Hej!

Vore oerhört tacksam för hjälp!

Vi har vattenskada i kök, det var stopp i avloppet och diskmaskin var igång, allt avloppsvatten från den gick upp i diskhon och ut i köket. Jag anmälde till min försäkring samt till föreningen.

Från mitt försäkringsbolag fick jag tydliga instruktioner som jag följde till punkt o pricka. Nämligen att skicka in skaderapport, stadgar, samt anlita valfri entreprenör för offert gällande återställning. Och att föreningen var skyldig att utreda, riva och torka - att det låg på deras fastighetsförsäkeing. Jag har egen tilläggsförsäkring, men det finns också kollektiv bostadsrättstillägg.

Vi hade besiktning hemma och han mätte fuktvärden och skickade skaderapport. Jag förmedlade den till försäkringsbolaget och anlitade entreprenör för offert gällande återställning. Det gick över en vecka, ingen återkom avseende rivning/torkning.

Jag kontaktade vice värden och fick svar att jobbet är beställt sedan en vecka tillbaka och fick kontaktuppgifter. Det kom en arbetare som kollade och sa att vi river i dagarna. Jag meddelade honom, enligt instruktioner från mitt FB att de enbart ska riva, torka och göra klart för återställning. Att återställning sedan gör jag via mitt FB, vi ska få ersättning och ska göra jobbet själva.

Hantverkaren, missnöjd, kontaktade föreningen utifrån att de sinsemellan hade avtalat att de även ska återställa köket och att det ska gå via föreningens försäkring (utöver fastighetsförsäkring finns det kollektiv tilläggsförsäkring). Ingen hade kommunicerat detta med mig, ingen hade heller kontaktat mig från det andra försäkringsbolaget där den kollektiva tilläggsförsäkringen är.

Föreningen hävdar att jag inte har rätt att göra som jag gjort, att jag rör till det och att jag ska gå vidare enligt deras planering. Och det är väl för att hantverkare de har anlitat vill ha jobbet. Vi är inte intresserade dels av att hantverkare ska göra jobbet, utan vill göra det själva bla för att i väntan på att det ska rivas mm har vi redan bytt ut överskåp i köket. Men andra orsaken är att vår egna tilläggsförsäkring är förmånligare, bla görs inga åldersavdrag enligt den, men kommer göras enligt villkoren i den kollektiva försäkringen (de har olika åldersgräns).

Tilläggas är att skadan i sig inte var så omfattande, men hela köket ska bytas ut enligt offert vi erhållit då det inte går att få tag på likvärdiga delar av kök. Och vi har redan investerat och gjort en del, i vetskap att vi hade fått ok från vår försäkring att skadan är ersättningsbar och att vi får ersättning utifrån offer vi skickar in. Nu väntar vi på utbetalning då offerten behövde justeras och den justerade fick fb i torsdags, men då tillkom detta krångel med föreningen.

Vad gäller i detta läge? Är vi skyldiga att återställa genom hantverkare anlitade av föreningen, utifrån deras försäkring? Ytskiktet är ju vårat ansvar och har inte jag som konsument ett att välja från vilken försäkring jag vill få ut ersättning om man är dubbelförsäkrad?
 
Redigerat av moderator:
Claes Sörmland
Jag läser HDs dom NJA 2006 s. 732 som att det inte är bostadsrättsföreningen som ska betala för att åtgärda skadan i din lägenhet utan att det är du som ju ansvar för att hålla lägenheten i gott skick. Läs domskälen här, just skada från utträngande vatten från avlopp diskuteras:

https://lagen.nu/dom/nja/2006s732

Det är alltså en dom som avgör hus bostadsrättslagen 7 kap. 12 § ska tolkas.

