Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
B b8q skrev:
Men det är faktiskt inte så konstigt att det blir en polariserad debatt.
Det är lätt att respektera om folk väljer att inte ta TBE-vaccin eller HPV-vaccin, för de sjukdomarna smittar inte. Men när det gäller smittsamma samhällsfarliga sjukdomar ÄR det inte bara "Din kropp, ditt val", tyvärr. Ditt val påverkar nämligen inta bara dig, utan även alla andra. Då är det inte konstigt att andra vill tillåta sig ha synpunkter på ens val.
Håller med, men märkligt är också att de som väljer att inte vaccinera sig får begränsningar i resande och till evenemang etc… det är ju en konsekvens av deras egna val. Och det beror på att Covid-19 inte bryr sig om vad någon har för inställning… det ser man på akuten…
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Håller med, men märkligt är också att de som väljer att inte vaccinera sig får begränsningar i resande och till evenemang etc… det är ju en konsekvens av deras egna val. Och det beror på att Covid-19 inte bryr sig om vad någon har för inställning… det ser man på akuten…
Glömde du ett ”inte” där?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur tolkar du det att det nästan är uteslutande ovaccinerade som hamnar på intensiven då?
Tycker du att det gått bra för dem att hålla sig undan?
Typisk fråga som jag ska försöka undvika att svara på.
 
P Pin skrev:
Kan du utveckla hur du resonerar? Du skriver du har ingen särskild anledning att inte vaccinera dig. Varför har du då inte gjort det. Senare skriver du att vaccinet är obeprövat (vilket jag och många med mig inte alls håller med om) och att du inte vill chansa.

Har du alls funderat på risker och sannolikhet att få covid respektive biverkningar av vaccinet?
Jag är helt enkelt inte orolig för Covid och jag ser på det precis som jag ser på influensa. Är du orolig är det ju ditt ansvar att vaccinera dig och skydda dig. Jag gör ju mina val. Det ska inte vara ett tvång i ett fritt land. Vaccinerade du dig mot säsongsinfluensa också? Om inte, varför? Det har ju avlidit tusentals äldre (och även yngre) av det också.
 
B b8q skrev:
Men det är faktiskt inte så konstigt att det blir en polariserad debatt.
Det är lätt att respektera om folk väljer att inte ta TBE-vaccin eller HPV-vaccin, för de sjukdomarna smittar inte. Men när det gäller smittsamma samhällsfarliga sjukdomar ÄR det inte bara "Din kropp, ditt val", tyvärr. Ditt val påverkar nämligen inta bara dig, utan även alla andra. Då är det inte konstigt att andra vill tillåta sig ha synpunkter på ens val.
Du får ha synpunkter om du vill, men jag vet inte vad det tjänar till. Du har ju vaccinet att skydda dig om du är orolig, vilket är bra. Det finns även mängder med andra saker du kan göra för att skydda dig om du är orolig, som att hålla avstånd och bära mask. Du kan ju fortfarande bli sjuk och dö, som jag förstått det, även om du är vaccinerad, så antagligen blir det ett livslångt åtagande för dig.

Det finns tusentals saker som påverkar varandra. Rökande grannar, risktagare i trafiken, osv osv.
 
Väldigt många som tagit på sig det som sin livsuppgift att "upplysa" om riskerna och kräva solidaritetsvaccinering. Men ändå hundratusentals i Sverige som utsätter sina barn för radon, asbest under renoveringar, och låter de sova i fuktiga källare med risk för mögelangrepp där de långsiktiga effekterna kan få förödande konsekvenser. Jag har valt att inte utsätta mina barn för det. Det är ett medvetet val att bo i en toppmodern lägenhet.

Min poäng är att alla får göra sina val som de själva finner rationella. Jag vet inte hur många gånger jag kunde gå till jobbet och folk var extremt förkylda. Det hände konstant. Det har ju dött tiotusentals av influensa bara i vårt land, men det fanns ingen solidaritet då någonsin. Debatten blir lite skev och framstår lätt som hycklande.

