Hemre Gård Hemre Gård skrev:
Om man bara ser till skalet har vi ju ändå gjort, panel, snickerier fönster"(målat fönster i delar)foder, och inåt all isolering stående 45 liggande 45 plastning tejpning,installationsschakt spån gips foder salningar bara på väggar. Sedan läkt i tak, tagits spackla måla lista snickra etc etc. Så ja, vi är grymma på att bygga hus
Måste nog ladda ner instagram. Som sagt fylld av vördnad!
 
T twoody skrev:
De tog in hjälp med el, vatten, bottenplatta, stomresning och lösvirke, bandtäckning och ventilation.
Ja riktigt duktiga på att bygga ett hus ;););)
Men ett riktigt fint hus dom har ”inrett”.
Så sätta panel, fönster, lister, foder, dörrar, lägga golv, väggips, fönsternicher, tätskikt i våtrum, klinker och kakel, bygga ett helt kök, gräva jordvärme mm är att "inreda". Då vet vi din åsikt.
Förstår inte vitsen med att förminska deras insatts.

Har följt dom på Instagram sen tidigt i bygget och dom gör långt mer än att inreda
 
  • Gilla
SonnyListon och 14 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nån syrlig kommentar dyker väl alltid upp, det är ju ändå internet.

Riktigt imponerande projekt. Hatten av!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Otroligt fint hus! Vilket slit! Gillar de breda panelbrädorna.
Och jag håller med de, allt går om man vill.

Har själv byggt till mitt hus 100m² och totalt byggt om det befintliga, höjt det med 3m, breddat, förlängt. Allt i lösvirke, jag, sambon och brorsan baxade tom upp takstolarna själva för hand, 9m till nock.
Förvandlat från trist litet förvandskat 40-tal till vackert 20-tal.
Har aldrig ens renoverat ett hus förut.

Deras hus hade dock vunnit väldigt mycket på en mer autentisk sockelhöjd, nu ligger det platt på marken som "alla andra" moderna kataloghus.
Ganska avslöjade om man frågar mig.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Underbart att läsa orden "Vi tycker att hantverksgrupper gör sitt jobb märkvärdigare än vad det är". Det är så sant som det är sagt...

*Sätter på popcornen*

Om du inte är född bakom en ladugård så gör de allra flesta hantverkare ett sämre jobb än du själv kan åtstadkomma. Orsaken till det är inte brist på kompetens utan tidsfaktorn.
Om du inte specifikt ber om att få det extra bra, så får du det "tillräckligt bra" - vilket tyvärr alltför ofta är för dåligt när du är en gör-det-självare.

Men man skall å andra sidan inte tro att det kommer gratis bara för att man är nogrann. Man behöver förståss veta vad man gör också och det tar också tid att sätta sig in i.

Men som den gamle Steve Jobs sade för 30 år sedan...
*paraphrasing* "Den här världen gjordes av människor som är lika bra eller ofta sämre än du själv."
Skulle tro att Elon Musk har precis likadant tänk.
 
  • Gilla
virtq och 4 till
  • Laddar…
Har byggt både stenhus och lösvirkeshus och då gjort allt själv. Det jag kan säga är att betongplatta, stomresning, skalet är den roliga och snabba biten! Det andra är det som tar oändligt med tid. Snyggt hus och bra jobbat!
 
  • Gilla
Livspyssel och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Otroligt fint hus! Vilket slit! Gillar de breda panelbrädorna.
Och jag håller med de, allt går om man vill.

Har själv byggt till mitt hus 100m² och totalt byggt om det befintliga, höjt det med 3m, breddat, förlängt. Allt i lösvirke, jag, sambon och brorsan baxade tom upp takstolarna själva för hand, 9m till nock.
Förvandlat från trist litet förvandskat 40-tal till vackert 20-tal.
Har aldrig ens renoverat ett hus förut.

Deras hus hade dock vunnit väldigt mycket på en mer autentisk sockelhöjd, nu ligger det platt på marken som "alla andra" moderna kataloghus.
Ganska avslöjade om man frågar mig.
Instämmer verkligen om sockelhöjden
 
  • Gilla
Livspyssel och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
useless useless skrev:
Jag gissar att det var i nån bortglömd dalgång utan anslutande vägar där folk spelade banjo.
Vanligare med fiol på spelmansstämmorna tror jag ;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Richard Bygg skrev:
Underbart att läsa orden "Vi tycker att hantverksgrupper gör sitt jobb märkvärdigare än vad det är". Det är så sant som det är sagt...

*Sätter på popcornen*

Om du inte är född bakom en ladugård så gör de allra flesta hantverkare ett sämre jobb än du själv kan åtstadkomma. Orsaken till det är inte brist på kompetens utan tidsfaktorn.
Om du inte specifikt ber om att få det extra bra, så får du det "tillräckligt bra" - vilket tyvärr alltför ofta är för dåligt när du är en gör-det-självare.

Men man skall å andra sidan inte tro att det kommer gratis bara för att man är nogrann. Man behöver förståss veta vad man gör också och det tar också tid att sätta sig in i.

Men som den gamle Steve Jobs sade för 30 år sedan...
*paraphrasing* "Den här världen gjordes av människor som är lika bra eller ofta sämre än du själv."
Skulle tro att Elon Musk har precis likadant tänk.
Hört på byggahus: "vill man ha det gjort snabbt, anlita hantverkare, vill man ha det gjort bra, gör det själv".

