F fsn skrev:
liner, puts mm gör inget till uppvärmningsbehovet, inte heller vilken värmekälla den är kopplad till spelar nån roll om poolen inte behöver nån tillförsel av värme. Isolering i väggar och botten spelar såklart en viss roll men mest skillnad gör taket.

Behovet av tillförd värme under säsong beror på när man startar poolen och hur länge på hösten man har igång den. En pool där ingen effekt tillförs blir ganska exakt lika varm som dygnsmedeltemperaturen. Har man glastak så får man soliga dagar ett ordentligt tillskott via solen (på bekostnad av klor).
Hej
Kör vad man dagligt tal säger ”saltpool”.
Förlåt! Varför isolerar vi husväggar och grund?
Är det inte för att behålla värme?!
En pool som ”ligger i backen” bör sannolikt avge värme genom vad än för vägg den har.
Går man ut på nätet och undersöker finner man, särskilt om man gjuter poolen -att isolera runt poolen är klokt för att behålla lagrad värme oas. hur den tillförts.
Tänk termos - med eller utan lock!
 
F
S Skarby skrev:
Hej
Jag har tre omvandlare. Dessa har var sin display.
Beroende på ljus och vind kan displayens uppgifter variera ( ett moln passerar; vindstyrkan avtar).
Samtliga visar Watt.
Mitt ex. var 14.000 WATT när jag läst av tre mätare och summerat ihop deras del information.
Min kalkylator ger dock inte samma svar.
Du är inte ingenjör, tekniskt lagd eller tekniskt/naturvetenskapligt utbildad öht eller hur?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S Skarby skrev:
Hej
Vem har sagt 14kW - inte jag.
Det jag skrev var att den samlade mängden WATT vid ett ögonblick avläsning gav 14.000WATT.
Om alla förutsättningar var konstanta kan man använda gängse formel och kan då få ett tal som redovisar en summa som anger kWh.
Tror inte vi kommer längre i detta sammanhanget.
Det är uppenbart att det aldrig kommer att gå att diskutera med dig. 14000 W är 14 kW.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Självklart dimensionerar man kabeln utifrån den tänkta användningen och belastningen. Till en normal villa är serviskabeln dimensionerad för minst 25 A, dvs ca 17 kW total effekt jämnt fördelat över faserna.
Om huset förbrukar 17 kW och solpanelerna 0 går det 25 A i kabeln. Om solpanelerna producerar 17 kW och huset förbrukar 0 så går det 25 A i kabeln. Om huset förbrukar 17 kW och solpanelerna producerar 17 kW går det 0 A i kabeln.

Dvs, det kommer aldrig att gå mer ström i kabeln på grund av solpanelerna - Bara mindre (såvida dom inte har högre maxeffekt än 17 kW).
Hej
Nu har du på ett väldigt bra sätt förklarat kabel val anpassat till en fastighet med eller utan solpaneler och vindmölla.
Vid ett bygge oavsett vad inkopplas ett elbolag för att bedöma lämplig area på kabeln.
Så även här!
Anser inte det är något jag ska agera kring.
Däremot tar min elektriker och jag besluten i huset.
 
H hapazard skrev:
Så, vad är återbetalningstiden på vindsnurran? Vad är sannolikheten att en väderutsatt mekanisk anläggning håller den tiden?
Hej
Med dagens utveckling av elpriset vilket sannolikt är bara början ( vi tackar Bolund ) så lär återbetalningstiden krympa.
Solpanelerna (50 St) är återbet. Beräknat till 8år.
För vindmöllan en längre tid men är ett mindre tillägg när panelerna inte levererar.
Service på möllan görs vart 5år.
Motsvarande tidigare modell går fortfarande och har många år på nacken.
 
F fsn skrev:
Solceller är inte direkt ett exotiskt inslag i Sverige heller. Jag tror att jag har betydligt fler kWp installerat än vad ni har, jag producerar säkert 5000kWh mer än jag förbrukar på årsbasis. Det är som sagt inte samma sak som att vara självförsörjande. Och min absoluta övertygelse är att det är samma sak för er, ni är inte i närheten av att vara självförsörjande.

Hej
Så rätt så rätt.
Ändå har jag sedan maj inte betalat någon elräkning
 
F
S Skarby skrev:
Hej
Så rätt så rätt.
Ändå har jag sedan maj inte betalat någon elräkning
Inget konstigt, jag har inte betalt nån elräkning sen Mars. Jag hade förbrukning för 170kr i Februari. Och jag har ingen vindsnurra.

Du är fortfarande inte självförsörjande.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S Skarby skrev:
Hej
Ja så är det och vad vill du komma med denna diskussionen.
Elbolagen väljer en kabel de vill ha hos dem som producerar ström. Så är det och vi lär inte komma längre här.
Nja det är inte heller sant. Det monteras solceller på massvis med gamla hus och servis-kabeln byts aldrig ut. Så det är ingen speciell tvåvägskabel utan en vanlig serviskabel.

