D Daniel 109 skrev:
Exakt, då går man ju in på samma marknad som oljekraftverk för att det är lönsamt. Det ser jag inte som bortkoppling av industrin på grund av brist. Det är helt frivilligt att gå in på den marknaden.
De tjänar mer pengar på att köra fabriken. De har dock gått med på detta för att "rädda" elnätet och de har redan fått betalt för det. De har skrivit under en försäkring, de får inte betalt för det de faktiskt kopplar bort.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Redan idag kopplar vi ifrån industrin vid effektbrist, det sker dock i förväg så att det passar dem. Exempelvis så kan det bli extremt dyra reparationer om en ugn oväntat bkir utan el. Lösningen är baserad på frivillighet idag, som kompensation så får industrin lägre pris på elen.
Då det närmar sig systemkollaps kan SVK begära frånkoppling hos nätbolagen.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De tjänar mer pengar på att köra fabriken. De har dock gått med på detta för att "rädda" elnätet och de har redan fått betalt för det. De har skrivit under en försäkring, de får inte betalt för det de faktiskt kopplar bort.
Menar du att de gör det för att vara schysta? Tillåt mig att tvivla.
 
En vecka utan el skulle funka.
Har precis installerat en kamin som skulle stå för den huvudsakliga uppvärmningen, kan stötta med elverk och 5Kw byggfläkt vid behov.

Elverket får även hålla frysar och kyl kalla. Matlagning får ske delvis på gasolgrill, på en lös spisplatta driven av Elverket eller i värsta fall över öppen eld utomhus. Om det nu är ett så pass omfattande strömavbrott att mat inte går att lösa på annat vis förstås.

Elverket får även driva brunnspumpen och minst 20L bensin finns hemma, kniper det går det att slanga diverse fordon som åkgräsklippare, fyrhjuling osv om det inte finns bränsle att köpa.

Det finns även relativt gott om mat i frysen och jordkällaren om det skulle bli svårt att få tag i mat. Minst 50kg viltkött och en hel del potatis med mera finns.

Men med två barn, 4 år och nyfödd, skulle det inte vara jättekul.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att de gör det för att vara schysta? Tillåt mig att tvivla.
Nej, de har ett avtal med SVK om att göra det och de har fått betalt för att göra det (billigare anslutning), men de har i avtalet rätt att planera sin verksamhet mot detta. De måste få veta dagen innan att de kommer att kopplas ur och även hur mycket de skall koppla ur. Sedan är det upp till dem att koppla ur så mycket och det planerar man utifrån vad som fungerar bäst för just denna fabriken. SVK är väl medvetna om att de inte skulle kunna använda fabriker som kraftreserv om de inte hade avtal som såg ut så här.
 
D Danieln84 skrev:
En vecka utan el skulle funka.
Har precis installerat en kamin som skulle stå för den huvudsakliga uppvärmningen, kan stötta med elverk och 5Kw byggfläkt vid behov.

Elverket får även hålla frysar och kyl kalla. Matlagning får ske delvis på gasolgrill, på en lös spisplatta driven av Elverket eller i värsta fall över öppen eld utomhus. Om det nu är ett så pass omfattande strömavbrott att mat inte går att lösa på annat vis förstås.

Elverket får även driva brunnspumpen och minst 20L bensin finns hemma, kniper det går det att slanga diverse fordon som åkgräsklippare, fyrhjuling osv om det inte finns bränsle att köpa.

Det finns även relativt gott om mat i frysen och jordkällaren om det skulle bli svårt att få tag i mat. Minst 50kg viltkött och en hel del potatis med mera finns.

Men med två barn, 4 år och nyfödd, skulle det inte vara jättekul.
Hej Danieln84
Tack för inlägget

Jag tror inte ett plötsligt strömavbrott blir kul för någon, det kommer troligtvis väldigt opassande.
Genomför man en övning är det en annan sak, då man är mer förberedd på det om skall komma.
Den psykologiska förberedelsen att ett strömavbrott kan inträffa, är nog så viktigt som många andra förberedelser.

Mitt Honda elverk behöver (enligt en finsk test) ca 0,74 l bränsle i timmen vid 1kW belastning (om jag konverterat rätt). För mig så räcker då 25 liter Aspenbränsle i ca 33,8 tim. dvs 4,8 tim. per dag i en vecka med 1 kW belastning. Troligtvis så minskar inte bränsleåtgången dramatiskt om jag halverar lasten. Om man vill hushålla med bränsle bör man därför inte räkna med att köra ett elverk mer än korta stunder och med gissningsvis 50-80 % belastning.
 
