Hur går det ute på ÖN?
 
  • Gilla
Pontus95 och 2 till
  • Laddar…
Ja efter ett långt uppehåll är det dags för en uppdatering!

Det har varit en tung vår och försommar. Mycket att göra på jobbet, och på fritiden har tiden delats mellan bygget och båten. Målet under våren var att sjösätta i maj, men efter bland annat strul med mekanikern som skulle titta till mitt drev under våren samt en botten som ger mig gråa hår sköts sjösättning fram till midsommar och nu när midsommar passerat är målet att sjösätta inom två veckor då jag går på semester.
Botten var nämligen ganska skrovlig, och jag tänkte naivt i våras att "Ja men det går ju fint, jag tar ut båten och slipar av den med excenterslipen." men när jag väl började slipa så konstaterade jag att färgen satt som berget, och att slipa den skulle vara horribelt. Sen dess har jag provat två olika sorters färgborttagningsmedel med varierande framgång och även färgskrapa. Skrapa funkar faktiskt bäst, men det är så svårt att komma åt undertill när båten står på trailer. På måndag kommer dock en av grannarna som kör lastbil med kran hit och lyfter av båten från trailern så jag kan bygga bockar till den så man kommer åt bättre.

Vad har hänt på bygget då? Ja, inte så mycket har det känts som! Vi har väl tillsammans lagt knappt 60h i såväl maj som juni, delvis för att båten som sagt påkallat uppmärksamhet, men i ärlighetens namn har vi inte varit så taggade då takläggningen har smakat skit och det har varit strul med dörrar och altandörrar. Jag har känt att det börjat ta på psyket ganska mycket när man hållit på konstant i två år och ännu inte nämnvärt ser slutet, och har haft en välbehövlig nedtrappning med bygget. Jag har märkt att humöret och temperamentet påverkats - om det går bra att bygga är det roligt och lätt, men jag har svårt att hantera minsta lilla motgång. Det kan vara att jag ska ta fram cirkelsågen för att såga något och inte hittar den på bygget. Man letar och letar och känner hur frustrationen bara ökar. Sen går jag till garaget och letar och letar och kan inte hitta den, och till slut blir jag både rasande och uppgiven och vill bara skrika och slå men det slutar med att man sätter sig på trappan och nästan börjar gråta. Det handlar mycket om att man vet hur många timmar det är kvar på bygget innan allt är klart, och när det då går åt minsta lilla extra tid till att leta saker eller lösa problem som plötsligt uppstår, då är smärttröskel låg eftersom man känner att tiden bara går utan att man producerar något.

Nu är vi dock igång igen och nu har det börjat löpa på bra utan större bekymmer och det har faktiskt varit roligt igen på sistone! Vi har börjat få in schvungen med takläggandet och ränndalarna och har kämpat på nu under midsommar så att vi nu har kanske 90% av taket färdigt.
Alla fönster och dörrar (förutom där vi ännu har byggdörren) är på plats och panelen är på väg upp. Målet var att ha all panel och hela taket färdigt innan jag går på semester, och jag tror faktiskt inte riktigt vi når dit men panelen kanske vi har uppe halvvägs då åtminstone!
Tyvärr upptäckte jag en del skavanker på altandörrarna när vi monterade dem (små skador, deformerade tätningslister och annat) och leverantören frågade då om vi vill ha ekonomisk ersättning eller om de ska leverera nya. Vi är inte så sugna på att vänta 10-12 veckor på nya men samtidigt kommer vi ångra det om vi tar en engångsersättning, så det blir nog tyvärr att beställa nya och vänta.

Passade på ikväll att ta lite nya drönarbilder då det var ett tag sen sist, och tänkte att det skulle vara kul att jämföra med midsommar för 2 år sedan, så här följer lite jämförelser:

Drönarvy av byggplats med delvis uppförd byggnad omgiven av arbetsfordon och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild över byggprojekt med halvfärdigt hus och takarbete, omgivet av gröna fält och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grävmaskin på en byggplats vid ett pågående byggprojekt av ett hus med skog i bakgrunden i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drönarbild av byggprojekt med halvfärdigt hus, båt på trailer och maskiner på gårdsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bonusbild från idag då jag inte lyckades hitta flera som var i någorlunda matchande vinkel:
Drönarvy över halvfärdigt husbygge omgivet av träd och fält under sen eftermiddagssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glad midsommar, och tack för att ni följer och hejar på!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Bullens Pilsnerkorv123 och 38 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Ja efter ett långt uppehåll är det dags för en uppdatering!