Här är bostadsrättslagen 7 kap. 12 §:

Utdrag ur bostadsrättslagen som beskriver en bostadsrättshavares ansvar för lägenhetens skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D v s föreningen ska laga skadan på sin byggnad och sin avloppsledning (d v s stoppet) och det går då via deras försäkringsbolag. Du ska laga skadan på de delar som du ansvarar för, d v s ytskikt och golv. Det tar du via ditt försäkringsbolag. Hur sedan försäkringsbolagen fakturerar varandra för att kostnaden i slutändan ska hamna rätt övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
Så har jag också förstått, att föreningens försäkring täcker rivning, undersökning av fukt i betonggolv/väggar, torkning. Återställandet går på bostadsrättstilläggsförsäkringen. Och där är kruxet, jag har egen, föreningen har tecknat en kollektiv försäkring för alla genom samma fb där de har fastighetsförsäkring. Utan att prata med mig utgick de från att återställning ska ske via den kollektiva försäkringen, och anlitat en entreprenör för helheten, alltså både rivning mm som är föreningens ansvar och återställning som går vi rilläggsförsäkringen. När jag påtalade att jag har egen och vill ha ersättning därifrån för den är bättre, blev vice värden upprörd och anklagade mig för att lägga mig i och ställa till det, för att det inte ska gå till på det sättet utifrån att de hade beställt jobbet. I grunden är det väl entreprenören som blev missnöjd att de inte fick göra allt

Tilläggas är att stoppet var i stammen i avloppet, inte i vattenlåset (nån/några meter bort från där vattenlåset kopplas in)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är väl klart att du krånglar till det, eftersom fler parter blir inblandade, men det innebär ju inte att du har fel. Men du kan ju vara medgörlig och föreslå att du accepterar deras upplägg, så länge som de tar de extra kostnaderna som uppkommer för dig pga. det. Skriftlig, entydigt och innan arbete påbörjas så klart.

En sidokommentar också om att du inte är dubbelförsäkrad här. Du har trots allt bara ett avtal med din egen försäkring.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
M waleus87 skrev:
När jag påtalade att jag har egen och vill ha ersättning därifrån för den är bättre, blev vice värden upprörd och anklagade mig för att lägga mig i och ställa till det, för att det inte ska gå till på det sättet utifrån att de hade beställt jobbet.
Det är naturligtvis inte korrekt att föreningen beställer ett jobb som du skall stå och betala för (om än via självrisken) utan att det finns en uttrycklig överenskommelse er emellan.

Å andra sidan inses att situationen är ett beklagligt missförstånd som uppstått i all välvilja från föreningen sida, så det är läge att ta det lite piano när man reder ut det.

Till saken hör att en fastighetsförsäkring ibland ersätter vissa saker som ligger under bostadsrättshavarens underhållsansvar och därmed går på föreningens självrisk. Men jag utgår från att detta inte är fallet här, och hur som helst måste man ju ändå förankra det med bostadsrättsinnehavaren.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte haft för avsikt att krångla till något för någon. Jag har aldrig varit med om tidigare att ens behöva aktivera hemförsäkring/bostadsrättsförsäkring nånsin i hela mitt liv. Jag anmälde till mitt fb och fick långt mejl med intstruktioner och ordning. När allt var nästan klart får jag veta att föreningen, även i välvilja, hade ordnat själva med att beställa allt arbete. Och jag är inte ute efter att skuldbelägga någon, bara inte kul att jag blir skuldbelagd, anklagad och tvingad till något.
Dels har jag inte lust att förlora 25 % åldersavdrag på arbete och material då den kollektiva försäkringen har sämre villkor. Dels vill jag inte förlora arbetskostnaden, för jag kan utföra arbetet själv och därmed få hela köket återställt som jag vill, och inte delar av den med det entreprenören införskaffar. Inte minst vill inte jag ha en entreprenör här som fixar köket, som inte ens förmådde att städa upp efter att ha rivit golvet och sågat ur botten i bänkskåpet.
Vems missnöje var störst vet jag inte, antar entreprenören som fick större uppdrag än som förankrats mellan parter. Men enligt vice värden så skulle fb bli irriterade, och det var inte så de ville ha det osv. Vi har inte orsakat skadan, inte ens är ursprunget inom ”vår lägenhet”, och jag vill inte bli drabbad utifrån sämre villkor, särskilt när vi har renoverat redan större delen av lägenheten och köket var planerat till nästa år. Men nu kom detta och vi har inte möjlighet att lägga ut extra pengar för att få till köket som vi vill, men kan få till det om vi får ersättning via vår fb och gör jobbet själva.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Generellt som jag förstått det så gäller inte fastighetsförsäkring när det är avlopp och inte ledning under tryck. Men när jag läser villkoren för fastighetsförsäkringen via Folksam så blir inte jag helt klok. Ingår återställandet i den oavsett typ av vattenskada?

