Snyggt blir det! :love:
 
  • Gilla
hoffret och 1 till
  • Laddar…
Hur bra funkar maskinen, kör den in spikarna lagom långt? Minns jag såg ett avsnitt på grand designs där en kille byggde hus och han handspikade hela fasaden för han tyckte inte att spikpistolen gjorde ett bra jobb. Jag har en jula maskin och den kör ibland in spiken för långt, duger för små jobb där man ändå ska måla men skulle aldrig vilja använda den på en panel som inte ska behandlas
 
U
S surfarn skrev:
Hur bra funkar maskinen, kör den in spikarna lagom långt? Minns jag såg ett avsnitt på grand designs där en kille byggde hus och han handspikade hela fasaden för han tyckte inte att spikpistolen gjorde ett bra jobb. Jag har en jula maskin och den kör ibland in spiken för långt, duger för små jobb där man ändå ska måla men skulle aldrig vilja använda den på en panel som inte ska behandlas
@skogsvilla_1 på Instagram är det nog du tänker på. Men han är sjukt noggrann och fräser in eluttag i panelen inomhus, samt matchar all träpanel inomhus att linjera med fönstesmyglar mm.

Men jag håller med, bandad spik har inte rund skalle och spik på ”coil” får man ofta små ståltrådsbitar inslagna runt spiken, samt ojämnt djup beroende på trät.
Men det finns många som ställer ned trycket eller ställer in pickan på lägsta djupet och sen slår in sista biten för hand. Då kan du få dit mycket av spiken på plats rätt snabbt och sen hamra in det sista för att få finnishen som en handspikad panel.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
@skogsvilla_1 på Instagram är det nog du tänker på. Men han är sjukt noggrann och fräser in eluttag i panelen inomhus, samt matchar all träpanel inomhus att linjera med fönstesmyglar mm.

Men jag håller med, bandad spik har inte rund skalle och spik på ”coil” får man ofta små ståltrådsbitar inslagna runt spiken, samt ojämnt djup beroende på trät.
Men det finns många som ställer ned trycket eller ställer in pickan på lägsta djupet och sen slår in sista biten för hand. Då kan du få dit mycket av spiken på plats rätt snabbt och sen hamra in det sista för att få finnishen som en handspikad panel.
Så gör åtminstone jag om jag skjuter panel.
 
S surfarn skrev:
Hur bra funkar maskinen, kör den in spikarna lagom långt? Minns jag såg ett avsnitt på grand designs där en kille byggde hus och han handspikade hela fasaden för han tyckte inte att spikpistolen gjorde ett bra jobb. Jag har en jula maskin och den kör ibland in spiken för långt, duger för små jobb där man ändå ska måla men skulle aldrig vilja använda den på en panel som inte ska behandlas
Precis, det är Rasmus och Skogsvillan vi hämtat mycket inspiration från:)

Var lite nervös över just spikdjupet, men jag upplever inte att det är problem. Jag har en kompressor på 10 bar och har ställt arbetstrycket på 8 bar och spikdjupet på pistolen på lägsta.. det är kanske en handfull spik som gått in 3-4 mm för djupt, sen får jag gå och efterslå rätt många med hammaren, men hellre det!

Jag kör plastbandad rostfri spik, så har inga problem med att det fastnar ståltråd med spiken.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
@skogsvilla_1 på Instagram är det nog du tänker på. Men han är sjukt noggrann och fräser in eluttag i panelen inomhus, samt matchar all träpanel inomhus att linjera med fönstesmyglar mm.

Men jag håller med, bandad spik har inte rund skalle och spik på ”coil” får man ofta små ståltrådsbitar inslagna runt spiken, samt ojämnt djup beroende på trät.
Men det finns många som ställer ned trycket eller ställer in pickan på lägsta djupet och sen slår in sista biten för hand. Då kan du få dit mycket av spiken på plats rätt snabbt och sen hamra in det sista för att få finnishen som en handspikad panel.
Det finns bandad spik med hel skalle, dock brukar det inte vara i ordinarie sortiment hos bygghandlarna. Kallas panelspik.
Körde 50mm för att inte punktera vindskyddet (utegips)
Funkade kanon och tycker spiken gick in lagom överlag
 
Här är fyra bilder som egentligen ganska väl visar hur spikarna går in hos mig.
Vissa blir perfekta, vissa lite grunda, vissa lite djupa..

Vad säger ni, bild 2 är ju definitivt för djup, bild 1 är väl gränsfall?
Närbild av spik inslagen i trä, en är för djup, en annan nära ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av trä med olika inslagna spikar, en spik för djupt inslagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en träyta med en spik inslagen gränsfall djupt, flisor runt spikhuvudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på träyta med olika inslagna spikar, vissa djupt, andra ytligt inslagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
castlesnake
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Här är fyra bilder som egentligen ganska väl visar hur spikarna går in hos mig.
Vissa blir perfekta, vissa lite grunda, vissa lite djupa..

