Ang. batteridegradering. Såg en Tesla model s på blocket som hade gått +40k mil. Tjomen som säljer den hade gjort en video om batteriet.
Lite långsam film men inget större fel på batteriet.
 
T Texan skrev:
Vad är det med batteritillgången, finns massor med elbilar som du kan köpa. Om det blir som du skriver 1 elbil och 9 bensinare så är det klart som du säger. Dock är det inte på det viset att du inte kan köpa elbilar i Sverige idag så det blir lite konstigt att resonera på det sättet.
Bäst för miljön vore nog en bilpool där man kunde köra små bilar med små batterier till vardags och välja en annan bil för de för de flesta realtivt få långkörningarna. Problemet är väl reshelgerna, jul, nyår, midsommarafton och sportlov. Tyvärr infaller de flesta på vintern, annars kunde man haft en riktigt cool klassiker för de tillfällena.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Det är flera här som spekulerat mycket om servicekostnader. Då verkar de tro servicekostnaden automatiskt är lägre för elbilar, men det är ingen naturlag. Jag tittade på några elbilar och laddhybrider för några månader sedan och blev förvånad över skillnaderna i servicekostnad.

Jag valde till slut en RAV4 som jag nog kör på 99% el. Bensinen hinner nog ruttna i tanken innan jag kört slut på den.

Just nu när antalet laddbara bilar begränsas av batteritillgången så är laddhybrider överlägset mest miljövänligt. Om en laddhybrid har 1/10 så stort batteri som en elbil så kan vi alltså välja på:
1. Tio laddhybrider
2. En elbil och nio bensinbilar.
Vad tror ni miljön mår bäst av?
Men kör du 99% el med en laddhybrid är det ju du själv som står för problemet med batteri kontra bensin. Nu tror jag du överdriver när du skriver 99%. Annars skulle du vid 2000 mil om året alltså köra en resa på 20 mil på bensin. Men hur då en bensinbil den dagen! Eller kommer du vara nästan fram till jobbet varje dag och bensinmotorn startar sista procenten av resan när det är 500 meter kvar? Köp då en hypnos med en procent längre räckvidd..,
 
S
P Pin skrev:
Men kör du 99% el med en laddhybrid är det ju du själv som står för problemet med batteri kontra bensin. Nu tror jag du överdriver när du skriver 99%. Annars skulle du vid 2000 mil om året alltså köra en resa på 20 mil på bensin. Men hur då en bensinbil den dagen! Eller kommer du vara nästan fram till jobbet varje dag och bensinmotorn startar sista procenten av resan när det är 500 meter kvar? Köp då en hypnos med en procent längre räckvidd..,
Du har helt rätt i din analys! Detaljen du missar är att det tyvärr inte går att skräddarsy bilar så jag var tvungen att välja en som fanns på marknaden. Jag har dragkrok som krav och fyrhjulsdrift som starkt önskemål. Därtill har jag hellre en bil med stort bagage än en sedan.
Du har också rätt i mina ungefärliga mil, 2000, samt att jag förmodligen kommer köra mer på bensin än 1%. I coronatider håller jag mig nog nära eller under 1% bensin, men ett normalt år kommer det nog bli mellan 2% och 5%.

Grovt räknat så har en laddbar bil tjänat in batteriernas koldioxidutsläpp när bilen gått 100 ggr sin räckvidd på el. En elbil med 50 mils räckvidd har alltså släppt ut lika mycket som en bensinbil efter ca 5000 mil. En laddhybrid med 5 mils räckvidd går jämt upp med bensinbilen efter bara 500 mil på el.
Om man utgår från att batteritillverkningen är flaskhalsen så blir det bättre för miljön med många laddhybrider istället för få elbilar.
(Man kan använda olika uppskattningar för hur mycket utsläpp som batterier orsaker under tillverkningen, men principen är lika giltig oavsett beloppen.)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S STB skrev:
Du har helt rätt i din analys! Detaljen du missar är att det tyvärr inte går att skräddarsy bilar så jag var tvungen att välja en som fanns på marknaden. Jag har dragkrok som krav och fyrhjulsdrift som starkt önskemål. Därtill har jag hellre en bil med stort bagage än en sedan.
Du har också rätt i mina ungefärliga mil, 2000, samt att jag förmodligen kommer köra mer på bensin än 1%. I coronatider håller jag mig nog nära eller under 1% bensin, men ett normalt år kommer det nog bli mellan 2% och 5%.

