1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jo men jag måste ju kunna köra mina 8 mil om dagen utan att sitta på helspänn då folk tydligen säger att räckvidden är dålig på ioniq och bmw Jag hade gärna hoppats på att någon av de funkat för då kanske man kunde slå till på en till våren.J JohanLun skrev:
Annars funkar nog en laddhybrid. Är inte orolig att saker går sönder Hur många motorer har du förstört i ditt liv?
Har själv haft något runt 20-25 bilar och inte en enda motor har gått sönder utan det är det andra som jag gissar sitter på elbilar med
Att blondera och permanenta håret är både oekonomiskt och miljöfarligt, om inte hälsofarligt som fasen.
Jag äger bara mina saker, hyr inte ett skit =)
Skillnaden med en hybrid är att du ena veckan kan åka på ett typiskt ICE fel som du behöver laga, som som händer helt enkelt och du kan veckan därpå få något fel med t.ex laddsystemet.R Rkarlsson skrev:Jo men jag måste ju kunna köra mina 8 mil om dagen utan att sitta på helspänn då folk tydligen säger att räckvidden är dålig på ioniq och bmw Jag hade gärna hoppats på att någon av de funkat för då kanske man kunde slå till på en till våren.
Annars funkar nog en laddhybrid. Är inte orolig att saker går sönder Hur många motorer har du förstört i ditt liv?
Har själv haft något runt 20-25 bilar och inte en enda motor har gått sönder utan det är det andra som jag gissar sitter på elbilar med
Att blondera och permanenta håret är både oekonomiskt och miljöfarligt, om inte hälsofarligt som fasen.
Jag äger bara mina saker, hyr inte ett skit =)
Därtill har en hybrid dålig räckvidd då det är svårt att få till en effektiv drivlina då den ska delas med den fossila, och utöver det släpa runt på batteri och elmotorer eller släpa runt på en motorblock och bensintank.
Har en V90 T8 som förmånsbil på jobbet, inte för den har strulat men skulle aldrig i mitt hela liv våga äga en sån privat, isådanafall helt ny med garantier men då är de enligt min mening inte prisvärda. Då är det bättre att köpa antingen helelektrisk eller fossil.
Som jag skrivit tidigare. Så är jag inte ett dugg orolig för fel på motorn. Folk här verkar ju tro att en bensinare eller diesel går sönder flera ggr per år. Jösses jag körde en renault megane 2010 i något år och där var noll fel och den var brutalt billig att äga och köra. Kör idag en i40 där enda felet var ett bromsok.sunnis skrev:Skillnaden med en hybrid är att du ena veckan kan åka på ett typiskt ICE fel som du behöver laga, som som händer helt enkelt och du kan veckan därpå få något fel med t.ex laddsystemet.
Därtill har en hybrid dålig räckvidd då det är svårt att få till en effektiv drivlina då den ska delas med den fossila, och utöver det släpa runt på batteri och elmotorer eller släpa runt på en motorblock och bensintank.
Har en V90 T8 som förmånsbil på jobbet, inte för den har strulat men skulle aldrig i mitt hela liv våga äga en sån privat, isådanafall helt ny med garantier men då är de enligt min mening inte prisvärda. Då är det bättre att köpa antingen helelektrisk eller fossil.
Men ingen här verkar vilja garantera att man kan pendla 8 mil vintertid med en elbil för (nu har jag ju ändå höjt) 200 000 kr. Den ska bara dit och hem och inte göra mer än så (nåja den måste ju fixa både värme och ac)
Fast 28KWh-Ioniqen verkar det väl inte va nåt fel på (räckviddsmässigt iaf)?
19mil vintertid ser det ut som här:
https://www.mestmotor.se/recharge/a...intertest-med-hyundai-ioniq-som-klar-vinnare/
Verkar ju väldigt märkligt om man då inte skulle ta sig 8 mil..
19mil vintertid ser det ut som här:
https://www.mestmotor.se/recharge/a...intertest-med-hyundai-ioniq-som-klar-vinnare/
Verkar ju väldigt märkligt om man då inte skulle ta sig 8 mil..