Vad säger ni, bild 2 är ju definitivt för djup, bild 1 är väl gränsfall?
[bild][bild][bild][bild]
Har hus med ceder-panel. Snickarna handspikade hela panelen eftersom det är noga hur djupt de skulle sitta och det blev ojämnt med spikmaskin (eftersom bräderna är olika hårda). Sikta på det istället. Du kommer få starka underarmar :p
 
hoffret hoffret skrev:
Håller på och spikar panel för fullt nu och tänkte att jag ska göra ett dedikerat inlägg om det, men jag blir så glad när jag står o kapar virket att jag måste få bjuda på en liten förhandsvisning..
Vi beställde kärnvirke av gran, och det var Janne mig precis vad vi fick! [bild]
Ser ut att vara rätt stora avstånd mellan årsringarna på det där, men det kan vara betydligt mer så du får nog vara nöjd. Och kärnan är ju med i alla fall.

Här är en gammal planka jag rev ur mitt hus och en ny regel från Byggmax, gissa vilken som vuxit snabbast. :)
Två överlagrade träplankor med synliga årsringar och olika avstånd mellan ringarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Ser ut att vara rätt stora avstånd mellan årsringarna på det där, men det kan vara betydligt mer så du får nog vara nöjd. Och kärnan är ju med i alla fall.

Här är en gammal planka jag rev ur mitt hus och en ny regel från Byggmax, gissa vilken som vuxit snabbast. :)
[bild]
Shit alltså! Det där är fasiken helt otroligt!!
 
T TMatt skrev:
Har hus med ceder-panel. Snickarna handspikade hela panelen eftersom det är noga hur djupt de skulle sitta och det blev ojämnt med spikmaskin (eftersom bräderna är olika hårda). Sikta på det istället. Du kommer få starka underarmar :p
Tiden finns tyvärr inte.. o jag tror jag hade fått alldeles för mycket snedspikar
 
Ett litet inlägg om faltaket är väl på sin plats nu när ställningen är nere och taket blev helt färdigställt i fredags.

Extern fläkt från Ville som sen ansluts till en takintegrerad ”fläktkåpa” från Fjärråskupan.

Taksäkerhet från TJB, räcket längst fram vid gaveln är för en kaminskorsten som ska upp där vad det lider, har även förberett med en sarg/låda ovanför ångbromsen där rökröret ska upp.. så slipper kaminkillarna stöka o böka med lösullen.

Genomföringen hitom takluckan är avloppsavluftningen. Allt utom nockplåten och plåtarna för respektive genomföring är standardprodukter.

Tanken var att vi skulle ha tjärat taket en gång på plats också för att försegla alla skruv/spikskallar men det hanns inte med innan temperaturen sjönk för mycket. Vi får ta det till våren istället, och nu med både snörasskydd och takbrygga känns det rätt säkert att vistas där uppe, självklart med sele sen när arbetet ska utföras!
Nyligen installerad extern fläkt på ett svart faltak med avloppsavluftning och snörasskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställt svart faltak med takintegrerad fläkt, taksäkerhetsräcken och skogssjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställt faltrubbstak med genomföring för avloppsavluftning, säkerhetsräcke, och taklucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart tak med säkerhetsräcke och takbrygga, färdigställd med utsikt över träd och en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställt faltsvart tak med säkerhetsräcken, takbrygga och skorstenstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Berkaz och 8 till
  • Laddar…
Håller på invändigt för fullt just nu! La golvvärme i badrummet på övre plan igår, jäklar vad stökigt det är att lägga på träbjälklag med plåtar jämfört med på cellplast för ingjutning!
Fick dessvärre ett veck på slangen (20 mm), vad tror ni om det? Går det att åtgärda på nåt vänster eller ska jag slita upp det och lägga ny slang?
 
  • Installation av golvvärme på träbjälklag i ett renoveringsprojekt med synlig veckad slang och värmefördelarplåtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit golvvärmeslang med ett veck som installeras på ett träbjälklag vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
hoffret hoffret skrev:
Fick dessvärre ett veck på slangen (20 mm), vad tror ni om det? Går det att åtgärda på nåt vänster eller ska jag slita upp det och lägga ny slang?
Hade liknande veck på golvvärmeslang innan gjutning, fick ut rörisen som flyttade lite på den för att skapa större radie. Det var fortfarande ett litet veck men han försäkrade mig att den skulle återfå ursprungliga formen så småningom. Ett vanligt sätt att fixa till veck på PEX är att värma den med värmepistol.
 
Kanske en dum fråga men varför väljer man att ha plankor som beklädnad på taket? Kanske jag som är okunnig men borde det inte innebär omläggning tidigare jämfört med plåt eller pannor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.