Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Det jag är inne på med framtagning är att oavsett hur mycket tekniken går framåt så kan man aldrig komma ifrån forskningen vad gäller biverkningar. Vad händer om 1,3,5 år. Det är blandannat därför det tar 10 -15 år att utveckla vaccin.
Hur ofta brukar allvarliga biverkningar av vaccinering visa sig efter 1,3,5 år?

Comirnaty började testas i april förra året. Fas 3-studien började i november förra året. Allmän användning började i december förra året. Det har snart gått ett år sen storskalig testning och användning, så det lär finnas en rejäl mängd data vid det här laget.

Att det har gått osedvanligt fort att ta fram vaccin mot covid-19 beror inte på att man har hoppat över något. Det beror på att olika faser av testningen har gjorts parallellt och att myndigheterna har gett förtur för certifiering
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
Borgir Borgir skrev:
Lyssna lite på Dr Robert Malone, skaparen bakom mRna-Tekninken..
[media]
Det här har vi nog rättat till en gång förut. Dr. Malone är inte skaparen av mRNA-tekniken. Han har bidragit till den tekniken, vilket flera hundra andra forskare också har gjort. Om någon eller några ska kallas för skapare av mRNA-teknik för vaccinering så är det Katalin Karikó och Drew Weissman.

Kan du sammanfatta vad Malone säger i videon?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
S Surly skrev:
Men i princip hela första året av pandemin hade vi inga vaccin, och att normalisera blodtryck, bota typ2-diabetes och minska andra riskfaktorer kan göras på så lite som en vecka för en del människor. För många tar det flera månader men helt klart hade det hjälpt många människor till en bättre hälsa och bättre utsikter vid en coronasmitta om sjukvården hade uppdaterat sina metoder lite. Tyvärr ägnar de sig ju mest åt symtomdämpning medelst mediciner.
OK, du invänder inte mot mitt resonemang utan hävdar att folk i gemen borde leva sundare för att förebygga sjukdom. Det håller jag med om, men lika lite som det går att tvinga folk att vaccinera sig går det att tvinga folk att leva sunt. Folkhälsomyndigheten har dock ett klart uppdrag att upplysa om sundare leverne.

Vilken slags metoduppdatering efterlyser du?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
davveno1 davveno1 skrev:
Men hur många orkar det, tar sin feber och knyter näven i fickan.
Det är förvisso lite svårt att veta, men den som inte rapporterar in en upplevd biverkning är uppenbarligen inte intresserad av att den blir inrapporterad och inräknad i statistiken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
vad är detta?
någon som sett Jason bourne filmerna och tänkt.. jajemän detta är säkert något som skett.. virus framställt i labb.. Och vaccin för att kunna styra folket...:crysmile::crysmile:
 
S Surly skrev:
Ja, det är jättesvårt att jämföra men nu gjorde jag det på detta sätt och hoppas att jag förklarat någorlunda hur jag tänkt. Jag tycker du valt fel siffra där men det är ju en tolkningsfråga, jag anser att man ska räkna per säsong och då blir risken runt 4-4,5 istället för dina 9. Och det alltså sett till hela åldersgruppen. Eftersom jag inte har underliggande sjukdomar eller kända riskfaktorer så tror jag mig alltså ha större risk att få en allvarlig biverkning av vaccinet än att bli inlagd för covid. Då är det ju dumt av mig att ta vaccinet eftersom den eventuella allvarliga biverkningen kommer göra att jag blir inlagd på sjukhus och tar upp en plats helt i onödan.
Det är ju helt grundlösa antaganden. De allvarliga biverkningar man känner till är ju blodproppar hos medelålders kvinnor och ökad risk för hjärtmuskelinflammation hos unga, främst unga män. Dessa hjärtmuskelinflammationer är dock behandlingsbara i väldigt hög utsträckning.
Den slumpmässiga risken för att drabbas svårt att Covid ovaccinerad är i det sammanhanget både mycket högre, allvarligare och dyrare.

Snacka om att gå på en fiktiv myt om sin egen odödlighet.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Jag kan garantera dig att du hade märkt av det om vaccinationsgraden var 0% istället för 80% av Sveriges befolkning +16år och Delta hade härjat. Det hade varit katastrof. Man undrar ju om du verkligen menar allvar (och då samtidigt idiotförklarar dig själv) eller om du trollar.
Det är nog ingen som begriper vad du menar. Självklart bromsar vaccinerna pandemin och avlastar vården något oerhört.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Jag är inte emot vacciner överlag. Men dessa sprutor som ges mot Covid är inte vaccin. Jag kan tveksamt hålla med om att riktigt gamla och riskgrupper kan ta dessa sprutor, så som dom tar spruta mot vanlig säsongsinfluensa. Och det kan nog i vissa fall rädda liv.
Men för den stora massan tror jag inte att denna vaccinatonshysteri gör något positivt.
Det var någon som undrade såhär: om vi inte hade haft massmedia, tror du att vi hade märkt av Covid-19 idag. Mitt tvärsäkra svar är NEJ.
Jaså, det beskedet överraskar nog många forskare och läkare.
Så, om det inte är vaccin, vad är det då??
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det är ju helt grundlösa antaganden. De allvarliga biverkningar man känner till är ju blodproppar hos medelålders kvinnor och ökad risk för hjärtmuskelinflammation hos unga, främst unga män. Dessa hjärtmuskelinflammationer är dock behandlingsbara i väldigt hög utsträckning.
Den slumpmässiga risken för att drabbas svårt att Covid ovaccinerad är i det sammanhanget både mycket högre, allvarligare och dyrare.

