dof dof skrev:
Kör jag punka reparerar jag,och är dom slut byter jag ut dvs service. Vad räknar du till service?
Jag räknar lika lite däckbyte in i service som byte av vindrutetorkare.
Men däremot ska man ta i beaktande att däck till elbil verkar dyra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det finns två typer av människor.

Den ena typen är de som kör fossilbil och målar upp alla möjliga problem med att köra elbil.

Den andra typen är de som förut körde fossilbil, men nu bytt till elbil, och inte ser dessa problem som ovan nämnda kategori ser. Tvärtom ser de nästan bara fördelar.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Det finns två typer av människor.

Den ena typen är de som kör fossilbil och målar upp alla möjliga problem med att köra elbil.

Den andra typen är de som förut körde fossilbil, men nu bytt till elbil, och inte ser dessa problem som ovan nämnda kategori ser. Tvärtom ser de nästan bara fördelar.
Sen finns det en tredje typ som inte har råd...

Det finns många som kör bilar billigare än 10kkr och för dem är elbil inte ett alternativ. De är också dem som inte har råd med bensin/diesel först och troligen bor i glesbygd eller lägenhet. Men lyckligtvis räknas inte dom...

/ATW
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tvagar sig gör man i den vedeldade bastun på lögaredagen.

Jag tänker att batteriet i en elbil kan bli en tillgång i hushållet oxå, tex fritidshus kanske kan klara sig utan elanslutning om man kan "låna" lite från elbilen om inte solceller eller ved ger den energi man behöver för stunden.
Det där är något jag ser fram emot, tillverkare av elbilar har ju berättat om en dubbelriktad funktion vid snabbladdningsuttaget (nyare CCS), så man även kan t.ex hjälpa en annan elbil som laddat ur sig och få lite extra kraft.

Eller åka till fritidshuset, kopplas in sig, och sedan köra med elbilens batteri som elkälla.

Ser fram emot det, då kan man sikta på att bygga ett fritidshus som klarar av o stå ofta kallt, och sedan utrusta med det elsystem som behövs o koppla in elbilen. Har flera fina områden bara 5-7 mil ifrån oss, som skulle passa fint. Då kan man bygga ett mindre fritidshus som faktiskt inte är "Villa nr 2" :)

Ingen aning om Sonos Sion lyckas komma ut med sin elbil o överleva som tillverkare, men de har en hemsida som visar just detta med laddning åt båda hållen på ett enkelt sätt.

Electric Car Charging – The Energy Revolution Sion (sonomotors.com)

(Och snälla elektriker, gräv inte för djupt o kommentera bild 1, vi har nog med långa eltrådar)
 
S slugger75 skrev:
Det finns två typer av människor.

Den ena typen är de som kör fossilbil och målar upp alla möjliga problem med att köra elbil.

Den andra typen är de som förut körde fossilbil, men nu bytt till elbil, och inte ser dessa problem som ovan nämnda kategori ser. Tvärtom ser de nästan bara fördelar.
Jag tillhör kategorin som kör ny fossilbil men inser att elbil hör till framtiden. Målar upp vissa problem med att köra elbil men anser att de är av övergående karaktär.
 
A ArneTW skrev:
Sen finns det en tredje typ som inte har råd...

Det finns många som kör bilar billigare än 10kkr och för dem är elbil inte ett alternativ. De är också dem som inte har råd med bensin/diesel först och troligen bor i glesbygd eller lägenhet. Men lyckligtvis räknas inte dom...

/ATW
Jag har inte råd att privat köpa en flång ny Audi A6 AWD, Volvo XC90, Tesla eller ID4. Bil är en av de större enskilda utgifterna jag har per månad, det är ju inte långt efter boendekostnad. För dyrt tycker jag. Men jag lider mig igenom det på olika sätt. Nu har förmånsvärdet höjts så det känns bli för dyrt den vägen... Om privatleasing eller bil via företaget kan göra månadskostnaden lägre så kan jag köra ny bil, annars lyckas jag inte räkna ihop den ekvationen med min hushållsbudget. Då blir det nån begagnad skrutthink... Jag har haft nån bil för under 10k, men oftast har de vart något dyrare. Men väl så inkörda...

Men, återigen, de som har råd att köpa en ny bil sätter ju ramarna för de som sen ska köpa bilen som begagnad, om det är efter 2 år eller 20 år... Men den bil som inte säljs ny kommer ju heller inte finnas som begagnad.

Scout Scout skrev:
Jag räknar lika lite däckbyte in i service som byte av vindrutetorkare.
Men däremot ska man ta i beaktande att däck till elbil verkar dyra.
Jag vill helst räkna precis allt som har med bilen att göra... Tvätt etc. Om det behövs...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har inte råd att privat köpa en flång ny Audi A6 AWD, Volvo XC90, Tesla eller ID4. Bil är en av de större enskilda utgifterna jag har per månad, det är ju inte långt efter boendekostnad. För dyrt tycker jag. Men jag lider mig igenom det på olika sätt. Nu har förmånsvärdet höjts så det känns bli för dyrt den vägen... Om privatleasing eller bil via företaget kan göra månadskostnaden lägre så kan jag köra ny bil, annars lyckas jag inte räkna ihop den ekvationen med min hushållsbudget. Då blir det nån begagnad skrutthink... Jag har haft nån bil för under 10k, men oftast har de vart något dyrare. Men väl så inkörda...

