Övernattningsförbudet kommer man förmodligen runt genom att sova i ett utrymme som inte är avsett att sova i - att sova på en madrass i köket eller hallen är ju inte att ha tagit byggnaden i bruk, då man inte nyttjat för ändamålet avsett sovrum.
Dessutom är det ju skillnad mellan att bygga hus, sova i bygget, bygga hus och att njuta semester medan byggjobbarna jobbar, sova i bygget, semestra vidare. I det första fallet tar man en paus i byggandet över natten men i det andra fallet har man redan börjat nyttja sitt fritidshus så som det ska nyttjas när det är färdigt. I värsta fall får man väl hävda att man ligger på en madrass för att kunna vakta sitt bygge över natten: "Jag måste ju passa så att ingen kommer och nyttjar huset fast det inte är färdigt".
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ToHell ToHell skrev:
"En husvagn/husbil som nyttjas för bostadsändamål får, för att man inte ska behöva ansöka om bygglov endast vara uppställd under sådan tid som en normal campingsemester varar. En sådan normal campingsemester får bedömas vara under en tid av 2-4 veckor" skriver Advokat Svenn AB efter att ha "erhållit uppdraget att utreda rättsläget avseende uppställning av husvagnar på tomtmark".
(utlåtandet finns på nätet och går att googla sig till).
Bra distinktion. Om man bor i den så får man lite mer tid utan att söka om bygglov. Om man bara har de stående för nån fika eller enstaka övernattning så så kan man inte hävda camping. Kravet på bygglov materialiseras.
 
Håller med om att när det gäller att bygga ett fritidshus långt bort från bebyggelse så är det praktiskt att kunna sova över. En plast för ett dörrhål och ett rum borde bli relativt dammfrit och sedan får du väl lägga hammaren nära om det börjar ramla runt grannar och kommuntjänstemän på tomten under natten, för än är det ju inte olagligt att bygga även nattetid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om någon har bott i ett hus i 16 år utan slutbesiktning så borde det vara preskriberat? Frågar åt en kompis.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det värsta är att det inte ens är ett egenintresse för kommunen att nedkalla viten över folk och företag. Vitena går nämligen inte till den aktuella kommunen, utan till Kammarkollegiet.
Så man kan inte ens skylla på att de kommunala tjänstemännen vill dra in pengar till sin verksamhet? Det är mer ren sadism?
 
H
ToHell ToHell skrev:
"En husvagn/husbil som nyttjas för bostadsändamål får, för att man inte ska behöva ansöka om bygglov endast vara uppställd under sådan tid som en normal campingsemester varar. En sådan normal campingsemester får bedömas vara under en tid av 2-4 veckor" skriver Advokat Svenn AB efter att ha "erhållit uppdraget att utreda rättsläget avseende uppställning av husvagnar på tomtmark".
(utlåtandet finns på nätet och går att googla sig till).
Hur många dagar måste husvagnen vara borta för att kunna gå in i en ny 2-4 veckors period?
 
A andersmc skrev:
Så man kan inte ens skylla på att de kommunala tjänstemännen vill dra in pengar till sin verksamhet? Det är mer ren sadism?
Tillfredsställelsen av att kunna följa lagen till minsta bokstav och vartenda kommatecken! (Men den som blir utsatt tycker nog mer att det är sadism, ja. Själv är jag inte masochistiskt lagd, så jag bor utanför detaljplanerat område, vilket är ett bra sätt att slippa undan några av de värsta stolleproverna i regelverket.)
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jag ser det närmast som en medborgerlig skyldighet att inte följa spåna där idiotiska bestämmelser. Annars är risken stor att samhället utvecklas i riktning mot tsarism och tjänstemannadiktatur.

Att inte få flytta in i ett hus innan alla rum är färdiga är så fullkomligt idiotiskt att det helt enkelt varken går att motivera eller lyda.
Hur i helsike skall någon kunna ha råd med något annat boende än en avregistrerad skåpbil med inmonterad vedkamin om man inte får färdigställa en del av huset och flytta in och färdigställa resten varefter familjen växer.
Kräver de någonting annat tycker jag att de skall vara med och betala för det!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag ser det närmast som en medborgerlig skyldighet att inte följa spåna där idiotiska bestämmelser. Annars är risken stor att samhället utvecklas i riktning mot tsarism och tjänstemannadiktatur.

Att inte få flytta in i ett hus innan alla rum är färdiga är så fullkomligt idiotiskt att det helt enkelt varken går att motivera eller lyda.
Hur i helsike skall någon kunna ha råd med något annat boende än en avregistrerad skåpbil med inmonterad vedkamin om man inte får färdigställa en del av huset och flytta in och färdigställa resten varefter familjen växer.
Kräver de någonting annat tycker jag att de skall vara med och betala för det!
Håller med att man bör få göra som man vill och både övernatta i bygget och bara bygga klart en del och flytta in, Men en extrem variant på att färdigställa hus när familjen växer är att göra som man gör (eller i alla fall gjorde för några år sedan) i Kroatien. Där byggde många tvåvåningshus men inredde bara nedervåningen. Övre var bara betongväggar utan fönster och allt. Just så vill vi möjligen inte heller att det ska se ut. Dock tillåter väl inte väder och vanliga byggnadssätt här heller en sådan utveckling.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Mer eller mindre samma fråga som nyss. Vilket lagrum styr detta och ger besiktningsmannen skäl att vara irriterad? För mig låter det fullkomligt befängt!
Hej Alfredo. jag delar inte din uppfattning om att det är samma sak att sova i ett tält i en trädgård och att sova på en byggarbetsplats. Låter fullkomligt befängt att du inte kan förstå det. I Useless inlägg # 9 står framgår det att det inte är tillåtet. Dock står det inte varför...
Jag är ingen byggnadsingenjör eller besiktningsman och jag kan tänka mig att övernatta i ett sommarhus/friggebod/carport etc som jag själv snickrar på och kan bedöma inte utgör någon som helst risk. Det framgår av andra inlägg här att många gjort det (och även kört för fort vid enstaka tillfälle).
MEN det verkar som om du inte förstår varför det är olagligt och det tycker jag inte är bra.