Min kommentar är att det finns en del sanning i detta. Helt säkert är att om man gör det själv blir det oftast som man tänkt sig åtminstone :)
 
  • Gilla
Livspyssel och 4 till
  • Laddar…
Det är alltid roligt när någon gör lite mer än normalt, att ni fick göra det ni ville på era premisser.
Kul ni gillar det, för det är inte alltid vision och verklighet stämmer överens.
Men jag får nog sälla mig till de som anser att det ni gjort, är inte att bygga ett hus, även om ni gjort väldigt mycket arbete.
Det va lite komiskt att läsa "Hur svårt kan det vara? De tog in hjälp med el, vatten, bottenplatta, stomresning och lösvirke, bandtäckning och ventilation."

Varför publicerades det inte mer bilder av ert arbete här? Vill ni slussa personer till ert instagramflöde?
Jag tror det finns många på detta forumet som inte har instagram som nog gärna hade velat se ert arbete och inredning (jag är en av dom).

edit: Jag missade Youtube-länken, stor eloge till er att ni spelat in video, det är ju 1000ggr bättre än bilder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Livspyssel och 4 till
  • Laddar…
A Akronym skrev:
Så sätta panel, fönster, lister, foder, dörrar, lägga golv, väggips, fönsternicher, tätskikt i våtrum, klinker och kakel, bygga ett helt kök, gräva jordvärme mm är att "inreda". Då vet vi din åsikt.
Förstår inte vitsen med att förminska deras insatts.

Har följt dom på Instagram sen tidigt i bygget och dom gör långt mer än att inreda
Har inte förminskat deras arbete. Men hade varit kul att se deras jobb istället för det någon annan gjort, istället ska man titta efter deras jobb på instagram och inte här.
Får lite känsla av att artikeln är för att få youtube och intagramföljare.
 
Redigerat:
N
Det är något med proportionerna som inte stämmer; nog avsaknad av sockelhöjd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är alltid roligt när någon gör lite mer än normalt, att ni fick göra det ni ville på era premisser.
Kul ni gillar det, för det är inte alltid vision och verklighet stämmer överens.
Men jag får nog sälla mig till de som anser att det ni gjort, är inte att bygga ett hus, även om ni gjort väldigt mycket arbete.
Det va lite komiskt att läsa "Hur svårt kan det vara? De tog in hjälp med el, vatten, bottenplatta, stomresning och lösvirke, bandtäckning och ventilation."

Varför publicerades det inte mer bilder av ert arbete här? Vill ni slussa personer till ert instagramflöde?
Jag tror det finns många på detta forumet som inte har instagram som nog gärna hade velat se ert arbete och inredning (jag är en av dom).

edit: Jag missade Youtube-länken, stor eloge till er att ni spelat in video, det är ju 1000ggr bättre än bilder.
Jag tycker man kan kalla sig husbyggare även om man inte gjort rubbet själv. Moment som vvs och el har jag lejt bort. Stomresning kan visserligen vara kul men är bygget komplext med tunga balkar eller helt enkelt bara väldigt mycket trä som måste upp ganska snabbt förstår jag att man väljer att ta in den tjänsten. Sen skulle jag heller aldrig bandtäcka mitt tak själv. Plåtarbeten förresten har jag gjort själv men saknar man bockverktyg så blir det inte lika snyggt som om ett proffs skulle gjort det.

Ne avslutningsvis tycker jag de med rätta kan kalla sig husbyggare!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Läckert hus! Håller lite med om sockelhöjden men riktigt kul att se folk bygga lösvirkeshus i mer traditionell stil i stället för dussinmodellerna. Funderade lite på begreppet ”herrgård”, det framgick inte riktigt i artikeln varför man anser att det är en sådan. Har man inte egentligen byggt en mangårdsbyggnad på en bondgård? Hårklyveri, men kul att nörda ner sig lite i begreppen… :p:cool:
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag tycker man kan kalla sig husbyggare även om man inte gjort rubbet själv. Moment som vvs och el har jag lejt bort. Stomresning kan visserligen vara kul men är bygget komplext med tunga balkar eller helt enkelt bara väldigt mycket trä som måste upp ganska snabbt förstår jag att man väljer att ta in den tjänsten. Sen skulle jag heller aldrig bandtäcka mitt tak själv. Plåtarbeten förresten har jag gjort själv men saknar man bockverktyg så blir det inte lika snyggt som om ett proffs skulle gjort det.

Ne avslutningsvis tycker jag de med rätta kan kalla sig husbyggare!
Man kan såklart ha olika åsikter, jag respekterar din.
Vart drar du gränsen för när man kan kalla att man byggt ett hus?

Vill man bygga ett hus kan man ju välja ett som man klarar av att bygga själv.
Man kan ju bygga väldigt traditionellt, det klarar nog väldigt många om de verkligen vill.
Det bottnar väl mer i att väldigt få vill eller kan, låta det ta den tid skulle ta om man gjorde allt själv.

Det enda du inte enligt lag får göra själv är eldragningen, så det räknar jag bort. I övrigt tycker jag inte man kan påstå att man byggt ett hus om man inte gjort de stora delmålen själv.

Jag hade inte sagt att jag byggt en bil själv om motor, kaross och el va färdigt och jag hade lackat, klätt stolar, satt på däck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.