Men, återigen, de som har råd att köpa en ny bil sätter ju ramarna för de som sen ska köpa bilen som begagnad, om det är efter 2 år eller 20 år... Men den bil som inte säljs ny kommer ju heller inte finnas som begagnad.



Jag vill helst räkna precis allt som har med bilen att göra... Tvätt etc. Om det behövs...
Visst kan man räkna in alla kostnader som relaterar till bilen men då är det en snarare en budget än en del av service.
Bor man i stan är det ju vettigt att ta med ex. parkeringskostnaden åxå.

J JohanLun skrev:
Jag har inte råd att privat köpa en flång ny Audi A6 AWD, Volvo XC90, Tesla eller ID4. Bil är en av de större enskilda utgifterna jag har per månad, det är ju inte långt efter boendekostnad. För dyrt tycker jag. Men jag lider mig igenom det på olika sätt. Nu har förmånsvärdet höjts så det känns bli för dyrt den vägen... Om privatleasing eller bil via företaget kan göra månadskostnaden lägre så kan jag köra ny bil, annars lyckas jag inte räkna ihop den ekvationen med min hushållsbudget. Då blir det nån begagnad skrutthink... Jag har haft nån bil för under 10k, men oftast har de vart något dyrare. Men väl så inkörda...

Men, återigen, de som har råd att köpa en ny bil sätter ju ramarna för de som sen ska köpa bilen som begagnad, om det är efter 2 år eller 20 år... Men den bil som inte säljs ny kommer ju heller inte finnas som begagnad.



Jag vill helst räkna precis allt som har med bilen att göra... Tvätt etc. Om det behövs...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har inte råd att privat köpa en flång ny Audi A6 AWD, Volvo XC90, Tesla eller ID4. Bil är en av de större enskilda utgifterna jag har per månad, det är ju inte långt efter boendekostnad. För dyrt tycker jag. Men jag lider mig igenom det på olika sätt. Nu har förmånsvärdet höjts så det känns bli för dyrt den vägen... Om privatleasing eller bil via företaget kan göra månadskostnaden lägre så kan jag köra ny bil, annars lyckas jag inte räkna ihop den ekvationen med min hushållsbudget. Då blir det nån begagnad skrutthink... Jag har haft nån bil för under 10k, men oftast har de vart något dyrare. Men väl så inkörda...

Men, återigen, de som har råd att köpa en ny bil sätter ju ramarna för de som sen ska köpa bilen som begagnad, om det är efter 2 år eller 20 år... Men den bil som inte säljs ny kommer ju heller inte finnas som begagnad.



Jag vill helst räkna precis allt som har med bilen att göra... Tvätt etc. Om det behövs...
Det som stör mig är att mycket av dagens politiska piskor riktas mot de mest utsatta medans morötterna äts av de som redan har...

/ATW
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Visst kan man räkna in alla kostnader som relaterar till bilen men då är det en snarare en budget än en del av service.
Bor man i stan är det ju vettigt att ta med ex. parkeringskostnaden åxå.
Japp, om det tex är en förmånsbil så kan det vara rimligt, jobbade där vi hade parkering i garage. Jag hade privat bil. De med förmånsbil fick "gratis" parkering (det ingick i förmånsvärdet) - vi med privatbil blev förmånsbeskattade för vi fick stå i garage (1000kr / mån har jag för mig - i Kista, där det finns gratis parkering om man var villig att promenera 10 min). I det fallet hade det absolut varit vettigt att ha med. Även tex trängselskatt, om det blir olika nettokostnad (men jag TROR den är förmånsgrundande, dvs den ingår inte i ett förmånsvärde). Oavsett. Ska man jämföra är det bra att ta med allt, försäkring, skatt, förslitningsdetaljer.
 
Scout Scout skrev:
Visst kan man räkna in alla kostnader som relaterar till bilen men då är det en snarare en budget än en del av service.
Bor man i stan är det ju vettigt att ta med ex. parkeringskostnaden åxå.
Håller med lite av varje där. Jag anser att sådant som håller bilen i bra skick är service. Torkarblad måste man byta, oavsett hur mycket man kör och tillhör service. Parkeringskostnader gör det inte, har egentligen inte med den specifika bilen att göra, du kan ju ha cykeln där? Tvätt är en gränsdragning, man behöver inte tvätta bilen för att den ska hålla, däremot kan det vara bra med en tvätt och behandling av lacken nån gång om året för att den inte ska ta skada. Så 50-50 kanske? Besiktning är också en sak som behövs och som i många fall ersätter årlig service-koll.
 
A ArneTW skrev:
Det som stör mig är att mycket av dagens politiska piskor riktas mot de mest utsatta medans morötterna äts av de som redan har...

/ATW
Håller helt med. I vanliga fall tycker jag att fasta kostnader på bilägande är av ondo och att allt borde läggas på drivmedel så den som kör mycket betalar mycket och tvärt om.

