S segv skrev:
Ja, tyvärr en hel del svår Asberger i denna tråden som inte överhuvudtaget hjälper den stackars TS. Om nu den lilla tjejen behöver det snabbaste som finns i serverväg för utveckling i mångmiljardklassen så kan jag hjälpa till med det, men eftersom jag kan både läsa och förstå en kravspec och där stod inget om sådana behov så står jag för mitt ursprungliga förslag för 3-4000. Och en av flera fördelar med en stationär är ju att om nu prestandan inte skulle duga till hennes enkla spelande så lär ett extra grafikkort för under en tusenlapp lösa det elegant.
Fast om du går till inrego som du sa och filtrerar på 3-4000 kr så får du SFF datorer, den största som faktiskt har expensionsplatser är https://shop.inrego.se/stationara/hp-elitedesk-800-g3-17

Visst. Den har PCIe x16 plats, men det är lågprofil och 35W max power på den. Det finns AMD low-profile kort med hög prestanda, men då behöver du ett nätaggregat och inte en klen power brick som kommer med företagsdatorer i den prisklassen. Så det går inte att uppgradera med ett bra grafikkort.

Det som skulle gå är typ en sån EliteDesk och ett GT 1030 low-profile kort. Kostar 1000 kr, drar 30W ström. Men nyare AMD APUer (typ 4650G) är snabbare än ett GT 1030. Så det är inte ett bra grafikkort, många gånger långsammare än GTX 1650. Elitedesk säljs i dagsläget med just 4650G, så det är prestandan du får utan grafikkort i begagnade burkar om ett par år.

Grafikkortet i datorn från mediamarkt (GTX 1650) kostar mer än 2000 kr bara den, så det är nog ett bättre val trots att den kostar 6000.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
S segv skrev:
Ja, tyvärr en hel del svår Asberger i denna tråden som inte överhuvudtaget hjälper den stackars TS. Om nu den lilla tjejen behöver det snabbaste som finns i serverväg för utveckling i mångmiljardklassen så kan jag hjälpa till med det, men eftersom jag kan både läsa och förstå en kravspec och där stod inget om sådana behov så står jag för mitt ursprungliga förslag för 3-4000. Och en av flera fördelar med en stationär är ju att om nu prestandan inte skulle duga till hennes enkla spelande så lär ett extra grafikkort för under en tusenlapp lösa det elegant.
Du vet inte vad asperger är, här är äkta exempel på det

https://www.byggahus.se/forum/threads/vintraden.420246/#post-4275682
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ursäkta men Minecraft Java är ju ett 10 år gammalt spel, går utmärkt att spela det på en 10 år gammal maskin.
Vi har förvisso många år gamla standarddatorer, men Minecraft Java är väldigt segt om man inte slår av och ställer ned allt i inställningarna. Säkert funkar det bra på de datorer som föreslås i tråden, men inte på en äldre standard laptop som kostade 4000 för 4-5 år sen. Dock funkar alla andra spel mina barn annars spelar, tex Sims, star stable, Roblox, Minecraft bedrock mm.
 
J JohanLun skrev:
Vi har förvisso många år gamla standarddatorer, men Minecraft Java är väldigt segt om man inte slår av och ställer ned allt i inställningarna. Säkert funkar det bra på de datorer som föreslås i tråden, men inte på en äldre standard laptop som kostade 4000 för 4-5 år sen. Dock funkar alla andra spel mina barn annars spelar, tex Sims, star stable, Roblox, Minecraft bedrock mm.
Java är väl inte den bästa runtimen att skriva spel i. .NET Core däremot är sjukt nära native och ibland bättre än native pga JIT och hårdvaruspecifika optimeringar. Tyvärr kör Unity Mono en bastard runtime gör .NET :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Java är väl inte den bästa runtimen att skriva spel i. .NET Core däremot är sjukt nära native och ibland bättre än native pga JIT och hårdvaruspecifika optimeringar. Tyvärr kör Unity Mono en bastard runtime gör .NET :)
Frågan är, varför finns ens Minecraft Java?
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Java är väl inte den bästa runtimen att skriva spel i. .NET Core däremot är sjukt nära native och ibland bättre än native pga JIT och hårdvaruspecifika optimeringar. Tyvärr kör Unity Mono en bastard runtime gör .NET :)
Hur kan du gå in och bara förstöra en tråd såhär, så jävla ohyffsat! Har du ingen självinsikt?
 
  • Gilla
Utdelning och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Frågan är, varför finns ens Minecraft Java?
Ingen aning, enklare cross platform?
 
J JohanLun skrev:
Frågan är, varför finns ens Minecraft Java?
Det är det som är "original versionen" :)
Så klart bäst med alla moddar osv.
Ingen cross play med övriga dock.
 
