Fördelen med rödgrund och andra specifika grundningsbruk är att det är mindre risk att fogarna lyser igenom. Om det inte spelar någon roll så kan du slamma med löst putsbruk. Det är ju dessutom inomhus i plusgrader, så det är svårt att misslyckas.
 
tommib
Från en sak till en annan...

Hemmagjord luftrenare upphängd i ett ofärdigt rum med synliga betongväggar och diverse byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord luftrenare av trä och fläkt upphängd i källartak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftrenare mod Ghetto, mk 2.

Behöver fortfarande lite jobb, t.ex. förbättringar av hur filtret sätts fast och kanske också en strömbrytare på apparaten (som lyx då, har en del grejer liggande som kan användas till det så det kostar nästan gratis). Får se hur bra det funkar.
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
tommib
Format lite. Man ser också gårdagens murarjobb. Tror jag hänger kvar på mitt ordinarie jobb för brödfödan, men det duger här nere.
En oavslutad källartrappa med murarjobb och byggmaterial synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavslutat betongmurarbete med armeringsjärn och block på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom fram till att det var hög tid för lite materielvård. Vi ska inte gå in på exakt varför, pga ev känsliga läsare.
Tre nyligen rengjorda plastdelar till byggutrustning i olika storlekar ligger på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är den i alla fall ren och fin.

Frugan har viktigt jobbmöte i eftermiddag så jag är förbjuden att vara hemma. Tydligen så har jag svårt för att inte låta när jag håller på och hon vill inte bli störd. Får ta betongbilen och kompletteringshandla lite, har ändå slut på armeringsjärn och har bara 400 kg betong kvar hemma. Så kan man ju inte leva!
 
  • Gilla
  • Haha
keeej och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Man ser också gårdagens murarjobb. Tror jag hänger kvar på mitt ordinarie jobb för brödfödan,
Lite synd, ... ja att du inte kunde byte till ett mer välavlönat jobb ... :p
 
  • Haha
tommib och 1 till
  • Laddar…
Som skattebetalare är jag ändå lite glad. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Äsch, tänkte jag skulle slippa. Nåja, det är väl bara att köra enligt anvisningen då. Får se om putsningen blir till helgen eller när jag nu gör det
Lecan på min garagegrund "slapp-putsade" jag bara genom att vattna LECAn och sen strök jag upp ett ganska tunt skikt med något lite lösare blandad putsbruk C, och drog slätt med en murarbräda.

Jag tänkte att det ändå inte kommer synas så mycket, och än så länge har jag inte lagt märke till något som stört mig.
Och om det är någon som brukar störa sig på något så är det jag själv, över saker jag själv gjort. :D
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hmm... Tål att tänkas på. Det är ju en källare men å andra sidan så gör jag en del av de här grejerna som en övning också så det kan finnas en poäng i att göra "rätt". Putsen måste nog ändå bli åtminstone centimetertjock för att ta upp ojämnheterna i min murning :rolleyes:

Var nere med barnen ikväll, de ville se hur man gjuter betong. Minstingen fick åka upp redan innan vi började blanda eftersom han inte har vett att hålla sig borta när saker händer. De två äldsta fick titta på när jag blandade 50 kg betong och sedan lägga i gjutformen. Äldsta var måttligt imponerad men mittenkillen var som ett litet ljus (han har också tjatat länge på att få gjuta med mig). Dottern klättrade sedan upp medan mittenkillen var med ett tag till. När jag blandade nästa batch betong så började han spontant sopa golvet medan han väntade :love:. Tyvärr dammar det lite och jag vill inte utsätta honom för fint damm så jag fick be honom att sluta. Dock lovade jag att köpa ett andningsskydd till honom så fort han blir tillräckligt gammal för att det ska finnas något som passar. Han hjälpte sedan mycket entusiastiskt till och ösa i betong i formen tills han blev uppropad för nattning.

Liten paus nu, sedan en vända för att glätta sista gjutningen och sen blir det kväll.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 17 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
men mittenkillen var som ett litet ljus (han har också tjatat länge på att få gjuta med mig).
Du ser, det blir nästa generation som kommer tjäna pengar som heter duga ... :rofl: :crysmile:
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag putsade med murbruk B på utsidan, direkt på eller jag slammade kanske på vatten blandat med lite pulver
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ändå ett ganska anständigt resultat för att inte syssla med detta i vanliga fall. Det blev svårare av att listen för den fasade kanten är återanvänd och således har lite betong på sig redan. Det gjorde att svärdet studsade lite när jag glättade vilket resulterar i märken. Nåväl, det duger här.
Nyglättat betonggolv vid lecaklack med återanvänt material, verktyg och en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mallade också för en ny idé på den här lilla klacken. Jag har lite för många sådana här lecablock och det blir bättre med lite mer nivåskillnad mellan klacken och det övre golvet.
Ett byggprojekt med en frilagd betonggolv och lecablocksvägg, med synliga spår av sågning och återanvända byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade med nya kompisen. Jag hade egentligen tänkt köpa den där Makitan med pendlingsfunktion som föreslogs men så var jag på Jula häromdagen och de hade denna på rea för 899 kr. Tänkte testa även om den kändes lite plastig i vissa delar, t.ex. reglaget för just pendlingen. Det är en väldigt stor skillnad på att såga med och utan pendling, när man har den på äter den sig igenom lecablocken som ingenting.
Elektrisk tigersåg på lecablock bredvid betongklack och byggverktyg på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du ser, det blir nästa generation som kommer tjäna pengar som heter duga ... :rofl: :crysmile:
Jo, fast får jag välja så ska han nog bli elektriker (om han väljer hantverksvägen då) :)
Han har rätt inställning till arbete i alla fall.
 
  • Älska
Ramnemark
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]
Är det bara jag som ser en biosalong framför mig här? :cool:
Perfekt med två fåtöljer på varje plan… (y)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, fast får jag välja så ska han nog bli elektriker (om han väljer hantverksvägen då) :)
Han har rätt inställning till arbete i alla fall.
Elektriker är väl tyvärr kört om han redan nu har börjat sopa rent efter sig.
 
  • Haha
  • Gilla
sallad och 32 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Luftrenare mod Ghetto, mk 2.
Hur funkar den där. Bara ett filter och en fläktmotor? Har du fler bilder? Behöver nåt liknande till min verkstad?
 
tommib
En "låda" av plyfa, en fläktmotor med anslutningsstos och filterduk. Jag har inga fler bilder men det du ser på de två ovan är typ allt. Det är ett par stag i hörnen fram som inte syns.

Ska dock bygga om den lite när jag orkar, förbättra infästningen av filterduken.

Filter köper jag på enfil, man får 1 kvm G4 för 89 kr eller så. Sen kostar frakten lite också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.