Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag också, fast med PC-maskiner.
Och det var 10base2 ethernet, dvs med koaxialkabel 2mbit, där alla satt i en bus, med ett litet T-stycke vid nätverkskortet, ingen hub, men en 50ohm terminator i vardera änden. Jag hade aldrig lyckats kapa åt mig några sådana på den tiden, så jag hade lött ihop två st själv med en BNC-kontakt och ett 47 ohm motstånd.

Vi var några som brukade samla ihop oss ca 3ggr per år för lite LAN-party under åren 1992-93 till 96 ca. Alla kom med sina datorer och sina stora tunga CRC-skärmar på 14 eller 15". Sen vidtog installationer av nätverkskort (och i något fall ljudkort) samt fixa ihop nätverket. Det var en allsköns röra av lånade, stulna, fådda och hittade kort och sladdar och T-stycken, och ställa in IRQ, DMA och minnesadresser (som man på den tiden gjorde fysiskt på korten, och försökte hitta platser som inte krockade med andra kort)

Att få allt up'n running brukade ta ett par-tre timmar, så när till sist alla hade både ljud och kontakt med de andra datorerna brukade det vara dags att käka första omgången mat.
Sen satt vi igång och spelade. DOOM där i början, den kom Heretic (ungefär samma, bara annan miljö) och så Duke Nukem som vi direkt avgudade när det kom :love:, det fanns väl något mer spel vi spelade :thinking: , tror jag.
Så spelade vi till så sent på kvällen det gick för att fortfarande hinna beställa hem pizza innan det stängde. Så avslutade vi som regel med att spela några timmar till långt in på småtimmarna, kl 5 på morgonen var inte helt ovanligt.
När man väl lagt ner så mycket jobb på datorer och nätverk, så var det lika bra att få ut så många timmar spel som möjligt.

Alldeles i slutet av denna era kom Quake, sen Q2, och det satt ju en ny standard i denna branschen, men det hann vi liksom aldrig riktigt med i vårt LAN-gäng, då det var på sluttampen, de flesta hade fått internet hemma och det blev allt mindre lockande att hålla på och bära datorer. Så det hela gled tyst och stilla in en ny era av dataspelande.

Men visst är det minnen allt det här! :heart:
Låter exakt som den gruppen jag spelade i. Vill minnas att vi löste det med att gemensamt köpa in ett antal nätverkskort, för att minimera tiden det tog innan man kom igång.
Command & Conquer samt Warcraft var väl de spel man också spelade. Kommer ihåg när Quake kom och en polare hade lärt sig spela med mus, han totalt utklassade alla som fortfarande spelade med tangentbord.
Sedan började jag spela Ultima Online samt Everquest, vill inte tänka på hur mycket tid som spenderades i detta. Körde med dubbla ISDN linor hemma och hade en Pentium Pro dator när den kom. Kostnaden för att vara uppkopplad låg på några tusen i månaden.
 
Shakula Shakula skrev:
Låter exakt som den gruppen jag spelade i. Vill minnas att vi löste det med att gemensamt köpa in ett antal nätverkskort, för att minimera tiden det tog innan man kom igång.
Command & Conquer samt Warcraft var väl de spel man också spelade. Kommer ihåg när Quake kom och en polare hade lärt sig spela med mus, han totalt utklassade alla som fortfarande spelade med tangentbord.
Sedan började jag spela Ultima Online samt Everquest, vill inte tänka på hur mycket tid som spenderades i detta. Körde med dubbla ISDN linor hemma och hade en Pentium Pro dator när den kom. Kostnaden för att vara uppkopplad låg på några tusen i månaden.
Alltid någon jävel som kom sent så man fick ta bort terminatorn och vi som spelade blev avbrutna :p Jag var på Remedy (LAN-fest) året innan de gick över från 10base2, var ett helvete mins jag :D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att få allt up'n running brukade ta ett par-tre timmar, så när till sist alla hade både ljud och kontakt med de andra datorerna brukade det vara dags att käka första omgången mat.
Sen satt vi igång och spelade.
Sen vred nån på datorn så koaxkabeln glappade och alla tappade nätkontakten...
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är helt insnöad på PC så jag har bara koll på dos-versionen :p Den hade det inte.
Ethernet är mediatyp, alternativen var Token ring eller FDDI som få, om ingen hade hemma. Ovanpå körde man sedan IPX/SPX, TCP/IP, Decnet eller Appletalk isch. Inte ovanligt att alla fanns i snöret samtidigt på den tiden.
 
Jonas Persson
useless useless skrev:
Sen vred nån på datorn så koaxkabeln glappade och alla tappade nätkontakten...
Beacon på ringen när man använde Token ring var inte heller kul. Det gällde att finna och stänga av samtliga enheter innan problemet blev löst. Tog en stund om man hade +100 enheter uppkopplade.

