A
useless useless skrev:
Är det någon som kommer ihåg kaffebryggare som inte stängs av efter 40 minuter?
"Vända hem efter halva vägen för att kolla om man stängde av" Naturligtvis var den avstängd..
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Eftersom det är en lång tråd har detta kanske tagits upp tidigare. Begreppet ”Långlördag” är troligtvis bortglömt idag.
Ja, nu kallas det jesusfylla. Man återuppstår på tredje dagen.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
"Vända hem efter halva vägen för att kolla om man stängde av" Naturligtvis var den avstängd..
Brygger man kaffe på morgonen vill man ju att det ska vara varmt på eftermiddagen.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Eftersom det är en lång tråd har detta kanske tagits upp tidigare.

Begreppet ”Långlördag” är troligtvis bortglömt idag.
Fram till kanske mitten av 80-talet var det mesta utom bensinstationer stängt på söndagar. Lördagar var bättre då butiker var öppna till 14.00 eller möjligen 16.00.

Minns när Åhléns city började hålla de nedre våningsplanen öppna längre än 14.00. Entréplanet var öppet till 16 och Tunnelbaneplanet som bla hade en enorm avdelning med LP-skivor till 18, eller var de19? Även livs längst ner var öppet länge.

Minns bara långlördag svagt, men det måste ha varit under samma era som vissa butiker valde att bara hålla extra öppet en lördag i månaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fram till kanske mitten av 80-talet var det mesta utom bensinstationer stängt på söndagar. Lördagar var bättre få butiker var öppna till 14.00 eller möjligen 16.00.

Minns när Åhléns city började hålla de nedre våningsplanen öppna längre än 14.00. Entréplanet var öppet till 16 och Tunnelbaneplanet som bla hade en enorm avdelning med LP-skivor till 18, eller var de19? Även livs längst ner var öppet länge.

Minns bara långlördag svagt, men det måste ha varit under samma era som vissa butiker valde att bara hålla extra öppet en lördag i månaden.
Ja precis, långlördag var i regel lönehelgen, som igår, då hade det varit långlördag med öppet till typ 1700. Om jag inte minns fel så tror jag man hade långlördag långt in på 90-talet. Iaf i Malmö med omnejd.
 
Svartvit bild av en rad automatiska försäljningsmaskiner för matvaror vid en butiksfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom man i Sverige mellan 1939 och 1972, enligt arbetstidslagen, inte fick arbeta i affärer på kvällar, lördag eftermiddagar eller söndagar satte många butiker upp automater för att kunna erbjuda folk de förnödenheter man kunde tänkas behöva.
Svartvit bild av en kiosk öppen på kvällen med en kund och en automat vid sidan om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även kiosker, tobaksaffärer och biografer erbjöd varor på icke arbetstid.
Svartvit bild av en gammal varuautomat med många små luckor, använd för köp av varor utanför arbetstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vara bara att peta in erforderligt antal mynt och öppna en lucka. På biografen i min hemstad kunde man under en tid, när mekanismen var sliten, öppna två luckor samtidigt och på så sätt få 50% rabatt på godisinköpen.
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 10 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns när jag var hemma hos en vän som hade en sådan i taket. Den snurrade i sakta mak och jag slog om strömbrytaren som ändrar rotationsriktning. Sakta bromsade den in, började snurra åt andra hållet, och se, ett fint snöfall av 100-tals damtussar som fastnat på bladens ovansida började sakta falla ner...

Han var inte så glad efter det. :oops:
Samma effekt får man om man ökar hastigheten till max. Fast då blir det mer av en snöstorm.
 
  • Gilla
New_options
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Vanilj-cola. Bästa groggvirket någonsin.
Fanns på macken häromdagen.
 
Staffans2000
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Eftersom man i Sverige mellan 1939 och 1972, enligt arbetstidslagen, inte fick arbeta i affärer på kvällar, lördag eftermiddagar eller söndagar satte många butiker upp automater för att kunna erbjuda folk de förnödenheter man kunde tänkas behöva.
[bild]
Även kiosker, tobaksaffärer och biografer erbjöd varor på icke arbetstid.
[bild]
Det vara bara att peta in erforderligt antal mynt och öppna en lucka. På biografen i min hemstad kunde man under en tid, när mekanismen var sliten, öppna två luckor samtidigt och på så sätt få 50% rabatt på godisinköpen.
När akuta situationer uppstod, gällde det att veta på vilken vägg nödutrustningen var placerad.
Såg det först inte. Men det står en båt på trotoaren:D.



Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När akuta situationer uppstod, gällde det att veta på vilken vägg nödutrustningen var placerad.
Såg det först inte. Men det står en båt på trotoaren:D.

[bild]

Staffans
Vara annars om inte på Jungfrugatan :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Vara annars om inte på Jungfrugatan :crysmile:
Och så står det "Sjukvård" på automaten. Själv skulle jag kalla det för "friskvård".

Staffans Adamsson
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Lite mer värdelöst vetande om varuautomater:

Svartvit bild av världens största varuautomat på Götgatan i Stockholm med människor som köper varor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här var världens största varuautomat och den stod i hörnet av Götgatan och Ringvägen i Stockholm. Inte mindre än 1.500 fack med olika varor fanns det, varav en tredjedel var avsedda för kylvaror som mjölk och andra mejerivaror.
Svartvit bild av världens största varuautomat med 1.500 fack på Götgatan i Stockholm på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under en vanlig helg sålde man 800 liter mjölk! En anställd arbetade bakom automaterna för att fylla på varor och en jobbade ute på gatan för att växla sedlar till mynt. Konstigt nog tilläts det arbetet av arbetsstidslagen men man fick alltså inte arbeta i vanliga affärer.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Myrstacken och 13 till
  • Laddar…
hsd
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det hade jag glömt... Mest nackdelar dock.

[bild]
Någon som använder sin 80tals fläkt fortfarande?
Jajamensan ,har en i trappan fördelar värmen och kylan mellan våningarna
 
Maria T
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det hade jag glömt... Mest nackdelar dock.

[bild]
Någon som använder sin 80tals fläkt fortfarande?
Besökte en loppis i förmiddags, den första jag mötte på parkeringen var en man som kramade hårt runt en sån takfläkt och såg mycket lycklig ut, vi tänkte (precis som på din bild) att nu jäklar har han gjort dagens fynd och ska åka till fritidshuset och montera den i furutaket...
 
Maria T
K kortis skrev:
Jag skulle sätta på kaffe en när jag var bra på lyset o glömde den där plastgrejjen med fjäder och efter ett tag så small det utav bara den och jag hade kaffe i tak o lite över allt men den höll
Glömde trycka dit locket på mixern en gång när jag gjorde broccolisoppa, känslan av hur obegåvat det var dök upp flera gånger månaderna efter incidenten, då jag hela tiden hittade nya ljusgröna prickar på skåpsdörrar och i taket. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
skaraborgsfakir och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.