Ta det lugnt. Du har ju bara två skott. Grannen fick bort en mindre buske på två säsonger. Hur lätt det är verkar bero på vart man bor, i varmt klimat är det svårare, i kallt ganska enkelt. Lät skotten växa tills de hade typ 4 blad och klippte sen av dem konsekvent.. För dig är det ju inga problem, den står ju i gräsmattan så det sköter ju gräsklipparen. Gräver du så kommer du inte se alla rottrådar, och några blir kvar - försvagade, men den kommer upp på ett nytt ställe. Du sprider dessa rottrådar över en större yta och får därför flera mindre plantor att bekämpa. Kan vara praktiskt om man har en skitstor till att börja med för då är det ju mycket rot att trötta ut. Med dina småplantor kommer den tröttna om du konsekvent klipper.

Om man har känningar i lantbruket kan man få en burk glyfosat i högre styrka men jag tror inte du behöver det. Eftersom växten inte är särskilt känslig för glyfosat krävs många behandlingar, frågan är om det inte är mer jobb än att rycka skotten. En kombination är säkert det bästa om man vill att det skall gå lite snabbare.

Det är inte så komplicerat som det framställs i vissa domedagsmedia, om man är på det i tid och ligger i med klippningen så går det bra på små exemplar. Du har mycket goda förutsättningar. Har du en stor är det säkert betydligt värre.

Noterar att under de växtförhållanden som finns där jag bor verkar en viss spireaart betydligt värre, även aspar orsakar väldigt mycket jobb när de tas bort.
 
  • Gilla
Kungsängslilja och 3 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?
Om du ska gräva bort och deponera jorden kan jag rekommendera att åka till högdalens ÅVC där man som privatperson kan tippa begränsade jordmängder gratis utan ytterligare kontroll vad jorden innehåller för fauna. Du kan inte komma dit med en container jord, men jag har åkt dit med ett antal släp utan bekymmer.

Lycka till
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Ta det lugnt. Du har ju bara två skott. Grannen fick bort en mindre buske på två säsonger. Hur lätt det är verkar bero på vart man bor, i varmt klimat är det svårare, i kallt ganska enkelt. Lät skotten växa tills de hade typ 4 blad och klippte sen av dem konsekvent.. För dig är det ju inga problem, den står ju i gräsmattan så det sköter ju gräsklipparen. Gräver du så kommer du inte se alla rottrådar, och några blir kvar - försvagade, men den kommer upp på ett nytt ställe. Du sprider dessa rottrådar över en större yta och får därför flera mindre plantor att bekämpa. Kan vara praktiskt om man har en skitstor till att börja med för då är det ju mycket rot att trötta ut. Med dina småplantor kommer den tröttna om du konsekvent klipper.

Om man har känningar i lantbruket kan man få en burk glyfosat i högre styrka men jag tror inte du behöver det. Eftersom växten inte är särskilt känslig för glyfosat krävs många behandlingar, frågan är om det inte är mer jobb än att rycka skotten. En kombination är säkert det bästa om man vill att det skall gå lite snabbare.

Det är inte så komplicerat som det framställs i vissa domedagsmedia, om man är på det i tid och ligger i med klippningen så går det bra på små exemplar. Du har mycket goda förutsättningar. Har du en stor är det säkert betydligt värre.

Noterar att under de växtförhållanden som finns där jag bor verkar en viss spireaart betydligt värre, även aspar orsakar väldigt mycket jobb när de tas bort.
Vi huserar i Roslagen, och bilderna visar beståndet från 17/7 fram tills idag. Det är allt vi har sedan moderplantan kapades ner, den va ca 180-200cm hög. Och det va 1st endast IOM den var planterad där för 4år sedan. Kanske inte är så gynnsamt klimat där vi finns, sen står det stora träd relativt nära detta område. Asp, björk, rönnbär samt gran. Och där lilla beståndet kommit upp finns det gräsmatta ca 2-3kvm. Annars vildvuxet runt en yta på 200-300kvm. Men grannen har en väldigt fin gräsmatta ca 5-7meter från vårt lilla bestånd.
 
