C cpalm skrev:
på en äppel-maskin var tvungen att lägga diskett-ikonen i papperskorgen för att mata ut disketten. J-ligt logiskt :crysmile:
Nej jag tyckte alltid att det rent logiskt borde betyda att radera/formatera disketten så åtminstone i det fallet var äppellogik inte min logik. Men de kom med en hel del annat bra tycker jag nog ändå.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Och när folk åkte över och hamstrade smör på hamstermarket
När jag var liten åkte vi Norge och hamstrade smör, mjöl, salt, etc eftersom allt var så billigt där. Det hade jag glömt...
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fem kronor för hela häftet och du är gammal? Jag minns att jag betalade 2:50 per kupong. Betalade du fem kronor per kupong är det jag som är gammal. :surprised::rolleyes:
Jag är ganska säker på att det var mindre än 2:50/kupong. Typ 50 öre eller 1 kr per kupong. Men det var ju ett tag sen ... Så länge sen att vi fick glass till efterätt i skolan ibland. Och hade stencilapparater man vevade. Men inte tillräckligt gammal för att ha kört morgonbön (tror att en del av mina jämngamla dock har haft det ute på vischan).
 
Hep Hep skrev:
För min del var det inte länge efter det som jag slutade helt med mus
Aha. Du kom ut ur garderoben?
 
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 10 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kommer ihåg, köptes av föräldrarna på en umeåresa på 80 talet, eller var det Sundsvall, på 80 talet hade vasabåtarna en linje mellan Vasa - Sundsvall, vi åkte på den en gång iallafall. Fan vad dom var bra. Hade dom i flera år, tror dom funkade men blev dumt nog bortslängda.

Jag hade en mast gjord av järntråd monterad upp tll nock på huset, med den kunde jag fånga in ungdomarna på andra sidan sjön (flera km bort).

Ja vem kommer ihåg tax-free linjerna mellan umeå/vasa/sundsvall, fan vilken trafik det gick tills EU slog ihjäl tax-freen...
Jodå, med halva benet i österbotten har jag tillbringat mååånga timmar på de linjerna!
 
Jag är på en riktig nostalgitripp idag.

Butiksbussar, den stannade utanför farmors & farfars gård onsdagar och lördagar. Farfar levde på lande och behövde aldrig körtkort i sitt liv (fast han körde nog bil några gånger ändå...). Där kunde man köpa 5 marks påsar med blandgodis.

Ja den finska marken, RIP...

5 mark
428905609-m.jpg

10 mark, som barn tyckte jag detta var den bästa sedeln, för den var grön, precis som sedlarna i kalle anka. Det satte prägel på mig att riktiga pengar ska va gröna.

Show
 
  • Gilla
quattro1 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var länge sen jag såg nån sida som var Under Construction
Bara för att skylten

Trafikskylt med symbolen för ojämn väg, utan text, mot gul bakgrund och röd triangelram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


saknas betyder det inte att vägen är bra. ;)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
apple-macintosh-plus-5-1510138.jpg
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De använde musknapp och den där knappen med kringla på tangentbordet som andra knapp. Windows hade flera musknappar och ctrl/alt på tangentbordet...
Finns forminneslämningen kvar på moderna macar?
https://www.folklore.org/StoryView.py?story=Swedish_Campground.txt
https://en.wikipedia.org/wiki/Command_key

För att nörda bort sig lite, lyssna på "mac-folklore-radio" podden. Som icke Apple användare så har jag läst flera böcker om apple och jobs. De tidiga macarna hade mycket intressant teknik. Bara hur de skrev på floppyn är intressant. Riktiga hackers kan man säga. Om man öppnar en gammal mac så finns på lockets insida namnteckning på alla i det ursprungliga mac-teamet som fick sina namnteckningar ingraverade i plastverktyget! Eftersom det dessutom är silvermålat så ser det ganska elegant ut... Tyvärr kastade jag en tidig Mac som jag tror min mor hade använt. Har heller inte kvar den AppleII som var min första dator.
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Bara för att skylten

[bild]

saknas betyder det inte att vägen är bra. ;)
Om den andra skylten kallades gör kines med sorgband, vad kan då denna ha kallats? :thinking:
 
Det fanns en tid när man kunde känna doften av tonårstjejer på hundra meters håll. Vad de luktade?
Med allra största säkerhet Date.

Två förpackningar av Date cologne deodorant, varumärkena Pamela och Jessica.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
Och tonårskillarna luktade

Flaska med Mennen Skin Bracer after shave i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DennisCA DennisCA skrev:
[bild]

Katamaranen kommer jag ihåg, MS Jet Cat, hade ett foto på denna i min barndomsplånbok med tills jag blev vuxen, för det var en sån bild, egentligen ett kort med tidtabeller, tyvärr gick det sönder till sist.
[bild]
Åkte några ggr med Wasa King som gick mellan Umeå-Wasa. Nåt år senare såldes den och fick namnet M/S Estonia.:cry:
 
Den var också Viking Sally, där ett rått mord begicks 1987...
 
M Myckling skrev:
Åkte några ggr med Wasa King som gick mellan Umeå-Wasa. Nåt år senare såldes den och fick namnet M/S Estonia.:cry:
Jag åkte på en "matte-utbyte-skolresa" (mattetävling) till Estland nångång kring 1990-91, med en båt som hette Estonia... Men det var en annan båt än den ovan, med (nästan) samma namn... Den hette tydligen Nord Estonia... Just den båten har nog de flesta glömt...
 
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Om man öppnar en gammal mac så finns på lockets insida namnteckning på alla i det ursprungliga mac-teamet som fick sina namnteckningar ingraverade i plastverktyget!
De höll på även för tio år sedan. När iFixit 2012 plockade isär den första retinaskärmen på en MacBook pro märkte det att det var en destruktiv process. Längst inne fann de denna klassiska symbol
GGjmUQwXwlrFJAUy.medium

  • Upon further inspection and with the help of some keen-eyed readers, it appears that those dots form the pattern of a glider from Conway's Game of Life, the universal symbol for hackers.

  • That sixth dot to the right, though? Apparently, if you were to place that dot while playing, it would lead the glider into a state of death. Is Apple trying to send us a message?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.