Det har varit en tung vår och försommar. Mycket att göra på jobbet, och på fritiden har tiden delats mellan bygget och båten. Målet under våren var att sjösätta i maj, men efter bland annat strul med mekanikern som skulle titta till mitt drev under våren samt en botten som ger mig gråa hår sköts sjösättning fram till midsommar och nu när midsommar passerat är målet att sjösätta inom två veckor då jag går på semester.
Botten var nämligen ganska skrovlig, och jag tänkte naivt i våras att "Ja men det går ju fint, jag tar ut båten och slipar av den med excenterslipen." men när jag väl började slipa så konstaterade jag att färgen satt som berget, och att slipa den skulle vara horribelt. Sen dess har jag provat två olika sorters färgborttagningsmedel med varierande framgång och även färgskrapa. Skrapa funkar faktiskt bäst, men det är så svårt att komma åt undertill när båten står på trailer. På måndag kommer dock en av grannarna som kör lastbil med kran hit och lyfter av båten från trailern så jag kan bygga bockar till den så man kommer åt bättre.

Vad har hänt på bygget då? Ja, inte så mycket har det känts som! Vi har väl tillsammans lagt knappt 60h i såväl maj som juni, delvis för att båten som sagt påkallat uppmärksamhet, men i ärlighetens namn har vi inte varit så taggade då takläggningen har smakat skit och det har varit strul med dörrar och altandörrar. Jag har känt att det börjat ta på psyket ganska mycket när man hållit på konstant i två år och ännu inte närmelsevärt ser slutet, och har haft en välbehövlig nedtrappning med bygget. Jag har märkt att humöret och temperamentet påverkats - om det går bra att bygga är det roligt och lätt, men jag har svårt att hantera minsta lilla motgång. Det kan vara att jag ska ta fram cirkelsågen för att såga något och inte hittar den på bygget. Man letar och letar och känner hur frustrationen bara ökar. Sen går jag till garaget och letar och letar och kan inte hitta den, och till slut blir jag både rasande och uppgiven och vill bara skrika och slå men det slutar med att man sätter sig på trappan och nästan börjar gråta. Det handlar mycket om att man vet hur många timmar det är kvar på bygget innan allt är klart, och när det då går åt minsta lilla extra tid till att leta saker eller lösa problem som plötsligt uppstår, då är smärttröskel låg eftersom man känner att tiden bara går utan att man producerar något.

Nu är vi dock igång igen och nu har det börjat löpa på bra utan större bekymmer och det har faktiskt varit roligt igen på sistone! Vi har börjat få in schvungen med takläggandet och ränndalarna och har kämpat på nu under midsommar så att vi nu har kanske 90% av taket färdigt.
Alla fönster och dörrar (förutom där vi ännu har byggdörren) är på plats och panelen är på väg upp. Målet var att ha all panel och hela taket färdigt innan jag går på semester, och jag tror faktiskt inte riktigt vi når dit men panelen kanske vi har uppe halvvägs då åtminstone!
Tyvärr upptäckte jag en del skavanker på altandörrarna när vi monterade dem (små skador, deformerade tätningslister och annat) och leverantören frågade då om vi vill ha ekonomisk ersättning eller om de ska leverera nya. Vi är inte så sugna på att vänta 10-12 veckor på nya men samtidigt kommer vi ångra det om vi tar en engångsersättning, så det blir nog tyvärr att beställa nya och vänta.

Passade på ikväll att ta lite nya drönarbilder då det var ett tag sen sist, och tänkte att det skulle vara kul att jämföra med midsommar för 2 år sedan, så här följer lite jämförelser:

[bild] [bild]
[bild] [bild]

Och en bonusbild från idag då jag inte lyckades hitta flera som var i någorlunda matchande vinkel:
[bild]

Glad midsommar, och tack för att ni följer och hejar på!
Ja den risken löper många självbyggare och det är nog helt rätt att ta en paus. Både psyket och relationen ska hålla så ta det försiktigt :)
 
  • Gilla
  • Älska
gs242 och 5 till
  • Laddar…
H
Då ni bor bra i garaget tänker jag och man får en större dipp… jag vet inte hur många timmar det kan bara kvar utvändigt med panel, tak, rännor odyl, men ide kan vara att sikta på att få huset klart ute. Därefter städa upp bygget, anlägga gräsmatta o lite trädgårdsfix i lugnt tempo under sommaren/hösten kombinerat med sjölivet ;) Ger otroligt mycket energi när man börjar se ett färdigt resultat! Sedan påbörjar ni insida när lusten faller på, kanske i vinter, kanske våren -22!

ni har kämpat väl, glöm inte att korka upp en flaska Skumpa ibland och klappa er på axeln!
 
