Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73
L lob skrev:
[bild]
Man kunde ju tro att de anställda hette Harry, Staffan och möjligen Karlsson men förmodligen är det fortfarande mer komplicerat än så.Hur ska man lösa detta? Kan man inte ens här ställa krav på Vaccination??
Nja, harry har redan haft covid, så där är risken för återinfektion liten.
Även under personalen i äldreomsorgen har många haft covid. Det kan även vara en förklaring för den låga vaccinationsgraden.

Kan det vara så att personalen som fick vaccin, fick det väldigt tidigt och att de nu drar in smittan? Eller så var det en äldre som fick det på en promenad.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nja, harry har redan haft covid, så där är risken för återinfektion liten.
Även under personalen i äldreomsorgen har många haft covid. Det kan även vara en förklaring för den låga vaccinationsgraden.

Kan det vara så att personalen som fick vaccin, fick det väldigt tidigt och att de nu drar in smittan? Eller så var det en äldre som fick det på en promenad.
Promenad? Är inte dessa äldre på sådant boende just därför att de inte klarar att gå? Och sker sådana promenader i så fall i folksamlingar?
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det räcker med en som kan hålla på promenad och drar in det.
 
S Surly skrev:
Innan du klagar på källorna så kanske du ska kolla några av dom i alla fall.
Och angående confirmation-bias så har jag lyssnat på flera av Paul Saladinos så kallade "friendly debates" där han samtalar med läkare/forskare som har motsatta åsikter och där de på förhand delar med sig av varandras argument och källhänvisningar. Då får båda debattörer en bra chans att förbereda sig och man kan som lyssnare enklare värdera argumenten och minska risken för confirmation-bias. Ta det som ett lyssningstips.
Saladino är en bedragare som predikar den trend som ger mest uppmärksamhet och bäst försäljning för stunden. Allt handlar om att sälja allt från tillskott till dieter, råd och konsultationer.

Det faktum att du bara talar dig varm för individer som livnär sig på att vinkla information och menar att de levererar information du själv kritiskt granskat visar i sin enkelhet hur lurad du är och att du gått på det hela själv.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det är cheferna som är de stora bovarna i det här dramat (som Rkarlsson påpekade i inlägg #5643).
De som inte har vaccinerat sig pga okunnighet ska vi inte skylla på. De måste få lite utbildning så att de kan göra ett välinformerat val när det gäller vaccinering. Det är chefernas sak att ordna det.

F.ö. så tror jag knappast att undersköterskor är okunniga om vaccinering. På äldreboenden lär det väl dock finnas personal som inte har sjukvårdsutbildning överhuvudtaget?
Javisst, vore det bra om det går att få upp vaccinationsgraden och man får hoppas att de riktade insatser som görs blir framgångsrika. Om inte kanske det blir så här:
– Det är bedrövligt, säger Stockholms stads äldreborgarråd Erik Slottner, som vill kunna kräva att personalen är vaccinerad, något även anhöriga kräver.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/smittspridningen-tillbaka-pa-stockholms-aldreboenden

SKR: Hur kan arbetsgivare bidra till att främja vaccinationsviljan?
Däremot kan arbetsgivaren under vissa förutsättningar behöva göra förändringar i vissa verksamheter för att förhindra smittspridning. Eventuella förändringar kring arbetsplats eller arbetsuppgifter, för arbetstagare som saknar vaccination i en sådan situation, ska ske inom ramen för arbetsskyldigheten i anställningen.

Sådana åtgärder ska dock endast vidtas om det finns särskilda skäl för det utifrån verksamhetens behov. Ett sådant ställningstagande kräver en bedömning utifrån omständigheterna i varje enskilt fall.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Är det inte ett litet påhopp mot de du nämner? Typ mig gissar jag på. Du behöver inte vara orolig. Jag kommer aldrig att jobba inom vården någonsin och inte med människor igen =) Nej de kan inte ens kräva ditt namn vid smittspårning på äldreboende heller fattade jag det som.

Vissa enhetschefer försöker undvika smittspårning dessutom om du inte träffat en smittad mer än en kvart. Det är groteskt hur dåliga chefer det finns som inte vill utreda det ens.
R Rkarlsson skrev:
Är det inte ett litet påhopp mot de du nämner? Typ mig gissar jag på. Du behöver inte vara orolig. Jag kommer aldrig att jobba inom vården någonsin och inte med människor igen =) Nej de kan inte ens kräva ditt namn vid smittspårning på äldreboende heller fattade jag det som.

Vissa enhetschefer försöker undvika smittspårning dessutom om du inte träffat en smittad mer än en kvart. Det är groteskt hur dåliga chefer det finns som inte vill utreda det ens.
Aha det är så det funkar. Var har du hittat den informationen?
 