För om det är fastighetsförsäkring som täcker skadan, och inte br-tillägget så är det kört för oss, för i det faller ersätts inte vi via vår tilläggsförsäkring. Däremot om återställandet i fastighetsförsäkring avser enbart byggnaden, och invändigt görs via tilläggsförsäkringen, så borde jag kunna välja genom vilken det ska gå?
 
  • Skärmbild som visar villkor för vattenskadeförsäkring från Folksams hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av ett e-postmeddelande med text ur försäkringsvillkor om besiktning och återställande av skadad egendom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av försäkringsvillkor med information om avskrivningsregler för olika byggnadsdelar och installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av försäkringsvillkor med text om värdering av skada på byggnad från Folksam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Att nån förvaltare/vicevärd som har detta som profession tycker det blir lite jobbigt att avboka en felbokad hantverkare skulle jag inte bry mig om. Han har detta som jobb och har valt ett servicejobb som handlar om kommunikation mellan mängder av ickeprofessionella parter. Trivs han inte med sina arbetsuppgifter så får han ta det med sin chef, inte med dig. Det är bara att vara vänlig men tydlig.

(Missa inte att återkoppla problemet med detta företag till styrelsen (på ett trevligt sätt). De måste ju få veta om föreningen får god service eller om denna förvaltare ska bytas ut.)
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Vore jätte jätte tacksam för hjälp att tolka allt och förstå. helheten
 
Om inte jag missförstod har du väl redan haft kontakt med ditt egna försäkringsbolag? Det är väl villkoren där som är intressanta för dig.

Du har ju rätt att själv reparera de delar som du enligt lag ansvarar för. Vad föreningen/förvaltaren/entreprenören tycker är ovidkommande. Vill föreningen göra det mindre "krångligt" får de åtgärda på ett sådant sätt som blir som om du hade gjort det själv via ditt egna försäkringsbolag och utan att det blir dyrare för dig. Med allra största sannolikhet kommer de att välja alternativ 1, att bara ringa och avboka tjänsten.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med. Det är bostadrättsföreningen som är kund hos det försäkringsbolaget. Lägg ingen tid på det, det är inte ditt ansvar och ditt problem.
 
Ja, jag har haft kontakt med mitt fb, och väntar nu på att de ska kika på den justerade offerten. Den första var inkl rivning av golv, och det har tagits bort och reviderad skickats in. Däremot skrev fb i första mejl, att om skadan ersätts via fastighetsförsäkring, så ersätts den inte via min försäkring där jag har tillägget, utan det ska gå på tilläggsförsäkringen i sådant fall. Mitt fb har erhållit skaderapport, föreningens stadgar, och utifrån det bekräftat att skadan är ersättningsbar. Dock har de inte frågat om var fastighetsförsäkringen är och jag själv har inte läst deras villkor förrän idag och blev då osäker.
Allt flyter på frid och fröjd tills missnöjet och krav från föreningen kom igår. Då blev allt en soppa.


Så skrev fb i sitt första mejl:
Vi har tagit emot din anmälan om vattenskada.



Eftersom anmälan berör en bostadsrättsförening och eventuellt en skada på fastigheten måste du även anmäla händelsen till föreningens styrelse. Det är föreningen som ansvarar för och bekostar utredning om skadeorsak och omfattning.



Handlingar som vi behöver få från dig

När bostadsrättsföreningen har utrett skadans omfattning och orsak behöver vi följande handlingar för att kunna ge besked om ersättning:



  • kopia på besiktningsprotokollet från föreningens utredning

  • kopia på föreningens stadgar

  • information om ålder och material på det skadade ytskiktet


När besiktningsprotokollet har skickats in till oss kan vi lämna ett besked om försäkringens omfattning. Om skadan visar sig vara ersättningsbar ber vi dig inkomma med en specificerad offert från en valfri entreprenör på återställandet av skadorna på ytskiktet.