  • Gilla
  • Älska
Zlingo och 5 till
  • Laddar…
Heij83
Kämpa på och ta viktiga vilodagar.
Ser själv att jag inte gör lika många timmar per vecka på vårt som jag gjorde föregående år.
Men nu börjar det släppa rejält då jag har börjat måla insidan.
Snitta ca30h i veckan 2020, nu ligger jag på ca20h (att få tvillingar under tiden har väl inte varit optimalt)

Vet vad du går igenom, ränndalar och takkupor var ett helvete.
Själv gör jag många olika moment samtidigt för att hålla energin uppe, tröttnar jag på taket så kanske det är några gipsskivor inne som behöver sättas, eller göra ett annat moment där cirkelsågen inte behövs ;) helt plötsligt ligger den där bara.

Kämpa :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Zlingo och 4 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Ja efter ett långt uppehåll är det dags för en uppdatering!

Det har varit en tung vår och försommar.

Vad har hänt på bygget då? Ja, inte så mycket har det känts som! Vi har väl tillsammans lagt knappt 60h i såväl maj som juni, delvis för att båten som sagt påkallat uppmärksamhet, men i ärlighetens namn har vi inte varit så taggade då takläggningen har smakat skit och det har varit strul med dörrar och altandörrar. Jag har känt att det börjat ta på psyket ganska mycket när man hållit på konstant i två år och ännu inte nämnvärt ser slutet, och har haft en välbehövlig nedtrappning med bygget. Jag har märkt att humöret och temperamentet påverkats - om det går bra att bygga är det roligt och lätt, men jag har svårt att hantera minsta lilla motgång. Det kan vara att jag ska ta fram cirkelsågen för att såga något och inte hittar den på bygget. Man letar och letar och känner hur frustrationen bara ökar. Sen går jag till garaget och letar och letar och kan inte hitta den, och till slut blir jag både rasande och uppgiven och vill bara skrika och slå men det slutar med att man sätter sig på trappan och nästan börjar gråta. Det handlar mycket om att man vet hur många timmar det är kvar på bygget innan allt är klart, och när det då går åt minsta lilla extra tid till att leta saker eller lösa problem som plötsligt uppstår, då är smärttröskel låg eftersom man känner att tiden bara går utan att man producerar något.

Glad midsommar, och tack för att ni följer och hejar på!
Ja sådär är det precis, igenkänningsfaktorn är hög. (y)

Våren och försommaren har alltid varit extra tung på bygget för mig just för att man ser så mycket annat man vill göra istället och för att man har byggt konstant hela hösten och vintern. Det brukar bli bättre till semestern när man kommer in i rytmen igen.

Och som någon nämnde tidigare så är det bra att ha flera olika sysslor att välja mellan på bygget. Om man gör samma moment för länge så smakar det skit.

Och kom ihåg, sätt ingen deadline på varesig delmoment eller färdiga bygget. Det blir bara stressigt och deprimerande när man ändå inte uppnår dem. Det tar energi.
Gläds istället åt varje slutfört moment/delmål/milstolpe och var stolta/njut för att det är just ni som åstadkommit det. Det ger energi istället.

Kämpa på. :strong:
 
  • Gilla
  • Älska
Zlingo och 4 till
  • Laddar…
Som många redan sagt, kämpa på men kom ihåg att göra avbrott i måstena!
Set behövs avkoppling, nåt kul eller kanske tid för träning även om jag vet att man inte är sugen på att kuta en mil eller två efter en dag på ett tak. Bara att se nåt annat än bygget gör förmodligen gott sedan kan jag tänka mig att båten stressat på, och som lök på laxen tar den mer kraft än planerat.
Kom ihåg att återhämta er och glöm inte av varandra. :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Kör hårt! Bra jobbat redan. Ett bra tips är att ha en att göra lista med tex rum för rum, tak, yterväggar, rännor med med underpunkter tex dra el, sätta dosor, sätta gips skruva gips mm för varje rum, så man verkligen har en ganska detaljerad lista. Om man kommer på att man glömt skiva nått som måste göras så lägger man till, det viktiga är att man faktiskt styrker saker efterhand som man är klar, det ger en väldigt go känsla att få en punkt även om det är en så enkel sak som att bära in el-material till ett visst rum, speciellt när man haft en kass dag att få den lilla boosten att få stryka av nått från listan
 
