Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
A Aspartam skrev:
Det finns ingen särskild anledning till varför jag inte vaccinerat mig. Det är lite som om du skulle frågat mig för 5 år sedan varför jag inte vaccinerat mig mot säsongsinfluensa. Jag skulle gissa att dödligheten i min grupp är ungefär densamma så jag har inte ägnat det någon större tanke. Jag oroar mig för mycket i livet, men inte Covid. Hade dödligheten varit säg 10% istället för nära 0% så hade jag förmodligen övervägt att chansa med ett nytt och obeprövat vaccin.
Jag har sett statistik för dödlighet i säsongsinfluensa respektive covid-19, men jag är för glömsk för att komma ihåg den. Har du bättre minne än jag? :oops:
Med det sagt tycker jag det är bra (så klart) att vaccinet finns och att de som känner sig oroliga har möjlighet att skydda sig. Det kommer komma mycket gott ur denna forskning, inte minst vad avser cancervaccinen man jobbar på nu som bygger på samma teknik.
Ja, det kommer helt klart att komma koola saker ur detta.
Det tragiska i allt detta dock är att debatten är så polariserad. Folk verkar överlag ha svårt att respektera varandras beslut och åsikter. Din kropp, ditt val.
Ja, det är ens eget val om man vill vaccinera sig eller inte. Det tror jag ingen i den här tråden säger emot.
Däremot ska man inte bli förvånad om man blir motsagd om man kommer med knäppa argument för att inte vaccinera sig.

Men framförallt ska man inte ha rätt att arbeta nära sjuka och sköra om man inte är vaccinerad, och man ska hålla ordentlig avstånd till andra människor. Samt inte gå på evenemang med mycket folk (som konserter eller fotbollsmatcher), inte besöka restauranger eller andra ställen där det finns folksamlingar.

Om man är ovaccinerad ska man ska helt enkelt hålla sig till restriktionsråden som gällde för alla tidigare under pandemin.

[Edit: bättre ordföljd i sista meningen].
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Hur tolkar du det att det nästan är uteslutande ovaccinerade som hamnar på intensiven då?
Tycker du att det gått bra för dem att hålla sig undan?
När ignoranter som du trängs på Smögenbryggan och då även annorstädes, får jag förmoda, och inte ens fattar att ökad trängsel leder till ökad smittspridning. Ja, då är det inte lätt att håiia avstånd.
I affärerna står desinfektionsmedlen oanvända och allt är nästan som vanligt nu när de osårbara åter intagit städerna.

Staffans
 
Nissens
M mickef skrev:
Ju mer man tänker på det inser man att de flesta bara trollar.
Du menar att det är simulanter på IVA?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är inte ett tvång i ett fritt land, var och en väljer själv. Däremot kan vi ju diskutera frågan. Eventuellt kan det även införas begränsningar, som tex in eller utresa ur ett land men det är fortfarande inte ett tvång att ta sprutan.

Jag är inte speciellt rädd för Covid för egen del. Däremot ser jag hur riskgrupper och äldre kan påverkas samt samhället i stort. Finns mycket jag inte oroar mig för men ändå vidtar jag rimliga säkerhetsåtgärder som inte begränsar mig nämnvärt.

Ja, jag har vaccinerat mig mot säsongsinfluensa tidigare.

Är du rädd för vaccinet? Om inte vore det ju lika enkelt att ta vaccinet som att låta bli. Gör du bara någonting om du har en stark oro? Du skrev tidigare att du orkade dig för mycket annat, gör du något åt det? Är det i så fall baserat på hur det hjälper dig själv, andra i din omgivning eller samhället i stort?
Jag är inte rädd. Det är bara en ickefråga för mig. Generellt stoppar jag inte i mig mediciner och dylikt om jag inte känner att jag verkligen måste. Varför har jag inte vaccinerat mig mot TBE? Samma sak där. Influensan. Samma sak. Vissa är rädda för Covid och låter sina liv cirkulera kring det. Andra är rädda för cancer och ägnar inte Covid en tanke överhuvudtaget. Så är det.
 
