D D.anne_85 skrev:
En bra införd effekttaxa kan, enligt mig, bidra till att människor ändrar sitt beteende. Det gäller dock att nätägaren tänkt till och syftet inte är att tjäna mer pengar på förändringen.

Där vi bor gäller effekttaxan endast under höglasttid som är 06-22 mellan november och mars, övrig tid tillämpas inte effekttaxan.

I samband med införande av effekttaxan minskades också den årliga fasta avgiften och överföringskostnaden ändrades från 0,18 kr/kWh till 0,28 kr/kWh under höglasttid och ca 0,052 kr/kWh under icke höglasttid.

Sammantaget ger det bra förutsättningar att minska sina kostnader genom att sprida ut sin förbrukning över dygnet, företrädesvis under natten.
Det är reglerat hur mycket nätbolagen får debitera. Det här ändra bara fördelningen mellan kunderna. Totalen blir samma ändå.
 
P pmd skrev:
Med politik kan man göra vad som helst dyrt.
"Politik är det möjliga konst" sa von Bismarck, numer handlar politiken mest om att göra det så dyrt och krångligt att folk avstår.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Det finns redan ett resonemang att pensionärer skall slängas ut från sina villor så att de med många barn kan flytta in så att ”vi utnyttjar det befintliga bostadsbeståndet bättre”.
Vad är det för fascister som för det resonemanget?
 
Unikt namn
D D.anne_85 skrev:
En bra införd effekttaxa kan, enligt mig, bidra till att människor ändrar sitt beteende. Det gäller dock att nätägaren tänkt till och syftet inte är att tjäna mer pengar på förändringen.

Där vi bor gäller effekttaxan endast under höglasttid som är 06-22 mellan november och mars, övrig tid tillämpas inte effekttaxan.

I samband med införande av effekttaxan minskades också den årliga fasta avgiften och överföringskostnaden ändrades från 0,18 kr/kWh till 0,28 kr/kWh under höglasttid och ca 0,052 kr/kWh under icke höglasttid.

Sammantaget ger det bra förutsättningar att minska sina kostnader genom att sprida ut sin förbrukning över dygnet, företrädesvis under natten.
Hur många kronor på ett år skulle du uppskattar att det blir?

Jag räknade lite ( om än slarvigt) och kom fram till att det i princip var meningslöst att tänka på det.
Det är få saker som går att skjuta på, och de är småförbrukare på totalen.

Sen är det mer värt att disken är helt torr på morgonen än att jag sparat 20öre elavgift.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur många kronor på ett år skulle du uppskattar att det blir?

Jag räknade lite ( om än slarvigt) och kom fram till att det i princip var meningslöst att tänka på det.
Det är få saker som går att skjuta på, och de är småförbrukare på totalen.

Sen är det mer värt att disken är helt torr på morgonen än att jag sparat 20öre elavgift.
Det som det enligt mig går att spara på, om än kanske inga stora pengar, är uppvärmning och laddning av bilen. Både frånluftsvärmepumpen, elementen i garaget och laddboxen arbetar efter elpriset, vilket då också medför att överföringsavgiften blir lägre då elpriset medför att det arbetar på låglasttid. Jag har inga exakta siffror på vad det kan handla om, det blir ju tyvärr inte så mycket när ex. skatten är en punktskatt och inte påverkas av förändrad användning utan bara av minskad användning. Hade man från statens håll också velat påverkar användandet under dygnet skulle skatten vara i % eller olika dag/natt.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad är det för fascister som för det resonemanget?
Det fördes för ett år sedan av mainstreampolitiker från vänstern, att en fastighetsskatt skulle ”uppmuntra” pensionärer att sälja den avbetalda villan och flytta in i en liten nybyggd insatslägenhet med stora lån. Ett sätt för staten att få in arvet som skatt. Om villan går i arv till barnen uppstår ju ingen skatt. Och som bekant är det ofta så att de med många barn inte har råd att köpa en villa.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
D D.anne_85 skrev:
Det som det enligt mig går att spara på, om än kanske inga stora pengar, är uppvärmning och laddning av bilen. Både frånluftsvärmepumpen, elementen i garaget och laddboxen arbetar efter elpriset, vilket då också medför att överföringsavgiften blir lägre då elpriset medför att det arbetar på låglasttid. Jag har inga exakta siffror på vad det kan handla om, det blir ju tyvärr inte så mycket när ex. skatten är en punktskatt och inte påverkas av förändrad användning utan bara av minskad användning. Hade man från statens håll också velat påverkar användandet under dygnet skulle skatten vara i % eller olika dag/natt.
Jag tycker väl lite att det är ett slag i luften.
Visst kommer vissa saker som används hela natten då blir lite billigare på natten, och elbilen är ju bra att tanka även då.

Men i övrigt. Att diska/tvätta på natten och inte att ha ugn,micro,spis igång samtidigt för att undvika effekttoppar? Har det verkligen en betydelse i det stora hela sett till elnätsnyttjandet?

Jag bedömmer att det ekonomiska incitamentet är för lågt givet hur liten del av förbrukningen som ens är möjlig att flytta.

Är det verkligen värt för elbolagen att försöka få folk att skjuta på sina småförbrukningar till natten?
Är marginalerna så små att de kan skjuta på att förstärka elnätet, eller är det bara förberedelser för när hela bilflottan är elektrifierad?
 
