Tillbyggnaden är av modernare snitt.
 
Nailman Nailman skrev:
För det första tycker jag inte om gips. Passar inte i ett över 200 år gammalt torp.
Då förstår jag inte denna kommentar, gips passar inte pga av ålder men däremot kakel.;)
Ser inget hindet att använda gips och inget som syns, samt perfekt till kakelsättning.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
R
Nailman Nailman skrev:
Tillbyggnaden är av modernare snitt.
Men precis så omodern att det inte passar med gips bakom kaklet? :thinking:

Jag förstår faktiskt inte varför du har något mot att använda ett för ändamålet bättre material där det inte ens syns.

Eller var trådens syfte att få medhåll för ett redan gjort misstag? För du verkar ju inte lyssna på de svar du får.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Nailman Nailman skrev:
Varför blir alla så hysteriska när jag säger att jag bakom ett tätskikt har plywwod där jag ska kakla.
För att det är ett felaktigt utförande

Nailman Nailman skrev:
Den är ju formstabil å skulle gipsen mögla (pappen) så torkan den sämre än plywood.
Risken för mögel är väl högre med gips.
Man hade ju brädor/masonit tidigare å det verkar ha fungerat..
Gör som du vill, men som du märker så kommer du inte få några sympatier eller ryggdunkar här på forumet när du väljer att frångå allmänt vedertagna metoder.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men precis så omodern att det inte passar med gips bakom kaklet? :thinking:

Jag förstår faktiskt inte varför du har något mot att använda ett för ändamålet bättre material där det inte ens syns.

Eller var trådens syfte att få medhåll för ett redan gjort misstag? För du verkar ju inte lyssna på de svar du får.
Nejdå jag läser å lär...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Tätskiktet kommer nog klara av rörelserna som blir i plywooden då det är ganska elastiskt. Men kaklet kommer med största sannolikhet släppa efter ett tag, då det inte klarar av samma mängd rörelse. Man ska ju sätta plywoodskivorna med nån mm mellanrum just för att dom ska kunna ha utrymme att röra sig.
 
Dessutom så sätter man ju gipset med förskjutna skarvar. Min plattsättare la plyfan och ställde gipset. Så då får man en ytterligare skivverkan som styvar upp. Förstår inte hur man kan tveka på att lägga 1000kr och en dags arbete på lite gips när man väger riskerna mot varandra.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
J Jimbo.S skrev:
Kakel passar kanske inte heller i ett 200 år gammalt torp ...
Kakel har väl använts åtminstone sedan 40-talet i tillbyggda "badrum" i gamla torp, det måste sägas vara beprövadt mtrl i sammanhanget
 
F fribygg skrev:
Kakel har väl använts åtminstone sedan 40-talet i tillbyggda "badrum" i gamla torp, det måste sägas vara beprövadt mtrl i sammanhanget
Du menar 1940-talet väl (?) alltså 80 år sedan, inte 1840-talet ...
 
J Jimbo.S skrev:
Du menar 1940-talet väl (?) alltså 80 år sedan, inte 1840-talet ...
Absolut menar jag 1940 talet
 
F fribygg skrev:
Absolut menar jag 1940 talet
Min poäng var ju mer så att om gips inte funkar för att det inte användes för 200 år sedan, så användes knappast kakel heller, iallafall inte här i Sverige...
 
Forbo är en plywoodskiva med kakel på. Hur funkar den egentligen. Den är ju godkänd i dusch.
 
Det är väl inte kakel utan nån form av glasfiber laminat med olika utseende.
 
Det är inte riktigt kakel, nån plasthistoria.
 
Ja konstigt verkar det i alla fall. Vet firmor som gjort tätskikt på plywood med kakel på som sitter uppe än fast det gått 20 år..inga sprickor än i alla fall. Få se hur jag gör. Men en sista undran. Spånskiva på golv är ok. Hur kommer det sig om man lägger klinker...rör den inte på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.