T Thomas_Blekinge skrev:
Jag brukar säga: vill du göra affär så ska du acceptera cash. Då plötsligt löser sig dig ofta. Inte alltid.
Affärer som är kontantfria har jag strukit från min lista, t ex Tools. Jag vill ha möjlighet att använda legala betalningsmedel.
Kan inte finnas många butiker kvar att handla på för dig :crysmile:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan inte finnas många butiker kvar att handla på för dig :crysmile:
Jag har inte hittat ett enda ställe i Tyskland som föredrar kort, om man vill betala med mastercard kan man krävas på mer än 2%avgift vilket inte passar i hop med mina planer, EUR sedlar är inte svåra att skaffa eller bära med sig.
 
  • Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har inte hittat ett enda ställe i Tyskland som föredrar kort, om man vill betala med mastercard kan man krävas på mer än 2%avgift vilket inte passar i hop med mina planer, EUR sedlar är inte svåra att skaffa eller bära med sig.
Nu befinner vi oss inte i det tekniskt efterblivna landet Tyskland utan i Sverige :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag brukar säga: vill du göra affär så ska du acceptera cash. Då plötsligt löser sig dig ofta. Inte alltid.
Affärer som är kontantfria har jag strukit från min lista, t ex Tools. Jag vill ha möjlighet att använda legala betalningsmedel.
I min obemannade gårdsbutik är det av förklarliga skäl kontantfritt, självscanningssystemet accepterar bara kort eller Swish. Ihelgen sålde jag på Ölands skördefest och skyltade bara med kort och swish. De som frågade om kontant svarade jag, ”ja men helst inte och om du inte har något annat betalsätt”. Det ger mig en massa merarbete att få in kontanterna på banken. Inte så att de ifrågasätts, jag har kassaregister som stödjer kontantbetalningarna, men för att jag måste åka till stan och sätta in max 10000/10 dagar (om jag inte skaffar avtal med servicebox med tillhörande avgifter). Jag är i närheten av en insättningsautomat max varannan vecka och tycker inte det är kul att gå omkring med de summorna i fickan. Dessutom kan jag inte sätta in mynt…
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu befinner vi oss inte i det tekniskt efterblivna landet Tyskland utan i Sverige :)
Tala för dej själv, jag är inte fast varken i tanken eller i sthlm utan kan fortfarande röra mig något sånär självständigt i Europa och är strax utanför Aachen.

Om Tyskland är tekniskt efterblivet har jag inte kompetens att avgöra, avhåller mig dessutom från sådana generaliseringar då jag anser det nedsättande mot ett helt folk på kanske 80miljoner invånare och med vad jag lärt mig Europas största ekonomi.
 
  • Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
En gråhäst drar en timmerstock i snötäckt terräng medan en man går bakom och leder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som arbetar ovanpå en kolmila i traditionell kolningsscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kolningen och timmerkörningen med häst
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu befinner vi oss inte i det tekniskt efterblivna landet Tyskland utan i Sverige :)
Tyskar har historiska skäl till att vara misstänksamma mot allt som innebär massregistrering. T.ex. så finns inte personnummer av svensk modell i Tyskland.

Anledningen är kanske något som vi har glömt bort att den har funnits?
 
  • Gilla
Exostor och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Minns ni när man fick papprör att samla tioöringarna i så att de blev en femma?

Redan på den tiden minns jag att jag irriterade mig på mynten som var tunga. Sedlarna som införskaffades från bankomaten var i höga valörer, men efter ett antal köp blev de mynt och sedlar i små valörer:( Det var ett evigt plockande när man skulle betala för att inte få ännu mer småsedlar och mynt. :thumbdown:

Försökte därför redan på den tiden hålla mig till kortköp.

1989 av Alf Wennerfors (m)
Avskaffande av 10-öringen

För några år sedan avskaffades kopparmynten och 25-öringen som växelmynt.
Däremot fick 10-öringen vara kvar. Detta blev en synnerligen misslyckad
åtgärd. Konsumenterna blev mer och mer irriterade på det lilla myntet
av ringa värde. 10-öringarna har helt enkelt kastats bort om man inte
samlat dem i glasburkar. Detta ledde till stor brist på 10-öringar för några år
sedan. Riksbanken genomförde t.o.m. en kampanj - ”Jakten på silverskatten”
- för att upphäva bristen.

Vid denna tidpunkt tillverkades 40-50 miljoner 10-öringar per år. Sedan
dess har tillverkningen ökat för att 1989 nå antalet 220 miljoner. Trots detta
har det ibland uppstått brist på dessa mynt i detaljhandeln. I Roslagen har
man t.o.m. radikalt avskaffat 10-öringen som växelmynt. Man höjer resp.
sänker priserna till jämna 50 öre.

Till detta kommer att tillverkningskostnaderna är stora. Att tillverka en
10-öring kostar 20-25 öre beroende på de aktuella metallpriserna. 10-öringstillverkningen
under 1989 kostade alltså40-50 milj. kr. Om man således avskaffar
detta helt onödiga och opraktiska växelmynt gör man en samhällsekonomisk
besparing på 40-50 milj. kr. Det är märkligt att inte Riksbanken
tagit detta initiativ för länge sedan.

Konsumenterna är således negativt inställda till 10-öringen som växelmynt.
Detaljhandeln och banknäringen åsamkas enbart besvär.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/avskaffande-av-10-oringen_GD02Fi719
 
P pmd skrev:
Tyskar har historiska skäl till att vara misstänksamma mot allt som innebär massregistrering. T.ex. så finns inte personnummer av svensk modell i Tyskland.

Anledningen är kanske något som vi har glömt bort att den har funnits?
Japp alla typer av register och automation leder till fascism, det är sedan gammalt
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tala för dej själv, jag är inte fast varken i tanken eller i sthlm utan kan fortfarande röra mig något sånär självständigt i Europa och är strax utanför Aachen.

Om Tyskland är tekniskt efterblivet har jag inte kompetens att avgöra, avhåller mig dessutom från sådana generaliseringar då jag anser det nedsättande mot ett helt folk på kanske 80miljoner invånare och med vad jag lärt mig Europas största ekonomi.
Tyskland ligger typ sist i cashless racet i Europa. Så Jo de är rätt tekniskt efterblivna.
 
  • Gilla
Strontus och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Japp alla typer av register och automation leder till fascism, det är sedan gammalt
Njae, det är väl vad massregistrering kan används till om fascismen tar över som man oroar sig för.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Njae, det är väl vad massregistrering kan används till om fascismen tar över som man oroar sig för.
Undrar din fru ofta var all aluminiumfolie tar vägen?
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild] [bild]

kolningen och timmerkörningen med häst
Kolmilor är inte bortglömda, finns föreningar som sysslar med det lite varstans.
 
  • Gilla
jonjoh
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyskland ligger typ sist i cashless racet i Europa. Så Jo de är rätt tekniskt efterblivna.
Fraunhofer institutet har väl >20000forskare och är nog ett av Europas största, men det har väl inte du Malmgren någon kunskap om?
Har du någon nyfikenhet på Europas största land tror jag Tysk-Svenska handelskammaren ligger kvar på Vallhallavägen och dit borde även dina begränsade vyer sträcka sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Mats_R och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undrar din fru ofta var all aluminiumfolie tar vägen?
Jag bor i Sverige, inte i Tyskland. Här har vi inget att oroa oss för. Eller hur?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.