Korvgubbe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tack för informationen men det är inte ens på prio 100 om det blir långvarigt strömavbrott. Det finns mycket viktigare saker att bry sig om än att lägga in grönsaker! Förresten, var kan jag köpa det du röker?
Ja alla prioriterar vi olika, för mig kommer punkten "se till att min familj har tillgång till föda som är säker att äta" ganska så högt upp på listan. Det vore intressant att se vilka ett hundra saker du anser vara viktigare än mat vid ett långvarigt strömavbrott, har du lust att lista dem för oss?

Numera röker jag bara för husbehovet och säljer ingenting, men har du några frågor om att varmröka kött, fisk eller fågel så är du givetvis välkommen att ställa dem, men det kanske inte riktigt passar in i den här tråden.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
hsd
Det svåra vid längre avbrott är vattenförsörjningen, inte många kommuner har reservkraft så det blir torrt i kranen för många
Har man egen brunn så går det att lösa med ett portabelt elverk
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Danieln84
Tack för inlägget

Jag tror inte ett plötsligt strömavbrott blir kul för någon, det kommer troligtvis väldigt opassande.
Genomför man en övning är det en annan sak, då man är mer förberedd på det om skall komma.
Den psykologiska förberedelsen att ett strömavbrott kan inträffa, är nog så viktigt som många andra förberedelser.

Mitt Honda elverk behöver (enligt en finsk test) ca 0,74 l bränsle i timmen vid 1kW belastning (om jag konverterat rätt). För mig så räcker då 25 liter Aspenbränsle i ca 33,8 tim. dvs 4,8 tim. per dag i en vecka med 1 kW belastning. Troligtvis så minskar inte bränsleåtgången dramatiskt om jag halverar lasten. Om man vill hushålla med bränsle bör man därför inte räkna med att köra ett elverk mer än korta stunder och med gissningsvis 50-80 % belastning.
Mitt elverk är törstigare, det har 6.5L tank och driftstiden är 3-5.5h beroende på belastning (Det är ett 3-fas 6.5KVA). Jag håller helt med om att man inte bör köra det på "tomgång" utan försöka belasta det de stunder man har det igång.

Du nämner Aspenbränsle, och det tror jag är viktigt, inte minst nu när vanlig 95-oktan är E10. Aspen (eller annan Alkylatbensin) har mycket bättre lagringsegenskaper, vilket ju är viktigt om elverket står länge innan det behöver användas. Personligen har jag Aspenbränsle i mitt, men vid ett längre strömavbrott kommer jag nog bli tvungen att tanka från den vanliga dunken med bränsle som egentligen är till åkgräsklippare / fyrhjuling etc. Men jag kommer absolut se till att köra igenom Aspen igen innan det ställs undan igen.
 
hsd
Det kan vara bra att ha en flaska ksprit tillhands om strömavbrott sker vintertid och man använder aspen bränsle
 
hsd hsd skrev:
Det kan vara bra att ha en flaska ksprit tillhands om strömavbrott sker vintertid och man använder aspen bränsle
I teorin håller jag med dig. Jag har dock använt Aspen i min motorsåg i många år, den används ju företrädelsevis på vintern och det har aldrig varit några problem, så även min padda/markvibrator. Full tank på elverket när det står bör minska risken för fukt då det blir mindre ytor där kondens kan bildas.
 
hsd
Jag har inte råkat ut för frysning med motorsågen eller röjsågen däremot har gräsklipparen trasslat vid sista klippningen då det varit små kyligt pch ksprit har fixat gången
Kanhända den oljeblandade inte är lika känslig
 
  • Gilla
Danieln84
  • Laddar…
Om man gärna vill ha etanol iblandat i bensinen så kan man annars köpa bensin från pump på macken. Där är det färdigblandat och man slipper hålla på med K-sprit.
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Ja alla prioriterar vi olika, för mig kommer punkten "se till att min familj har tillgång till föda som är säker att äta" ganska så högt upp på listan. Det vore intressant att se vilka ett hundra saker du anser vara viktigare än mat vid ett långvarigt strömavbrott, har du lust att lista dem för oss?

Numera röker jag bara för husbehovet och säljer ingenting, men har du några frågor om att varmröka kött, fisk eller fågel så är du givetvis välkommen att ställa dem, men det kanske inte riktigt passar in i den här tråden.
Broder, jag ska börja skriva på 100-listan och återkommer till dig när den blir klar. Garanterat att inlagda grönsaker inte är med. Puss på dig
 
A Avemo skrev:
Om man gärna vill ha etanol iblandat i bensinen så kan man annars köpa bensin från pump på macken. Där är det färdigblandat och man slipper hålla på med K-sprit.
Hej
Valet av Aspen bränsle beror på att det utlovas bättre lagringstid (5 år) gentemot vanlig bensin som inte kan lagras lika länge.

Genom att jag även använder Aspen i gräsklipparen så omsätts bränslet på ca 5 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.