Myrstacken
BirgitS BirgitS skrev:
Jag och sambon anmälde våra ömma armmuskler. Det är väl inget konstigt med det och uppenbarligen har ju väldigt många gjort det. Råkar man ut för en riktigt allvarlig biverkan som t.ex. kräver sjukhusvård så knyter man nog inte bara näven i fickan utan lägger några minuter på att rapportera in det.
Jag vet mängder med folk som blivit sjuka av sprutorna 4st bara i min släkt, svärmor svåger och 2 svägerskor. alla fick jättehög feber efter andra sprutan och låg hemma 3-5 dagar.
Det gemensamma med alla jag känner som fått symtom är att dom haft covid..
Ingen jag pratat med har anmält dessa biverkningar.
Så jag misstänker att mörkertalet med biverkningar är som någon skrev nebulosiskt.
Min bäste vän blev sämre av andra sprutan än vad han blev av själva coviden när han hade den.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Varför rapporterade de inte sina misstänkta biverkningar? Att bli öm i armen är kanske inte något som man behöver bry sig om att rapportera, men hög feber i flera dagar tycker jag att man bör rapportera.

Tyckte de att biverkningar som inte kräver sjukhusvård inte är något att pjoska om?

Det går dock inte att dra några slutsatser om mörkertal när det gäller biverkningsrapportering av din berättelse.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
...F.ö. så tror jag knappast att undersköterskor är okunniga om vaccinering. På äldreboenden lär det väl dock finnas personal som inte har sjukvårdsutbildning överhuvudtaget?
Det tror jag. Okunniga är kanske inte rätt ordval, men undersköterskor inom de flesta verksamheter har nog rätt begränsad kunskap om vaccin.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Aha det är så det funkar. Var har du hittat den informationen?
Ang smittspårningen som sker nu? Känner en som satt i samma rum som en vaccinerad smittad, den jag känner fick tjata om ett test.
Ang namn så går inte arbetsgivarna ut med namn om de inte fått godkänt av personalen som är sjuk.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Varför rapporterade de inte sina misstänkta biverkningar? Att bli öm i armen är kanske inte något som man behöver bry sig om att rapportera, men hög feber i flera dagar tycker jag att man bör rapportera.

Tyckte de att biverkningar som inte kräver sjukhusvård inte är något att pjoska om?

Det går dock inte att dra några slutsatser om mörkertal när det gäller biverkningsrapportering av din berättelse.
Jag hade inte ens en aning om att man kunde rapportera in biverkningar själv innan jag läste det här. Så jag har gjort en liten egen Gallupundersökning och frågat grannar och jobbarkompisar jag råkat stöta på. Inte en enda en,kände till den möjligheten.
Så man kan nog tänka sig att det inte är en allmän kunskap.

Staffans
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag hade inte ens en aning om att man kunde rapportera in biverkningar själv innan jag läste det här. Så jag har gjort en liten egen Gallupundersökning och frågat grannar och jobbarkompisar jag råkat stöta på. Inte en ända en,kände till den möjligheten.
Så man kan nog tänka sig att det inte är en allmän kunskap.

Staffans
Åtminstone inte i din uppgång…

Pratade du verkligen med ändorna?
I så fall var det ju fullt förståeligt att du inte fick något svar. :crysmile::rofl:
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag hade inte ens en aning om att man kunde rapportera in biverkningar själv innan jag läste det här. Så jag har gjort en liten egen Gallupundersökning och frågat grannar och jobbarkompisar jag råkat stöta på. Inte en ända en,kände till den möjligheten.
Så man kan nog tänka sig att det inte är en allmän kunskap.
Aha! Det vore förvisso lite dåligt om inte alla (eller åtminstone många) känner till det. I den första kallelsen jag fick till vaccinering (den kom via 1177) står det ingenting om rapportering av biverkningar. Den andra tror jag kom med papperspost så om jag har den kvar så är den svårfunnen. :)
Jag minns att jag fick ett papper vid båda vaccinationstillfällena, men papper som sagt …

Om man råkar ut för en allvarlig biverkning, dvs en som kräver sjukhusvård, så borde den väl bli rapporterad av behandlande läkare?
 
Redigerat:
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det räcker med en som kan hålla på promenad och drar in det.
Det är ju sannolikare att det är någon i personalen eller en besökare.,Alla dessa vet vi att de kan gå själva. Men visst skulle någon brukare likt Matteusevangeliets nionde kapitel skulle resa sig upp och gå men det är ju inte så sannolikt. Men det blir en fråga om tro.
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Det är ju sannolikare att det är någon i personalen eller en besökare.,Alla dessa vet vi att de kan gå själva. Men visst skulle någon brukare likt Matteusevangeliets nionde kapitel skulle resa sig upp och gå men det är ju inte så sannolikt. Men det blir en fråga om tro.
Med eller utan säng?

Staffans
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.