Men i det här fallet så kan jag tycka att man ska sikta in sig på framtiden. Straffbeskatta gärna nya fossilbilar så det inte kommer ut fler på marknaden än nödvändigt och möjligen ge litet bidrag till enklare el-bilar. Alla stackare som tuffar runt i bilar som för 5-10 år sedan kallades miljöbilar och som inte har en chans att hosta upp kontantinsats eller månadskostnad för nya bilar får betala för kalaset.

Sen kan jag visserligen hålla med om att det får finnas en gräns, även för gamla fossilbilar. Att det ska vara skattebefriat att stånka omkring i en 50 år gammal jänkebil som drar flertalet liter milen och dessutom släpper ut det mesta orenat är en gåta. Jag skulle gärna se att man låter vägskatten ligga fast för "bruksbilar", alltså de som är kanske max 20 år gamla. Därefter succesivt börja höja skatten. Då kan man alltid ställa på en entusiastbil nån månad om året utan att det blir ohållbart men att köra året runt i en risig Impala blir mindre skoj :)

Lägg därtill minskade bidrag för stora batterier. Bidrag kan man tänka sig som ett medel för folk ska kunna ta sig till arbetet. En bil som kör 60 mil på en laddning är INTE en vanlig pendlarbil och ska således inte sponsras. Däremot den som kanske går 15-20 mil är rimligt. (finns alltid NÅGON som kör 25 mil enkel väg varenda dag men...)
Batterier större än det är i princip en väldigt dyr lyx för att slippa stoppa i kabeln och ska inte betalas av skattebetalare.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att det ska vara skattebefriat att stånka omkring i en 50 år gammal jänkebil som drar flertalet liter milen och dessutom släpper ut det mesta orenat är en gåta.
Jag har ett par gamla veteraner, det har gjorts massor av undersökningar, de där jänkarna (nu har jag inga jänkare utan VWs som drar mindre soppa än en modern SUV) går så få mil så en vanlig gräsklippare är värre. Det är bara dumt att jaga dem. Däremot är det idag en rullande 30-årsgräns och där kan jag kanske tycka att man skulle gjort som endel andra länder tror jag har, att man får "kvala in" med sin veteranare, inte att en rostig volvo 745 som körs 4000 mil per år räknas som en veteran...

I övrigt håller jag helt med. De som kör få mil per år i gamla bilar ska man försöka att inte skatta ihjäl. Varken med tullar eller årsskatt. Det viktiga är att få ut många elbilar i nybilsförsäljningen och att de som kör många mil per år tjänar på att gå över till el. Det kommer inte dröja många år innan rimliga elbilar finns och blir billigare än bensin/diesel varför de som kör många mil kommer vinna på att byta till elbil, fast de är "fattiga". Har man råd att tanka bensin för 60.000kr per år så kommer man sannolikt kunna ha råd med tex en Dacia Spring med 2 år på nacken som har betalat sig efter bara nåt år. Sen kan man säga att man vill ha si eller så, stora bilar, läder, 4wd, taklucka eller vad det än må vara. Men jag vill nog hävda att till nöds funkar en småbil för de flesta, undantaget de som i sitt arbete behöver en bil som kan lasta och dra... Förr åkte hela familjer runt i hundkojor, bubblor, fiat 500, saab 92 osv. De slipper gå, cykla, åka buss. Vill man familjen ska få tesla-komfort får man skaffa ett mer välavlönat jobb. Annars hålla tillgodo med en liten bil med rimlig räckvidd... Alla behöver inte kunna åka till åre med takbox utan att ladda... Det behöver inte vara ett gråta-ut reportage i aftonbladet om nån får ta tåget eller stanna och ladda på väg till en 40.000kr semster i fjällen...
 
  • Gilla
pjodden och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Kör jag punka reparerar jag,och är dom slut byter jag ut dvs service. Vad räknar du till service?
Att byta ut däck räknar jag inte som service. Vad som ingår i service efter ett antal km eller en viss tid är definierat i förväg, tex byte motorolja och filter.
Däck har jag aldrig sett ingå i serviceprogram.

Min poäng var att tesla ägaren naturligtvis kan ha bytt däck, men inte det han menade när han sa då många år och mil utan service. Självklart har han även laddat bilen och tvättat den.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
hsd
A ArneTW skrev:
Sen finns det en tredje typ som inte har råd...

Det finns många som kör bilar billigare än 10kkr och för dem är elbil inte ett alternativ. De är också dem som inte har råd med bensin/diesel först och troligen bor i glesbygd eller lägenhet. Men lyckligtvis räknas inte dom...

/ATW
Herrskap och tjänstefolk
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Det finns två typer av människor.

Den ena typen är de som kör fossilbil och målar upp alla möjliga problem med att köra elbil.

Den andra typen är de som förut körde fossilbil, men nu bytt till elbil, och inte ser dessa problem som ovan nämnda kategori ser. Tvärtom ser de nästan bara fördelar.
Den första kategorin är ungefär lika inskränkt som ditt inlägg. Det finns många som har utmärkta skäl att köra fossilbil och som gör det utan att måla upp problem med elbilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.