Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Som tidigare nämnt. Det har inte dött över 10000 av Covid på ett år, utan MED. Det är stor skillnad.
Vad tror du patienterna gjort på sjukhus då? Hotellvistelse till rea-pris?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Den som hoppade sprutan löpte garanterat ingen risk för biverkning
Men desto större risk att bli allvarligt sjuk i Covid-19, förstås.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Nissens Nissens skrev:
Och nu har du också börjat med Staffans strategi att inte svara på frågor som punkterar dina teorier?
Hur kommer det sig att media inte rapporterat om den tunga belastningen på vården alla tidigare år? Och arméns skytteltrafik med liktransporter i tex Italien??
Jag är inte intresserad av att svara på alla era frågor. Denna tråd handlar om en enkel fråga och den har dom flesta svarat på. Dumt nog gav jag mig utanför ämnet. Kanske ska flytta resterande diskussion till annan tråd.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Jag är inte intresserad av att svara på alla era frågor. Denna tråd handlar om en enkel fråga och den har dom flesta svarat på. Dumt nog gav jag mig utanför ämnet. Kanske ska flytta resterande diskussion till annan tråd.
Tja, om du påstår märkliga saker så får du väl finna dig i att få frågor. Men svarar på dem gör du ju inte. Det beror förstås på att det inte går att ge ett vettigt svar på dem.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Som tidigare nämnt. Det har inte dött över 10000 av Covid på ett år, utan MED. Det är stor skillnad.
Fel av dig igen.
Se Socialstyrelsens statistik över avlidna AV covid. Det är något färre än MED men det är fortfarande en bra bit över 10 000.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Varifrån kommer den uppgiften?
Gäller det just covidvaccin eller generellt om alla läkemedel, gäller det allvarliga biverkningar, tidigare okända biverkningar och/eller kända milda biverkningar?
På vilket sätt är det viktigt att att mer än 1-10 % av alla biverkningar rapporteras in av läkare?
Nu ställde du nog för svåra frågor nu blir det kanske en av alla osvarade frågor han lämnar efter sig
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Risken för biverkning, stor eller liten, utsätts man för till 100% även om risken/sannolikheten är liten.
Jag tror jag förstår vad du menar, och du får gärna bekräfta om det är så, eller dementera.

”Risken” att få sprutan om man vaccinerat sig är 100%, det är ett faktum snarare än en risk. Är det så du menade?

Därefter verkar du tycka att har man fått i sig vaccinet så är det alltid dåligt och man får biverkningar. Stora eller små. Förr eller senare.

Vidare gissar jag att du resonerar att Covid får man med en viss sannolikhet, mindre än 100%, och konsekvensen är oftast att det går över. I några få fall leder det till döden eller långvariga men.

Vad gäller vaccinet är det sant att det är ett faktum att en vaccinerad person fått i sig vaccinet, 100% sannolikhet. Men sedan måste vi räkna på sannolikheten att drabbas av biverkningar. Låt oss för resonemangets skull dela in dessa i allvarliga, lätta, och försumbara (typ att det blev ett nålstick i armen eller stel några timmar efteråt). Vi kan också tillskriva kategorierna ett värde för hur svår konsekvensen är, låt oss välja 5, 2 och 0. Sannolikheterna för dessa kan vara tex (taget ur luften som exempel) 0,001%, 0,1% och 10%. Sedan multiplicerar du sannolikhet med konsekvens:
0,001%x5=0,00005 (% är hundradelar så dividera svaret med 100)
0,1%x2=0,002
10%x0=0

Sedan kan vi göra samma sak med att få Covid, dels för vaccinerade och dels för ovaccinerade. Här väljer vi då både lite lägre sannolikhet och framförallt lägre konsekvens att bli sjuk för vaccinerade. Även här kan vi dela in konsekvensen i svår, lätt och försumbar med samma poäng 5, 2 och 0. Sedan ta sannolikheter, som finns gott om data för men jag har det inte i huvudet så låter bli nu.

Självklart kan man sätta andra poäng på konsekvensen men obetydligt torde vara 0 och allvarligt (inklusive död) betydligt högre än för lätt.

Upp till dig vilken poäng du sätter på ditt eget eller andras liv och lidande.

Det vi som räknar så här kommer fram till är att det är större risk att inte vaccinera sig. Trots att sannolikheten är 100% att gå i sig vaccinet när man tar sprutan.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar, och du får gärna bekräfta om det är så, eller dementera.

”Risken” att få sprutan om man vaccinerat sig är 100%, det är ett faktum snarare än en risk. Är det så du menade?

Därefter verkar du tycka att har man fått i sig vaccinet så är det alltid dåligt och man får biverkningar. Stora eller små. Förr eller senare.

Vidare gissar jag att du resonerar att Covid får man med en viss sannolikhet, mindre än 100%, och konsekvensen är oftast att det går över. I några få fall leder det till döden eller långvariga men.

Vad gäller vaccinet är det sant att det är ett faktum att en vaccinerad person fått i sig vaccinet, 100% sannolikhet. Men sedan måste vi räkna på sannolikheten att drabbas av biverkningar. Låt oss för resonemangets skull dela in dessa i allvarliga, lätta, och försumbara (typ att det blev ett nålstick i armen eller stel några timmar efteråt). Vi kan också tillskriva kategorierna ett värde för hur svår konsekvensen är, låt oss välja 5, 2 och 0. Sannolikheterna för dessa kan vara tex (taget ur luften som exempel) 0,001%, 0,1% och 10%. Sedan multiplicerar du sannolikhet med konsekvens:
0,001%x5=0,00005 (% är hundradelar så dividera svaret med 100)
0,1%x2=0,002
10%x0=0

Sedan kan vi göra samma sak med att få Covid, dels för vaccinerade och dels för ovaccinerade. Här väljer vi då både lite lägre sannolikhet och framförallt lägre konsekvens att bli sjuk för vaccinerade. Även här kan vi dela in konsekvensen i svår, lätt och försumbar med samma poäng 5, 2 och 0. Sedan ta sannolikheter, som finns gott om data för men jag har det inte i huvudet så låter bli nu.