  • Gilla
Angiiez och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När ignoranter som du trängs på Smögenbryggan och då även annorstädes, får jag förmoda, och inte ens fattar att ökad trängsel leder till ökad smittspridning. Ja, då är det inte lätt att håiia avstånd.
I affärerna står desinfektionsmedlen oanvända och allt är nästan som vanligt nu när de osårbara åter intagit städerna.

Staffans
Vad pratar du om?
För det första har jag inte trängts på Smögenbryggan, men jag var där som fullvaccinerad OCH med antikroppar från covid infektion, annars hade jag aldrig funderat på att gå dit.
Jag skulle aldrig sätta mig mitt på Avenyn i Göteborg i trängseln heller om jag var ovaccinerad heller.

Ja, det är verkligen skönt att pandemin numera i första hand är en pandemi för de som valt att utsätta sig för den.

Tråkigt för de som vill men inte kan skydda sig dock.

Läste nyss att ovaccinerad personal drar in covid på äldreboendena…

Tycker du att de har rätt att göra det, eller kanske vore ett vaccinationskrav lämpligt?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och sextusennittioen inlägg sedan:D har Nissens fortfarande inte fattat något alls!:D

Staffans
Dina personangrepp är unkna.

Men alla förstår ju orsaken till att du använder dem. Det säger mer om dig än vad du inser.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
A Aspartam skrev:
Jag är helt enkelt inte orolig för Covid och jag ser på det precis som jag ser på influensa. Är du orolig är det ju ditt ansvar att vaccinera dig och skydda dig. Jag gör ju mina val. Det ska inte vara ett tvång i ett fritt land. Vaccinerade du dig mot säsongsinfluensa också? Om inte, varför? Det har ju avlidit tusentals äldre (och även yngre) av det också.
Jag har vaccinerat mig både mot säsongsinfluensa och covid-19. Det första för att jag ogillar att ligga sjuk i en vecka eller mer med hög feber och det andra dessutom för att vara solidarisk med andra människor genom att inte bidra till smittspridningen.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
A Aspartam skrev:
Det finns tusentals saker som påverkar varandra. Rökande grannar, risktagare i trafiken, osv osv.
Smittspridningen är betydligt lägre för sånt.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har sett statistik för dödlighet i säsongsinfluensa respektive covid-19, men jag är för glömsk för att komma ihåg den. Har du bättre minne än jag? :oops:
Förstår inte vad du menar. Folk dör ju i säsongsinfluensa med. Eller spelar dessa liv ingen roll och har aldrig gjort? Sorry, jag hänger inte med.

Ja, det är ens eget val om man vill vaccinera sig eller inte. Det tror jag ingen i den här tråden säger emot.
Däremot ska man inte bli förvånad om man blir motsagd om man kommer med knäppa argument för att inte vaccinera sig.
Vilket av mitt argument var knäppt om jag får fråga. Du tror inte det finns beslut du tar i livet som jag kommer finna knäppt? Jag tycker det är sjukt att det finns folk som låter sina barn sova i källare med höga radonhalter, asbest och hög risk för mögel, men hundratusentals i detta land gör det ändå. Jag tycker det är knäppt att vissa kör 120 på 90-väg, att folk röker, att folk har sex utan kondom med okända osv osv. Men jag kanske missförstår dig :)

Men framförallt ska man inte ha rätt att arbeta nära sjuka och sköra om man inte är vaccinerad, och man ska hålla ordentlig avstånd till andra människor. Samt inte gå på evenemang med mycket folk (som konserter eller fotbollsmatcher), inte besöka restauranger eller andra ställen där det finns folksamlingar. Man ska helt enkelt hålla sig till restriktionsråden som gällde för alla tidigare under pandemin om man är ovaccinerad.
Gällde detta innan Covid också för influensan? Om inte, varför? I sak håller jag med dig för jag vet inget värre än kollegor som kommer sjuka till jobbet, men kan tycka det är strunt att det tas upp först nu med Corona. Det är lite hyckleri tycker jag. Ingen har brytt sig innan.

Covidpass och lagar som begränsar gruppers friheter tycker jag generellt hör hemma i länder som Kina.
 
