Återkom gärna med hur diskussionen med entreprenören går och hur det slutar!
 
  • Gilla
Rillehouse
  • Laddar…
Ett fastpris är ett fastpris, men kan ändra sig.
Tilläggsarbeten är ju inte alls ovanliga.
Entreprenören skall meddela dig om det är förutsättningarna ändrar sig, men FÅR utföra debiterbart extrajobb utan att få ett godkännande(under vissa omständigheter) om extrajobbet krävs för att tjänsten skall kunna utföras fackmannamässigt.

Kanske att han försöker blåsa dig, eller så har han haft dessa extra utgifter helt enkelt.
De enda som verkar oproffsigt hittills i mitt tycke är att ge ett fast pris på något som är så osäkert som grovjobbet och att han inte meddelat innan om att denna extrakostnad kommer komma.
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Ett fastpris är ett fastpris, men kan ändra sig.
Tilläggsarbeten är ju inte alls ovanliga.
Entreprenören skall meddela dig om det är förutsättningarna ändrar sig, men FÅR utföra debiterbart extrajobb utan att få ett godkännande(under vissa omständigheter) om extrajobbet krävs för att tjänsten skall kunna utföras fackmannamässigt.

Kanske att han försöker blåsa dig, eller så har han haft dessa extra utgifter helt enkelt.
De enda som verkar oproffsigt hittills i mitt tycke är att ge ett fast pris på något som är så osäkert som grovjobbet och att han inte meddelat innan om att denna extrakostnad kommer komma.
Men då tolkar jag ditt svar som att en entreprenör får skicka faktura på exempelvis 100 ton extra grus utan att kund ska behöva bli informerad i förväg? Självklart kommer mim grävare säga att han var tvungen att köpa in all denna grus för att fackmannamässigt kunna utföra sitt jobb.
 
P
R Rillehouse skrev:
Vi håller på och förbereder grunden för ett hus beläget i södra Sverige.

Ett Abs09 avtal är skrivet mellan mig och grundentreprenören. Där står det "Fast pris arbete och material" och summan på 378 000 kr. Skrollar man ner i avtalet är det specat med 4 rader för grund, schakt, trädfällning samt extragrus.

Nu när arbetet är klart kommer en faktura på 378 000 kr + 48500 kr för extra grus som han tydligen behövde för att fylla ut under grunden.

Nu till frågan. Har markentreprenören rätt till detta pålägg à 48500 kr för grus? Jag har läst liknande cases hos andra här i forumet men tycker det fortfarande är luddigt.
För att kunna bedöma (o)rimligheten i entreprenörens extrafaktura behöver vi nog se avtalet. Kan du lägga in det i tråden (med personuppgifter maskerade förstås)?

Grundregeln bör dock vara att fast pris betyder fast pris.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Rillehouse skrev:
Hmm väldigt intressant. Detta är en grund på 100kvm och enligt avtal ska grävarn ha räknat med 128 ton grus. Dvs. låter som att han dragit på ordentligt med extra grus nu (197ton mer än det som avtalats). Ska bli intressant att se kvitto på gruset
Mängden material 128+197ton motsvarar ca 20-25 lass med vanlig lastbil = 20-25 vågsedlar.

Jag gav alltid kundernas vågsedelsdel varje dag utan att de behövde fråga i samband med påskrift, vissa företag däremot var ointresserade av vågsedlar.

Om han inte har kvar sedlarna så ring till åkeriet han är ansluten till eller täkten han hämtade ifrån, de borde kunna fixa kopior.

245:-/ton med frakt inräknat låter rimligt.
 
  • Gilla
Mr.fluff och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Rampage2216 skrev:
Räknar man lite snabbt på vad en tidigare skrev om ett ton ger ca 0.5 kubik så har din E fyllt ut med drygt 1,6 meter tjockt lager grus under hela din grundplatta. Är det rimligt? I mina öron låter det ganska extremt om man jämför med en snabb googling i ämnet.
Ja, även om man halverar det djupet för att halva mängden grus behövdes på annan plats, är det fortfarande groteskt mycket.

Jag köpte nyligen 15ton 0-18. För det betalade jag 2500 inklusive frakt.

Staffans
 
Om det går åt extra material i ett grund arbete så borde det vara grövre material som är billigt som är beställt extra.
 
S Sajmon skrev:
Ett fastpris är ett fastpris, men kan ändra sig.
Tilläggsarbeten är ju inte alls ovanliga.
Entreprenören skall meddela dig om det är förutsättningarna ändrar sig, men FÅR utföra debiterbart extrajobb utan att få ett godkännande(under vissa omständigheter) om extrajobbet krävs för att tjänsten skall kunna utföras fackmannamässigt.

Kanske att han försöker blåsa dig, eller så har han haft dessa extra utgifter helt enkelt.
De enda som verkar oproffsigt hittills i mitt tycke är att ge ett fast pris på något som är så osäkert som grovjobbet och att han inte meddelat innan om att denna extrakostnad kommer komma.
I detta fall rör det sig inte om tilläggsarbeten (om jag tolkar TS korrekt), utan en felbedömning av entreprenören, eller möjligtvis lurendrejeri. Dessutom har entreprenören inte hört av sig för att få denna ÄTA godkänd (när det rör sig om 10-15 extra lass grus anser jag att man inte kan hävda att det var brådskande och att man var tvungen att fortsätta utan godkännande från kunden).
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Det här blir anekdotisk bevisföring, men vi hade en liknande upplevelse när vi byggde.