Minns någon thick ethernet? En tjock koax med enorma vampyrkontakter som man var tvungen att montera på utmärkta platser på kabeln. Blev inte snyggt med datorer nära varandra då det var flera meter mellan noderna och man fick rulla upp den grova kabeln.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Token ring var inte heller kul.
Fast det var riktigt, riktigt kul att höra reaktionen hos IBM-Supporten när jag en gång ringde och sa att jag ville beställa reservtoken men inte hittade "partnumbret". :surprised:

Den befintliga token ansåg jag mig ha tappat då jag av misstag kopplat isär ringen och den "försvann i något hörn" :cry: och jag inte kunde hitta den. De hade nog väldigt svårt att behandla mig som någorlunda normalbegåvad men minns jag rätt lyckades de faktiskt rätt bra. (y)
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Saker som ligger i hyllan här...

En RJ45-nätverkskontakt och en coaxial-tv-kabelkontakt på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Coax till ethernet, eller nåt annat?


Gammal Panasonic bärbar kassettbandspelare med en volymmätare och etikett "ONE TOUCH RECORDING 2-SPEED".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal Nokia mobiltelefon mellan böcker på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flera lådor med Microsoft Windows 95-uppgraderingspaket staplade i en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
DennisCA DennisCA skrev:
Coax till ethernet, eller nåt annat?
Antar att man kunde köra 10base2 över 10baseT, men det känns sådär.
 
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det var riktigt, riktigt kul att höra reaktionen hos IBM-Supporten när jag en gång ringde och sa att jag ville beställa reservtoken men inte hittade "partnumbret". :surprised:

Den befintliga token ansåg jag mig ha tappat då jag av misstag kopplat isär ringen och den "försvann i något hörn" :cry: och jag inte kunde hitta den. De hade nog väldigt svårt att behandla mig som någorlunda normalbegåvad men minns jag rätt lyckades de faktiskt rätt bra. (y)
På 90-talet och en bit in på 2000-talet fanns det ett sammelsurium av olika mediatyper och protokoll. Idag är allt TCP/IP på gigabit ethernet eller fiber, om inte än högre.

Men många beslut skulle tas innan vi kom till dagens situation. Minns ni token ring switchar? Varje klient hade sin egen port på switchen och var sin token. I praktiken blev det en 16Mbps switch med synkron halv duplex.

Dessa switchar köptes in då man ville slippa byta nätverkkort på klienten. Snacka om återvändsgränd...
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ethernet är mediatyp, alternativen var Token ring eller FDDI som få, om ingen hade hemma. Ovanpå körde man sedan IPX/SPX, TCP/IP, Decnet eller Appletalk isch. Inte ovanligt att alla fanns i snöret samtidigt på den tiden.
Jo, jag vet. DOOM DOS klarade bara av IPX samt seriellt
 
DennisCA DennisCA skrev:
Du har rätt, här kan man läsa om det:
[länk]



En sånhär vasabåtsväska skulle ja vilja ha igen annars
[bild]
aha, se där!

det var nog 1984 vi åkte. Har själv bara svaga minnesbilder då jag var tre år vid tillfället.
 
BengtH BengtH skrev:
Någon som åkte Mariehamn-Stockholm med bärplansbåten Sirena?
Kan väl säga att den inte var lämpad för Ålands havs vassa vågor... Ingen trevlig upplevelse trots M:hamn-Sto på 2:30 i över 30 knop. Många inhiberade turer pga vind och svall. Blev ännu värre om vädret tvingade båten "gå ner " på ytan, då bröt helvetet lös, hade inga sjöegenskaper överhuvudtaget, rullade vilt - liksom passagerarna :D
[bild]
Jag har inte åkt den men jag minns den. Har för mig att den försvann helt när det infördes 12knops hastighetsbegränsning i Furusundsleden till Ljusterö färjläge ungefär.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ethernet är mediatyp, alternativen var Token ring eller FDDI som få, om ingen hade hemma. Ovanpå körde man sedan IPX/SPX, TCP/IP, Decnet eller Appletalk isch. Inte ovanligt att alla fanns i snöret samtidigt på den tiden.
Vi körde Chaosnet ett tag på jobbet. :)
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns någon thick ethernet? En tjock koax med enorma vampyrkontakter som man var tvungen att montera på utmärkta platser på kabeln. Blev inte snyggt med datorer nära varandra då det var flera meter mellan noderna och man fick rulla upp den grova kabeln.
Det hade jag glömt, eller snarare förträngt. Man borrade i kabeln för att kunna haka på en transceiver. Den gula kabeln la vi på kabelstegar innanför innertaket.
 
Jonas Persson
P pmd skrev:
Det hade jag glömt, eller snarare förträngt. Man borrade i kabeln för att kunna haka på en transceiver. Den gula kabeln la vi på kabelstegar innanför innertaket.
Den lösningen kom direkt från labbet och hade ingen framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.