jag tex är TE och fått in priser från Rör, el, målare etc. Ska dessa kostnader separeras och delas upp enligt ovan exempel.

Här brister nu Regeringens önskemål och syfte om att även antalet timmar för utfört arbete skall anges. (Syftet är någon form av statistik som tyvärr är helt missvisande idag).

Om du tänker att du är målare och lämnar ett pris till mig som TE på 10 000 kr för arbetskostnaden. Sen ser du att du lagt ner sammanlagt 10 timmar. Då är du inte speciellt intresserad av att vara ärlig och ange just 10 timmar till mig. Risken är ju stor att jag då anser att du är dyr och tar mig en funderare nästa gång du lämnar ett pris.
Nej, så komplicerat är det inte med RUT via FortKnox.
Därför tar vi inget extra betalt vid denna hantering, eller kommer på något så sniket som att debitera två timmar när jobbet tog en timme.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B ByggPlankan skrev:
Upplägget ser väldigt lika ut mellan Rut och Rot. Men jag misstänker att det är någon annan än du som sköter Rutavdraget från start till mål.

[länk]
Misstänk på du
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hur kan det vara så komplicerat? Om man har tid och material på plats är det väl bara att meddela kunden att det kostar x kr i material och timmar extra.

Alla hantverkare vi har anlitat i samband med husbygget och försäkringsärenden har aldrig haft något problem med det trots att vi inte hade något avtal mellan oss. Kan väl dock tilläggas att jag bett om extrajobbet i god tid innan med respekt för hantverkarna planering.

En firma som inte kan hantera små extrajobb utan att chefen godkänner och dessutom ska fakturera två timmar för tio minuters jobb får nog svårt att behålla både kunder och anställda.

/Krille
Vet inte om du läst från början? Ts rörmokare ska utföra ett arbete hos Ts via ett uppdrag rörfirman fått vis Ts anlitade entreprenör.

Om rörfirman ska ta detta uppdrag direkt till Ts och Ts dessutom vill ha rotavdrag så behövs minst 2 Tim debitering om företagets kostnader skall kunna täckas.

Det handlar alltså inte om någon form av girighet utan att få betalt för sina kostnader.
Ringer du tex. En vitvarureparatör kommer du högst troligt upptäcka att dom vill ha en högre debitering för första timman. Det är också en väg att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.