  • Gilla
Fjällgossen och 3 till
  • Laddar…
Vet precis hur du känner med trytande motivation och lusten att bygga. Hållit på mer eller mindre konstant sedan hösten 2010... med uppehåll pga föräldraledighet eller arbete på annan ort. Timuttaget även på lediga veckor har sjunkit, iof så tar barnen tid samt klättrat i karriärsstegen både jag och min fru så inte samma ork längre.

tur att man har pannben, mitt knep är att sätta små (realistiska) delmål så får man positiv energi när det är klart (oavsett om det är vid lunch eller midnatt som man är klar )

men som skrevs tidigare paus från allt och då inte hemma utan komma bort så man inte bor/är i allt minst 1 vecka gärna längre så hjärnan fattar att vara ledig
 
För 2,5 år sedan eldade sambon stubbar för fulla muggar.

Person som eldar stubbar på en tom byggtomt med gasbrännare och hög med trädrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 2 år sedan fick vi äntligen portarna monterade så att garaget var tätt.

Nybyggd fasad med träpanel och dubbla garageportar i nästan färdigt husprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För 1 år sedan hade vi precis fått upp alla väggar på husstommen.

Nybyggt trästomme för ett hus på en öppen tomt i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag börjar vi närma oss färdig utsida lagom till hösten.

Ett nästan färdigbyggt hus med träfasad, röda fönsterfoder och svart tak, på en odlad trädgårdstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var länge sen det kom en uppdatering på bygget, så nu börjar det verkligen vara dags. Jag bestämde mig innan sommaren att jag under årets semester inte skulle bygga om jag verkligen inte kände mig sugen på något, och så blev det. Nästan.
Bortsett från att några kompisar från Göteborg kom och hjälpte till lite grann under en semestervistelse här, och en arbetsvecka nere i Kalmar där jag hjälpte brorsan stomresa en carport blev det nästan inte en enda timme på bygget under hela min 5 veckor långa semester! Välförtjänt vila som gav ny motivation till bygget.

När semestern väl var slut återupptog vi arbetet med utsidan. Vi har pulat på sen mitten av augusti och vi börjar nu närma oss där jag hade önskat att vara innan semestern: färdig utsida! Taket med alla sina vinklar och vrår tog mer tid än jag hade hoppats, och att få upp all panel var inte heller något jag tyckte var så särskilt roligt. I och med att det bara är järnvitriol och inte ska målas kräver panelandet väldigt mycket mera eftertanke, planering och finish i och med att man inte kan dölja något med färg i efterhand...

Planen var även från början att inte ha några foder runt fönstren och bara låta smygarna sticka ut lite grann, något jag tycker är väldigt snyggt men som är svårt att få tätt. Jag hade dock en idé på hur detta skulle kunna göras och bad mina kära Göteborgare att bygga på detta sätt. När de gjort färdigt två fönster insåg jag dock att det var otroligt arbetsdrygt och inte ens blev riktigt bra, så jag valde att bygga traditionellt med smygar och foder istället. Detta fick dock följdfelet att överblecken jag monterat nu var för smala, så det blev till att bryta bort ett varv panel runt hela huset, riva ner de gamla överblecken och montera nya. Detta smakade verkligen inte gott för stunden, men jag kände samtidigt att det inte fanns någon bra genväg att ta som skulle bli vettig och snygg, så det var bara att bita i det sura äpplet och köra på.

Efter att nu ha bott i ett drygt år i lägenheten med tomten som en enda ler- och sandåker bestämde vi oss även för att så gräsmatta på halva tomten nu till hösten så att vi får lite mera städat på gården till nästa sommar. Brummade igång Eivor och började städa upp, jämna till och få ett bra underlag. Tog därefter faktiskt hit en "riktig" grävmaskinist med egen grävmaskin som fick sprida ut all matjord då jag kände att jag inte hade vare sig tid eller den finkänsla som krävs för att få det bra. I ett nafs hade vi hela baksidan i skick, och för drygt två veckor sedan sådde vi med lite mer än 40 kg Xeed gräsfrö. Förhållandena har nästintill varit optimala sen dess med temperaturer för det mesta på 12-15 grader och så pass mycket dagg och lämpligt med regn att vi knappt behövs vattna någonting. Lite mera sol hade kanske inte skadat, men nu börjar det skjuta vackra gröna grässtrån åtminstone!