Snacka om att gå på en fiktiv myt om sin egen odödlighet.
All data jag utgår från är ju insamlade per åldersgrupp för kategorin män. Så om du inte hittar några fel i beräkningarna så är ju riskerna defacto ungefär som jag redovisat. Lite trubbigt förstås men för min åldersgrupp ändå en faktor 20 och den skojar man inte bort hur som helst.
Edit: lägger till läkemedelsverkets definition av allvarlig biverkning. Skärmdump av Läkemedelsverkets definition av allvarlig biverkning på hemsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J
S Surly skrev:
All data jag utgår från är ju insamlade per åldersgrupp för kategorin män. Så om du inte hittar några fel i beräkningarna så är ju riskerna defacto ungefär som jag redovisat. Lite trubbigt förstås men för min åldersgrupp ändå en faktor 20 och den skojar man inte bort hur som helst.
Nej, riskerna för biverkningar är inte som du redovisat. Frekvensen rapporterade biverkningar efter vaccination - utan analys av samband - är vad du rapporterat, dessutom till stor del patientrapporterat. Om jag förstår det rätt så räcker det att man uppsökte akutmottagning för att klassas som allvarlig dessutom. Du jämförde väl med inneliggande vård pga covid? Det blir lite olika saker.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Nej, riskerna för biverkningar är inte som du redovisat. Frekvensen rapporterade biverkningar efter vaccination - utan analys av samband - är vad du rapporterat, dessutom till stor del patientrapporterat. Om jag förstår det rätt så räcker det att man uppsökte akutmottagning för att klassas som allvarlig dessutom. Du jämförde väl med inneliggande vård pga covid? Det blir lite olika saker.
Det har du rätt i. Men eftersom händelserna inte är utredda än så har vi ju inget alls att gå på och vaccinationerna borde ändå stoppas omedelbart för de människor som ligger på fel sida risk/nytta-analysen. Det är ju ändå en faktor på minst 20 för min del.
Konsumentrapporterade biverkningar står för flertalet av ej allvarliga biverkansrapporter. Vad gäller rapporter för allvarliga biverkningar är det en liten övervikt för rapporter inkomna från sjukvården. Det finns ett par saker som jag tycker är anmärkningsvärda när det gäller den rapporteringen.

1. Att antalet allvarliga rapporter är fler än antalet ej allvarliga - Det tyder på att många låter bli att rapportera händelser och att rapporteringssystemet alltså inte fungerar särskilt bra. Det vore konstigt om ett läkemedel har fler allvarliga än ej allvarliga biverkningar.
2. Att det är ganska liten skillnad på antalet rapporter när man jämför konsumentrapporteringar med sjukvårdsrapporterade. Det tyder på att sjukvården struntar i att rapportera in misstänkta biverkningar. Framförallt när det gäller allvarliga händelser där personer behöver vård borde det ju inte finnas någon anledning för patienten att göra en egen rapport om sjukvården gjorde sitt jobb.

Det finns studier från USA:s vaccinbiverkningsprogram, VAERS, som säger att bara 1% av biverkningar rapporteras in dit om jag minns rätt (Här skulle jag haft en länk förstås men jag tror det varit uppe i någon av coronatrådarna tidigare.) Vet inte om det finns liknande undersökningar för Sverige.
 
  • Älska
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
De flesta av oss, och jag tror att jag vill räkna med dig där, har en ganska begränsad bekantskapskrets i förhållande till Sveriges 10 miljoner eller världens 7.8 miljarder invånare, så att du inte känner till någon som har dött eller blivit dålig av covid-19 är tämligen irrelevant när det gäller att bedöma smittans påverkan på samhället i Sverige eller globalt.
När frågan om man hade märkt det om massmedia inte funnits så svarade jag men det var irrelevant. Det du skrev nu var ju faktiskt ganska otrevligt i sig. Det är som att säga att du räknas inte in överhuvudtaget för du inte säger det vi vill höra.

Märker du av att det är pandemi sen januari i år, vill jag med säga nej på. Väla är tydligen fullproppat och inte en käft bryr sig ett dugg om trängsel. Men de kanske är bara ovaccinerade där inne =)
(nu är jag inte otrevlig, utan för en diskussion, så ni inte anmäler mig igen)
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
S Surly skrev:
Men i princip hela första året av pandemin hade vi inga vaccin, och att normalisera blodtryck, bota typ2-diabetes och minska andra riskfaktorer kan göras på så lite som en vecka för en del människor. För många tar det flera månader men helt klart hade det hjälpt många människor till en bättre hälsa och bättre utsikter vid en coronasmitta om sjukvården hade uppdaterat sina metoder lite. Tyvärr ägnar de sig ju mest åt symtomdämpning medelst mediciner.
Innan du uttalar dig om att bota högt blodtryck eller typ 2 diabetes och raljerar om att sjukvården bara symtomlindrar borde du nog läsa på så du har någon kunskap om vad du pratar om.

