Planerar du att sanera asbest på egen hand? Tänk på att följa samma regler som företagen för att säkerställa att inte du eller din familj blir sjuk. Här är Arbetsmiljöverkets protokoll du ska följa och listan på rätt skyddsutrustning.

Du kan läsa artikeln här: Sanera asbest - arbetsgång och skyddsutrustning
 
En felaktighet i artikeln. Asbest blev inte alls förbjudet 1982 utan man fick använda det en bit in på 2000-talet om man hade dispens från Arbetsmiljöverket.
 
I
Bra information men saknar helt vad asbest är, varför det är skadligt och till vilken grad.

Vad jag kunnat läsa mig till så är det något i stil med detta :

Sågar eller slipar man i material med asbest så kan det frigöras ett extremt stort antal sylvassa osynliga fiber i luften som är mycket flyktigt och som kan ligga kvar länge. Tar de sig in i luftvägarna och ner i lungerna så kommer de förbli där livet ut. Eftersom de skadar vävnaden ökar de risken för cancer. MEN det är som sagt väldigt små fiber så det krävs ändå en del innan man får riktiga problem av det.

Vanlig dammsugare kan inte filtrera de små fiberna, inte ens med konsumentmarknadens HEPA filter, istället riskerar man sprida ut fiberna än mer. Det är special dammsugare som gäller och krisar det och man inte har tillgång så ska man vänta ett tag tills man tror att de mesta av fiberna lagt sig och då torkar man av alla yter med trasa och vatten.
 
Faran med asbest är ofta överdriven, vilken skapar rädsla och driver fram onödigt kraftiga säkerhetsåtgärder. Denna artikel gjorde dessvärre inte den saken så himla mycket bättre.
Arbetsmiljöverkets riktlinjer gäller för de som arbetar med detta och är inte avsedda för den som en gång i livet renoverar ett hus. Det är dessutom väldigt stor skillnad på att stå utomhus och plocka bort eternitplattor mot att riva dammig rörisolering i en källare, men artikeln drar all asbesthantering över en kam.
Jag rev själv bort eternit både på väggar och tak på vårt hus. Ett jobb jag anser inte det behövdes någon särskild skyddsutrustning för att utföra. När jag rev rörisolering i källaren gjorde jag det försiktigt, vattnade lätt, vädrade ordentligt och städade noggrant. Ett vanligt dammfilter räckte gott i det fallet. Jag är inte det minsta orolig för att några farliga asbestfibrer ska ha letat sig ner i mina lungor av det arbetet.
 
  • Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
I
H Hammurajen skrev:
Faran med asbest är ofta överdriven, vilken skapar rädsla och driver fram onödigt kraftiga säkerhetsåtgärder. Denna artikel gjorde dessvärre inte den saken så himla mycket bättre.
Arbetsmiljöverkets riktlinjer gäller för de som arbetar med detta och är inte avsedda för den som en gång i livet renoverar ett hus. Det är dessutom väldigt stor skillnad på att stå utomhus och plocka bort eternitplattor mot att riva dammig rörisolering i en källare, men artikeln drar all asbesthantering över en kam.
Jag rev själv bort eternit både på väggar och tak på vårt hus. Ett jobb jag anser inte det behövdes någon särskild skyddsutrustning för att utföra. När jag rev rörisolering i källaren gjorde jag det försiktigt, vattnade lätt, vädrade ordentligt och städade noggrant. Ett vanligt dammfilter räckte gott i det fallet. Jag är inte det minsta orolig för att några farliga asbestfibrer ska ha letat sig ner i mina lungor av det arbetet.
Nu låter det som du ändå vidtog vissa åtgärder vid rivningen av asbest, det hade du inte gjort om du inte känt till asbest.Ibland krävs det att ämnen är överdrivna för att de ska nå ut till folket.

Hur mycket fiber som lösgörs är väldigt olika, det kanske inte är vidare bra att slipa bort asbest lim i en stor trappan centralt i hemmet hos barnfamiljen under par dagar. Dels kan man frigöra väldigt mycket fiber beroende på material men det hänger dessutom kvar i luften länge. Personligen hade jag iallafall minst kännt ett visst ansvar mot barnen i hemmet.

Min pappa var med i en rivning med asbest när han var yngre, där stod han i ett moln och såga skiva efter skiva. Då på den tiden var det ingen som funderade på det, idag 50 år senare har han nedsatt lungförmåga och läkarna säger att det har sanolikt en koppling., lösning? Leva med det.

Generellt kan man väll säga så här, de flesta är ganska oförsiktiga fram tills det är försent. Men samtidigt kan man inte gå genom livet och vara rädd för allt, som tur är så är det upp till var och en att avgöra var gränsen går så länge det inte går ut över andra.
 
  • Gilla
xlssn och 1 till
  • Laddar…
Pannorna på den första bilden är dock inga asbesthaltiga pannor, det är helt vanliga betongpannor av den första generationens betongtak. Har haft likadana, känner mycket väl igen dem :)
Betongtakpannor från första generationen på ett hustak, sedda nära och utan asbest.
 
I Ironside skrev:
Vanlig dammsugare kan inte filtrera de små fiberna, inte ens med konsumentmarknadens HEPA filter, istället riskerar man sprida ut fiberna än mer.
Har du en källa på det? Det skiljer inget på själva filtret som sitter i en "proffs"-dammsugare och det i en för hemmabruk. Det är bara storlek och allmän kvalitet som skiljer.