Grovt räknat så har en laddbar bil tjänat in batteriernas koldioxidutsläpp när bilen gått 100 ggr sin räckvidd på el. En elbil med 50 mils räckvidd har alltså släppt ut lika mycket som en bensinbil efter ca 5000 mil. En laddhybrid med 5 mils räckvidd går jämt upp med bensinbilen efter bara 500 mil på el.
Om man utgår från att batteritillverkningen är flaskhalsen så blir det bättre för miljön med många laddhybrider istället för få elbilar.
(Man kan använda olika uppskattningar för hur mycket utsläpp som batterier orsaker under tillverkningen, men principen är lika giltig oavsett beloppen.)
Intressanta uträkningar!

Jag menade att du kunde köpt en elbil med räckvidden på din hybrid (plus en procent). Men det kanske inte fanns då eller ens finns nu. Drag är ju en brist på många elbilar och de billigare med kort räckvidd saknar 4WD. Kommer nog senare, nu verkar det vara översta eller understa segmentet typ Tesla eller. Zoe.

Varför är tillgången på batterier flaskhalsen?
 
S
P Pin skrev:
Jag menade att du kunde köpt en elbil med räckvidden på din hybrid (plus en procent). Men det kanske inte fanns då eller ens finns nu. Drag är ju en brist på många elbilar och de billigare med kort räckvidd saknar 4WD. Kommer nog senare, nu verkar det vara översta eller understa segmentet typ Tesla eller. Zoe.
Japp, det var en sådan elbil jag letade efter, men det fanns inte. Jag hade nog ganska enkelt kunnat hyra en bil några gånger per år för pengarna jag skulle sparat på mindre batteri. Jag gör generellt få långresor.

P Pin skrev:
Varför är tillgången på batterier flaskhalsen?
Det är något jag hört. Takten på utbyggnad av fabriker och gruvor tyder på att det är en brist på marknaden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Var ute och testad en i3 idag. Ioniqen gav jag upp för försäljaren var ensam och det var en hel del dryga kunder innan så hade inte tid.

Men bmw, den är för liten, gott om utrymme fram, baksätet är värdelöst och bagaget är totalt värdelöst.
Bilen att köra var trevlig. Räckvidd vet jag ej den var inte fullladdad heller. Dock blir man ju fundersam när de redan vid 4000 mil har fått fixa stötdämpare. Min diesel har inte gjort något alls med stötdämpare och har gått 17000 mil så det var ju dåligt.

Gör ett försök med ioniq nästa vecka.
 
S
S STB skrev:
Det är flera här som spekulerat mycket om servicekostnader. Då verkar de tro servicekostnaden automatiskt är lägre för elbilar, men det är ingen naturlag. Jag tittade på några elbilar och laddhybrider för några månader sedan och blev förvånad över skillnaderna i servicekostnad.

Jag valde till slut en RAV4 som jag nog kör på 99% el. Bensinen hinner nog ruttna i tanken innan jag kört slut på den.