Igen handlar det om lite fantasi och att förstå varför vi har vissa regler. Många byggarbetsplatser är stora, med flera olika arbetare som lämnar ofärdigt arbete i mer eller mindre olika färdighetslägen. Då är det viktigt med säkerhet för att reducera olyckor. Personer ramlar ned för trappor som inte har räcken, byggnadsställningar som är ger vika, etc. Sök på "byggarbetsplatsolyckor". Det är byggherren som är ansvarig för att arbetsplatsen är säker.
Att byggherren då tältar på arbetsplatsen är naturligtvis befängt! (Han kan ju bli överkörd av cementbilen :poop:som kommer kl 6 på morgonen, vad vet jag?). Därför finns det regler! Ett "hus" inte användas som hus förrän bygget upphört och det är klart (=färdigt hus). Det är slutbeskedet som styr det och anger att nu är det SÄKERT (y) att använda som det är tänkt. (=hyreshuset, fabriken, sommarhuset, friggeboden etc).

En egen bedömning gör ju dock att många förstår att ibland kan man tänja på dessa regler. Jag har själv byggt en carport och den stod färdig under hela vintern innan jag fick på plåttaket på våren och därefter slutbesked.
Under hela den tiden fuskade jag :oops: och parkerade bilen i carporten.... Jag gjorde där en bedömning att säkerheten inte äventyrades alls av detta.
Det jag har problem med är när sådana som du, som inte verkar förstå varför det finns vissa regler och istället fattar egna beslut, kanske tex i trafiken. Då blir jag rädd! Att ett hus ramlar ihop och byggherren skadas, drabbar inte mig. Men om du kör fortare än trafikrytmen och gör farliga beslut, då kan jag drabbas! Det är attityden som jag är rädd för. Jag blir t o m rädd för de som verkar gilla ditt inlägg. Tycker de också att regler är befängda?:thinking: Jag hoppas inte det.

/ Johan
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Cristar Cristar skrev:
Många byggarbetsplatser är stora, med flera olika arbetare som lämnar ofärdigt arbete i mer eller mindre olika färdighetslägen.
Fast här pratar vi inte om någon sådan stor byggarbetsplats. TS fråga var:

J jknut skrev:
Ska bygga ett fritdshus där jag kommer göra mycket av inredningen själv så hade varit praktiskt att kunna sova över inne på ett liggunderlag nån gång ibland då huset ligger ett par timmar hemifrån.
Denna fråga besvarar du egentligen själv:

Cristar Cristar skrev:
jag kan tänka mig att övernatta i ett sommarhus/friggebod/carport etc som jag själv snickrar på och kan bedöma inte utgör någon som helst risk.
Så jag tycker det verkar som om du och jag är rätt överens! ;)

Cristar Cristar skrev:
Jag blir t o m rädd för de som verkar gilla ditt inlägg. Tycker de också att regler är befängda?:thinking: Jag hoppas inte det.
Jag tror de flesta normalbegåvade kan ge exempel på regler som i vissa sammanhang tyvärr blir rätt befängda. Tror inte du?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
harry73
Jag tror att det finns annat regelverk att reglera att man inte får sova i ett stort bygge bredvid lösa och spänningssatta elkablar än just bygglovsregler.
Hela grejen med att man inte får ta byggnaden i bruk innan slutsamråd är ju just ett sätt att se till att folk har slutsamråd och kommuner kan avsluta sina bygglovsärenden.
Det finns inte någon riskanalys bakom regeln och inte heller en osäker situation som man nu löste med de nya reglerna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Cristar Cristar skrev:
I Useless inlägg # 9 står framgår det att det inte är tillåtet. Dock står det inte varför...
Reglerna i PBL jag hänvisade till handlar inte om säkerhet. Som @Claes Sörmland är inne på i inlägg #54 är det en rent byråkratisk konstruktion för att strama upp bygglovsflödet.
Sen finns det såklart även säkerhetsaspekter att ta hänsyn till, men där är det stor skillnad på en byggarbetsplats med tiotals hantverkare från flera firmor jämfört med om man själv bygger ett fritidshus på sin lediga tid.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
harry73
P Peter_Ker skrev:
Om någon har bott i ett hus i 16 år utan slutbesiktning så borde det vara preskriberat? Frågar åt en kompis.
Det har aldrig varit olagligt eftersom reglerna då var annorlunda. Det var först 2011 som det blev olagligt, men fick man bygglov innan dess var det fritt fram
 
useless useless skrev:
Reglerna i PBL jag hänvisade till handlar inte om säkerhet. Som @Claes Sörmland är inne på i inlägg #54 är det en rent byråkratisk konstruktion för att strama upp bygglovsflödet.
Sen finns det såklart även säkerhetsaspekter att ta hänsyn till, men där är det stor skillnad på en byggarbetsplats med tiotals hantverkare från flera firmor jämfört med om man själv bygger ett fritidshus på sin lediga tid.
Jag håller inte med, slutbesked är kommunens godkännande av dokumentation överlämnad av KA som verifierar att byggnaden följer kraven i BBR, givetvis för en villa blir det småpunkter men i ett större bygge är kontrollpunkterna omfattande.
Oftast handlar det om tillgänglighet, säkerhet/brand, energi/miljö statik.
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.