F Fumble skrev:
Jag undrar egentligen om det finns någon lösning som är rimlig för en villa, 2 dörrar och ett garage. Det där ser riktigt dyrt ut?
Man får väl räkna med en 25 000 per ytterdörr (dörrcentral+läsare, eltryckeslås, motorlås), exklusive dörren. Jag har antingen eltryckeslås eller elslutbleck innanför skalskyddet och eltryckeslås+motorlås för skalskydd (bortasäkert). Kanske aningen overkill men mycket lätthanterat då motorlåset låser när det är larmat och avlarmning sker direkt när man öppnar ytterdörren. (Eller någon dörr till något annat område.)

Alternativet är ju Doorman, men då måste man ju krångla med batterier och man får inte centraliserad användarhantering.

Själv har jag PIN-kod när det är avlarmat och tagg+PIN när det är larmat.
 
Tack ska ni ha för bra svar! Enkelhet är önskvärd, men huvva! Får fundera på detta.
 
Hej!

Jag skulle vilja koppla kameror till mitt system och Eventys lösningen med DVR låter lockande.

Problemet är att varken kameror eller Eventys DVR ser ut att säljas längre. Jag hittar inte heller någon information om varför det inte skulle säljas eller andra alternativ.
https://www.spcsupportinfo.com/ gäller manualer Vanderbilts kameror samt Eventys och jag hittar ingen annan info.

Någon som har information om status på Vanderbilts kameror samt Eventys DVR?

Mvh. Stefan
 
Fortfarande krav på "trådad" MAP till Larmet?
Tidigare behövde man alltid ha en "trådad" MAP till lamet. Är det någon som vet om det behövs nu när larmet har stöd för "2-way wireless" och "Two-Way Wireless Keypad (WKP-SIM)"? Jag vill inte gå helt trådlöst men skulle vara intressant att veta om jag iaf kan ta bort min "trådade" MAP.

Men det verkar dock som att man inte kan sätta larmet i Installatörs mode alt Uppgraderings mode ifrån WKP-SIM så antar att vi kommer behöva trådad Keypad ett tag till.

Någon som vet?

https://shop.vanderbiltindustries.c.../wireless-2-way/1582/wkp-sim-keypad-with-fobs
 
K Kingen99Kingen skrev:
Fortfarande krav på "trådad" MAP till Larmet?
Tidigare behövde man alltid ha en "trådad" MAP till lamet. Är det någon som vet om det behövs nu när larmet har stöd för "2-way wireless" och "Two-Way Wireless Keypad (WKP-SIM)"? Jag vill inte gå helt trådlöst men skulle vara intressant att veta om jag iaf kan ta bort min "trådade" MAP.

Men det verkar dock som att man inte kan sätta larmet i Installatörs mode alt Uppgraderings mode ifrån WKP-SIM så antar att vi kommer behöva trådad Keypad ett tag till.

Någon som vet?

[länk]
K Kingen99Kingen skrev:
Fortfarande krav på "trådad" MAP till Larmet?
Tidigare behövde man alltid ha en "trådad" MAP till lamet. Är det någon som vet om det behövs nu när larmet har stöd för "2-way wireless" och "Two-Way Wireless Keypad (WKP-SIM)"? Jag vill inte gå helt trådlöst men skulle vara intressant att veta om jag iaf kan ta bort min "trådade" MAP.

Men det verkar dock som att man inte kan sätta larmet i Installatörs mode alt Uppgraderings mode ifrån WKP-SIM så antar att vi kommer behöva trådad Keypad ett tag till.

Någon som vet?

[länk]
Vet inte ang MAP,
Men man kan iaf sätta i inst och uppgraderings mode när man är inloggad som admin anvöndare i webbgränssnittet.
 
C crallian skrev:
Vet inte ang MAP,
Men man kan iaf sätta i inst och uppgraderings mode när man är inloggad som admin anvöndare i webbgränssnittet.
Jaså? Jag måste först enabla "rättigheten" att gå in i installationsmode I MAPen för att sedan göra det webgränssnittet (det kan visserligen alltid vara enablat i MAP men då står att det är enablat i displayen vilket är störande)
Att enabla rättighet att uppgradera enkom i webgränssnittet har jag dock inte hittat.

Finns det en inställningar som jag har missat?
 
K Kingen99Kingen skrev:
Jaså? Jag måste först enabla "rättigheten" att gå in i installationsmode I MAPen för att sedan göra det webgränssnittet (det kan visserligen alltid vara enablat i MAP men då står det samt blinkar rött)
Att enabla rättighet att uppgradera enkom i webgränssnittet har jag dock inte hittat.

