Första gången på det här foruet.

Funderar på BASIC #3 i Stävie/Furulund. Någon som vet om man får bygga 1-plans på deras "nya" område.

Är oxå väldigt interesserad av bilder om någon lyckas få tag i det.

//Björn
 
Vi ska bygga Basic #3 och väntan på leveransen gör att man försöker förbereda sig så gott det går. Google Sketch är gratis program för 3D-ritningar. Detta är den första ritnigen som jag gjorde, visar hus och garage på tomten. Jag har även en som är helt möblerbar, det är kul.

Om du vill ha Google-Skecth-filen, hör av er via email.

Leverans av hus om ca 16 veckor, kul ;-)

/Peter
 
  • 3D_Skiss_sm.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är den som är möblerbar. Inga fönster än, men ytorna är viktigast att börja med tyckte jag.

Med google skecth går det att skapa en liten uppfatting hur rummen och korridoren känns. Men bara lite...

Otroligt jobbigt att bygga möbler eller försöka hitta något på nätet. Men den som orkar kan j ta denna skiss.

/Peter
 
  • Basic3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Idag kom vår nybyggnadskarta. Lite problem med husplaceringen. Titta gärna på tråden "Dumt att planera på prickat område???" under bygglov...

Ni som skrivit på, vad lyckades ni förhandla till er av säljaren? Vi funderar på att ha huset som visningshus och vill då ha en kamin nstallerad och en uppfart iordningjord... Vad tror ni? Kört eller rimligt?
 
sjutumfyra skrev:
Hej! Idag kom vår nybyggnadskarta. Lite problem med husplaceringen. Titta gärna på tråden "Dumt att planera på prickat område???" under bygglov...

Ni som skrivit på, vad lyckades ni förhandla till er av säljaren? Vi funderar på att ha huset som visningshus och vill då ha en kamin nstallerad och en uppfart iordningjord... Vad tror ni? Kört eller rimligt?
Kul, vi fick våra bygglovhandlingar igår =)
Vi förhandlade till oss rostfria vitvaror och 10.000 rabatt på kaminen.
 
Flamingo skrev:
Kul, vi fick våra bygglovhandlingar igår =)
Vi förhandlade till oss rostfria vitvaror och 10.000 rabatt på kaminen.
Det var alltså för att ha huset som visningshus? Låter som att själva värdet på det ni fick hamnade runt 15-20´ ? Några tips för hur man kan snacka med försäljaren?
 
sassa75 skrev:
Det är ok om man väljer Basic rakt av, men vad jag ser är att det är rätt många som funderar på att göra en hel del tillval, inkl mig själv.

Min fundering var då att det kanske blir samma total kostnad för ett ordinarie katalog hus som med Basic + tillval.

Jag har dock ingen aning om vad skillnaden är upp till första katalog hus.

Jag har nog tillval för ca 90 000:-, motsvarar då det ca skillnaden till ett katalog hus kan man ju överväga det istället.

Men jag vet inte vad skillnaden är, undrade bara om någon tänkt samma sak och kanske har koll på det.

Nej, jag är inte rik, bara ute efter den bästa och mest genomtänkta lösningen.

Vi valde mellan flera olika kataloghus, alla låg runt inklusive allt runt 2.2-2.3 mille. Basic utan tillval hamnande under 2.0 mille. vi valde till lite och hamnade totallt på 2.05 mille. Så det är väl så det ligger till. Man har ju en tomt och tänka på också. Så valet för oss blev Basic #3.

Själva huset skiljer sig inget byggnadsmässigt från övriga Kataloghus från A-hus. Myresjö och Eksjö hus är inte stor skillnad på heller. Så jag tycker att som de säger i annonsen, kan man avstå lite extra lyx för att få ett hus, så är Basic ett mycket bra alternativ.

Jämför med Älvsbyhus, då är ju Basic ett otroligt mycjet bättre alternativ. Och det är till samma pris. Krypgrund vs bottenplatta med golvvärme, inget svårt val...isolerade innerväggar osv. Basic är mycket hus för pengarna...