Fullt rimligt att verka för att vi ska använda existerande och framtida infrastruktur på ett effektivare sätt. Det är ju i förlängningen den här mentaliteten att vi ständigt ska skövla och extrahera varenda liten naturresurs för att bygga oss in i framtiden som gör att våra hus förstörs av skyfall samtidigt som försäkringsbolagen flaggar för att de snart inte kommer att hjälpa oss. Utveckling kan också betyda att vi lär oss njuta mer av mindre.

Men de här effekttaxorna verkar ju vara helt knasigt utformade. Hur ska det få mig att ändra mitt beteende när jag blir stämplad som högförbrukare för att jag en gång om vintern behövde ladda en bil, göra en lasagne och köra torktumlaren samtidigt? Bättre då att plocka ut ett snitt av effekttoppar över längre tid och taxera baserat på dem. För det finns ju ändå en rimlighet i att de som använder mer också betalar mer.
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker väl lite att det är ett slag i luften.
Visst kommer vissa saker som används hela natten då blir lite billigare på natten, och elbilen är ju bra att tanka även då.

Men i övrigt. Att diska/tvätta på natten och inte att ha ugn,micro,spis igång samtidigt för att undvika effekttoppar? Har det verkligen en betydelse i det stora hela sett till elnätsnyttjandet?

Jag bedömmer att det ekonomiska incitamentet är för lågt givet hur liten del av förbrukningen som ens är möjlig att flytta.

Är det verkligen värt för elbolagen att försöka få folk att skjuta på sina småförbrukningar till natten?
Är marginalerna så små att de kan skjuta på att förstärka elnätet, eller är det bara förberedelser för när hela bilflottan är elektrifierad?
Jag ser inte heller det som möjligt eller bekvämt att flytta småförbrukningen generellt sen är det klar att ska man ändå köra en tvätt/disk/tork och har möjlighet så kan man göra det på natten. Men i det stora tror jag inte bekvämlighetsdelarna är värda att flytta. Jag tror det stora syftet med effekttaxan är att hantera pågående och framförallt kommande elbilsladdning. Ett uttag på upp till kanske 15-22 kWh för elbilsladdning under tiden när förbrukningen är som störst kan vara ett problem som lätta in hanteras under natten för de flesta.
 
L
L Lewdis skrev:
Intressant att ta elnätbolagens uträkning till andra områden. Din lön till exempel skulle beräknas på din minst effektiva timma på året. Så det du får gjort den timman jämförs med andra arbeten och lönen sätts.

eller din matkasse du köper adderas utifrån den dyraste varan i korgen.

inte emot målet att tänka över sin förbrukning men att ett enda tillfälle skall slå så hårt känns lite märkligt. Dessutom oberoende av när på dygnet
kollade över min förbrukning mest av nyfikenhet. Ser att i fredags har jag en topp på över 6kWh köpta under en timma. Detta var 04:00 fredag morgon. Intressant eftersom jag har spabad och tänkte att det kunde vara detta. Men det också att senast jag fyllde på det hade jag en förbrukning på i snitt 3.4 kWh per timma under en rad timmar.

Så frågan är vad det var som förbrukade dessa mängder el när alla sov. Kan bli kostsamt i längden om detta händer igen.
 
  • Graf över elanvändning med topp på 6,39 kWh kl 04:00 och tillhörande spotpris på 53,6 öre/kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D D.anne_85 skrev:
I samband med införande av effekttaxan minskades också den årliga fasta avgiften och överföringskostnaden ändrades från 0,18 kr/kWh till 0,28 kr/kWh under höglasttid och ca 0,052 kr/kWh under icke höglasttid.
Vilket elnätsområde?
 
L Lewdis skrev:
kollade över min förbrukning mest av nyfikenhet. Ser att i fredags har jag en topp på över 6kWh köpta under en timma. Detta var 04:00 fredag morgon. Intressant eftersom jag har spabad och tänkte att det kunde vara detta. Men det också att senast jag fyllde på det hade jag en förbrukning på i snitt 3.4 kWh per timma under en rad timmar.

Så frågan är vad det var som förbrukade dessa mängder el när alla sov. Kan bli kostsamt i längden om detta händer igen.
Det är kallast på natten så det kan ju vara så enkelt att det är husets värme som enbart går igång på natten nu på hösten.
 
P
S Staffan-N skrev:
För det finns ju ändå en rimlighet i att de som använder mer också betalar mer.
Så fungerar det idag. De månader vi använder mer el än andra månader är räkningen större.

Mängdrabatt på elförbrukning tycker jag vore bra.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
L
S sjoelund skrev:
Det är kallast på natten så det kan ju vara så enkelt att det är husets värme som enbart går igång på natten nu på hösten.
Tack men det låter inte rimligt. Hela huset är styrt med termostater i varje rum. Så det går på och av när behovet finns. Funderar på om det kan vara programmet som höjer värmen i pannan för att få bort skadliga ämnen. Men åter igen när spabadet fylldes var förbrukningen kring 3kWh per timma. Så över 6 mitt i natten är extremt.
Känns bara surt om det skall spegla hela min årskostnad
 
Var det bara en enstaka natt eller ser du det återkommande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.