Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J Jonobe skrev:
Ja, min poäng är att det kanske inte alltid är att sjukvården undlåtit att rapportera, utan snarare inte bedömer det som biverkningar. Det verkade så utifrån tabellen över biverkningar i alla fall.
Är det inte så att man vill att patienter rapporterar in misstänkta biverkningar då enskilda läkare inte ser sambandet, eller inte kan säkerställa att ”biverkningen” verkligen orsakades av läkemedlet eller om det är en ny okänd biverkning. Sen kan man se i statistiken att en viss oväntad misstänkt biverkning sticker ut.

Om en viss känd biverkning är väldigt besvärande, tex ont i armen så man inte kan jobba eller feber så man tvingas sjukskriva sig så innebär det en samhällskostnad. Den kan väl också vara bra att lyfta fram i statistiken över biverkningar även om den är känd.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaså, när höll vården på att knäckas tidigare?

Eftersom du tycker att det är stor risk för biverkningar av vaccinerna, så är det mer än ologiskt att du tycker att covidinfektion innebär en liten risk för hälsoproblem.

Hade vaccinerna skapat hälften så mycket hälsoproblem som covid-19 gör så hade INGEN vaccinerat sig…
Växande köer till vården tyder väl på problem?
Resten är inte mina åsikter.
 
Nissens Nissens skrev:
Jaså, när höll vården på att knäckas tidigare?
Ständiga överbeläggningar, nerdragningar, sparåtgärder, långa vårdköer, otillgänglig personal m.m.

Att vården haft det tufft senaste decenniet (decennierna?) är ingen hemlighet. Faktum är att jag är ganska imponerad att du missat det.

Men det kanske handlar om hur vi definierar ”knäckas”? Om vi pratar om hur vården riskerades/riskerar att under en mycket kort tid haverera så är jag beredd att hålla med om att vi inte sett något liknande.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Jag anser att Covid inte är mycket allvarligare än en vanlig säsongsinfluensa.
För dig är det tydligen ungefär som om inga massmedia hade funnits.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Är inte ditt inlägg ett praktexempel på en halmgumma? Dvs. Du bygger upp en nidbild av min åsik att kunskapen om självinrapporteringen är begränsad. Så istället för att kommentera den kommentaren du något helt annat. Rätt tarvligt.
Allvarliga biverkningar rapporteras givetvis av läkare. Att tro något annat är lite väl naivt (eller konspiratotiskt, eller helt enkelt okunnigt). Om nu någon tycker att dennes biverkning är allvarlig fastän läkaren har skrivit ut personen med uppmaningen att ta alvedon om det fortfarande gör ont i morgon så kan den rapportera sin självupplevda biverkning själv. Den som inte vet hur man gör det och inte ids ta reda på det är nog inte så angelägen.

Och, nej, så illa ställt är det inte med Sveriges läkarkår att de skriver ut alvedon mot allvarliga åkommor.
(Ja, det kan antagligen hända i ytterst sällsynta fall av felbedömning; inte ens läkare är ofelbara trots att en del av tycks kräva det).
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vilket arrogant resonemang.
Det är lätt för dig att stödda dig, men den som inte ens funderar i de banorna, är det inte lika lätt för.
Ja, det är kanske arrogant, men jag har inte så mycket till övers för folk som förväntar sig att bli serverade allting utan egen ansträngning. "Vi har inte fått någon information" är ett plågsamt vanligt citat ur massmedia.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000
K Krux skrev:
Okej okej . Jag förstår. Det gällande Italien är ju som så att även om det finns frågetecken kring situationen så kan man ju inte misstänks att allt beror på vaccinet för ens man kan fastställa med full säkerhet att döden berodde på vaccinet. Självklart är det ju fritt att tro som man vill men ingen kan veta utan att dödsfallens anledning kan fastställas. Men visst finns frågetecken där. är du lika misstänksam på det som dina olika bekantar säger som du är med annat du läser från olika institutioner? Lika noga med att kolla deras källor? Vad skulle du säga om en bekant var helt för vaccin då? Skulle du även ta till dig det lika mycket som du gör med kritiken mot vaccinet? Så du menar att mindre kunnigas uttalande väger tyngre för dig än vad väl medicinskt bildade forskares uttalande gör? Självklart ska man inte tro till punkt och pricka men när mycket pekar i samma riktning så ökar ju sannolikheten för att det kan vara korrekt
Okay okay.
Då drar vi det en vända till.