Sedan så kan konsumentdammsugare läcka förbi filtret, men det är en annan femma.

Sedan så är dammtorkning att föredra. Helt klart.
 
I
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Har du en källa på det? Det skiljer inget på själva filtret som sitter i en "proffs"-dammsugare och det i en för hemmabruk. Det är bara storlek och allmän kvalitet som skiljer.

Sedan så kan konsumentdammsugare läcka förbi filtret, men det är en annan femma.

Sedan så är dammtorkning att föredra. Helt klart.
Inga länkar på lager men när vi sökte akut efter hur vi skulle hantera möjligt asbest utbrott i vårt hus så läste jag på en hel del på nätet och pratade med flera företag. Man sa då att det krävs minst ett HEPA klass H13 filter och enligt ex Kärsher så har man detta endast i vissa special dammsugare, en sådan dammsugare kostade 2000 kr / dagen.

Oavsett om man vattentorkar eller skaffar fram rätt dammsugare så är det ingen höjdare om man inte avskärmat området man jobbat i från övriga hemmet, då lär man ha att göra kan jag säga iallafall om man nu tycker att det är en risk.
 
Redigerat:
I
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Asbestutbrott? Berätta mer. :thinking:
Tänk dig att man renoverar en trappa, det sitter plastmatta på varje steg som ska bort. Mattan sitter så pass att man får slipa bort det. När man närmar sig slutet kommer man på att det kan finnas asbest i både matta och lim.

Vi skickade iväg för test och som tur var fanns det ingen asbest i materialet, men under de dagar vi inte visste hade vi barnen på annan ort.

Visst ska man vara försiktig med allt bygg damm, vi hade monterat upp visst skydd men långt ifrån tillräkligt för asbest.
 
  • Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Inga länkar på lager men när vi sökte akut efter hur vi skulle hantera möjligt asbest utbrott i vårt hus så läste jag på en hel del på nätet och pratade med flera företag. Man sa då att det krävs minst ett HEPA klass H13 filter och enligt ex Kärsher så har man detta endast i vissa special dammsugare, en sådan dammsugare kostade 2000 kr / dagen.
Ja, är det inte H13 så är det inget HEPA-filter... Det finns inga sämre som får kallas HEPA. Så gör de det, så är det falsk marknadsföring.

Här är t ex filter till en vanlig Philips/Electrolux; klass H13...

Så det är inte filterklassen som skiljer. Problemet är snarare att om man använder en vanlig dammsugare för sanering så måste man realistiskt slänga bort den sen. Det går inte att sanera den, och får man filterläckage senare så är den ju sämre än utan.

Att använda den som vanligt är dock OK.
 
I
Se där, du är verkligen en besserwisser :) Jag hade ingen aning om att H13 var den lägsta klassen av HEPA filter. Egentlgien gick jag främst på vad hyrbolag och dammsugartillverkare sa och de alla menade på att det krävdes särskild dammsugare för jobbet. Priset på dessa låg på 10 000+, det låter dock på dig som att det räcker med en hushållsdammsugare och minsta möjliga HEPA filter.

Problemet är rengöringen, man hade kunnatblåsa den med kompressor men det känns inte helt okay att släppa asbest fritt sådär bara.
 
I Ironside skrev:
Problemet är rengöringen, man hade kunnatblåsa den med kompressor men det känns inte helt okay att släppa asbest fritt sådär bara.
Ja. Jag föreslår inte på allvar att man skall använda en sådan dammsugare för sin sanering. Det är mest att om man har sanerat och är rädd för att man kanske rört upp fibrer och att de kan vara partiklar osv. som man missat så är det antagligen ingen fara att dammsuga med en dammsugare med HEPA-filter. HEPA-filtret bör fånga dessa fibrer.

Detta till skillnad från en vanlig dammsugare utan filter som tvärtom är i stort sett optimal för att sprida asbest fibrer.

Så har man haft asbest och sanerat så bör man använda en dammsugare med HEPA-filter efteråt. Dvs permanent.

(Och jo. Truth in advertising. Är man en besserwisser så är man. ;))
 
Jag köpte dammsugare Nilfisk select som går att få med hepa h13/14 för ca 1400kr när vi flyttade in i vårt 40 talshus med asbest lite här och där. Ganska billigt tyckte jag och att den kan plocka ev asbest känns tryggt.
 
I
N nochl skrev:
Jag köpte dammsugare Nilfisk select som går att få med hepa h13/14 för ca 1400kr när vi flyttade in i vårt 40 talshus med asbest lite här och där. Ganska billigt tyckte jag och att den kan plocka ev asbest känns tryggt.
Nu gissar jag men min uppfattning är att hushållsdammsugare med HEPA filter är ämnat för allergiker. Man har en ambition att göra luften renare vilket inte nödvändigtvis betyder att den går att jämföra med en dammsugare för flera gånger pris som är gjord för asbest sanering.

Men ser man inga större risker i det eller vet med sig att den modell av dammsugare man äger faktiskt filtrerar all luft 99,99% enligt HEPA standarden så är det bara till att köra på.

Vi äger en Miele hushållsdammsugare med HEPA men eftersom företagen vi var kontakt med menade på att det krävdes mer så valde vi att torka yterna vilket egentligen var praktiskt taget omöjligt eftersom vi varit dåliga på att avgränsa. Som tur är kom provet tillbaka negativt :)
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.