Just nu när antalet laddbara bilar begränsas av batteritillgången så är laddhybrider överlägset mest miljövänligt. Om en laddhybrid har 1/10 så stort batteri som en elbil så kan vi alltså välja på:
1. Tio laddhybrider
2. En elbil och nio bensinbilar.
Vad tror ni miljön mår bäst av?
3. Behålla den befintliga.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Man tackar. Jag hitta faktiskt inte den artikeln, men använder nog fel sökmotor. Den säger ju att jag borde kunna vara säker att kunna pendla året om ändå.
Vi
V Vortex skrev:
Fast 28KWh-Ioniqen verkar det väl inte va nåt fel på (räckviddsmässigt iaf)?
19mil vintertid ser det ut som här:
[länk]

Verkar ju väldigt märkligt om man då inte skulle ta sig 8 mil..
Vi har en 28kWh Huyndai Ioniq sedan i april och kommer sommartid 20 verkliga mil med den (färddatorn anger teoretiskt 21,5 mil)
Den går extremt snålt på pendling (80-100-väg) och snittar 1,3 kWh/mil enl färddatorn.
Jag vågar lova att du kommer 8mil vintertid med den, tror själv på 15 mil som minimum vintertid med full värme men har inte haft möjlighet att testa själv än…)
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
Vi


Vi har en 28kWh Huyndai Ioniq sedan i april och kommer sommartid 20 verkliga mil med den (färddatorn anger teoretiskt 21,5 mil)
Den går extremt snålt på pendling (80-100-väg) och snittar 1,3 kWh/mil enl färddatorn.
Jag vågar lova att du kommer 8mil vintertid med den, tror själv på 15 mil som minimum vintertid med full värme men har inte haft möjlighet att testa själv än…)
Toppen. Det jag vill höra =)
Synd bara att jag inte fick möjligheten att ta ut den. Gillar jag den så kanske det blir en nästa år.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
På något vis påminner mig hela denna diskussion om det är vettigt att köpa elbil, eller inte mig om de diskussioner jag fört och hört i hela mitt liv, men förut endast gällande förbränningsmotorbilar (då de var de enda som fanns).
Jag vet inte hur mycket jag diskuterat, eller överhört diskussioner ifall man ska köra på bensin eller diesel, ha en liten eller stor bil, om det ska vara en ny eller begagnad, kombi eller ej kombi , automat eller manuell etc etc.

Lika lite som det fanns konsensus på -90-talet om vilket bilval som var det bästa, ja lika lite konsensus finns det nu.

Själv är jag väldig bekväm med situationen att elbil inte alls passar alla, även att man inte vill ha elbil (eller ICE-bil) av några känslomässiga skäl.
Det är bara precis som det alltid varit - ärligt talat.

Och själv har jag genom livet passerat ett flertal stadier. Många hästkrafter och många cylindrar och sportigt utseende har ramlat ner från topplats på önskvärda egenskaper till närmast helt ointressanta egenskaper idag. Där ser man vad ålder kan ställa till med. :p

Så jag önskar fortfarande att tråden kan komma att handla om ifall det funkar med elbil, för de som egentligen är lite sugna på en, och ärligt funderar på om det är dags nu.
Nerre kretsar i kanten av frågeställningen, men kan nog inte bidra så mycket mer nu.
Eller kan du fortfarande hitta på något mer negativt om elbilar? Är inte allt uttömt nu?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
För min egen del är allt ganska enkelt.

1. Jag vill själv äga bilen jag kör omkring i. Kan inte acceptera någon slags bilpoolande, samägande där annat folk kan sunka ner bilen jag använder. Jag vill ha full kontroll över min bil och det är delvis en säkerhetsfråga.

2. Behöver ha en bil som kan dra släp vilket händer ca varannan helg här.

3. Behöver ha ca 30 mils räckvidd, åker detta var och varannan helg utan mellanliggande laddmöjlighet. Delar av detta kan vara med släp.

Ser fram emot ekonomiskt rimliga elbilsalternativ till vad jag kör med idag, en gammal volvo med dragkrok helt enkelt.
 
Avgasbil är ett ord jag ska börja använda! Man kan lita på finländarna att utveckla svenskan. (y)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Avgasbil är ett ord jag ska börja använda! Man kan lita på finländarna att utveckla svenskan. (y)
Kanske ska du prova att nyansera dig en smula, specificera var i bilens livscykel som dessa ”avgaser” uppstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.