Jag tycker att det rent statistiskt är väldigt konstigt att fyra dog efter vaccineringen.
Den italienska Vicenzabon är väldigt för vaccineringar i allmänhet och denna i synnerhet, så jag finner ingen anledning till att misstro henne, den här gången heller.

Att kräva att man " med full säkerhet" skall ha bevisat att de fyra dog på grund av vaccinet, innan man kan tro att så var fallet, är att gå alldeles för långt eftersom det troligtvis är omöjligt.

Kunnighet i ett ämne är meriterande. Men jag har träffat så många "kunniga" som visat sig vara allt annat än det samt "okunniga" som visat sig vara kunnigare än de kunniga.

Detta och en del annat tog jag upp i svaret på Fordens fråga om is i motorn.

Staffans
 
S Surly skrev:
Jag har faktiskt läst en statistikkurs för massa år sen på högskola, även om jag har glömt det mesta nu. Jag raljerade mest med min übermensch-utläggningen. Själva frågan som jag tycker är viktig är huruvida det ens är slumpen som styr risken att bli sjuk eller om det är statusen på varje människas immunförsvar.
Och i dagsläget finns det inget säkert svar på det. Så det framstår hittills som slumpartat.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Du löpte garanterat en liten risk för biverkning. Den som hoppade sprutan löpte garanterat ingen risk för biverkning
Risk är en statistisk storhet. Den beskriver sannolikheten för att råka ut för något dåligt. Risken för att jag skulle drabbas av en biverkning inför min vaccinering var förvisso inte noll. Det berodde på att det var känt att det hade förekommit biverkningar av vaccinering.

Att jag inte råkade ut för någon biverkning är ett bevis för att risken för att få en biverkning inte är 100 %. Alla som vaccineras råkar inte ut för biverkningar. Alltså är inte risken för att få en biverkning 100 %.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Inte en susning.

Staffans
Jag har en fråga du undvikit i snart en månads tid.

Hur gamla var de medelålders italienarna?
 
Staffans2000
timmelstad timmelstad skrev:
Jag har en fråga du undvikit i snart en månads tid.

Hur gamla var de medelålders italienarna?
Fel.
Det har jag redan besvarat. Minst två gånger.

Staffans
 
P
M mickef skrev:
Växande köer till vården tyder väl på problem?
Resten är inte mina åsikter.
När det gäller akutsjukvård för covid-19-sjuka så går det inte att be de sjuka att ställa sig i kö. Då riskerar de att dö. De växande sjukvårdsköer som du syftar på handlar om icke-akuta operationer (antar jag). Det är visserligen inte bra att de köerna växer, men det är mycket värre med anhopningen av akuta covid-19-fall, varav en del behöver intensivvård. Covid-19 gör dessutom att köerna för icke-akut vård växer snabbare.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag tycker att det rent statistiskt är väldigt konstigt att fyra dog efter vaccineringen.
Varför är det statistiskt väldigt konstigt?
Har f.ö. dödsorsakerna utretts än?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
T Trunk skrev:
Om vi pratar om hur vården riskerades/riskerar att under en mycket kort tid haverera så är jag beredd att hålla med om att vi inte sett något liknande.
Precis, vi har aldrig sett någon liknande belastning tidigare.

Vad tror du det beror på?
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Okay okay.
Då drar vi det en vända till.

Jag tycker att det rent statistiskt är väldigt konstigt att fyra dog efter vaccineringen.
Den italienska Vicenzabon är väldigt för vaccineringar i allmänhet och denna i synnerhet, så jag finner ingen anledning till att misstro henne, den här gången heller.

Att kräva att man " med full säkerhet" skall ha bevisat att de fyra dog på grund av vaccinet, innan man kan tro att så var fallet, är att gå alldeles för långt eftersom det troligtvis är omöjligt.

Kunnighet i ett ämne är meriterande. Men jag har träffat så många "kunniga" som visat sig vara allt annat än det samt "okunniga" som visat sig vara kunnigare än de kunniga.

Detta och en del annat tog jag upp i svaret på Fordens fråga om is i motorn.

Staffans
Så du hänger upp dig på att 4 fått problem(okänd anledning ännu), hur många har vaccinerats i Italien? Europa? Världen?

Hur många har fått problem med Covid infektion i samma områden tror du?

Det är den jämförelsen som är relevant. Om man vill ta en stor eller en liten risk. Om man vill riskera sin egen och andras hälsa mer eller mindre.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.