T TheGame skrev:
Det är det som är "original versionen" :)
Så klart bäst med alla moddar osv.
Ingen cross play med övriga dock.
Då var det väl kanske så enkelt att det var språket som Markus var bekväm med?
 
A alfista skrev:
Samtidigt borde det väl vara kundens ansvar att skaffa sig nog med intresse och kunskap att åtminstone ställa rätt frågor inför ett köp, oavsett vad det är som skall köpas.
Det tycker inte jag, allt det är egentligen säljarens jobb.

När jag jobbade som butikssäljare, var det min uppgift att ta reda på vilken kunskapsnivå kunden låg på. Därefter göra en behovsanalys utifrån frågor ställda på den nivå kunden förstod. Och sen sälja rätt produkt till rätt kund.
De gånger, som varor jag sålt, återlämnades för att kunden tyckte sig ha fått fel produkt, såg jag det i stort sett alltid som att jag inte gjort mitt jobb på ett bra sätt.

Jag tycker tyvärr att det nu för tiden verkar dåligt med den förmågan hos butikspersonal.

/Jonas
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då var det väl kanske så enkelt att det var språket som Markus var bekväm med?
Men för att inte glida för långt från ursprungsfrågan, snurrar Minecraft Java med bra inställningar på full frame rate (DVS hackar inte) på de två föreslagna datorerna? Gör de även så på en kontorsdator eller laptop med inbyggd grafik? För det är spelbart på våra äldre datorer, men inte njutbart.
 
J JohanLun skrev:
Men för att inte glida för långt från ursprungsfrågan, snurrar Minecraft Java med bra inställningar på full frame rate (DVS hackar inte) på de två föreslagna datorerna? Gör de även så på en kontorsdator eller laptop med inbyggd grafik? För det är spelbart på våra äldre datorer, men inte njutbart.
På begagnad kontorsdator kan jag jämföra med min laptop, som har en bättre CPU men samma grafikkort (och en Mobile Quadro som grafikkort som kan slås av eller på med Nvidia prime). Minecraft Java ger 30 fps med Intel grafik (motsvarar de billigaste kontorsdatorerna; spelar ingen roll om det är dyrare eller inte då Intel inbyggd grafik är i princip samma för samma generation/årsmodell), 120 fps med en Quadro M1000M.
En GTX 1650 i Mediamarkt datorn är 157% snabbare än det grafikkortet.
Notera att moddar till Minecraft kan göra det mycket långsammare också.

30 fps går att spela på men det var inte mycket på skärmen så jag skulle inte rekommendera det. Minskar man upplösningen till 1280x720 så flyter det på.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Låter som detta spel är mer CPU bound and GPU bound dock
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du får bortse från penismätartävlingen där dyrast dator till sin 7åring vinner, det är lite tråkigt att det ska spåra ur på så vis faktiskt.
Men när vuxna barn pratar om speldatorer menar de oftast att de vill spela de nyaste häftigaste spelet på en stor högupplöst bildskärm. Men det är vanligtvis inget som tilltalar yngre barn.

Alla datorer klarar av att surfa och titta youtube, det är spelande som kräver lite mer av datorn.
Spel som är "fotorealistiska" kräver en dyr dator, spel som är mer "gammeldags tecknat" är enklare. Man kanske kan dra paralleller till youtube och att dra ner kvalitén på videon.

Spel som riktar sig till yngre barn är som sagt vanligen inte speciellt grafikintensiva, så det krävs inte en så dyr dator för att spela dessa.
Om vi tar två exempel som Roblox och Minecraft, så är dessa är så pass enkla att de flesta datorer klarar av att köra dom.
För att köra något sådant skulle en begagnad 15" laptop för ca 5000kr räcka. Tex denna

Vill du istället ha en stationär dator med mycket mer prestanda så skulle jag kolla på mediamarkt datorn som Hullefar länkade tidgare, den är mycket prisvärd och avsevärt mycket snabbare än alla laptops i samma prisklass. Men då kräver ju den både lite mer plats, och tillbehör (skärm/mus/tangentbord/högtalare) som även kostar pengar.

Det finns mycket att berätta om, men det blir snabbt tekniskt och ointressant, så jag avslutar här :)
hittade dessa två.. är det nåt att ha?

https://www.gtsa.se/product.html/infinity-st1

https://www.elgiganten.se/product/g...avilion-tg01-2853no-statinar-dator-for-gaming

Tack
 
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
hittade dessa två.. är det nåt att ha?

[länk]

[länk]

Tack
HPn från Elgiganten har ett bättre grafikkort, ett steg upp från exemplet från Mediamarkt och tusenlapp dyrare (innan priset på den andra modellen gick upp). Jag skulle hellre uppgraderat till 16GB RAM för att lättare kunna ha webbläsare igång samtidigt som du spelar, men vill man bara spela så ska den fungera. Infinity ST1 är 1650 ej SUPER så samma pris som HP men sämre prestanda i spel.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.