Men det är klart att debatten blir polariserad och tråkig när man försöker tvinga på någon saker och påstå sig veta vad som är bäst för dom. Det är ganska obehagligt faktiskt måste jag säga. Utvecklingen är ganska oroande kan jag tycka, där vissa verkar förespråka nästa Kinaliknande sociala strukturer :(
 
  • Gilla
  • Älska
Angiiez och 1 till
  • Laddar…
A Aspartam skrev:
Jag har valt att inte utsätta mina barn för det. Det är ett medvetet val att bo i en toppmodern lägenhet.
FYI, att något är toppmodernt är absolut ingen garanti för att det är friskt och sunt. Det finns många exempel på moderna byggen som drabbats av mögel (enstegstätade fasader, någon?), mjukgörande ftalater i plastmaterial (som i vissa vattenledningar som användes ett tag), osv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
FYI, att något är toppmodernt är absolut ingen garanti för att det är friskt och sunt. Det finns många exempel på moderna byggen som drabbats av mögel (enstegstätade fasader, någon?), mjukgörande ftalater (cancerframkallande) i moderna vattenledningar av plast, osv.
Sant, men vi har inte enstegstätade fasader, ingen mögel eller fukt och ingen radon. Min poäng är att många är medvetna om radon, asbest och mögel, men ändå fortsätter att leva i sådana miljöer och utsätter sina barn för det. Det blir lite konstigt då när man ska tala om risker och solidaritet när man inte ens väljer att skydda sina barn och ge dom en så optimal boendemiljö som möjligt :/
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Det är ju inte lätt att undvika smittspridare utan synliga symtom.
Jo, det är lika lätt som att undvika smittspridare med symptom.
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
A Aspartam skrev:
Sant, men vi har inte enstegstätade fasader, ingen mögel eller fukt och ingen radon. Min poäng är att många är medvetna om radon, asbest och mögel, men ändå fortsätter att leva i sådana miljöer och utsätter sina barn för det. Det blir lite konstigt då när man ska tala om risker och solidaritet när man inte ens väljer att skydda sina barn och ge dom en så optimal boendemiljö som möjligt :/
Du kan vara lugn - min familj bor också i en trygg boendemiljö, så jag kvalificerar mig alltså för att fortsätta prata om risker och solidaritet. ;)
 
A Aspartam skrev:
Jag är helt enkelt inte orolig för Covid och jag ser på det precis som jag ser på influensa. Är du orolig är det ju ditt ansvar att vaccinera dig och skydda dig. Jag gör ju mina val. Det ska inte vara ett tvång i ett fritt land. Vaccinerade du dig mot säsongsinfluensa också? Om inte, varför? Det har ju avlidit tusentals äldre (och även yngre) av det också.
Det är inte ett tvång i ett fritt land, var och en väljer själv. Däremot kan vi ju diskutera frågan. Eventuellt kan det även införas begränsningar, som tex in eller utresa ur ett land men det är fortfarande inte ett tvång att ta sprutan.

Jag är inte speciellt rädd för Covid för egen del. Däremot ser jag hur riskgrupper och äldre kan påverkas samt samhället i stort. Finns mycket jag inte oroar mig för men ändå vidtar jag rimliga säkerhetsåtgärder som inte begränsar mig nämnvärt.

Ja, jag har vaccinerat mig mot säsongsinfluensa tidigare.

Är du rädd för vaccinet? Om inte vore det ju lika enkelt att ta vaccinet som att låta bli. Gör du bara någonting om du har en stark oro? Du skrev tidigare att du orkade dig för mycket annat, gör du något åt det? Är det i så fall baserat på hur det hjälper dig själv, andra i din omgivning eller samhället i stort?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
De som har sina dubier mot nuvarande vaccin följer nog Tegnells uppmaningar till punkt och pricka så långt det går.
Det var väl en hel del ovaccinerade som reste utomlands i somras och kom hem med smitta?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Typisk fråga som jag ska försöka undvika att svara på.
Ja, för verkligheten stämmer inte med din tro…
 
P
M mickef skrev:
Hur många vaccinerade tror du följer Tegnells uppmaningar?
Just nu finns det inte så många uppmaningar från Tegnell (men det är ju FOHMs råd, inte Tegnells personliga) för vaccinerade att följa. Uppmaningen till ovaccinerade är att fortsätta att följa de råd som gällde för alla tills i förrgår.
Alla frivilligt ovaccinerade är inte idioter.
Säkert inte, men det finns även ovaccinerade som struntar i att vara försiktiga. Hur fördelningen ser ut är kanske lite svår att avgöra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du kan vara lugn - min familj bor också i en trygg boendemiljö, så jag kvalificerar mig alltså för att fortsätta prata om risker och solidaritet. ;)
Du får prata om det, självklart. Det är ett fritt land (tack och lov). Men att tvinga på andra saker som berör deras kroppar är ju inte ok däremot :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.