Det är nog inte att bensinare eller diesel går sönder utan det är servicebehovet på dem som inte försvinner om man väljer en bil som kombinerar en högeffektiv och lågeffektiv drivlina. Totalekonomin på en sån bil kan man ju ganska enkelt förstå inte blir så mycket bättre än en ICE bil. Mycket av det man sparar på eldriften förvinner för att det är en betydande vikt som man ska släpa runt på. Dessutom tappar man utrymme för att två drivlinor ska få plats. Jag har inte hört något bilmärke som ändrar på serviceintervallet för att man kör mycket på el utan det kan teoretiskt vara så att oljebyte behöver göras trots att man inte kört en meter med ICE.R Rkarlsson skrev:Som jag skrivit tidigare. Så är jag inte ett dugg orolig för fel på motorn. Folk här verkar ju tro att en bensinare eller diesel går sönder flera ggr per år. Jösses jag körde en renault megane 2010 i något år och där var noll fel och den var brutalt billig att äga och köra. Kör idag en i40 där enda felet var ett bromsok.
Denna (Nissan Leaf 40kWh) vågar jag nog ta gift på att du kan köra 16mil under alla omständigheter.R Rkarlsson skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/nissan_leaf_n_connecta_40_kwh/97331655
En lite mindre bil men som är mycket populär är Renault Zoe och den tar dig garanterat 16 mil i alla väder:
https://www.blocket.se/annons/stock...wh_frikopt_batteri_navi_kamera_109hk/97761559
Redigerat:
Det är flera här som spekulerat mycket om servicekostnader. Då verkar de tro servicekostnaden automatiskt är lägre för elbilar, men det är ingen naturlag. Jag tittade på några elbilar och laddhybrider för några månader sedan och blev förvånad över skillnaderna i servicekostnad.
Jag valde till slut en RAV4 som jag nog kör på 99% el. Bensinen hinner nog ruttna i tanken innan jag kört slut på den.
Just nu när antalet laddbara bilar begränsas av batteritillgången så är laddhybrider överlägset mest miljövänligt. Om en laddhybrid har 1/10 så stort batteri som en elbil så kan vi alltså välja på:
1. Tio laddhybrider
2. En elbil och nio bensinbilar.
Vad tror ni miljön mår bäst av?
Jag valde till slut en RAV4 som jag nog kör på 99% el. Bensinen hinner nog ruttna i tanken innan jag kört slut på den.
Just nu när antalet laddbara bilar begränsas av batteritillgången så är laddhybrider överlägset mest miljövänligt. Om en laddhybrid har 1/10 så stort batteri som en elbil så kan vi alltså välja på:
1. Tio laddhybrider
2. En elbil och nio bensinbilar.
Vad tror ni miljön mår bäst av?
Man tackar. Jag hitta faktiskt inte den artikeln, men använder nog fel sökmotor. Den säger ju att jag borde kunna vara säker att kunna pendla året om ändå.V Vortex skrev:
Köp en begagnad Nissan Leaf och byt batteri
https://alltomelbil.se/fullycharged-kollar-in-batteribyte-pa-nissan-leaf-blir-battre-an-ny/
https://alltomelbil.se/fullycharged-kollar-in-batteribyte-pa-nissan-leaf-blir-battre-an-ny/
Jo men så är det. Ingen motor mår bra av att man låter oljan vara kvar år efter år. Oljebyte sker alltid en gång om året och kostar olja plus filter för min del. Stämpel såklart också.T Texan skrev:Det är nog inte att bensinare eller diesel går sönder utan det är servicebehovet på dem som inte försvinner om man väljer en bil som kombinerar en högeffektiv och lågeffektiv drivlina. Totalekonomin på en sån bil kan man ju ganska enkelt förstå inte blir så mycket bättre än en ICE bil. Mycket av det man sparar på eldriften förvinner för att det är en betydande vikt som man ska släpa runt på. Dessutom tappar man utrymme för att två drivlinor ska få plats. Jag har inte hört något bilmärke som ändrar på serviceintervallet för att man kör mycket på el utan det kan teoretiskt vara så att oljebyte behöver göras trots att man inte kört en meter med ICE.
Leafen skall med provas när de dyker upp en i närheten, zoen är på tok för liten så den går bort helt =)
Vad är det med batteritillgången, finns massor med elbilar som du kan köpa. Om det blir som du skriver 1 elbil och 9 bensinare så är det klart som du säger. Dock är det inte på det viset att du inte kan köpa elbilar i Sverige idag så det blir lite konstigt att resonera på det sättet.S STB skrev:
Redigerat: