K Krux skrev:
Ser att du använder 12 volt Bosch ( tror jag ?) rätt ofta. Vad tycker du om dem? Är den smidiga att ha trots lite mindre nm ? När är det du brukar föredra att använda dem?
Hälsningar från en som funderar på att bygga ut maskinparken lite
Hej Krux!

För några år sedan körde jag många olika batterisystem. Olika laddare och batterier. Det kändes omständigt och tog en massa plats.
Bosch 12v började jag tidigt att använda. Väldigt trevlig serie. Har byggt väldigt mycket med dom under åren. Jag har nog tio olika maskiner i den serien. När min gamla Festool la av satsade jag på Bosch 18v som komplement. Men när Jula bytte märke och sålde bort allt sitt AEG-18 med 75% rabatt gick jag över till AEG 18v. Mina Bosch 18v sålde jag snabbt iväg. Många olika sladdmaskiner gick samma väg.
Nu har jag två system. Bosch 12v och AEG 18v.
I stort sätt är hela maskinparken nu batterimaskiner.
8 Bosch batterier och 20 AEG gör att det alltid finns kraft!
AEG kap/ger är en mycket bra såg. Min bordssåg är en egenbyggd AEG/Elu 18v som är väldigt nöjd med. Det bygget hittar du längre bak i tråden.
Mitt råd. Välj ett max två batterisystem när du bygger ut din maskinpark. Annars blir det ett inferno med laddare och batterier.

Dag
 
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Ser att du använder 12 volt Bosch ( tror jag ?) rätt ofta. Vad tycker du om dem? Är den smidiga att ha trots lite mindre nm ? När är det du brukar föredra att använda dem?
Hälsningar från en som funderar på att bygga ut maskinparken lite
Håller med Dag ovan, mycket gångbara maskiner.
Använder 12V till över 90% av tiden. :)
Kläm och känn, och tveka inte om de känns bra i handen.(y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K
FredrikR FredrikR skrev:
Håller med Dag ovan, mycket gångbara maskiner.
Använder 12V till över 90% av tiden. :)
Kläm och känn, och tveka inte om de känns bra i handen.(y)
Låter som det blir lite utvärdering framöver :) dock blir det nytt fabrikat då märket jag använder idag inte har något 12 v som passar mig :)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Batterimaskiner är nog framtiden.Sonen hade en professionell arboristfirma som fällde 2 stora ekar på tomten och blev mkt förvånad då dom hade bara batterimotorsågar.Mkt potenta maskiner som sågade grova stammar som smör och förvånansvärt lång arbetstid på samma batteri.Även sågarna var smäckrare och därmed lättare

Men varför inte använda 18V maskiner för oss hobbyjobbare?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Men varför inte använda 18V maskiner för oss hobbyjobbare?
För att det är att köra Porsche på 30väg. Kostar mer, men går inte fortare..
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ousch, då har jag bara Porsche i verkstaden! ;)

Ärligt talat tittade jag på Blå Bosch tolvvolts dragare när jag ville ha en kompakt med Flexiclick-system men tyckte att handtaget var för kraftigt även för mina labbar, har tio i handskstorlek. Istället blev det en artonvoltare till.
Av mina fyra skruvdragare är det en större och tyngre modell som jag bara använder när jag behöver rejält med kraft. Annars har jag två lite nättare modeller också som känns smidiga och bra att jobba med samt en med Flexiclick-system och borstlös motor och den är ju väldigt kompakt.
Till saken hör också att jag har sju batterier i olika storlekar och de minsta kombinerade med de mindre maskinerna gör att jag inte saknar en tolvvoltare också.

Men det är förbannat trevliga maskiner så om de bara lyckas få ner tjockleken på batterierna och därmed på handtaget så skulle nog en villhöver-känsla infinna sig. :)
//Ronnie

PS Tycker nog att det brukar gå rätt bra att köra femtio/sextio även på trettioväg... DS
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
”The first cut is the deepest…………”

B718200A-DF2E-42B0-8AC2-4AACB00FDB2D.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den specialgjorda jiggen för batterisågen fungerade perfekt! Skönt att slippa kap/ger med spretande ben.

3F7B61D1-D58F-40D2-AAD1-A2A623AA2817.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter två rader blev det fika så limmet skulle torka.

799A7BAD-C844-4A65-9B7D-13B569D29A38.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kraften med kilarna är magisk. Flyttar allt!

56352BCB-D6F4-4EA9-B136-474F010E8F3A.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genomgången vid den första dörrkarmen gick ganska snabb, vi byggde ju åt rätt håll. Men den andra dörrkarmen byggde vi mot. Det tog nog en timme att få in golv under. Jag fick plocka fram den gamla hederliga ”Fein Vrålapan”. Med sågning och stämjärn inne i dörrposten fick vi till slut en vinkel så vi kunde klämma ihop not och spont.

