L LabanW skrev:
4 897 000 watt användes för att sända TV1, TV2 och TV4 i det analoga marknätet som startade 1957. Det var tur att det var analoga sändningar som inte påverkar människor.
Och det är fördelat på hur många master? Vad vill du säga med ditt inlägg?
 
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det är fördelat på hur många master? Vad vill du säga med ditt inlägg?
Extremt få master jämfört med mobiltelefoninätet.

Du har en lista här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_TV-master_i_Sverige

Och jag tolkade Labans inlägg som lite humoristiskt raljerande över att foliehattarna tror att strålningen blir farligare för att den är "digital".
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det är fördelat på hur många master? Vad vill du säga med ditt inlägg?
I det analoga tv-nätet sändes över 4 MW ut fördelat över nästan hela befolkningen helt utan problem efter som det var analog modulation.
 
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Poängen?, att vanligt folk ska låta bli att ha åsikter om "komplicerade" saker (=elitism) och att du är expert på elektriska fällt, smittspridning och hur kroppen påverkas osv. Jo tack! jag har exakt förstått poängen med ditt inlägg, vad du anser dig besitta för kompetens och vilka fördomar mot oliktänkande.du har.
Du är också välkommen att försöka skriva något vettigt.
Ok, jag gör ett nytt försök.

1. Man måste göra skillnad på tyckande och fakta. Alla har rätt att tycka att fotbollen är fyrkantig men har man inte bättre argument än att man har rätt till sin åsikt och faktiskt tycker att den är fyrkantig så har det inget värde för mig. Du får tycka det, men det är också helt ointressant när du inte kan förklara varför bollen rullar. Det verkar vara en trend att fritt tyckande är viktigt och att det är mindre viktigt att det man säger har en faktagrund. Tycka kan man göra om doften på blommor, smak på mat och annat, men inte i frågor om man får cancer av 5G eller corona sprids medvetet av myndigheter.

2. Det finns en trend att följa med personer med avvikande uppfattningar från vad etablerad forskning säger. Vi glömmer bort enkla samband som varit fakta i 70 år. Många verkar hellre välja att tro på någon sorts konspiration och en tokstolle i en FB-grupp, än etablerad forskning och myndigheter. På vilken grund gör man det? Jo, åter till #1, man tror. Jag stötte nyligen på en person som var säker på att fåglar lämnat en damm i en park pga 5G när det naturliga förstås är att det bara valt att flyga till en annan plats. Trots att det också enkelt går att verifiera att det inte finns 5G i området så är det ändå mest troligt att fåglarna lämnat pga strålning. Man accepterar ett orsakssamband som man enkelt kan bevisa att det inte finns, istället för att tänka till en gång till och se att sambandet inte fanns.

3. När man inte kan analysera relativt enkla orsakssamband kan man givetvis inte heller ta till sig en forskningsrapport, än mindre tillämpa resultatet i densamma eller kritiskt granska den. Jag har tuggat mig igenom ett antal medan jag pluggade och en handfull i nutid (mest för att se om man fortfarande hänger med). Inom det område jag har högskoleutbildning går det rätt bra, inom det område jag är yrkesverksam går det också rätt hyggligt. Ger jag mig på en rapport i ett nytt område, tex inom medicin så är det mycket mycket svårare att hänga med och att extrapolera från det låter sig inte göras. Inom sådana områden får jag därför förlita mig på vad andra säger, och avhålla mig från att ha en egen uppfattning. Det gäller tex smittspridning, vaccin, klimatpåverkan och hur kroppen påverkas av strålning - för att nämna några aktuella ämnen. Fler borde följa mitt exempel och lyssna på vad myndigheter och etablerad forskning säger.

4. I många fall kan man också dra slutsatser utan att vara expert, bara genom att analysera orsakssambanden och ha en grundläggande förståelse för fysik. Säger någon att den fyrkantiga bollen rullar uppför en backe ska man bli misstänksam. Man kan mäta formen på bollen och lutningen på backen - varför gör man inte det? Det verkar vara behagligare att vara kvar i sin enkla sanning trots att faktagrund saknas.
 
  • Gilla
  • Älska
ARJU och 23 till
  • Laddar…
Tack @MathiasS för att du sa exakt det jag tänkte
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
S SNf skrev:
Hur kan strålning vara radioaktiv?
det är elektromagnetisk strålning - inget annat.
 
Nissens
L LabanW skrev:
4 897 000 watt användes för att sända TV1, TV2 och TV4 i det analoga marknätet som startade 1957. Det var tur att det var analoga sändningar som inte påverkar människor.
Ok, så du tror att analoga sändningar sänds med en annan teknik än de digitala sändningarna?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Nissens
A andersda skrev:
Solbränna är ju ett tämligen dokumenterat faktum..
Ja, har du fått solbränna på dina inre organ någon gång?

Eller solbränna från TV/mobilmasterna?
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du tror att analoga sändningar sänds med en annan teknik än de digitala sändningarna?
Många elöverkänsliga har inga problem med analoga sändningar men så stora problem med digitala sändningar, att dom inte kan leva ett normalt liv. Så det är stor skillnad.

Rent tekniskt tycker jag att en amplitudmodulerad videosignal är mer digital än en mobiltelefonsignal.
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Många elöverkänsliga har inga problem med analoga sändningar men så stora problem med digitala sändningar, att dom inte kan leva ett normalt liv. Så det är stor skillnad.
Ja det har du rätt i.

Det som också är sant är att ingen elöverkänslig klarat av ett blindtest, dvs kunnat avgöra om "strålningen" är på eller av utan att veta det i förväg.
 
  • Gilla
reez och 14 till
  • Laddar…
Problemet är ju att det inte går att fastställa sambandet mellan symptom och elektromagnetisk strålning. Det har gjorts många försök, men det tycks inte gå att visa ett samband.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Man ska undvika strålning i onödan.
Men att börja oroa sig över digital-tv, mobil och wifi är att dra det för långt.
 
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju att det inte går att fastställa sambandet mellan symptom och elektromagnetisk strålning. Det har gjorts många försök, men det tycks inte gå att visa ett samband.
Var har du läst att det inte går att visa ett samband? Hos svenska hälsovårdande myndigheter, någon speciell rapport du kan hänvisa till, från mobillobbyn eller eget önsketänkande?
 
Det är ju svårt att visa att det inte går. Men alla försök jag känner till har misslyckats. De som påstår sig lyckas visa samband misslyckas när man försöker att upprepa försöken.

Har du något exempel där man lyckats även vid kontroll av en oberoende grupp? Det saknas ju inte direkt försök att visa på att sambandet finns.
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
Nissens
L LabanW skrev:
Många elöverkänsliga har inga problem med analoga sändningar men så stora problem med digitala sändningar, att dom inte kan leva ett normalt liv. Så det är stor skillnad.

Rent tekniskt tycker jag att en amplitudmodulerad videosignal är mer digital än en mobiltelefonsignal.
Alla studier pekar på att de som kallar sig elöverkänsliga har något problem som inte har något alls med elektricitet att göra.
 
  • Gilla
helder och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.