Nyutsädd gräsmatta med tydliga gröna grässtrån, lerig mark i förgrunden och träd under en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutsädd gräsmatta med grön grässtrå och lerig byggarbetsplats i förgrunden med skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag gödslade vi med seedstart-gödslet och imorgon ska det komma regn, hoppas det exploderar med grönska sen! Vi har lånat min pappas spridare för att sprida frön och gödsel, men eftersom vi inte har någon gräsklippare byggde jag ett fantastiskt handtag av en bit armeringsjärn. :rofl:

Person i arbetskläder och hjälm skjuter en skottkärra på nyutsädd gräsmatta med trädgårdsland och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När väl utsidan är klar är det dags att återvända in i huset lagom till vintern och börja med allt jobb som kvarstår där inne. Målsättningen med inflytt till midsommar 2022 börjar kännas lite snäv med det tempo vi haft på sistone, men samtidigt börjar det kännas både fysiskt och psykiskt att vi hållit på i över två och ett halv år, och vi känner att det inte är värt att stressa då vi bor så bra ovanpå garaget.

En väldigt knasig känsla att gå runt här på tomten och titta på husen och gården tänka att vi gjort nästintill allt jobb själva. Man känner en oerhörd stolthet och samtidigt en viss frustration då man vet exakt vad som inte riktigt blivit som det borde, men med tiden kommer man förhoppningsvis förtränga alla de småsakerna och glädja sig åt allt annat.

Sist och slutligen: vad hade jag gjort utan min sambo? Inte nog med att hon hjälper till med bygget så gott hon bara kan (när jag låter henne...), så sköter hon även i princip alla vardagliga sysslor och ser till att jag har rena kläder, mat i magen och håller ordning och reda runtomkring. Det är guld värt att kunna hålla fokus på bygget, och jag hade definitivt inte klarat det utan henne. :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 52 till
  • Laddar…
Heij83
Blir riktigt bra, kämpa på :strong: och passa dig för väggen.

Jäklar vad jag känner igen mig precis i din beskrivning, det skulle kunna varit skriver av mig :crysmile:
Hållit på i två år
Tog riktig semester i sommar, inget bygge.
Ungefär samma stadie i bygge
Planerad inflyttning midsommar 2022
En underbar fru som sköter markservice, utan henne hade det aldrig gått.

Känner med dig, det tar på kroppen. Men man blir jäkligt stolt och kan ibland bara stå 10min och beundra vad man har lyckats med, det skäler lite tid ibland :crysmile:
 
  • Älska
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Blir riktigt bra, kämpa på :strong: och passa dig för väggen.

Jäklar vad jag känner igen mig precis i din beskrivning, det skulle kunna varit skriver av mig :crysmile:
Hållit på i två år
Tog riktig semester i sommar, inget bygge.
Ungefär samma stadie i bygge
Planerad inflyttning midsommar 2022
En underbar fru som sköter markservice, utan henne hade det aldrig gått.

Känner med dig, det tar på kroppen. Men man blir jäkligt stolt och kan ibland bara stå 10min och beundra vad man har lyckats med, det skäler lite tid ibland :crysmile:
Tack! Och jag förundras över att ni orkar med er resa, ni som har barn också. :oops::heart:
 
  • Gilla
Scootersvempa
  • Laddar…
Riktigt snyggt jobbat! Det blev ju super med de smala foderna runt fönster och dörrar. Kanske är lättare att då det snyggt med stående panel om man ska köra utan foder? Oavsett ser ju det där klockrent ut.
 
  • Gilla
skydiver och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
För 2,5 år sedan eldade sambon stubbar för fulla muggar.

[bild]

För 2 år sedan fick vi äntligen portarna monterade så att garaget var tätt.

[bild]

För 1 år sedan hade vi precis fått upp alla väggar på husstommen.

[bild]

Idag börjar vi närma oss färdig utsida lagom till hösten.

[bild]

Det var länge sen det kom en uppdatering på bygget, så nu börjar det verkligen vara dags. Jag bestämde mig innan sommaren att jag under årets semester inte skulle bygga om jag verkligen inte kände mig sugen på något, och så blev det. Nästan.
Bortsett från att några kompisar från Göteborg kom och hjälpte till lite grann under en semestervistelse här, och en arbetsvecka nere i Kalmar där jag hjälpte brorsan stomresa en carport blev det nästan inte en enda timme på bygget under hela min 5 veckor långa semester! Välförtjänt vila som gav ny motivation till bygget.

När semestern väl var slut återupptog vi arbetet med utsidan. Vi har pulat på sen mitten av augusti och vi börjar nu närma oss där jag hade önskat att vara innan semestern: färdig utsida! Taket med alla sina vinklar och vrår tog mer tid än jag hade hoppats, och att få upp all panel var inte heller något jag tyckte var så särskilt roligt. I och med att det bara är järnvitriol och inte ska målas kräver panelandet väldigt mycket mera eftertanke, planering och finish i och med att man inte kan dölja något med färg i efterhand...

