Jag har tidigare haft en speciell typ av förgreningskontakt där själva stickkontakten sätts i ett jordat uttag i väggen, men uttagen i förgreningskontakten har man kunnat sätta de ojordade kontakterna i. Antar att detta tillverkades under den period det var en liten övergång mellan jordat och ojordat, när man ändrade standarden.
Har en jordglobslampa från kanske 60-talet, byter helst inte el i lampan, skulle gärna hitta en sån här typ av förgreningskontakt, men kan för mitt liv inte hitta en, eller vad den skulle heta.
Någon som har en aning om vad detta skulle tänkas heta? Eller något annat tips, allt mottaga tacksamt!
 
Du kommer inte att hitta en färdig. De har aldrig varit tillåtna. Sannolikt var den du hade ett hemmabygge.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Är det sant? Kan garantera att det inte är ett hemmabygge. Har haft flera sorter av denna förgreningskontakt. Tror att de är från tidigt 90-tal.
 
Såna förgreningssladdar skall slängas så snart de påträffas. Det rätta att göra är att byta sladd på jordgloben.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
ErikaLC ErikaLC skrev:
Är det sant? Kan garantera att det inte är ett hemmabygge. Har haft flera sorter av denna förgreningskontakt. Tror att de är från tidigt 90-tal.
Den typen av förgreningskontakter har aldrig varit till salu på "marknaden" j heller tillåtna.
 
Jag vet inte vad "marknaden" är, men även jag har köpt och haft grendosor med den funktionen. Behovet kom när jag flyttade hemifrån så jg borde ha köpt dem runt -84/85.
 
H hapazard skrev:
Såna förgreningssladdar skall slängas så snart de påträffas. Det rätta att göra är att byta sladd på jordgloben.
Det låter verkligen som det jag ska göra, vill bara att lampan inte ska skadas på något sätt. Byter man ut hela sladden och även lamphållaren?
 
Hep Hep skrev:
Jag vet inte vad "marknaden" är, men även jag har köpt och haft grendosor med den funktionen. Behovet kom när jag flyttade hemifrån så jg borde ha köpt dem runt -84/85.
Ja, mitt föräldrahem har ett helt gäng. Och de har garanterat köpt på typ Järnia eller så, de höll inte på med hemma-el-projekt.
 
Hep Hep skrev:
Jag vet inte vad "marknaden" är, men även jag har köpt och haft grendosor med den funktionen. Behovet kom när jag flyttade hemifrån så jg borde ha köpt dem runt -84/85.
Dat kanske har gjorts av oseriösa säljare som bytt ojordad till jordad kontakt?
 
Är det bara jordat har du troligen jordfelsbrytare.

jag skulle säga du har tre sätt att göra det på

göra en otillåten men ”ofarlig” installation. Jordfelsbrytare ev en lös i uttaget som bryter på 10mA och modifiera byt kontakten på lampan så den passar.

ha någon som bygger om den och tar ansvaret för ce märkning etc är tveksamt om du hittar någon sådan. Att byta sladdar och kontakter gör det automatiskt inte tillåtet.
Flytta till ett hus med ojordad installation.
 
Sätt i en 12V lampa och använd en nätadapter.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
ErikaLC ErikaLC skrev:
Kan garantera att det inte är ett hemmabygge. Har haft flera sorter av denna förgreningskontakt.
Hep Hep skrev:
även jag har köpt och haft grendosor med den funktionen.
Illustration av en person som tar ett foto med texten "Pics or it didn't happen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:crysmile::rofl::p
 
  • Gilla
ErikaLC
  • Laddar…
ErikaLC ErikaLC skrev:
Ja, mitt föräldrahem har ett helt gäng. Och de har garanterat köpt på typ Järnia eller så, de höll inte på med hemma-el-projekt.
Skulle vara kul att få se en bild på en "elgrej" som jag aldrig sett.
 
tommib
Håller med Olle här, använd en 12 V LED-lampa och en transformator. Då behövs inga ingrepp i jordgloben mer än att byta stickpropp till något som passar trafon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.