Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga särskilda regler för själva husvagnen förutom på bebyggda småhustomter. För obebyggda tomter gäller annars PBFs vanliga regler om att du ska ha bygglov för ändrad användning av del av tomten där du vill ordna med en uppställningsplats för husvagnen. Står husvagnen där mer än ett par dar så är det nog en uppställningsplats även om du flyttar runt husvagnen på tomten... förlåt... uppställningsplatsen.
Jag frågade en gång kommunen om när uppställning av fartygscontainer blev bygglovspliktig och vill minnas att svaret var att några fast definierade gränser inte fanns men att det nog låg någonstans mellan 6 och 12 månader. Detta gällde ute på landet men om den som svarade hade fått höra det minns jag inte.
 
Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Jag frågade en gång kommunen om när uppställning av fartygscontainer blev bygglovspliktig och vill minnas att svaret var att några fast definierade gränser inte fanns men att det nog låg någonstans mellan 6 och 12 månader. Detta gällde ute på landet men om den som svarade hade fått höra det minns jag inte.
Det är väl som vanligt en bedömningsfråga. Den som först gör bedömningen är fastighetsägaren. Nästa i ledet är kommunens byggnadsnämnd vid en tillsyn. Sen länsstyrelsen o s v.
 
K
Jag vill minnas att alla arbetsplatser (om nu ett eget husbygge klassas som sådan) enligt lag måste ha ett vilrum om någon som arbetar skulle bli dålig och behöva ligga ned. Det skulle möjligen kunna gå att hävda att ett säkert utrymme utan risk för fallande byggmaterial, elchocker eller annat olämpligt som man avsätter för motsvarande syfte är fullt lagligt.

Kan tyvärr inte hänvisa till specifika paragrafer eller så.
 
Det är nog föreskrifterna om arbetsplatsens utformning du tänker på, AFS2020:1, men jag tror nog inte att man kan gömma sig bakom AFS:en på detta sätt.
 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
K
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det är nog föreskrifterna om arbetsplatsens utformning du tänker på, AFS2020:1, men jag tror nog inte att man kan gömma sig bakom AFS:en på detta sätt.
OK, det var en vild chansning. Undrar hur man löser det för de som faktiskt blir sjuka på byggarbetsplatser dock. Men det är offtopic, så det undrar jag bara för mig själv! :)
 
L Lilllen skrev:
Håller med att man bör få göra som man vill och både övernatta i bygget och bara bygga klart en del och flytta in, Men en extrem variant på att färdigställa hus när familjen växer är att göra som man gör (eller i alla fall gjorde för några år sedan) i Kroatien. Där byggde många tvåvåningshus men inredde bara nedervåningen. Övre var bara betongväggar utan fönster och allt. Just så vill vi möjligen inte heller att det ska se ut. Dock tillåter väl inte väder och vanliga byggnadssätt här heller en sådan utveckling.
Det där är ingenting extremt eller konstigt. Det var helt normalt ännu för 20 år sedan i Finland att låta en eventuell vindsvåning stå oisolerad kall och oinredd tills man behövde den och i många fall har den inte blivit inredd på de första 200 åren i alla fall. Det är bara vi 80-talister som har fått för oss att alla rum skall byggas färdiga direkt. Fast än i dag förekommer faktiskt enstaka sådana oinredda vindar även på nya hus. Skillnaden är bara att i vårt klimat måste man sätta in fönster och få det vädertätt.
Ett väldigt bra system tycker jag. Speciellt för folk som bygger hus medan de ännu är i barnafödande ålder och inte är helt säkra på hur stor familjen kommer att bli. Också bra för ett pr eller en liten familj som vill bygga ett litet lättuppvärmt hus som ändå passar åt en barnfamilj någon gång i framtiden.

I Palvis i Vörå kommun finns än i dag en stor tvåvånings parstuga där ena ändan är helt oinredd. Det finns någon sorts golv i nedre våningen och fönster så det inte regnar in men inte mer än så. Utifrån sett ser det färdigt ut men halva är ett tomt skal med arbetsbockar och virkeshögar. Två bröder byggde huset som ett dåtida parhus någon gång kring sekelskiftet 1900 och ens brodern dog mitt under byggtiden. Den andra broderna familj behövde inte hela stora huset så de färdigställdse utsidan så den blev vädertät medan insidan blev stående som då byggarna for hem för dagen.
Här i byn fanns ett motsvarande hus som hade stått halvfärdigt sedan ena ägaren dog mitt under byggtiden någon gång i mitten på 1800-talet men arvingarna plockade ned timran och flyttade den till en grannby för några år sedan.
 
Det är inte ovanligt i dag i Sverige att man köper ett hus med oinredd övervåning.
Men det har ingenting med grundfrågan att göra eftersom man söker bygglov för ett hus med oinredd övervåning och när huset är färdigbyggt med sin oinredda övervåning söker man slutbesked. Det är inte så att kommunen kommer att anse att huset är ofärdigt ända tills övervåningen är inredd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.