Planen var även från början att inte ha några foder runt fönstren och bara låta smygarna sticka ut lite grann, något jag tycker är väldigt snyggt men som är svårt att få tätt. Jag hade dock en idé på hur detta skulle kunna göras och bad mina kära Göteborgare att bygga på detta sätt. När de gjort färdigt två fönster insåg jag dock att det var otroligt arbetsdrygt och inte ens blev riktigt bra, så jag valde att bygga traditionellt med smygar och foder istället. Detta fick dock följdfelet att överblecken jag monterat nu var för smala, så det blev till att bryta bort ett varv panel runt hela huset, riva ner de gamla överblecken och montera nya. Detta smakade verkligen inte gott för stunden, men jag kände samtidigt att det inte fanns någon bra genväg att ta som skulle bli vettig och snygg, så det var bara att bita i det sura äpplet och köra på.

Efter att nu ha bott i ett drygt år i lägenheten med tomten som en enda ler- och sandåker bestämde vi oss även för att så gräsmatta på halva tomten nu till hösten så att vi får lite mera städat på gården till nästa sommar. Brummade igång Eivor och började städa upp, jämna till och få ett bra underlag. Tog därefter faktiskt hit en "riktig" grävmaskinist med egen grävmaskin som fick sprida ut all matjord då jag kände att jag inte hade vare sig tid eller den finkänsla som krävs för att få det bra. I ett nafs hade vi hela baksidan i skick, och för drygt två veckor sedan sådde vi med lite mer än 40 kg Xeed gräsfrö. Förhållandena har nästintill varit optimala sen dess med temperaturer för det mesta på 12-15 grader och så pass mycket dagg och lämpligt med regn att vi knappt behövs vattna någonting. Lite mera sol hade kanske inte skadat, men nu börjar det skjuta vackra gröna grässtrån åtminstone!

[bild] [bild]

Idag gödslade vi med seedstart-gödslet och imorgon ska det komma regn, hoppas det exploderar med grönska sen! Vi har lånat min pappas spridare för att sprida frön och gödsel, men eftersom vi inte har någon gräsklippare byggde jag ett fantastiskt handtag av en bit armeringsjärn. :rofl:

[bild]

När väl utsidan är klar är det dags att återvända in i huset lagom till vintern och börja med allt jobb som kvarstår där inne. Målsättningen med inflytt till midsommar 2022 börjar kännas lite snäv med det tempo vi haft på sistone, men samtidigt börjar det kännas både fysiskt och psykiskt att vi hållit på i över två och ett halv år, och vi känner att det inte är värt att stressa då vi bor så bra ovanpå garaget.

En väldigt knasig känsla att gå runt här på tomten och titta på husen och gården tänka att vi gjort nästintill allt jobb själva. Man känner en oerhörd stolthet och samtidigt en viss frustration då man vet exakt vad som inte riktigt blivit som det borde, men med tiden kommer man förhoppningsvis förtränga alla de småsakerna och glädja sig åt allt annat.

Sist och slutligen: vad hade jag gjort utan min sambo? Inte nog med att hon hjälper till med bygget så gott hon bara kan (när jag låter henne...), så sköter hon även i princip alla vardagliga sysslor och ser till att jag har rena kläder, mat i magen och håller ordning och reda runtomkring. Det är guld värt att kunna hålla fokus på bygget, och jag hade definitivt inte klarat det utan henne. :heart:
S skydiver skrev:
För 2,5 år sedan eldade sambon stubbar för fulla muggar.

[bild]

För 2 år sedan fick vi äntligen portarna monterade så att garaget var tätt.

[bild]

För 1 år sedan hade vi precis fått upp alla väggar på husstommen.

[bild]

Idag börjar vi närma oss färdig utsida lagom till hösten.

[bild]

Det var länge sen det kom en uppdatering på bygget, så nu börjar det verkligen vara dags. Jag bestämde mig innan sommaren att jag under årets semester inte skulle bygga om jag verkligen inte kände mig sugen på något, och så blev det. Nästan.
Bortsett från att några kompisar från Göteborg kom och hjälpte till lite grann under en semestervistelse här, och en arbetsvecka nere i Kalmar där jag hjälpte brorsan stomresa en carport blev det nästan inte en enda timme på bygget under hela min 5 veckor långa semester! Välförtjänt vila som gav ny motivation till bygget.