Nyinstallerat trägolv möter dörrtröskel med utrymme under för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat trägolv vid dörröppning med verktyg och batterisåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En specialgjord träjigg med skruvar bredvid en batteridriven såg, stämjärn och en svart mätskena på ett stenbelagt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En parkettgolv intill en vit dörrkarm med välpassad golvbräda och en synlig elkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nya mallverktyget fungerade bra. Mitt gamla med stålpiggar var sämre att använd.

Specialgjord jig för batterisåg monterad på en träplanka vid en vitmålad dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första brädan ut i hallen gjordes om till en dubbelspont så vi kan bygga åt bägge hållen.

630A167A-002D-4D6C-AA17-5DF0A82FFEDB.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplanka i specialgjord jig för batterisåg, redo för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens beting är nått. Första rummet och lite av hallen klart. I morgon går vi vidare i hallen och in i ett annat rum.

B0578F7C-36B9-4D10-A6DF-2BB840206664.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu måste kroppen vila.
Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 15 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”The first cut is the deepest…………”

[bild]

Den specialgjorda jiggen för batterisågen fungerade perfekt! Skönt att slippa kap/ger med spretande ben.

[bild]
Efter två rader blev det fika så limmet skulle torka.

[bild]

Kraften med kilarna är magisk. Flyttar allt!

[bild]

Genomgången vid den första dörrkarmen gick ganska snabb, vi byggde ju åt rätt håll. Men den andra dörrkarmen byggde vi mot. Det tog nog en timme att få in golv under. Jag fick plocka fram den gamla hederliga ”Fein Vrålapan”. Med sågning och stämjärn inne i dörrposten fick vi till slut en vinkel så vi kunde klämma ihop not och spont.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Det nya mallverktyget fungerade bra. Mitt gamla med stålpiggar var sämre att använd.

[bild]

Första brädan ut i hallen gjordes om till en dubbelspont så vi kan bygga åt bägge hållen.

[bild]

[bild]

Dagens beting är nått. Första rummet och lite av hallen klart. I morgon går vi vidare i hallen och in i ett annat rum.

[bild]

Nu måste kroppen vila.
Dag
Tänk på vätskebalansen! :cool::beer:
Ser ut att vara ett fint ljust golv! :ok:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tänk på vätskebalansen! :cool::beer:
Ser ut att vara ett fint ljust golv! :ok:
Det blir mycket vatten under dagarna.
Men på fredag hoppas vi vara klara och då blir det ”Pelarborrar”!
:beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer::beer:
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Du limmar väl inte hela golvet? Jag hoppas att jag har tolkat din text fel.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Du limmar väl inte hela golvet? Jag hoppas att jag har tolkat din text fel.
Hej mattiasp!

Vi limmar bara kortsidorna när vi skarvar.

Dag
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Andra läggdagen

Vi kom igång ganska tidigt men kroppen var seg. Med gårdagen krypande och ovanliga arbetsställningar inser man att man inte är 28 längre.

Vi matade på i hallen och kom fram till barnrummet. Där blev också första plankan genom dörrposten konverterad till en dubbel spontbräda.

Träplankor klämda med orange tvingar för limning på ett grått golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trägolvinstallation i pågående arbete med plankor och klymfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När väl den extra fjädern var limmad upptäckte jag att den var några mm för bred. Men som tur var hade jag packet med mig mina Rali hyvlar. Det tog några minuter så var fjädern justerad. Underbara små hyvlar!

Två Rali-hyvlar på grått underlag bredvid träplank och hyvelspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi sågade bort lite mer under dörrposterna för att lättare kunna få in golvet under. Gott om spik där under. Minst tre på varje ställe! Men med lite jädrar anamma fick vi bort dom.

Person som justerar en dörrpost med en tång för att passa in golvet under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som justerar en träfjäder under en vit dörrpost med en Rali hyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Användning av en oscillerande såg för att justera undersidan av en dörrpost under golvläggningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Dagens bokslut. Två rum klara!

Nylagd ljus trägolv i ett tomt rum med verktyg synlig i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat trägolv som sträcker sig från en hall in i ett barnrum, med detalj av skärningen runt dörrposten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade trägolv av ljus träsort som sträcker sig från hallen in i ett barnrum, med synlig övergång vid dörrposten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagda trägolv i hall som övergår till barnrum, med synlig dörrpost och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Morgondagens mål är att fylla hela hallen och stora rummet. Åtta obrutna golvpaket ligger och väntar. Men först lite vila.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Man skulle ju nästan misstänka att det var en "miss", så de fina hyvlarna fick användas i skarpt läge...
 
D da98jpn skrev:
Man skulle ju nästan misstänka att det var en "miss", så de fina hyvlarna fick användas i skarpt läge...
Sk "flashing"
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
D da98jpn skrev:
Man skulle ju nästan misstänka att det var en "miss", så de fina hyvlarna fick användas i skarpt läge...
Hej da98jpn!

Helt klart var det en miss! Men när jag gjorde fjädrarna hemma ”Snickerboa” visste jag att Rali hyvlarna skulle lösa det på ett enkelt sätt när jag var på plats.
Det är bättre att ha för mycket än för litet när det gäller material!
Dag
 
  • Gilla
swe.jocke och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.