Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
[bild]
I den här veckans tävling gäller det att ha koll på hantverkarnas påslag på material.
Vinsten är den testvinnande grovdammsugaren Nilfisk Multi II från vårt test av grovdammsugare.
TEST: Grovdammsugare

Värde: 1 600 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan och motivera
varför just du ska vinna grovdammsugaren. Scrolla längst ner i tråden tills du hittar blocket "Klicka här för att svara" och skriv in ditt svar och motivering där.

Fråga: Vilket av följande är ett rimligt påslag på material när hantverkaren tillhandahåller material?

1 ) 15-20%
x ) 200%
2 ) 500%

Rätt svar hittar du i den här artikeln: Rimliga och oskäliga påslag

Vinnaren utses fredagen den 1 oktober.

OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Lycka till!
Svarsalternativ 1, 15-20%, är det rimliga alternativet.

Inser att jag behöver dammsugaren efter att min amerikanske vän utbrast "Dammit!" när han gick snubblade på allt grus i hallen, och jag vill inte ha ett dammit hus.
 
Svar 1: 15-20%

Jag renoverar rum efter rum. Möjlighet att koppla på en dammsugare på excenterslipen, vore helt fantastisk! Jämfört med nu, när jag glider runt i dimman och dammet med munskydd och slipdamm precis över allt.
 
1) 15 -20 % är rätt svar.
Skulle lägga nytt garagetak, bort med singel och butylduk, för att lägga nytt papptak istället. Dagen efter att jag fått bort all sten så skulle duken bort, dock hade det regnat under natten så upp med grovdammsugaren för att suga upp vattnet. Så långt allt gott men när jag skulle ner från taket så välte stegen, både jag och dammsugaren flög efter ner i backen. Jag klarade mig turligt nog rätt bra men dammsugaren, ja den kommer aldrig att kunna suga upp varken vatten eller annat. Det hade alltså passat perfekt med en ny grovdammsugare för kommande renoveringsprojekt.
 
Det blir lite så här hos oss och renoveringen av torpet: stackars farfarn som får låna ut halva sin garages innehåll till våran projekt.
... Och grovdamsugaren (farfarns) används så flitigt att börjar bli dags för en egen :)
 
... Och svaret till frågan är ju 5-20%
Bra artikel att kunna i framtiden
 
1. 10-15%
Att kunna jobba utan att själva maskinen är i vägen och samtidigt kunna suga upp skräp och vatten längst inne i kölsvinet är nästan omöjligt med de flesta maskiner. Men med denna vatten- och dammsugare med lång slang kommer jag kunna jobba obehindrat när jag bygger om båten i vinter, helt ovärderligt.
 
1. 10-15%

Vår nuvarande grovdamsugare är ungefär lika tät som en schweizerost, så en ny fin kvalitetsmaskin från nilfisk vore helt klart inte fel.
 
Rätt svar är 1:15-20%
Bygger en lite snickarverkstad i garaget och den enklare modell jag köpte för husbygge är helt verkningslös. Behöver verkligen en kompetent maskin som går koppla till maskiner och gör sitt jobb som man kan förvänta sig. Vore verkligen perfekt att vinna denna!
 
H Helljanek skrev:
Svaret på frågan är 1. (15-20%)

Har just skaffat en plan/rikthyvel, en riktig sådan gjutjärnspjäs vet ni?
Den är underbar, men skapar en oredlig mängd spån och damm, vilket efter gång på gång börjar bli omänskligt att ta med sop och skyffel, därför tänker jag att en bra grovdammsugare skulle tillåta mig lite mer sinnesro!
Tips! En dammsugare – även en bra sådan – funkar inte som spånsug åt en maskinhyvel. Slangen är för trång för det luftflöde som krävs! För min del slutade det med att jag köpte Julas lilla spånsug för 1200 spänn. Funkar utmärkt när jag tagit bort en strypning som av obegriplig anledning fanns i slanganslutningen.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...sugar-och-tillbehor/spansugar/spansug-005416/
 
Maria T
Svar 1) 10-15%

Var tvungen att köpa en ny(are) bil nu i somras då den gamla inte längre var värd att laga. Vill nu behålla den här nybilskänslan länge, alltså inte bara tvätta utsidan av bilen utan även ta bättre hand om klädsel och golvmattor och Circle K-macken tar 20 spänn för åtta minuters grovdammsugarsugning (!) som inte är värd namnet så en egen "grovis" skulle vara underbart.
PS. Har även 48 kvm källare...
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
[bild]
I den här veckans tävling gäller det att ha koll på hantverkarnas påslag på material.
Vinsten är den testvinnande grovdammsugaren Nilfisk Multi II från vårt test av grovdammsugare.
TEST: Grovdammsugare

Värde: 1 600 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan och motivera
varför just du ska vinna grovdammsugaren. Scrolla längst ner i tråden tills du hittar blocket "Klicka här för att svara" och skriv in ditt svar och motivering där.

Fråga: Vilket av följande är ett rimligt påslag på material när hantverkaren tillhandahåller material?

1 ) 15-20%
x ) 200%
2 ) 500%

Rätt svar hittar du i den här artikeln: Rimliga och oskäliga påslag

Vinnaren utses fredagen den 1 oktober.

OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Lycka till!
Svar: 1 ) 15-20%
När man bor i hus så räcker inte den vanliga dammsugaren till när man renoverar och bygger om. Slipdamm, sågspån och tegelbruksdamm får oss att tömma påsen ofta och, sätter igen sig då o då i röret.
Därför tycker jag att jag är en värdig vinnare till denna grovdammsugare som ni lottar ut :)
 
15-20 %.

Ska till att renovera våtrum/tvättstuga i källaren och då lär denna dammsugare användas flitigt och bekänna färg.
 
Svar Nr 1

Fortsätter att traggla (renovera) mitt ärvda jättehus. Mycket pengar och mycket skräp är ledord i jobbet. Att renovera allt tar tid, kostar pengar och ger en hel del smuts överallt som behöver saneras ofta och noga för att inte "sabba" rena ytor. Till en fin proffsmaskin har dock pengarna inte räckt, så mycket sopa och våttorka för hand har det blivit och fortsätter så, såvida jag inte har lyckan på min sida och denna vinst kammar hem.
 
1). 15-20%

Det jag lärde mig som grovis va att alltid lämna det snyggt efter sig, så blir kund nöjd. Nu vill jag göra det hemma till min fru så att hon blir nöjd för att det är snyggt och rent, och inte ser mina ”hantverkar-misstag”.
 
G Grimar Bärse skrev:
Rätt svar är 1:15-20%
Bygger en lite snickarverkstad i garaget och den enklare modell jag köpte för husbygge är helt verkningslös. Behöver verkligen en kompetent maskin som går koppla till maskiner och gör sitt jobb som man kan förvänta sig. Vore verkligen perfekt att vinna denna!

Tack för tipset gällande julas variant för spånsug!
Vad jag syftade på var dock suga upp damm från exempelvis primärt fräs och slip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.