När semestern väl var slut återupptog vi arbetet med utsidan. Vi har pulat på sen mitten av augusti och vi börjar nu närma oss där jag hade önskat att vara innan semestern: färdig utsida! Taket med alla sina vinklar och vrår tog mer tid än jag hade hoppats, och att få upp all panel var inte heller något jag tyckte var så särskilt roligt. I och med att det bara är järnvitriol och inte ska målas kräver panelandet väldigt mycket mera eftertanke, planering och finish i och med att man inte kan dölja något med färg i efterhand...

Planen var även från början att inte ha några foder runt fönstren och bara låta smygarna sticka ut lite grann, något jag tycker är väldigt snyggt men som är svårt att få tätt. Jag hade dock en idé på hur detta skulle kunna göras och bad mina kära Göteborgare att bygga på detta sätt. När de gjort färdigt två fönster insåg jag dock att det var otroligt arbetsdrygt och inte ens blev riktigt bra, så jag valde att bygga traditionellt med smygar och foder istället. Detta fick dock följdfelet att överblecken jag monterat nu var för smala, så det blev till att bryta bort ett varv panel runt hela huset, riva ner de gamla överblecken och montera nya. Detta smakade verkligen inte gott för stunden, men jag kände samtidigt att det inte fanns någon bra genväg att ta som skulle bli vettig och snygg, så det var bara att bita i det sura äpplet och köra på.

Efter att nu ha bott i ett drygt år i lägenheten med tomten som en enda ler- och sandåker bestämde vi oss även för att så gräsmatta på halva tomten nu till hösten så att vi får lite mera städat på gården till nästa sommar. Brummade igång Eivor och började städa upp, jämna till och få ett bra underlag. Tog därefter faktiskt hit en "riktig" grävmaskinist med egen grävmaskin som fick sprida ut all matjord då jag kände att jag inte hade vare sig tid eller den finkänsla som krävs för att få det bra. I ett nafs hade vi hela baksidan i skick, och för drygt två veckor sedan sådde vi med lite mer än 40 kg Xeed gräsfrö. Förhållandena har nästintill varit optimala sen dess med temperaturer för det mesta på 12-15 grader och så pass mycket dagg och lämpligt med regn att vi knappt behövs vattna någonting. Lite mera sol hade kanske inte skadat, men nu börjar det skjuta vackra gröna grässtrån åtminstone!

[bild] [bild]

Idag gödslade vi med seedstart-gödslet och imorgon ska det komma regn, hoppas det exploderar med grönska sen! Vi har lånat min pappas spridare för att sprida frön och gödsel, men eftersom vi inte har någon gräsklippare byggde jag ett fantastiskt handtag av en bit armeringsjärn. :rofl:

[bild]

När väl utsidan är klar är det dags att återvända in i huset lagom till vintern och börja med allt jobb som kvarstår där inne. Målsättningen med inflytt till midsommar 2022 börjar kännas lite snäv med det tempo vi haft på sistone, men samtidigt börjar det kännas både fysiskt och psykiskt att vi hållit på i över två och ett halv år, och vi känner att det inte är värt att stressa då vi bor så bra ovanpå garaget.

En väldigt knasig känsla att gå runt här på tomten och titta på husen och gården tänka att vi gjort nästintill allt jobb själva. Man känner en oerhörd stolthet och samtidigt en viss frustration då man vet exakt vad som inte riktigt blivit som det borde, men med tiden kommer man förhoppningsvis förtränga alla de småsakerna och glädja sig åt allt annat.

Sist och slutligen: vad hade jag gjort utan min sambo? Inte nog med att hon hjälper till med bygget så gott hon bara kan (när jag låter henne...), så sköter hon även i princip alla vardagliga sysslor och ser till att jag har rena kläder, mat i magen och håller ordning och reda runtomkring. Det är guld värt att kunna hålla fokus på bygget, och jag hade definitivt inte klarat det utan henne. :heart:

Bra jobbat och ett snyggt hus ;) De där småsakerna du vet som inte blev perfekt de gör inget. Det kan mycket väl ha blivit om ni tagit snickare också.
 
  • Älska
Nisge och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
S skydiver skrev:
För 2,5 år sedan eldade sambon stubbar för fulla muggar.

[bild]

För 2 år sedan fick vi äntligen portarna monterade så att garaget var tätt.

[bild]

För 1 år sedan hade vi precis fått upp alla väggar på husstommen.

[bild]

Idag börjar vi närma oss färdig utsida lagom till hösten.

