Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
En reflektion:
El-löken ”försvann” den 1 aug.
Nu verkar Staffans aktivitet stannat av också, ser att det står ”bannad” under hans ”namn” det kanske är därför?

Har inte koll på vad det innebär att vara ”bannad”. Är man borta länge då?

Eller är det covid som kommit in?
 
Nissens Nissens skrev:
En reflektion:
El-löken ”försvann” den 1 aug.
Nu verkar Staffans aktivitet stannat av också, ser att det står ”bannad” under hans ”namn” det kanske är därför?

Har inte koll på vad det innebär att vara ”bannad”. Är man borta länge då?

Eller är det covid som kommit in?
Att Staffans är bannad är tyvärr inget ovanligt, han brukar bli det då och då. Han är nog tillbaka om ett par veckor. Då är jag mer oroad för El-löken. Hoppas bara hen tröttnade på umgänget här, så att det inte är något allvarligare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Men vad var det för resultat ni var ute efter?
Det har du faktiskt ingenting med att göra, men jag tog inte illa upp att du frågade ;)
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
Det blir väl som med influensan, TBE med flera. Man underhåller med nya sprutor med olika intervall. Ser inte vad som är intressant med något så förutsägbart.

De som inte vaccinerar sig får väl covid infektionen istället med ojämna mellanrum och konsekvenser.
Men det är ju just det. Hela vaccinhetsen bygger på att man kan vaccinera bort covid ur samhället.
Fungerar vaccinet inte så bra, är det samma sak som med influensavaccinet, där alla som tror att de behöver det, tar en spruta och vi andra dödliga stärker vårt immunförsvar.

Så det är väldigt intressant att se vad som händer I Portugal
 
harry73 harry73 skrev:
Det har du faktiskt ingenting med att göra, men jag tog inte illa upp att du frågade ;)
Nej om det tex är en speciell sjukdom ni är ute efter så har jag definitivt inte med det att göra. (y)

Jag menar mer generellt, beställdes detta för att sedan kunna ändra något i livsstil eller söka vård, göra utökad kontroll eller liknande om något oroväckande skulle vara i svaret. Eller bara roligt att göra testet.

Som jag skrev innan tycker jag inte man ska göra undersökningar om man inte är beredd att agera baserat på resultatet. Själva frågan skapar normalt sett förväntningar från den som svarar och även från omgivningen som vet om att frågan är ställd.

Kanske har jag inte att göra med det mer generella heller, men man kan ju alltid fråga ödmjukt :D
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Men det är ju just det. Hela vaccinhetsen bygger på att man kan vaccinera bort covid ur samhället.
Fungerar vaccinet inte så bra, är det samma sak som med influensavaccinet, där alla som tror att de behöver det, tar en spruta och vi andra dödliga stärker vårt immunförsvar.

Så det är väldigt intressant att se vad som händer I Portugal
Nej, man vaccinerar för att rädda liv och vårdapparaten.
 
harry73
P Pin skrev:
Nej om det tex är en speciell sjukdom ni är ute efter så har jag definitivt inte med det att göra. (y)
Som sagt hat du inget med det att göra, bra att du själv också inser det.

För övrigt är släktforskning den vanligaste anledning för dna tester, och även där får man mycket medicinsk info på köpet.
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
Nej, man vaccinerar för att rädda liv och vårdapparaten.
Varför vill man då vaccinera 12-åringar? Inte för att rädda deras liv.
 
  • Gilla
M_Erlandsson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men det är ju just det. Hela vaccinhetsen bygger på att man kan vaccinera bort covid ur samhället.
Fungerar vaccinet inte så bra, är det samma sak som med influensavaccinet, där alla som tror att de behöver det, tar en spruta och vi andra dödliga stärker vårt immunförsvar.

Så det är väldigt intressant att se vad som händer I Portugal
Nu blandar du ihop grupperna. Det är de som tar en spruta som stärker sitt immunförsvar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Varför vill man då vaccinera 12-åringar? Inte för att rädda deras liv.
Det händer att barn dör i covid också men framför allt är det nog för risken för (långvarig) sjukhusvård är större för dem pga. covid än pga. vaccinet. Eftersom jag inte har skolbarn har jag inte läst Fohm:s dokument där de lär redogöra för vad som ligger bakom deras beslut men journalister frågade en del om det på presskonferensen och där nämndes MIS-C som en anledning till att vaccinera den aktuella åldersgruppen.
 
harry73 harry73 skrev:
Som sagt hat du inget med det att göra, bra att du själv också inser det.

För övrigt är släktforskning den vanligaste anledning för dna tester, och även där får man mycket medicinsk info på köpet.
Men den generella frågan är obesvarad, att fråga om man inte tänker agera vare sig det är på covid delen, eller övrig information. Jag är av den åsikten att man ska använd all information i beslutsfattande. Du får gärna berätta hur du själv tycker, eller om det är privat.
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Varför vill man då vaccinera 12-åringar? Inte för att rädda deras liv.
Jag tycker också att det verkar onödigt.
 
harry73
P Pin skrev:
Men den generella frågan är obesvarad, att fråga om man inte tänker agera vare sig det är på covid delen, eller övrig information. Jag är av den åsikten att man ska använd all information i beslutsfattande. Du får gärna berätta hur du själv tycker, eller om det är privat
Jag tycker inte man ska agera på allt man får ut ur en dna-test, men det kan vara ett bra verktyg att bekräfta vissa sjukdomar
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker inte man ska agera på allt man får ut ur en dna-test, men det kan vara ett bra verktyg att bekräfta vissa sjukdomar
Nej tex ögonfärg är inte något jag skulle agera på.

Jag ser inte nyttan med att bekräfta sjukdomar, tex om jag redan har diabetes diagnostiserat. Däremot ser jag ett potentiellt intresse att se anlag för sjukdomar och då agera på den informationen.

Min ursprungliga fråga var väl hur man skulle agera på covid infon i testen. Jag vet faktiskt inte, men jag har ju inte tagit något sådant test heller och är inte så intresserad heller då jag anser att det (ja inte covid då men vissa andra sjukdomar) ändå går att förebygga med livsstil och att jag inte behöver vänta på att få anlagen för att göra de valen. Iofs går det att förebygga allvaret med covid, men inte med smittan genom livsstil. Om man inte är eremit som livsstil då.
 
harry73
P Pin skrev:
Jag ser inte nyttan med att bekräfta sjukdomar, tex om jag redan har diabetes diagnostiserat. Däremot ser jag ett potentiellt intresse att se anlag för sjukdomar och då agera på den informationen.
Här finns det ju lite olika svar att ge.
Å ena sidan kan det vara bra med rätt diagnos för en drös problem man har. Det inte bara ger en förklaring för varför man mår som man gör, men också en handledning i hur man kan minska problemen. Det kan vara en väldig specifik anledning för ett test.
Sedan kan det finnas en del ärftliga sjukdomar i släkten, t ex alzheimers eller parkinson. Har man inte det ärftliga anlaget, kan man såklart sluta oroa sig. Har man anlaget, kan man börja med livsstilsförändringar, men kanske även planera allt roligt i början av pensioneringen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.