Jag mins också att böckerna skulle kläs med papper. Men jag mins inte pappersaffärer. Det skulle vara coolt papper med Mario och grejer.

Edit: pappa jobbade för FVM bla på den tiden så en bok blev inklädd i sidor från en manual tror det kan varit till AT4 för den var han med och utvecklade där på 80 talet. Fröknarna var inte superimpade :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pappersaffärer finns kvar capital market :)
Apropå det. Nått jag glömt bort att det finns är pengar, har nog inte använt kontanter på 10 år.
Röjde i garaget för några veckor sen, fyllde bilen och åkte till en loppmarknad, stor lapp med mitt Swish nummer.
Minst hälften av de som handlade kom släpandes med med sedlar o mynt. Okej sedlar, men mynt !!
De har grävt upp mynt på den åker mitt hus står på, men det var ju typ 1000 år sen nån grävde ner de här, det är 2021 nu om jag inte mins fel.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Apropå det. Nått jag glömt bort att det finns är pengar, har nog inte använt kontanter på 10 år.
Röjde i garaget för några veckor sen, fyllde bilen och åkte till en loppmarknad, stor lapp med mitt Swish nummer.
Minst hälften av de som handlade kom släpandes med med sedlar o mynt. Okej sedlar, men mynt !!
De har grävt upp mynt på den åker mitt hus står på, men det var ju typ 1000 år sen nån grävde ner de här, det är 2021 nu om jag inte mins fel.
Kan faktiskt inte minnas sist jag hanterade kontanter (i Sverige). Stört nice är det
 
Maria T
Isakare Isakare skrev:
Vet inte om detta redan finns i tråden ??
Pappershandel.
Pappershandeln regerade! Vi bodde hos farmor på Dalarö (Stockholms skärgård) varje år och där fanns en Pappershandel som drevs (?) av Ull-Britt - vi sa att vi skulle gå till "Ullbritts" när vi ville gå in till byn och köpa godis, tidningar, leksaker..... eller mina vänner och jag köpte mest ritblock, färgpennor och doftsudd.
Och lösgodis förstås.

Minns att jag besökte en pappershandel i Vaxholm i mitten av 1970-talet, den var enorm och hade massor av leksaker och böcker och allt annat som en unge som varit ute på en ö några veckor ville ha.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Isakare Isakare skrev:
Apropå det. Nått jag glömt bort att det finns är pengar, har nog inte använt kontanter på 10 år.
Röjde i garaget för några veckor sen, fyllde bilen och åkte till en loppmarknad, stor lapp med mitt Swish nummer.
Minst hälften av de som handlade kom släpandes med med sedlar o mynt. Okej sedlar, men mynt !!
De har grävt upp mynt på den åker mitt hus står på, men det var ju typ 1000 år sen nån grävde ner de här, det är 2021 nu om jag inte mins fel.
Senaste användningen var mynt för att lossa kundvagnar, men de ersattes av plastpoletter. Men under senaste året har låsen försvunnit där jag handlar så nu är det som förr, och jag slipper även dessa krångliga poletter:) Cirkeln är sluten(y)
 
P pmd skrev:
RS-232 och dess kusin RS-422.
Ha!
Jag "nyutvecklar" med skiten :surprised::sweat::cry::poop:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Senaste användningen var mynt för att lossa kundvagnar, men de ersattes av plastpoletter. Men under senaste året har låsen försvunnit där jag handlar så nu är det som förr, och jag slipper även dessa krångliga poletter:) Cirkeln är sluten(y)
Stört det ska behövas.
 
Maria T
Isakare Isakare skrev:
Apropå det. Nått jag glömt bort att det finns är pengar, har nog inte använt kontanter på 10 år.
Mynt. Jag har en dröse kopparmynt liggandes på hallbyrån sen i våras, vet inte vilka valörer men totalsumman gissningsvis under 30 kr. Varför har mynten blivit så fula, och varför går det inte att skilja dem åt`?
Risken är att när jag åker på semester på tisdag (också en grej - hur packar man en resväska? nästan bortglömt) så kommer jag att lägga mynten i den där behållaren med blandad valuta som brukar finnas tillgänglig. Om inte Arlanda, så i Portugal.
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stört det ska behövas.
Och det betyder på svenska? Blev nog lite för många stavfel.
 
Jonas Persson
13th Marine 13th Marine skrev:
Ha!
Jag "nyutvecklar" med skiten :surprised::sweat::cry::poop:
Antar att du slipper problemen jag hade -91, på den tiden gällde det att optimera c-koden för att hinna läsa av rs232c.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och det betyder på svenska? Blev nog lite för många stavfel.
Som Stockholmare förstår jag vad Anders skriver ;)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Antar att du slipper problemen jag hade -91, på den tiden gällde det att optimera c-koden för att hinna läsa av rs232c.
Normalt sett jobbar jag med att rita schema och cadda kretskort, men just nu jobbar jag mer med att köpa in färdiga prylar och ansluta dem, någon annan stackare får skriva koden. Det börjar bli knepigt att hitta delar som passar till våra snabbt åldrande krav (RS422, RS485 samt Legacy BIOS), för gud förbjude, man kan ju inte sluta stödja nått...
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Pappershandeln regerade! Vi bodde hos farmor på Dalarö (Stockholms skärgård) varje år och där fanns en Pappershandel som drevs (?) av Ull-Britt - vi sa att vi skulle gå till "Ullbritts" när vi ville gå in till byn och köpa godis, tidningar, leksaker..... eller mina vänner och jag köpte mest ritblock, färgpennor och doftsudd.
Och lösgodis förstås.

Minns att jag besökte en pappershandel i Vaxholm i mitten av 1970-talet, den var enorm och hade massor av leksaker och böcker och allt annat som en unge som varit ute på en ö några veckor ville ha.
Just det, doftsudden får man inte glömma :)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och det betyder på svenska? Blev nog lite för många stavfel.
Saknas väl på sin höjd ett att.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jonas Persson
Isakare Isakare skrev:
Som Stockholmare förstår jag vad Anders skriver ;)
Har bott där i hela mitt liv, men nope:sweat:
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.