Finns det en inställningar som jag har missat?
Ja, om du loggar in med en vanlig admin användare finns det typ config eller nåt i menyn till vänster, och sedan en flik som heter tilldela åtkomst, eller liknande…
Jag gör alltid så istället för att springa bort till MAP…
 
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
C crallian skrev:
Ja, om du loggar in med en vanlig admin användare finns det typ config eller nåt i menyn till vänster, och sedan en flik som heter tilldela åtkomst, eller liknande…
Jag gör alltid så istället för att springa bort till MAP…
Ahh, Hittat! - där lärde jag mig något nytt, Otroligt mycket kalorier jag har bränt i onödan på detta! :) Stort tack!
 
Hej,

jag har en SPC4320 och har 2 frågor gällande SPC Connect.
  • Det händer ganska ofta att jag blir utloggad när jag är inloggat i Panelen, speciellt när i enginner mode. Då får jag följande meddelande i browser:
Felmeddelande på skärm 'Error: Invalid session information. Please wait and log in again.'
När det händer måste jag logga in igen i SPC Connect och i panelen. Någon som vet varför detta händer. Upplever någon annan samma problem?
  • Varför står det 0 alarms i denna log vy? Skärmdump av SPC Connect-alarmloggen som visar "0 alarms since system startup".
Jag har fått flera larm genom åren med denna sida har aldrig visat någon log. Behövs någon speciell konfiguration för det?
 
Jag slänger in ett alternativ till när det gäller hantering av lås, fick tipest att titta på SPC i min jakt efter ett larm som kan integrera med KNX samt hantera ASSA Aperio lås genom Aperio AH20 Wiegand interface. Någon som kan säga vilken SPC komponent som krävs på andra sidan för att få till den kommunikationen?
.
Här finns lite info om just SPC och Aperio.
Wireless lock on SPC – ASSA Abloy – Aperio – Vanderbilt SPC (spcsupportinfo.com)

Jag har dock inte kommit längre än så än så länge, någon som kan säga mer om det?
 
M Martin Sundström skrev:
Jag slänger in ett alternativ till när det gäller hantering av lås, fick tipest att titta på SPC i min jakt efter ett larm som kan integrera med KNX samt hantera ASSA Aperio lås genom Aperio AH20 Wiegand interface. Någon som kan säga vilken SPC komponent som krävs på andra sidan för att få till den kommunikationen?
.
Här finns lite info om just SPC och Aperio.
Wireless lock on SPC – ASSA Abloy – Aperio – Vanderbilt SPC (spcsupportinfo.com)

Jag har dock inte kommit längre än så än så länge, någon som kan säga mer om det?
Det var en god nyhet!
Läser man länken så använder dom en
SPCA210.100 Dörrcentral och kopplar Aperiohubben i. Den kommunicerar med wiegand till dörrcentralen signalerna från hubben kommer in som en kortläsare i SPC.
 
Redigerat:
Hej har börjat få en massa ipfel ifrån larmoperatören, men andra prylar som står ut emot internet , funkar prima .

Kontrollmätt kabel , inga problem där.
Startat om router , switchar osv men fortfarande problem kan vara typ 2 avbrott i timmen ...

Enda jag inte gjort är att starta om larmet , räcker det att man sätter kapslingsabotaget som isolerat o sedan kopplar bort batteriet o sedan rycker strömmen ?
 
S
L larsw1 skrev:
Hej har börjat få en massa ipfel ifrån larmoperatören, men andra prylar som står ut emot internet , funkar prima .

Kontrollmätt kabel , inga problem där.
Startat om router , switchar osv men fortfarande problem kan vara typ 2 avbrott i timmen ...

Enda jag inte gjort är att starta om larmet , räcker det att man sätter kapslingsabotaget som isolerat o sedan kopplar bort batteriet o sedan rycker strömmen ?

Antar att du har full behörighet hos din larmoperatör så ring o sätt hela larmet i service och sen gör du som du sa, du behöver inte isolera kaplsingssabotage, det återställer du bara när allt är klart igen.
 
Hej!

Då är jag på rätt spår :)
Nu var det ett par år sen jag var inne i skåpet , men har nån klocka som ringer att där var en knapp som man kunde starta om larmet på ??
 
Någon som vet hur man kopplar ihop SPC och HomeAssistant nuförtiden? Jag är nybörjare. SPC är igång och funkar, men HA är helt nytt sedan igår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.