pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de har ett avtal med SVK om att göra det och de har fått betalt för att göra det (billigare anslutning), men de har i avtalet rätt att planera sin verksamhet mot detta. De måste få veta dagen innan att de kommer att kopplas ur och även hur mycket de skall koppla ur. Sedan är det upp till dem att koppla ur så mycket och det planerar man utifrån vad som fungerar bäst för just denna fabriken. SVK är väl medvetna om att de inte skulle kunna använda fabriker som kraftreserv om de inte hade avtal som såg ut så här.
Det låter som att du missförstått något. Effektreserven går in på mycket kort varsel när det saknas effekt. Det är inget som planeras dagen innan.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Valet av Aspen bränsle beror på att det utlovas bättre lagringstid (5 år) gentemot vanlig bensin som inte kan lagras lika länge.

Genom att jag även använder Aspen i gräsklipparen så omsätts bränslet på ca 5 år
Många av de som tror att bensin blir obrukbar när den åldras brukar tala om den iblandade etanolen som en orsak. Därför tyckte jag det var lite lustigt med förslaget att blanda i etanol i alkylatbensinen. Någon djupare mening än så hade jag inte med mitt inlägg. Med detta sagt är min erfarenhet att vanlig blyfri 95 som förvaras i en sluten dunk är problemfri att använda även efter många år. Har den stått i tanken på en småmotor är det dock en annan sak.
 
C
Jag tror största problemet är att saker och ting beckar igen ganska snabbt när det står med bränsle i.
Gäller att inte glömma bort att motionsköra elverket lite då och då.
Små enkla motorer är inte så känsliga för bränslekvaliteten.
 
C cpalm skrev:
Jag tror största problemet är att saker och ting beckar igen ganska snabbt när det står med bränsle i.
Och jag tror att det problemet är mycket överdrivet av många. Jag har mest sett det på tvåtaktare. Och då efter ganska många år.
 
A Avemo skrev:
Många av de som tror att bensin blir obrukbar när den åldras brukar tala om den iblandade etanolen som en orsak. Därför tyckte jag det var lite lustigt med förslaget att blanda i etanol i alkylatbensinen. Någon djupare mening än så hade jag inte med mitt inlägg. Med detta sagt är min erfarenhet att vanlig blyfri 95 som förvaras i en sluten dunk är problemfri att använda även efter många år. Har den stått i tanken på en småmotor är det dock en annan sak.
Hej Avemo

Jag läser vad du skriver ” Med detta sagt är min erfarenhet att vanlig blyfri 95 som förvaras i en sluten dunk är problemfri att använda även efter många år.”

Med all respekt för vad du skriver. Menar du att jag skall lita mer på din erfarenhet, gällande förvaring, än vad som bl.a. bensinbolagen säger.

Så här kan vi läsa hos OKQ8;
”Hur länge kan man lagra bensin på dunk utan att den blir dålig?
Lagring ska ske i ett för lagring av bensin godkänd cistern eller kärl. Längsta rekommenderade lagringstid är 12 månader i ett icke helt tillslutande kärl och 18 månader i ett tättslutande kärl. Alkylatbensin klarar normalt flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer. Om bensinen inte har lagrats längre än rekommenderad tid och är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad.”

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/bensin/

I mitt fall förvaras Aspenbränslet (4-takt) och generatorn (4-takt) inomhus. Vid drift placeras den ute, sedan inomhus igen. Jag prioriterar att min generator skall fungera vi strömavbrott, även om strömavbrottet inte sker närmaste året. Därför körs generaton dessutom med jämna mellanrum.

Trots det du skriver om, din erfarenhet, väljer jag att lita på det bl.a. bensinbolagen säger och förorda att använda Aspen vid långtidsförvaring.
 
Redigerat:
C
A Avemo skrev:
Och jag tror att det problemet är mycket överdrivet av många. Jag har mest sett det på tvåtaktare. Och då efter ganska många år.
Kanske det. Är ju om inte annat lätt att fixa.
Jo, oljeblandat är ju så klart ett kapitel för sig i det avseendet.
 
hsd
En flaska ksprit tillhands, om det händer något vid kalla årstiden , alkydbensin är för mig det givna valet
Har någon Diesel elverk så bortse från detta.
 
