Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju du som började med att påstå att det inte var på det sättet så du kan ju ge en källa på det.

Men det har aldrig funnits något vaccin som har granskats av så många människor som covidvaccinerna. Har du inte läst någon av rapporterna från fas 3-studierna?
Hugget ur luften av dig då.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Hugget ur luften av dig då.
Detsamma
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Det jag är inne på med framtagning är att oavsett hur mycket tekniken går framåt så kan man aldrig komma ifrån forskningen vad gäller biverkningar. Vad händer om 1,3,5 år. Det är blandannat därför det tar 10 -15 år att utveckla vaccin.
Vilka biverkningar har man hittat efter 1,3,5 år på andra vaccin?

Jag tror inte att jag kommer att få något svar.
 
  • Gilla
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ge någon sorts sifferuppskattning för vad du menar med "oerhört liten"?
Under tredje vågen med alfavarianten var det drygt 3 % risk för att en sjuk skulle behöva sjukhusvård och jag har för mig att det gällde under 65 år. Det finns vissa studier som tyder på att det är en större andel i och med deltavarianten.
Ung. 20 % av de som har skrivits in på IVA anses inte ha någon riskfaktor. Jag kommer inte ihåg att jag sett någon uppgift när det gäller annan sjukhusvård.

Hur stor anser du att risken är att du blir smittad under det kommande året?
Hur stor anser du att risken är att du smittar någon annan om du nu skulle bli smittad?
Hur stor anser du att risken är att du får en biverkan av vaccinet som är allvarligare än de vanliga välkända som öm i muskel, 37,5 graders feber och liknande?
Ursäkta att det dröjde men nu har jag gjort min läxa. Är inget snille på varken matte eller excel men enligt min excelberäknnig har min åldersgrupp ca 20 ggr större risk att drabbas av en allvarlig biverkning av coronavaccin jämfört med att dö med/av covid.

Det är dock ca 5 ggr större risk att någon i min åldersgrupp hamnar i slutenvården jämfört med att få en allvarlig vaccinbiverkan Dock har ingen hänsyn tagits till underliggande sjukdomar i beräkningen så för mig personligen uppskattar jag att det är ändå är till min fördel att skippa sprutan.

Då har jag tagit de senaste siffrorna jag hittat från diverse myndigheter. Tabellen gäller enbart män och riskfaktorn i sista kolumnerna är beräknade per säsong. Och då har jag för enkelhets skull tagit totala antalet fall delat på 2, så alltså ingen exakt vetenskap. Vaccinen har ju bara funnits en säsong ungefär och en del röster verkar ju tro på att vaccinen ska fortsätta delas ut ungefär en gång per år. De allvarliga biverkningarna har jag summerat alla tre i Sverige godkända vaccin. Siffran med vaccinerade avser personer med minst en dos.
Skickar även med excelen ifall någon vill kontrollera värden och formler.

(Om någon stör sig på att jag häromdagen skrev att jag var 40 så är jag faktiskt 39 i en dryg månad till)
Excel-tabell som jämför coronavaccinets biverkningar och Covid-19:s dödsfall och sjukhusvistelser per åldersgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
S Surly skrev:
Ursäkta att det dröjde men nu har jag gjort min läxa. Är inget snille på varken matte eller excel men enligt min excelberäknnig har min åldersgrupp ca 20 ggr större risk att drabbas av en allvarlig biverkning av coronavaccin jämfört med att dö med/av covid.

Det är dock ca 5 ggr större risk att någon i min åldersgrupp hamnar i slutenvården jämfört med att få en allvarlig vaccinbiverkan Dock har ingen hänsyn tagits till underliggande sjukdomar i beräkningen så för mig personligen uppskattar jag att det är ändå är till min fördel att skippa sprutan.

Då har jag tagit de senaste siffrorna jag hittat från diverse myndigheter. Tabellen gäller enbart män och riskfaktorn i sista kolumnerna är beräknade per säsong. Och då har jag för enkelhets skull tagit totala antalet fall delat på 2, så alltså ingen exakt vetenskap. Vaccinen har ju bara funnits en säsong ungefär och en del röster verkar ju tro på att vaccinen ska fortsätta delas ut ungefär en gång per år. De allvarliga biverkningarna har jag summerat alla tre i Sverige godkända vaccin. Siffran med vaccinerade avser personer med minst en dos.
Skickar även med excelen ifall någon vill kontrollera värden och formler.

(Om någon stör sig på att jag häromdagen skrev att jag var 40 så är jag faktiskt 39 i en dryg månad till)
[bild]
Har du en länk till antalet allvarliga vaccinbiverkningar?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Lyssna lite på Dr Robert Malone, skaparen bakom mRna-Tekninken..
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
R
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
J
S Surly skrev:
Finns här, en pdf per vaccin.
[länk]
Tack för källan!
Det är svårt att veta vilka slutsatser man ska dra från de siffrorna.

Du har uppenbarligen tänkt igenom ditt beslut väl, det är bara att respektera! Hatten av.
 