Normalt sett är det 6mm2 för upp till 25A, annars 10mm2 eller 16mm2. Allt beror på längd, strömstyrka, spänningsfall osv.

Eftersom du valt Alu, Vad har du för storlek på inkommande säkringar, och vilken storlek på kabel valde du?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
S Skarby skrev:
Hej
Kör vad man dagligt tal säger ”saltpool”.
Förlåt! Varför isolerar vi husväggar och grund?
Är det inte för att behålla värme?!
En pool som ”ligger i backen” bör sannolikt avge värme genom vad än för vägg den har.
Går man ut på nätet och undersöker finner man, särskilt om man gjuter poolen -att isolera runt poolen är klokt för att behålla lagrad värme oas. hur den tillförts.
Tänk termos - med eller utan lock!
Absolut, klart man skall ha isolering. Men tänk kondesering, avdunstning så listar du nog ut att vattenytan, alltså taket är det som gör mest skillnad. Minimera lyftvolymen, alltså flytande folie är nog bäst.
 
F fsn skrev:
Du är inte ingenjör, tekniskt lagd eller tekniskt/naturvetenskapligt utbildad öht eller hur?
Hej
Förstår inte varthän du vill komma.
Hör har en massa personer haft åsikter om vårt bygge.
Har valt att avvakta att bemöta frågor m m tills jag har fakta.
vad jag gör har gjort kan du ……
Däremot finner jag det naturligt att ifrågasätta byggares.se plattform och forumet som sådant.
Tycker du har hamnat långt ifrån ämnet.
En fråga till administratören för byggares.se
 
S Skarby skrev:
Hej
Ja vi har stora ytor och sovrummen ( de små) är större än du tror. Vi bor här året om. Barnen och gäster ger vi möjlighet att sova över.
Vi tycker det är naturligt- tydligen finns det de som har en annan åsikt
Jag ställde frågor just av den anledningen - man tycker olika :)
 
G Guson skrev:
Det är uppenbart att det aldrig kommer att gå att diskutera med dig. 14000 W är 14 kW.
Hej
Vad är det du vill diskutera avseende solpaneler och vindmölla.
Ett tips, som jag gjorde, gå ut på nätet - gärna utanför svenska marknaden. Här lär du få mer svar på dina frågor - svar i detalj.
Jag är konsument av ovan produkter.
Mina val är gjorda utifrån ovan arbete.5
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nja det är inte heller sant. Det monteras solceller på massvis med gamla hus och servis-kabeln byts aldrig ut. Så det är ingen speciell tvåvägskabel utan en vanlig serviskabel.

Normalt sett är det 6mm2 för upp till 25A, annars 10mm2 eller 16mm2. Allt beror på längd, strömstyrka, spänningsfall osv.

Eftersom du valt Alu, Vad har du för storlek på inkommande säkringar, och vilken storlek på kabel valde du?
Hej
Det gamla huset hade en gammal koppar kabel vars sträckning på tomten osv. Inte var OK men kommande solpaneler.
Elbolaget ville ha tillgång till elmätaren.
Därmed fattades beslut om att ”ta bort den gamla” och en ny kabel anpassad för kommande lades från deras elskåp till mitt elskåp nu på utsidan av fastigheten.
Alltså elbolaget fattade och tog beslutet.
Tror även att detta framkommer väldigt väl i programmet
 
G Guson skrev:
Det är uppenbart att det aldrig kommer att gå att diskutera med dig. 14000 W är 14 kW.

Hej
14000watt kan sägas vara fjortontusen watt.
Kan även skrivas 14 kW och utrycks som 14 kilowatt
där kilo innefattar begreppet ( 1000)
och blir då igen 14.000watt.

Däremot är begreppet kWh något annat
 
S Skarby skrev:
Hej
Det gamla huset hade en gammal koppar kabel vars sträckning på tomten osv. Inte var OK men kommande solpaneler.
Elbolaget ville ha tillgång till elmätaren.
Därmed fattades beslut om att ”ta bort den gamla” och en ny kabel anpassad för kommande lades från deras elskåp till mitt elskåp nu på utsidan av fastigheten.
Alltså elbolaget fattade och tog beslutet.
Tror även att detta framkommer väldigt väl i programmet
Jo men att elnätsägaren inte utför nya jobb på fastigheten utan att flytta ut mätaren är inte konstigt, det gör alla nätägare. Jag har gjort flera såna jobb. Däremot förstår jag inte varför det skulle vara en tvåvägskabel, eller ens ”en kabel för solceller”. Det är fortfarande en helt vanlig serviskabel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.