  • Gilla
Angiiez och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Smittspridningen är betydligt lägre för sånt.
Dödligheten är dock stor och drabbar väldigt många personer. Passiv rökning dödar och kommer döda långt fler än Covid någonsin kommer göra gissar jag (obs, påstår inte att jag sitter på några siffror, men en känsla jag har).
 
P
A Aspartam skrev:
Sant, men vi har inte enstegstätade fasader, ingen mögel eller fukt och ingen radon. Min poäng är att många är medvetna om radon, asbest och mögel, men ändå fortsätter att leva i sådana miljöer och utsätter sina barn för det. Det blir lite konstigt då när man ska tala om risker och solidaritet när man inte ens väljer att skydda sina barn och ge dom en så optimal boendemiljö som möjligt :/
Är det samma personer som riskerar sina barns liv genom att låta dem sova i asbest och som argumenterar för vaccineringssolidaritet?
 
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När ignoranter som du trängs på Smögenbryggan och då även annorstädes, får jag förmoda, och inte ens fattar att ökad trängsel leder till ökad smittspridning. Ja, då är det inte lätt att håiia avstånd.
I affärerna står desinfektionsmedlen oanvända och allt är nästan som vanligt nu när de osårbara åter intagit städerna.

Staffans
Då får man verkligen hoppas att du lever som du lär och undviker alla ställen med trängsel och risk för smitta. Byggvaruhus gallerior olika event och Mataffärer tillexempel . Får även hoppas du är utomhus och håller minst 2 meter avstånd till alla bekantar du har. Speciellt eftersom du är ovaccinerad. Lever du upp till allt detta?
 
Jag har sagt mitt så jag drar mig ur här, blir bara slöseri med allas tid härifrån. Ingen kommer ändra min uppfattning och jag är inte ute efter att ändra någon annans uppfattning. Alla får ta de beslut som de finner lämpligast för dom och deras anhöriga. Tack och lov lever vi i ett fritt land och jag är glad för att Sverige har haft en sansad policy under denna pandemi i jämförelse med många andra länder.

Vill avslutningsvis också säga att jag har stor respekt för forskningen och tacksam över att det finns så kloka människor som kunnat utveckla detta vaccin som nu är tillgängligt för de som är oroliga och finner det nödvändigt!

Tack för debatten och lycka till :)
 
  • Gilla
växelventil och 6 till
  • Laddar…
R
A Aspartam skrev:
Dödligheten är dock stor och drabbar väldigt många personer. Passiv rökning dödar och kommer döda långt fler än Covid någonsin kommer göra gissar jag (obs, påstår inte att jag sitter på några siffror, men en känsla jag har).
Nej, här har samhället "begränsat gruppers friheter" och det är inte tillåtet att röka på de flesta ställen där det vistas andra personer. Med din argumentation borde dessa förbud rivas upp och det borde i frihetens namn vara fritt att röka precis där man känner för det. För vi vill väl inte ha det som i Kina?

Eller inser du att ditt vaccinpassmotstånd haltar lite?
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
R
A Aspartam skrev:
Jag har sagt mitt så jag drar mig ur här, blir bara slöseri med allas tid härifrån. Ingen kommer ändra min uppfattning och jag är inte ute efter att ändra någon annans uppfattning. Alla får ta de beslut som de finner lämpligast för dom och deras anhöriga. Tack och lov lever vi i ett fritt land och jag är glad för att Sverige har haft en sansad policy under denna pandemi i jämförelse med många andra länder.

Vill avslutningsvis också säga att jag har stor respekt för forskningen och tacksam över att det finns så kloka människor som kunnat utveckla detta vaccin som nu är tillgängligt för de som är oroliga och finner det nödvändigt!

Tack för debatten och lycka till :)
Tråkigt, men har du inställningen att vad än någon säger så kommer du inte att ändra dig så är det förstås slöseri med tid. Själv är jag öppen för att ändra mig om jag blir överbevisad (inte bara i detta ämne), det är så man utvecklas som människa.

Alla är vi olika.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.