Lucky2015
Norrtull Norrtull skrev:
Kan inte lyckas få tag i det. Har försökt, men ingen verkar ha det längre.
Har även kollat med en allt-i-allo kille som gräver och röjer. Div trädgårdsmästare vill inte ens ta i jobbet.
Så nu är frågan, när projektet startar, vilken eller vilka metoder är rätt. Jag förstår att beståndet anses litet, så tanken är att det aldrig ska få en chans.
moderplantan är planterad så sent som för 4år sedan.
Finns på Ebay samt utländska nätbutiker.
 
Ryck dem på direkten. Fortsätt med det så ofta du kan och kolla runt omkring om det kommer upp fler skott längre bort, det är inte omöjligt att det blir några fler ställen om det har grävts tidigare. Grannen klipper säkert gräsmattan så det blir nog inga problem där. Det ordnar sig förhoppningsvis på några säsonger.

Har du en kamin kan du elda upp skotten, annars är det väl en smal sak att åka till tippen med en påse.
 
Sannolikt är det bättre att inte dem på direkten. Det är tillväxten som tar energi från roten.
 
Om du vill veta optimal växtstorlek för att rycka och utrota har SLU tabeller för sånt. För de flesta växtarter gäller 4-7 blad. Detta används för ekologiskt ogräsbekämpning. Då har växten spenderat mer energi än den får tillbaka av solljuset, blir de större börjar roten att svälla av sockertillförseln. Du kan helt klart rycka dina nu.

Skulle du vilja round-uppa så fungerade det bra i ett läge med följande metod - alla blad på skotten beströks med pensel. Vänta tre veckor. Ryck. När nya skott sköt upp beströks de igen, vänta tre veckor - ryck. Beståndet försvann på några omgångar och tittade upp i liten omfattning påföljande sommar och förvann helt efter några behandlingar till. Anledningen till att vänta tre veckor är att vissa växter behöver så lång tid för transporten från blad till rot skall bli fullständig. Ganska mycket jobb men det funkade bra i det fallet, det rörde sig då om ett hundratal skott som skjutit upp efter en bortgrävning. Jag tror inte det behövs om du har så lite.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt är det bättre att inte dem på direkten. Det är tillväxten som tar energi från roten.
Kanske rycka bladen men behålla "stammen"?
 
harry73
R Riverground skrev:
Hur fungerar det att trötta ut små bestånd av parkslide genom att bryna bladen? Det borde skada rötterna mer än att bara klippa.
[länk]
Det borde vara ett bra sätt, men kan inte göras säkert på täta och höga bestånd. Och lämnar man mycket plantmaterial att dö på platsen, kan det bli en brandrisk på sikt.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Vilka av er har lyckats utrota denna hemska växt?
Jag har lyckats, så vitt jag vet. Nu har andra sommaren utan skott gått. Jag körde ryck-metoden, och jag ryckte så fort jag fick syn på ett skott. Till en början första året ryckte jag dagligen, men sedan blev det successivt mindre. I slutet på första sommaren ryckte jag någon gång i veckan. Sista året kom det inte upp så mycket, så då blev det någon gång i månaden.

Nu har det som sagt gått två år utan att något kommit upp. Mitt bestånd var kanske 2x2m från början, och det tog totalt fem år av ryckande.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det borde vara ett bra sätt, men kan inte göras säkert på täta och höga bestånd. Och lämnar man mycket plantmaterial att dö på platsen, kan det bli en brandrisk på sikt.
Jodå, det går även på täta bestånd.
 
Kanske kan vi stänga alla parkslidetrådar nu när vi konstaterat att det inte är några problem att bli av med växten, om viljan finns. ;)
Ingen i Sverige har heller kunnat visa några skadade byggnader på grund av parkslide, trots att den funnits och odlats här i hundra år, vilket bör tyda på att faran är överdriven.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Om man inte får diskutera saker som går att lösa är det nog lika bra att lägga ner forumet.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Jodå, det går även på täta bestånd.
Täta låga bestånd kanske, men behöver man rikta lågan högt i ett tät bestånd börjar att fundera över personsäkerheten
 
  • Gilla
Ingrid Persson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.