De flesta fall av högt blodtryck är sk essentiell sjukdom, det finns ingen behandlingsbar eller botningsbar orsak och det enda man kan göra är att lindra symtom genom att behandla m läkemedel.

Du tycks inte heller ha förstått att ÄVEN välbehandlad sjukdom är en riskfaktor - är du så ignorant att du tror att det bara är obehandlade som är i riskzonen?

Typ 2 diabetes är ett tillstånd som tar år att utvecklas och absolut inget som kan ”botas” på en vecka. Faktum är att det inte kan botas, på sin höjd förbättras m viktnedgång och diet, men botas kan det inte. Däremot är man mycket noga att behandla det eftersom det har stor på påverkan på individen. Och i fråga om covid är det en riskfaktor även om sjukdomen är väl behandlad.

Mindre killgissningar mer fakta vore en bra idé…
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
OK, du invänder inte mot mitt resonemang utan hävdar att folk i gemen borde leva sundare för att förebygga sjukdom. Det håller jag med om, men lika lite som det går att tvinga folk att vaccinera sig går det att tvinga folk att leva sunt. Folkhälsomyndigheten har dock ett klart uppdrag att upplysa om sundare leverne.

Vilken slags metoduppdatering efterlyser du?
Jag är inte utbildad i ämnet men nedanstående punkter är en bra början som jag förstått det. Längre ner kommer även en lista med folk som är väl insatta i ämnet om någon vill veta mer.

1. Det är fel att rutinmässigt förskriva läkemedel till T2-diabetiker när det lika gärna kan lösas med kostförändringar.
2. Det är fel att rutinmässigt förskriva statiner till folk med höga kolesterolvärden när det inte ens bevisats att högt kolesterol är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. (Insulinnivåer, triglycerider och långtidsblodsocker är bättre indikatorer på hjärt-kärlsjukdom men mot det kan man nog inte förskriva statiner)
3. Det är fel att rutinmässigt förskriva blodtrycksmedicin när man i många fel kan lösa det med kostförändringar.

Och ja, jag är inne i LCHF/Paleo/Carnivore/Ancestral Eating-träsket och lyssnar/ser/läser om massa människor varje dag som blivit läkemedelsfria och friska från allt möjligt enbart med kostförändringar. Förutom all anekdoter N=1 så finns det studier, och fler kommer hela tiden, om att vad vi äter påverkar vår hälsa (Agnes Wold har nog inte fortbildat sig på området sen 70-talet). Min favoritpodd på ämnet är "Peak Human Podcast" med Brian Sanders, väldigt många bra intressanta gäster där.

I övrigt kan man läsa/lyssna på vad diverse läkare och forskare säger, några namn fritt ur minnet med reservation för stavning: Aseem Malhotra, Ben Bikman, Zoe Harcombe, Belinda Fettke, Ted Naiman, Nina Teicholz, Paul Saladino, Shawn Baker, Gary Taubes, Ann Fernholm, Annika Dahlquist, Ralf Sundberg, Uffe Ravnskov, Paul Mason.

Och om man vill veta bakgrunden till hur WHO lurat världen med att kött orsakar cancer ska man se på "WHO says meat causes cancer" med Georgia Ede. Finns på youtube! Kan ju även ses som en koppling till andra områden där WHO brister i vetenskap och mer ägnar sig åt politik...
 
  • Haha
Skandiamannen
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Innan du uttalar dig om att bota högt blodtryck eller typ 2 diabetes och raljerar om att sjukvården bara symtomlindrar borde du nog läsa på så du har någon kunskap om vad du pratar om.

De flesta fall av högt blodtryck är sk essentiell sjukdom, det finns ingen behandlingsbar eller botningsbar orsak och det enda man kan göra är att lindra symtom genom att behandla m läkemedel.

Du tycks inte heller ha förstått att ÄVEN välbehandlad sjukdom är en riskfaktor - är du så ignorant att du tror att det bara är obehandlade som är i riskzonen?

Typ 2 diabetes är ett tillstånd som tar år att utvecklas och absolut inget som kan ”botas” på en vecka. Faktum är att det inte kan botas, på sin höjd förbättras m viktnedgång och diet, men botas kan det inte. Däremot är man mycket noga att behandla det eftersom det har stor på påverkan på individen. Och i fråga om covid är det en riskfaktor även om sjukdomen är väl behandlad.

Mindre killgissningar mer fakta vore en bra idé…
Se inlägg #5606

Edit tillägg:
Och bota diabetes kanske är fel ordval men man kan bli symtom- och läkemdedsfri genom att inte äta det som orsakar högt blodsocker. Precis som man kan bli symtomfri tomatallergiker genom att inte äta tomater...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.