Självklart kan man sätta andra poäng på konsekvensen men obetydligt torde vara 0 och allvarligt (inklusive död) betydligt högre än för lätt.

Upp till dig vilken poäng du sätter på ditt eget eller andras liv och lidande.

Det vi som räknar så här kommer fram till är att det är större risk att inte vaccinera sig. Trots att sannolikheten är 100% att gå i sig vaccinet när man tar sprutan.
Nej, jag måste göra dig besviken. Inte för dina uträkningar, de har jag ingen koll på, utan för dina antagande om mitt resonemang.
Jag tror att de som avvaktar eller avstår från vaccinet är genuint oroliga för ev. biverkningar och inte utsätter sig frivilligt för risken även om den är liten. Om det är dumdristiskt, med tanke på vad en infektion skulle kunna innebära, eller inte visar sig tids nog.
 
Staffans2000
P Pin skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar, och du får gärna bekräfta om det är så, eller dementera.

”Risken” att få sprutan om man vaccinerat sig är 100%, det är ett faktum snarare än en risk. Är det så du menade?

Därefter verkar du tycka att har man fått i sig vaccinet så är det alltid dåligt och man får biverkningar. Stora eller små. Förr eller senare.

Vidare gissar jag att du resonerar att Covid får man med en viss sannolikhet, mindre än 100%, och konsekvensen är oftast att det går över. I några få fall leder det till döden eller långvariga men.

Vad gäller vaccinet är det sant att det är ett faktum att en vaccinerad person fått i sig vaccinet, 100% sannolikhet. Men sedan måste vi räkna på sannolikheten att drabbas av biverkningar. Låt oss för resonemangets skull dela in dessa i allvarliga, lätta, och försumbara (typ att det blev ett nålstick i armen eller stel några timmar efteråt). Vi kan också tillskriva kategorierna ett värde för hur svår konsekvensen är, låt oss välja 5, 2 och 0. Sannolikheterna för dessa kan vara tex (taget ur luften som exempel) 0,001%, 0,1% och 10%. Sedan multiplicerar du sannolikhet med konsekvens:
0,001%x5=0,00005 (% är hundradelar så dividera svaret med 100)
0,1%x2=0,002
10%x0=0

Sedan kan vi göra samma sak med att få Covid, dels för vaccinerade och dels för ovaccinerade. Här väljer vi då både lite lägre sannolikhet och framförallt lägre konsekvens att bli sjuk för vaccinerade. Även här kan vi dela in konsekvensen i svår, lätt och försumbar med samma poäng 5, 2 och 0. Sedan ta sannolikheter, som finns gott om data för men jag har det inte i huvudet så låter bli nu.

Självklart kan man sätta andra poäng på konsekvensen men obetydligt torde vara 0 och allvarligt (inklusive död) betydligt högre än för lätt.

Upp till dig vilken poäng du sätter på ditt eget eller andras liv och lidande.

Det vi som räknar så här kommer fram till är att det är större risk att inte vaccinera sig. Trots att sannolikheten är 100% att gå i sig vaccinet när man tar sprutan.
Du tror inte att du skrev denna textmassa, helt i onödan?
För själv tog jag för givet att han skojade till det.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du tror inte att du skrev denna textmassa, helt i onödan?
För själv tog jag för givet att han skojade till det.

Staffans
Jag vet inte, då jag saknar humor.
 
  • Haha
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Jag vet inte, då jag saknar humor.
Jag vet. Därav min kommentar.

Staffans
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Pin skrev:
Jag vet inte, då jag saknar humor.
Nu har du fel faktiskt! :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tror att de som avvaktar eller avstår från vaccinet är genuint oroliga för ev. biverkningar och inte utsätter sig frivilligt för risken även om den är liten. Om det är dumdristiskt, med tanke på vad en infektion skulle kunna innebära, eller inte visar sig tids nog.
Det varierar ju. Om man inte ens tror att coronaviruset finns så är det ju inte frågan om biverkningar som gör att man avstår.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Nej, jag måste göra dig besviken. Inte för dina uträkningar, de har jag ingen koll på, utan för dina antagande om mitt resonemang.
Jag tror att de som avvaktar eller avstår från vaccinet är genuint oroliga för ev. biverkningar och inte utsätter sig frivilligt för risken även om den är liten. Om det är dumdristiskt, med tanke på vad en infektion skulle kunna innebära, eller inte visar sig tids nog.
Jaha men då glömmer vi det. Tack för återkoppling!

Jag får dock intrycket att du inte har klart för dig begreppen risk, sannolikhet och konsekvens som jag försökte förklara nyss. Det är inte mina siffror i sig som är intressanta, utan resonemanget. Är det något som inte var begripligt i mina uträkningar? Har man inte koll på dessa mycket enkla riskkalkyl förstår jag att det kan bli felaktiga slutsatser när risker ska jämföras med varandra.

Sedan kan vi ta riktiga siffror, och behöver faktiskt inte vänta. Det finns ju redan resultat av covid och även biverkningar av vaccinet.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu har du fel faktiskt! :rofl:
Som botgörelse ska jag läsa tio bellmanhistorier. Högt. :oops:(y)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.