3D-rendering av vit garagebyggnad med integrerad carport på plintgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska gjuta två plintar för att bära upp carporten framför garaget. Carporten blir 4.8m djup och ca 7.2m bred. Helst vill jag klara mig på en plint på varje sida istället för två som på bilden. Ett loft dimensionerat för bostadslast kommer finnas ovanför carporten.

Jag tänker gjuta egna armerade plintar 250mm i diameter med C32/40 grovbetong.

Klarar plinten belastningen?

Min känsla säger att stolpskor kanske inte klarar den belastningen så att jag tänkte istället gjuta in stolpjärn som sedan håller min limträstolpe på plats samtidigt som dess botten vilar mot plinten med en pallningsbricka emellan.

Jag har inte kunskap att räkna på det men någon kanske har erfarenhet av nått liknande?

Bilden lånad från en annan tråd, hoppades det var ok!
 
Jag antar att det blir större fundament under plintarna som fördelar ut marktrycket? Om så är fallet borde det vara lungt om du sticker upp några b-järn ifrån armering i fundamentet upp i plinten och sen lägger n-järn (armeringsjärn bockade som fyrkanter) på b-järnen uppe i plinten och sätter stolpjärnen på insidan av n-järnen. Då blir de starkt som fan och borde funka. Ska dock tillägga att ja inte är någon konstruktör.
 
Redigerat:
Markens beskaffenhet och lasten på varje stolpe avgör om du behöver fundament (och i så fall hur stora) under plintarna. Bygelarmerade plintar med de mått som du tänker dig tål väldigt mycket. Morän klarar ett grundtryck på 200 kPa (kilopascal), dvs 200 kN/kvm. Är pelarlasten 20 kN så behöver fundamentet vara 0,1 kvm, dvs 300x300 mm.
 
  • Gilla
Snickarkirre och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har du koll på vilken dimension du måste ha på bärlinorna (i limträ?).
Med en enda stolpe så kommer det blir mycket rejäla dimensioner.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du koll på vilken dimension du måste ha på bärlinorna (i limträ?).
Med en enda stolpe så kommer det blir mycket rejäla dimensioner.
Jag skulle precis påpeka att belastningen på bärlinorna är nog ett mycket större bekymmer än belastningen på plintarna i sammanhanget.
 
Jag tror inte du fixa det med en plint. Du behöver troligen cc60 på takstolarna samt förstärkt underarm 90x220. Det är något som händer med nedböjningen runt 4.6m bredd på övervåningen

Har samma uppsättning. 7.2m x 4.8m med 34 grader taklutning.

Mina pelare behövde vara 115x115 och de inre behövde vara lite tjockare.


Jättespännande och se din konstruktionsritning på takstolen
 
J
Att få det att hålla är nog inga bekymmer men jag anser att det saknas redundans i systemet. Det är inte alls osannolikt att någon -förr eller senare- kommer att köra in i en av dessa stolpar och då riskerar du att det faller som ett korthus. Hade åtminstone satt dubbla stolpar längst ut eller säkerställt att det finns någon form av kollisionsskydd.
 
Oj, många snabba svar! Tack för det även om alla inte berörde frågeställningen ;)

Takstolarna, underramen och stolparna har takstolstillverkaren räknat på åt mig och allt blir i i limträ med rejäla dimensioner så den biten kan vi släppa.
 
J justusandersson skrev:
Markens beskaffenhet och lasten på varje stolpe avgör om du behöver fundament (och i så fall hur stora) under plintarna. Bygelarmerade plintar med de mått som du tänker dig tål väldigt mycket. Morän klarar ett grundtryck på 200 kPa (kilopascal), dvs 200 kN/kvm. Är pelarlasten 20 kN så behöver fundamentet vara 0,1 kvm, dvs 300x300 mm.
Tack för ett kanonsvar! Marken består mest av sand. Ingen lera eller stenar finns.

Kan du på ett ungefär uppskatta pelarlasten i mitt fall? Om jag kan tänka mig två plintar på varje sida, klarar jag mig utan armerat fundament under plintarna då tro?
 
Mikael_L
J justusandersson skrev:
Är pelarlasten 20 kN så behöver fundamentet vara 0,1 kvm, dvs 300x300 mm.
Och vad är lasten på pelaren tro?

Om det är snözon 2,5 så blir bara snölasten (2,5*5,8*8,2)/4 = 119kN/4 = 30kN per pelare (och 30kN i hörnet av garaget där andra sidan av limträbalken bärs av.
Till det tillkommer konstruktions egen vikt samt vad som ska kunna bäras i loftet.
 
  • Gilla
Snickarkirre och 1 till
  • Laddar…
Jag inser att jag nog får tänka om och sätta två plintar på varje sida.

Funkar detta:

Gräva till frostfritt och med en ”lite större” grop i botten som fylls med betong innan man sätter på och fyller ett 250mm rör med tre armeringsjärn i.
 
A Amrich skrev:
Oj, många snabba svar! Tack för det även om alla inte berörde frågeställningen ;)

Takstolarna, underramen och stolparna har takstolstillverkaren räknat på åt mig och allt blir i i limträ med rejäla dimensioner så den biten kan vi släppa.

Jag skulle veta mer om konstruktionen, hur tjocka väggar du tänker ha och hur takstolen ser ut. ccavstånd på takstolar osv. Då det är ett forum så är det av intresse av oss andra medlemmar att få lära oss mer om konstruktion.

Det är alltid intressant att se hur konstruktörer har räknat och det kan hjälpa framtida forumsmedlemar med likande projekt.
 
Just nu är det lite knappt med byggtid och jag behöver verkligen komma vidare med plintarna. Därför svarar jag gärna på övriga frågor om bygget efter detta är utrett så tråden håller fokus. :D

Jag väljer nu att köra på två plintar per sida. Tips på hur dessa ska utformas tas tacksamt emot!

Behövs det ens en fot med 250mm rör?

Jag tänkte ha tre järn i plintröret. Om fot behövs räcker det då att vinkla dessa 90 grader i botten så de sticker ut i foten en bit?

Vad tror ni om det jag skrev tidigare om att köra plintjärn med pallningsbricka istället för stolpsko?
 
I
Mitt råd är att köpa ce märkta plintar med fötter . Din konstruktör borde kunna beräkna vilka laster som skapas

Justerbara stolpskor är bara att glömma . Satsa hellre på fler plintar 4-6 och göm anordningen i en spalje
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.