Nissens Nissens skrev:
Ja, har du fått solbränna på dina inre organ någon gång?

Eller solbränna från TV/mobilmasterna?
Aldrig kollat. Bör jag?
 
Nissens
A andersda skrev:
Aldrig kollat. Bör jag?
Nja, att du inte blir bränd av solen invärtes visar ju att strålningen inte tränger in i kroppen trots mycket hög effekt.

Att du inte blir solbränd av mobil/TV masterna visar att effekten som når dig från dem är väldigt svag.
 
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Var har du läst att det inte går att visa ett samband? Hos svenska hälsovårdande myndigheter, någon speciell rapport du kan hänvisa till, från mobillobbyn eller eget önsketänkande?
Energiforsk har en hel del information:
https://energiforsk.se/program/elektriska-och-magnetiska-falt/

Sammanfattningen är att det för tillfället pågår ingen forskning eftersom varje tillkommande rapport bara påvisar ett sänkt eller minskat samband, och detta ger inga forskningsmedel...
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju svårt att visa att det inte går. Men alla försök jag känner till har misslyckats. De som påstår sig lyckas visa samband misslyckas när man försöker att upprepa försöken.

Har du något exempel där man lyckats även vid kontroll av en oberoende grupp? Det saknas ju inte direkt försök att visa på att sambandet finns.
Ja, vad sägs om neurologen Leif sahlfords upptäckt för ett tiotal år sedan att microstrålningen öppnar blod-hjärnbarriären. Menar du att den studien inte har replikerats? undervisa mig gärna därom i så fall.
 
Nissens Nissens skrev:
Alla studier pekar på att de som kallar sig elöverkänsliga har något problem som inte har något alls med elektricitet att göra.
Källa på det? Krogen eller?
 
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Ja, vad sägs om neurologen Leif sahlfords upptäckt för ett tiotal år sedan att microstrålningen öppnar blod-hjärnbarriären. Menar du att den studien inte har replikerats? undervisa mig gärna därom i så fall.
Har du tex läst boken "Tål du el" av Clas Tegenfeldt? Den är samtida med det du nämner av Sahlford et.al och vanligt vid tiden ca: ett decennie tillbaka då elektrosmog var ett vanligt diskussionsämne i vissa kretsar..
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Vad är mikrostrålning?

Som jag nämnt tidigare. Ingen lyckas visa ett samband mellan el och symptom. Det finns ett samband mellan om personen tror att denne är utsatt och symptom. Men om personen inte vet om det finns ”strålning” eller inte så försvinner sambandet. Det har försökts bevisas massor av gånger. Men det har hittills inte lyckats. Vissa påstår att de hittat samband. Men vid kontrollerade upprepningar kvarstår inte effekten.
 
  • Gilla
reez och 11 till
  • Laddar…
Nissens
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Källa på det? Krogen eller?
Eftersom det inte finns någon vetenskaplig studie som visar någon koppling mellan elektricitet och de problem ”elöverkänsliga” säger sig ha så…

Men du kan ju länka till en vetenskaplig seriös studie som visar något annat?

Det skulle vara intressant att läsa i så fall…
 
Nissens
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Ja, vad sägs om neurologen Leif sahlfords upptäckt för ett tiotal år sedan att microstrålningen öppnar blod-hjärnbarriären. Menar du att den studien inte har replikerats? undervisa mig gärna därom i så fall.
Microstrålning????
Det låter som en yttepytteliten strålning? :rofl:
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är mikrostrålning?

Som jag nämnt tidigare. Ingen lyckas visa ett samband mellan el och symptom. Det finns ett samband mellan om personen tror att denne är utsatt och symptom. Men om personen inte vet om det finns ”strålning” eller inte så försvinner sambandet. Det har försökts bevisas massor av gånger. Men det har hittills inte lyckats. Vissa påstår att de hittat samband. Men vid kontrollerade upprepningar kvarstår inte effekten.
Källa på det?
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det inte finns någon vetenskaplig studie som visar någon koppling mellan elektricitet och de problem ”elöverkänsliga” säger sig ha så…

Men du kan ju länka till en vetenskaplig seriös studie som visar något annat?

Det skulle vara intressant att läsa i så fall…
Vem säger att det inte finns någon vetenskaplig studie? Du och dina polare? Ge mig en seriös studie, ej finansierad av den multimiljardindustri du vill krama i rädsla och förnekelse, som visar att mobilstrålningen är ofarlig. Ett tips: våga läsa i scb vilka cancerformer som ökar lavinartat under 2000-talet.
 
R
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Vem säger att det inte finns någon vetenskaplig studie? Du och dina polare? Ge mig en seriös studie, ej finansierad av den multimiljardindustri du vill krama i rädsla och förnekelse, som visar att mobilstrålningen är ofarlig. Ett tips: våga läsa i scb vilka cancerformer som ökar lavinartat under 2000-talet.
Ska nissens ge en källa på att det INTE finns en studie som visar ett samband? Du verkar inte förstå hur vetenskap fungerar.

Eftersom det är DU som påstår något (att mobilstrålning orsakar cancer) så är det DU som ska lägga fram bevis för det. Inte tvärtom.

Så, en vetenskaplig studie som visar att mobilstrålning orsakar cancer tack.
 
  • Gilla
Fury och 13 till
  • Laddar…
Nissens
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Vem säger att det inte finns någon vetenskaplig studie? Du och dina polare? Ge mig en seriös studie, ej finansierad av den multimiljardindustri du vill krama i rädsla och förnekelse, som visar att mobilstrålningen är ofarlig. Ett tips: våga läsa i scb vilka cancerformer som ökar lavinartat under 2000-talet.
Om du påstår att det finns vetenskapliga studier som visar att elöverkändlighet finns och att mobilmaster är farliga så är det ju du som får visa det.

Edit: ser nu att @RoAd var etta på bollen :)
 
  • Gilla
Millox och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du påstår att det finns vetenskapliga studier som visar att elöverkändlighet finns och att mobilmaster är farliga så är det ju du som får visa det.

Edit: ser nu att @RoAd var etta på bollen :)
Exakt. Samma som med guds existens. Jag kan inte visa att gud inte finns, men om gud finns kan du gärna visa det. Räcker att visa upp en enda gud så är du hemma.
 
S
L LabanW skrev:
Många elöverkänsliga har inga problem med analoga sändningar men så stora problem med digitala sändningar, att dom inte kan leva ett normalt liv. Så det är stor skillnad.

Rent tekniskt tycker jag att en amplitudmodulerad videosignal är mer digital än en mobiltelefonsignal.
många elöverkänsliga pysslar också med konspirationsteorier :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.