G
K kortis skrev:
Sotarn sade till mig att folk eldar aldelens för lugnt nu för tiden då sotar det mer och kan bildas tjära i skorstenen börja lugnt och och sedan ha bra drag sa han både vad häller kamin och vespiseln
Jag brukar få beröm att det ser väldigt bra ut av komunens brandbesiktigare, sotar kamin och skorsten själv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ljusen kan med fördel placeras i vattenfyllda skålar. Blir mer brandsäkert.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M
G OMathson skrev:
Jag brukar få beröm att det ser väldigt bra ut av komunens brandbesiktigare, sotar kamin och skorsten själv.
Sist räddningstjänsten gjorde brandskyddskontroll hos mig sa dom ”denna har inte sotaren sotat!”:D
När sotaren var här för 8-9 år sedan så drog han viskan typ 2ggr upp och ned, vilket jä-la skämt! Skrev ett mail till Rtj där jag beskrev att jag byggt min anläggning själv och har heta arbeten certifikat. Fick intyg om egensotning utan att ens behöva gå kursen.(y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag brukar få beröm att det ser väldigt bra ut av komunens brandbesiktigare, sotar kamin och skorsten själv.
Mig oxå men det är ju inspektion vart 6:e år el nåt sånt. Fick oxå beröm
 
M Markarbetaren skrev:
Sist räddningstjänsten gjorde brandskyddskontroll hos mig sa dom ”denna har inte sotaren sotat!”:D
När sotaren var här för 8-9 år sedan så drog han viskan typ 2ggr upp och ned, vilket jä-la skämt! Skrev ett mail till Rtj där jag beskrev att jag byggt min anläggning själv och har heta arbeten certifikat. Fick intyg om egensotning utan att ens behöva gå kursen.(y)
Har inte heller gått någon kurs och har inga heta arbeten nu för tiden, här gör sotarna kontrollen
 
raveper raveper skrev:
Ljusen kan med fördel placeras i vattenfyllda skålar. Blir mer brandsäkert.
Hoppas du är ironisk...
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hoppas du är ironisk...
Varför? De flyter ju.
 
raveper raveper skrev:
Varför? De flyter ju.
Du skämtar? Pratade de aldrig om bränder när du gick i skolan, eller på någon brandskyddskurs på ditt jobb?

Brinnande stearin/paraffin och vatten är en extremt dålig kombo, för att uttrycka sig försiktigt. Om du tänker testa den lysande idén, gör det utomhus. Snälla.

Räddningstjänsten Väst om allmänna risker med värmeljus:
https://www.rvast.se/tips-och-info/levande-ljus
Pedagogisk film, kolla när han häller vatten på värmeljusen:
https://ljsp.lwcdn.com/api/video/embed.jsp
 
Flytande bränsle är farligt. Så låt inte ljusen flyta. *IRONI*

Det är farligt att försöka släcka överhettade värmeljus med vatten. Om de ligger i ett vattenvad finns det ingen risk att de blir överhettade. Så det är definitivt inte farligt.
Men den kylande effekten medför att inte allt bränsle brinner upp.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du skämtar? Pratade de aldrig om bränder när du gick i skolan, eller på någon brandskyddskurs på ditt jobb?

Brinnande stearin/paraffin och vatten är en extremt dålig kombo, för att uttrycka sig försiktigt. Om du tänker testa den lysande idén, gör det utomhus. Snälla.

Räddningstjänsten Väst om allmänna risker med värmeljus:
[länk]
Pedagogisk film, kolla när han häller vatten på värmeljusen:
[länk]
Det funkar utmärkt om de flyter runt i vattnet.

Kan faktiskt inte minnas att vi diskuterat värmeljus på någon av mina 4 heta arbete kurser 3 anläggningsskötare eller andra släcka bränder kurser
 
raveper raveper skrev:
Det funkar utmärkt om de flyter runt i vattnet.

Kan faktiskt inte minnas att vi diskuterat värmeljus på någon av mina 4 heta arbete kurser 3 anläggningsskötare eller andra släcka bränder kurser
Vad händer om något av ljusen som flyter i vattnet välter?
Min gissning: du får användning för dina kurs-kunskaper.

(Tämligen självklart att inte värmeljus är en del i en kurs om Heta Arbeten.)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad händer om något av ljusen som flyter i vattnet välter?
Min gissning: du får användning för dina kurs-kunskaper.

(Tämligen självklart att inte värmeljus är en del i en kurs om Heta Arbeten.)
Det slocknar inget annat händer(y)
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det slocknar inget annat händer(y)
Japp. Har ni andra verkligen aldrig hällt smält stearin i vatten? Det är extremt odramatiskt. Stearinet i ett vanligt ljus under normal drift blir aldrig varmt nog för att brinna.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Köper du så små säckar så är nog svaret aldrig.

Samhället kommer att kollapsa pga elpriset innan du sparar några ören...
Det här åldrades snabbt.
 
  • Gilla
  • Haha
jsiei97 och 6 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Det här åldrades snabbt.
Japp, jag slipar skridskorna på elmätaren, och knyter näven i fickan lite stillsamt svenskt!
 
  • Haha
  • Gilla
Nafs nafs och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.