  • Gilla
Surly
  • Laddar…
S Surly skrev:
enligt min excelberäknnig har min åldersgrupp ca 20 ggr större risk att drabbas av en allvarlig biverkning av coronavaccin jämfört med att dö med/av covid.

Det är dock ca 5 ggr större risk att någon i min åldersgrupp hamnar i slutenvården jämfört med att få en allvarlig vaccinbiverkan Dock har ingen hänsyn tagits till underliggande sjukdomar i beräkningen så för mig personligen uppskattar jag att det är ändå är till min fördel att skippa sprutan.
[bild]
De relevanta siffrorna borde väl vara att jämföra allvarliga biverkningar mot att hamna på slutenvården? Isåfall är det runt 9ggr större risk för vård jämfört med bieffekter av vaccin (3.09 vs 0.355).
Det är svårt jämföra rakt av sådär, med tanke på överlapp etc, men det duger som fingervisning om hur mycket bättre vaccinet är än att bli smittad utan skydd.

Att jämföra risken att dö av covid mot risken för biverkning är inte korrekt av flera skäl. Dels drabbas många av dom som hamnar i slutenvården för långtidsbesvär som är nog så illa som eventuella biverkningarna, men det större problemet är att om vi överlastar vården så det inte finns nog med vårdplatser, så skulle i princip varenda som nu hamnar på slutenvården istället dö (även av andra sjukdomar som kräver vård!). Det problemet har dom i delar av USA just nu, där folk dör utanför sjukhusen för det inte finns plats att ta hand om dom.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Tack för källan!
Det är svårt att veta vilka slutsatser man ska dra från de siffrorna.

Du har uppenbarligen tänkt igenom ditt beslut väl, det är bara att respektera! Hatten av.
Tack, har du orkat kolla på excelen och om där är några räknefel?
Gjorde en liknande beräkning för någon månad sen men då ej separat för män. Kom då med hjälp av uppskattade värden fram till (om jag gjort rätt) att för barn är förmodligen risken att råka ut för allvarliga biverkningar i storleksordningen 200 ggr större än risken att dö med covid. Med sådan data är det skrämmande att det finns människor som vill att Coronavaccineringar skall vara obligatoriska.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Eller så mörkas de för att fler ska vaccineras.
Det ligger i deras intresse att det inte ska spridas misstankar om okända biverkningar.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
De relevanta siffrorna borde väl vara att jämföra allvarliga biverkningar mot att hamna på slutenvården? Isåfall är det runt 9ggr större risk för vård jämfört med bieffekter av vaccin (3.09 vs 0.355).
Det är svårt jämföra rakt av sådär, med tanke på överlapp etc, men det duger som fingervisning om hur mycket bättre vaccinet är än att bli smittad utan skydd.

Att jämföra risken att dö av covid mot risken för biverkning är inte korrekt av flera skäl. Dels drabbas många av dom som hamnar i slutenvården för långtidsbesvär som är nog så illa som eventuella biverkningarna, men det större problemet är att om vi överlastar vården så det inte finns nog med vårdplatser, så skulle i princip varenda som nu hamnar på slutenvården istället dö (även av andra sjukdomar som kräver vård!). Det problemet har dom i delar av USA just nu, där folk dör utanför sjukhusen för det inte finns plats att ta hand om dom.
Ja, det är jättesvårt att jämföra men nu gjorde jag det på detta sätt och hoppas att jag förklarat någorlunda hur jag tänkt. Jag tycker du valt fel siffra där men det är ju en tolkningsfråga, jag anser att man ska räkna per säsong och då blir risken runt 4-4,5 istället för dina 9. Och det alltså sett till hela åldersgruppen. Eftersom jag inte har underliggande sjukdomar eller kända riskfaktorer så tror jag mig alltså ha större risk att få en allvarlig biverkning av vaccinet än att bli inlagd för covid. Då är det ju dumt av mig att ta vaccinet eftersom den eventuella allvarliga biverkningen kommer göra att jag blir inlagd på sjukhus och tar upp en plats helt i onödan.
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
S Surly skrev:
Ja, det är jättesvårt att jämföra men nu gjorde jag det på detta sätt och hoppas att jag förklarat någorlunda hur jag tänkt. Jag tycker du valt fel siffra där men det är ju en tolkningsfråga, jag anser att man ska räkna per säsong och då blir risken runt 4-4,5 istället för dina 9. Och det alltså sett till hela åldersgruppen. Eftersom jag inte har underliggande sjukdomar eller kända riskfaktorer så tror jag mig alltså ha större risk att få en allvarlig biverkning av vaccinet än att bli inlagd för covid. Då är det ju dumt av mig att ta vaccinet eftersom den eventuella allvarliga biverkningen kommer göra att jag blir inlagd på sjukhus och tar upp en plats helt i onödan.
Spot on!
Var nyligen på min årliga läkarundersökning och konstaterades vara frisk som en nötkärna. Blodtryck på 70/120. Att då skydda mig mot något som ytterst sannolikt inte kommer att drabba mig, skulle vara rent korkat.
Lite som att gå med flytväst på Avenyn, ifall man skulle bli nerknuffad i Poseidon.

Staffan Milles
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
sysmali och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.