För att vi ska kunna beräkna åldersavdrag ordentligt är det viktigt att vi får en tydligt specificerad offert där det framgår vilka kostnader som avser vilken byggnadsdel. Om det tillkommer några kostnader för förändringar och förbättringar är det viktigt att de också är tydligt specificerade.



Viktigt för dig att känna till

Du som bostadsrättsinnehavare har inget underhållsansvar för skador i bjälklag och väggar. Det är föreningen som ska bekosta nödvändiga åtgärder på sådan egendom, t.ex. rivning, avfuktning och reparation.



Normalt är du underhållsskyldig för bl.a. ytskikten i din bostad, men tack vare bostadsrättstillägget kan du få ersättning för reparationskostnader (med avdrag för självrisk och eventuella åldersavdrag) under förutsättning att dessa kostnader inte kan ersättas genom fastighetens försäkring.

Efter att de erhöll all underlag de begärde, fick jag följande svar i början av veckan:

Tack för underlaget i ärendet. Av besiktningsrapporten framgår det att skadan har orsakats av översvämning i diskhon efter ett stopp i avloppet. Vi bedömer att skadan omfattas av din försäkring och i det här brevet kan du läsa mer om vad som gäller samt hur vi går vidare med ärendet.

Efter att vi har godkänt kostnadskalkylen kommer vi att lämna ett förslag på ersättning till dig. Antingen kan entreprenören hjälpa dig med att återställa de skador som har uppstått eller så kan du få en kontantersättning. Vi lämnar i sådant fall en ersättning som motsvarar det belopp vi hade betalat om entreprenören hade åtgärdat skadan.

Viktigt för dig att känna till

Du som bostadsrättsinnehavare har inget underhållsansvar för skador i bjälklag och väggar. Det är föreningen som ska bekosta nödvändiga åtgärder på sådan egendom, t.ex. rivning, avfuktning och reparation. Föreningen är också skyldig att bekosta elförbrukningen i samband med avfuktning.
 
Du är dubbelförsäkrad via det kollektiva bostadsrättstillägget och ditt eget bostadsrättstillägg. Det innebär att du kan vända dig till valfritt försäkringsbolag med hela ditt ersättningskrav. Du kan dock inte få dubbel ersättning.

Att styrelsen/förvaltaren inte kommunicerat är olyckligt, men det är aldrig problem för försäkringsbolagens entreprenörer att justera omfattningen i jobbet, de gör som försäkringsbolaget säger. Sen kan de såklart knorra lite, de är ju ändå hantverkare ;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M waleus87 skrev:
Ja, jag har haft kontakt med mitt fb, och väntar nu på att de ska kika på den justerade offerten. Den första var inkl rivning av golv, och det har tagits bort och reviderad skickats in. Däremot skrev fb i första mejl, att om skadan ersätts via fastighetsförsäkring, så ersätts den inte via min försäkring där jag har tillägget, utan det ska gå på tilläggsförsäkringen i sådant fall. Mitt fb har erhållit skaderapport, föreningens stadgar, och utifrån det bekräftat att skadan är ersättningsbar. Dock har de inte frågat om var fastighetsförsäkringen är och jag själv har inte läst deras villkor förrän idag och blev då osäker.
Allt flyter på frid och fröjd tills missnöjet och krav från föreningen kom igår. Då blev allt en soppa.


Så skrev fb i sitt första mejl:
Vi har tagit emot din anmälan om vattenskada.



Eftersom anmälan berör en bostadsrättsförening och eventuellt en skada på fastigheten måste du även anmäla händelsen till föreningens styrelse. Det är föreningen som ansvarar för och bekostar utredning om skadeorsak och omfattning.



Handlingar som vi behöver få från dig

När bostadsrättsföreningen har utrett skadans omfattning och orsak behöver vi följande handlingar för att kunna ge besked om ersättning:



  • kopia på besiktningsprotokollet från föreningens utredning

  • kopia på föreningens stadgar

  • information om ålder och material på det skadade ytskiktet


När besiktningsprotokollet har skickats in till oss kan vi lämna ett besked om försäkringens omfattning. Om skadan visar sig vara ersättningsbar ber vi dig inkomma med en specificerad offert från en valfri entreprenör på återställandet av skadorna på ytskiktet.