Men å andra sidan, 100 tusen till upp är ungefär 850 kr till i månaden. Allt handlar ju till sist om pengar. Basic passar oss mycket bra. Jag menar, det går ju att "lyxa" till det senare ;-)

/Peter
 
sjutumfyra skrev:
Det var alltså för att ha huset som visningshus? Låter som att själva värdet på det ni fick hamnade runt 15-20´ ? Några tips för hur man kan snacka med försäljaren?
21´ fick vi :) Ja, vanligt prutsnack får man ju köra.. inte vara en "ja-sägare",,,
 
Okej, ska försöka vara mer Dirty Harry och mindre mister Bean :). Kollade in er blogg och såg bilderna på tomten. Vilken utsikt!
 
sjutumfyra skrev:
Okej, ska försöka vara mer Dirty Harry och mindre mister Bean :). Kollade in er blogg och såg bilderna på tomten. Vilken utsikt!
JA, vi är väldigt nöjda hihi
 
Vad hände med den här tråden, kom igen nu :)

Vilka är det som är i byggtagen för att bygga ur basic serien, hur långt har ni kommit i processen? Någon som har bilder?

Vi har fått våra bygglovshandlingar, ska lämna in dem i nästa vecka, har även fått tag på en KA nu. Hoppas på ett snabbt bygglov, så man kan beställa hus-helvetet någon gång! Längtar verkligen efter ett eget hus nu när våren börjar komma :)
 
Hej! Vi har liksom många tidigare skrivare fastnat för Basic (4) då det skulle bli en halv miljon billigare än våra andra alternativ. Säljaren talar för sin sak och säger att det är samma standard som kataloghusen men att det blir billigare då planlösning och tillval/valmöjligheter är begränsade samt att allt beställs via datorn.

Vi har dock försökt att läsa leveransbeskriviningen i detalj och hittat följande skillnader hittills:
1. Utvändigt foder i ytterväggar 28*70 mm istället för *145 mm
2. Fönsterbänkar i MDF istället för natursten
3. Värmepump på 9,0 kW istället för 13,5 kW
4. Tarkett 8,5 mm istället för 14 mm

Andra som sett annat? Som amatörer vet vi ej vilken betydelse ovan har rent kvalitetsmässigt för oss som köpare samt hur prisbesparande det är för A-hus?
Ska prata mer med säljaren denna veckan - hoppas vi får lite svar då!
 
Stinis skrev:
Vilken bra tråd detta blev. Kanon!!! Är intresserad om man kan få målade väggar istället för tapeter. Ingår kakling i badrummet? Eller är det tillval?
12-16 veckor låter kanon. Vi hade från början kikat på Älvsbyhus, men deras leveranstider är över ett år. Föresten kan någon svara på detta. Inneväggarna, hur ser de ut. Är de ljudisolerade? ;) i älvsbyhus är det bara spånskiva, av det jag fick veta. Men jag tänkte om A-hus har spånskiva, isolering o gips .....
Golvvärme finns det i hela huset eller bara i vissa delar. Suikki! Hör av dig när du pratat med er säljare . Lite spännande o se vad han säger. Om du även får pdf:en om tillval kan du väl hojta till?
Ha en trevlig helg!
Målade väggar är helt okej att välja, kakel och klinker i badrummet ingår också. Inneväggarna är av gipsskivor och de är isolerade. Golvvärme i hela bottenvåningen, övervåning är det el-element.

/Peter
 
Hej!

Innerväggarna är isolerade, se länken med LDB'n ovan. Samt att det i övervåningen (dvs endast Basic #4) är el-golvvärme i badrummet. Och det utvändiga fodret på 28x700 kontra 28x145 är ju en konsekvens av fodrets utseende. Standardhusen är ju möjliga att sätta olika panel på, Basic-serien har bara "standard", "classic" eller "modern" men samtliga de tre har väl samma form på fodret, dvs just 28x700. Det viktiga är ju att det inte är tunnare foder än 28.
 
Hej!

Kan vara kul att veta hur många det är som bygger Basic nu eller när bygget ska starta.

Vår grund kommer att börja byggas första veckan av maj, och huset kommer levereras första veckan av juni. Inflyttning sker i mitten av oktober är det sagt.

Bygger i Östergötland ;-)

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.