[bild]

Det var länge sen det kom en uppdatering på bygget, så nu börjar det verkligen vara dags. Jag bestämde mig innan sommaren att jag under årets semester inte skulle bygga om jag verkligen inte kände mig sugen på något, och så blev det. Nästan.
Bortsett från att några kompisar från Göteborg kom och hjälpte till lite grann under en semestervistelse här, och en arbetsvecka nere i Kalmar där jag hjälpte brorsan stomresa en carport blev det nästan inte en enda timme på bygget under hela min 5 veckor långa semester! Välförtjänt vila som gav ny motivation till bygget.

När semestern väl var slut återupptog vi arbetet med utsidan. Vi har pulat på sen mitten av augusti och vi börjar nu närma oss där jag hade önskat att vara innan semestern: färdig utsida! Taket med alla sina vinklar och vrår tog mer tid än jag hade hoppats, och att få upp all panel var inte heller något jag tyckte var så särskilt roligt. I och med att det bara är järnvitriol och inte ska målas kräver panelandet väldigt mycket mera eftertanke, planering och finish i och med att man inte kan dölja något med färg i efterhand...

Planen var även från början att inte ha några foder runt fönstren och bara låta smygarna sticka ut lite grann, något jag tycker är väldigt snyggt men som är svårt att få tätt. Jag hade dock en idé på hur detta skulle kunna göras och bad mina kära Göteborgare att bygga på detta sätt. När de gjort färdigt två fönster insåg jag dock att det var otroligt arbetsdrygt och inte ens blev riktigt bra, så jag valde att bygga traditionellt med smygar och foder istället. Detta fick dock följdfelet att överblecken jag monterat nu var för smala, så det blev till att bryta bort ett varv panel runt hela huset, riva ner de gamla överblecken och montera nya. Detta smakade verkligen inte gott för stunden, men jag kände samtidigt att det inte fanns någon bra genväg att ta som skulle bli vettig och snygg, så det var bara att bita i det sura äpplet och köra på.

Efter att nu ha bott i ett drygt år i lägenheten med tomten som en enda ler- och sandåker bestämde vi oss även för att så gräsmatta på halva tomten nu till hösten så att vi får lite mera städat på gården till nästa sommar. Brummade igång Eivor och började städa upp, jämna till och få ett bra underlag. Tog därefter faktiskt hit en "riktig" grävmaskinist med egen grävmaskin som fick sprida ut all matjord då jag kände att jag inte hade vare sig tid eller den finkänsla som krävs för att få det bra. I ett nafs hade vi hela baksidan i skick, och för drygt två veckor sedan sådde vi med lite mer än 40 kg Xeed gräsfrö. Förhållandena har nästintill varit optimala sen dess med temperaturer för det mesta på 12-15 grader och så pass mycket dagg och lämpligt med regn att vi knappt behövs vattna någonting. Lite mera sol hade kanske inte skadat, men nu börjar det skjuta vackra gröna grässtrån åtminstone!

[bild] [bild]

Idag gödslade vi med seedstart-gödslet och imorgon ska det komma regn, hoppas det exploderar med grönska sen! Vi har lånat min pappas spridare för att sprida frön och gödsel, men eftersom vi inte har någon gräsklippare byggde jag ett fantastiskt handtag av en bit armeringsjärn. :rofl:

[bild]

När väl utsidan är klar är det dags att återvända in i huset lagom till vintern och börja med allt jobb som kvarstår där inne. Målsättningen med inflytt till midsommar 2022 börjar kännas lite snäv med det tempo vi haft på sistone, men samtidigt börjar det kännas både fysiskt och psykiskt att vi hållit på i över två och ett halv år, och vi känner att det inte är värt att stressa då vi bor så bra ovanpå garaget.

En väldigt knasig känsla att gå runt här på tomten och titta på husen och gården tänka att vi gjort nästintill allt jobb själva. Man känner en oerhörd stolthet och samtidigt en viss frustration då man vet exakt vad som inte riktigt blivit som det borde, men med tiden kommer man förhoppningsvis förtränga alla de småsakerna och glädja sig åt allt annat.

Sist och slutligen: vad hade jag gjort utan min sambo? Inte nog med att hon hjälper till med bygget så gott hon bara kan (när jag låter henne...), så sköter hon även i princip alla vardagliga sysslor och ser till att jag har rena kläder, mat i magen och håller ordning och reda runtomkring. Det är guld värt att kunna hålla fokus på bygget, och jag hade definitivt inte klarat det utan henne. :heart:
Snyggt hus!
 
  • Gilla
Nisge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.