För att vi ska kunna beräkna åldersavdrag ordentligt är det viktigt att vi får en tydligt specificerad offert där det framgår vilka kostnader som avser vilken byggnadsdel. Om det tillkommer några kostnader för förändringar och förbättringar är det viktigt att de också är tydligt specificerade.



Viktigt för dig att känna till

Du som bostadsrättsinnehavare har inget underhållsansvar för skador i bjälklag och väggar. Det är föreningen som ska bekosta nödvändiga åtgärder på sådan egendom, t.ex. rivning, avfuktning och reparation.



Normalt är du underhållsskyldig för bl.a. ytskikten i din bostad, men tack vare bostadsrättstillägget kan du få ersättning för reparationskostnader (med avdrag för självrisk och eventuella åldersavdrag) under förutsättning att dessa kostnader inte kan ersättas genom fastighetens försäkring.

Efter att de erhöll all underlag de begärde, fick jag följande svar i början av veckan:

Tack för underlaget i ärendet. Av besiktningsrapporten framgår det att skadan har orsakats av översvämning i diskhon efter ett stopp i avloppet. Vi bedömer att skadan omfattas av din försäkring och i det här brevet kan du läsa mer om vad som gäller samt hur vi går vidare med ärendet.

Efter att vi har godkänt kostnadskalkylen kommer vi att lämna ett förslag på ersättning till dig. Antingen kan entreprenören hjälpa dig med att återställa de skador som har uppstått eller så kan du få en kontantersättning. Vi lämnar i sådant fall en ersättning som motsvarar det belopp vi hade betalat om entreprenören hade åtgärdat skadan.

Viktigt för dig att känna till

Du som bostadsrättsinnehavare har inget underhållsansvar för skador i bjälklag och väggar. Det är föreningen som ska bekosta nödvändiga åtgärder på sådan egendom, t.ex. rivning, avfuktning och reparation. Föreningen är också skyldig att bekosta elförbrukningen i samband med avfuktning.
I regel täcker inte bostadsrättsföreningens fastighetsförsäkring sådant som bostadsrättshavare har en skyldighet att underhålla och ansvarar för. Här räcker det inte att bara läsa grundvillkoren för fastighetsförsäkringen, som ju är samma för olika typer av fastigheter, utan skulle egentligen behöva titta på försäkringsbrevet. Vad har föreningen sagt då, vilken försäkring har de hänvisat till?

Men oberoende av vilken försäkring som går in här, så bör du ha rätt att välja kontantersättning. Att du tappar åldersavdraget om det är fastighetsförsäkringen som gäller, kan du dock inte göra något åt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
I regel täcker inte bostadsrättsföreningens fastighetsförsäkring sådant som bostadsrättshavare har en skyldighet att underhålla och ansvarar för. Här räcker det inte att bara läsa grundvillkoren för fastighetsförsäkringen, som ju är samma för olika typer av fastigheter, utan skulle egentligen behöva titta på försäkringsbrevet. Vad har föreningen sagt då, vilken försäkring har de hänvisat till?

Men oberoende av vilken försäkring som går in här, så bör du ha rätt att välja kontantersättning. Att du tappar åldersavdraget om det är fastighetsförsäkringen som gäller, kan du dock inte göra något åt.
Enligt stadgar och utifrån det vicevärden sa, så ska det ligga på mig/tilläggsförsäkringen, men Iom att han rörde ihop kring att har båda försäkringar, allt skulle gå via deras och de ska anlita entreprenör och det har de gjort så blev allt osäkert och oklart för mig. Utifrån stadgar och skaderapport så har ju mitt fb i alla fall skrivit att skadan är ersättningsbar.

I vilket fall som helst är det glädjande att höra, att oavsett bolag/försäkring så kan jag få ut ersättning och fixa jobbet själv, samt inte behöva stå ut med entreprenören de anlitat! Det känns toppen! Återstår väl att se dock vilken försäkring som ersätter, men hoppas på vår egna!

Tusen tusen tack alla för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.