Markentreprenaden blev drygt 100k dyrare än de uppskattat, entreprenören hade skickat in kvitton och vågsedlar efter att vi bett om det. Vi befann geografiskt långt från byggplatsen under markarbetet, men exploatören som sålt marken till oss (en bonde som bodde nära intill) förde på eget bevåg dagbok över vilka entreprenörer som kom och gick.

Hans anteckningar stämde inte med vad deras underlag påstod. När vi påtalade det (via Myresjöhus som var vår totalentreprenör) så strök de 40K från fakturan utan kommentar.

Vill med det säga att inlämnade underlag inte alltid är en garant för att det står rätt till, även om det förstås kräver bedrägligt beteende. Utan bondens dagbok hade vi haft noll och ingenting att komma med, trots att en stor del av materialet som stod på våra kvitton troligen låg under någon annans hus.
 
  • Gilla
shtob och 8 till
  • Laddar…
S slerker skrev:
Det här blir anekdotisk bevisföring, men vi hade en liknande upplevelse när vi byggde.

Markentreprenaden blev drygt 100k dyrare än de uppskattat, entreprenören hade skickat in kvitton och vågsedlar efter att vi bett om det. Vi befann geografiskt långt från byggplatsen under markarbetet, men exploatören som sålt marken till oss (en bonde som bodde nära intill) förde på eget bevåg dagbok över vilka entreprenörer som kom och gick.

Hans anteckningar stämde inte med vad deras underlag påstod. När vi påtalade det (via Myresjöhus som var vår totalentreprenör) så strök de 40K från fakturan utan kommentar.

Vill med det säga att inlämnade underlag inte alltid är en garant för att det står rätt till, även om det förstås kräver bedrägligt beteende. Utan bondens dagbok hade vi haft noll och ingenting att komma med, trots att en stor del av materialet som stod på våra kvitton troligen låg under någon annans hus.
Jag blir så jäkla irriterad när jag läser om entreprenörernas respektlöshet. Skönt att det löste sig för er!

Men om ni begärt kvitton där det framgick 100k extra, är det bara inte att ringa till (i mitt fall) grusleverantören och fråga om de verkligen levererat grus för 100k till min adress? Eller menar du att er entreprenör beställde allt till er tomt och därifrån fraktade bort det till andra byggen?
 
R Rillehouse skrev:
Men om ni begärt kvitton där det framgick 100k extra, är det bara inte att ringa till (i mitt fall) grusleverantören och fråga om de verkligen levererat grus för 100k till min adress? Eller menar du att er entreprenör beställde allt till er tomt och därifrån fraktade bort det till andra byggen?
Jag tror inte ens jag reflekterade över att det borde finnas en grusleverantör involverad också som man kunde kontrollera mot. Tänkte nog att de hämtar väl själva, men så var det säkert inte.

Vi var där och då pragmatiska och grävde (!) inte mer i saken utan gick vidare med bygget efter att ha fått en korrigerad faktura. Men en del av en hade ju verkligen velat få en ordentlig förklaring också.
 
  • Haha
  • Gilla
jonizen och 1 till
  • Laddar…
T
Jag skulle inte betalat för extra grus. Han har specificerat extra grus i fakturan.
Om han ska lämna fast pris med extragrus så får han i sånt fall specificera tex extragrus upp till x antal ton. Det har han inte gjort nu.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
R Rillehouse skrev:
Vi håller på och förbereder grunden för ett hus beläget i södra Sverige.

Ett Abs09 avtal är skrivet mellan mig och grundentreprenören. Där står det "Fast pris arbete och material" och summan på 378 000 kr. Skrollar man ner i avtalet är det specat med 4 rader för grund, schakt, trädfällning samt extragrus.

Nu när arbetet är klart kommer en faktura på 378 000 kr + 48500 kr för extra grus som han tydligen behövde för att fylla ut under grunden.

Nu till frågan. Har markentreprenören rätt till detta pålägg à 48500 kr för grus? Jag har läst liknande cases hos andra här i forumet men tycker det fortfarande är luddigt.
Att det kan behövas mer grus än man tänkt är inte så konstigt - det är otroligt svårt att bedöma. Nu kan entreprenören har gjort en missberäkning men om det är så att du faktiskt har fått gruset kan du ju kanske möta honom halvvägs. Be i så fall om att få kopior på alla följesedlar för grusleveranserna och ta sedan diskussionen därifrån.
 
R Rillehouse skrev:
Vi håller på och förbereder grunden för ett hus beläget i södra Sverige.

Ett Abs09 avtal är skrivet mellan mig och grundentreprenören. Där står det "Fast pris arbete och material" och summan på 378 000 kr. Skrollar man ner i avtalet är det specat med 4 rader för grund, schakt, trädfällning samt extragrus.

Nu när arbetet är klart kommer en faktura på 378 000 kr + 48500 kr för extra grus som han tydligen behövde för att fylla ut under grunden.

Nu till frågan. Har markentreprenören rätt till detta pålägg à 48500 kr för grus? Jag har läst liknande cases hos andra här i forumet men tycker det fortfarande är luddigt.
Jag har aldrig lyckats hitta någon som en gör ett markjobb på fast pris. Det är ju nästan omöjligt att veta hur det blir. Men nu när dom gjort det så får dom ju så sitt kast. Dom har väl dessutom inte informerat om det innan fakturan kom?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.