M Martin Lundmark skrev:
Med all respekt för vad du skriver. Menar du att jag skall lita mer på din erfarenhet, gällande förvaring, än vad som bl.a. bensinbolagen säger.
Jag brukar inte tala om vad folk skall göra eller vem de skall lita på. Det är mer i linje med diskussionsforum att dela med sig av sin erfarenhet och låta andra läsa om intresse finns för att sedan fatta egna beslut. Mitt eget beslut är att använda alkylatbensin i småmotorer.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag brukar inte tala om vad folk skall göra eller vem de skall lita på. Det är mer i linje med diskussionsforum att dela med sig av sin erfarenhet och låta andra läsa om intresse finns för att sedan fatta egna beslut. Mitt eget beslut är att använda alkylatbensin i småmotorer.
Hej Avemo

Låter bra
Tack för ditt svar :)
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter som att du missförstått något. Effektreserven går in på mycket kort varsel när det saknas effekt. Det är inget som planeras dagen innan.
De får förvarningar om att det är risk att den går in. Annars så skulle de inte kunna vara med i den. De behöver kunna planera vilka saker som åker när de måste stänga ned. Sedan sker själva nedstängningen med kort varsel dock.
 
Exakt, på samma sätt som karlshamnsverken får information om när de behöver ligga i hög beredskap (infasade med låg produktion). Det är inte samma sak som att det kommer att behövas. Det här är något som det betalas för.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Inspirerad av tråden tog jag fram Elverket för en provkörning idag. Körde även slut på bränsle och fyllde på ny fräsch Aspen 4T!

Bensindrivet elverk står på pall framför en ATV, med en tillsluten svart batteriladdare och bränslekanistrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Daniel84

Kan elverket möjligen vara ett KVM H 6510 trefaselverk, från Kvänums järn, med märkeffekten 6,5 kVA men med en ”överdimensionerad” generator på 10 kVA för att lättare klara motorstarter?

I så fall hur fungerar den lösningen, har du testat motorstarter t.ex. brunnspump, något som normalt är problematiskt p.g.a. startströmmen?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel84

Kan elverket möjligen vara ett KVM H 6510 trefaselverk, från Kvänums järn, med märkeffekten 6,5 kVA men med en ”överdimensionerad” generator på 10 kVA för att lättare klara motorstarter?

I så fall hur fungerar den lösningen, har du testat motorstarter t.ex. brunnspump, något som normalt är problematiskt p.g.a. startströmmen?
M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel84

Kan elverket möjligen vara ett KVM H 6510 trefaselverk, från Kvänums järn, med märkeffekten 6,5 kVA men med en ”överdimensionerad” generator på 10 kVA för att lättare klara motorstarter?

I så fall hur fungerar den lösningen, har du testat motorstarter t.ex. brunnspump, något som normalt är problematiskt p.g.a. startströmmen?
Nästan, det är en äldre version som heter kvm H6500. Generatorn är enbart på 7KVA. Min far köpte Elverket vid Gudrun-stormen och det har mest stått tills jag köpte det i somras.

Jag har kört den gamla jetpumpen till den grävda brunnen utan problem. Nu har vi dock djupborrad brunn och den nya pumpen har en märkström på 3.3A/380V resp 3.6A/415V och denhar jag inte testat.

Jag mätte strömmen förra året när vi kopplade in pumpen och har för mig att den var lägre än så, troligen pga låg tryckhöjd när borrhålet är fyllt nästan upp till marknivå. Ska se om jag kan mäta peak-värde med min tångampere-mätare.
 
Jag tog hem en ny 5a rödsprit i dag för att klara vattenkokning på trangiakök om jag inte vill elda ved eller bränna gas.

Skaffar man sig dieseldrivet elverk borde man klara månad eller kvartal utan el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.