Fortsatt litegrann igen med väggen i källaren, kör resten imorgon. Får passa på när det är sol då det dammar nåt enormt av att såga dessa skivor. Så man får stå utomhus. :cool:

En halvfärdig källarvägg med stålstomme och isolerade skivor, dammigt golv och träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dizzd83 och 5 till
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
Fortsatt litegrann igen med väggen i källaren, kör resten imorgon. Får passa på när det är sol då det dammar nåt enormt av att såga dessa skivor. Så man får stå utomhus. :cool:

[bild]
Stiligt.
Är skivorna du använder något som är avsett för våtrum? Eller hur gör du för att få luftgenomströmning bakom skivorna?
Om jag förstod det rätt var det en källare och du brukar ju inte gips vara rekommenderat?

Vi har en gillestuga som behöver mycket kärlek och dina inlägg ger en inspiration.
 
  • Gilla
OestlundJ
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Stiligt.
Är skivorna du använder något som är avsett för våtrum? Eller hur gör du för att få luftgenomströmning bakom skivorna?
Om jag förstod det rätt var det en källare och du brukar ju inte gips vara rekommenderat?

Vi har en gillestuga som behöver mycket kärlek och dina inlägg ger en inspiration.
Skivorna är fibergips som ska fixa att sitta i våtrum.
Har satt sekundärreglar på väggen och justerat med plastkilar bakom så jag har fått det rakt. Blir ju en luftspakt automatiskt med dessa reglar.

Har luftspalt nertill och upptill och ska sedan ha en mekanisk ventilation i golvet ihop med nivellsystem. Även ventilerade lister.
 
Orenoverad gillestuga med träpanel i taket, oputsade väggar och rördragning på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverad gillestuga med oslipat golv, vit vägg och träpanel i taket, byggavfall och kablage på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg så gott som klar i gillestugan idag, har lite under trappen kvar bara.
Nu blir det att ha lite helg.
 
  • Gilla
MrDizzy och 12 till
  • Laddar…
nikasp
Blev ju lite värme så hinner måla (farstu)bron också.

Veranda under målning med öppen dörr, målarverktyg, en arbetsbänk utomhus och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Fixat vintertak till poolen!
Omslagstak monterat på en rund utomhuspool med omgivande träterrass och hänggunga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
Efter tre månader utan värmesystem så ska bergvärmepumpen äntligen monteras i veckan.

Har ägnat helgen till att städa källaren efter alla förberedande arbeten.
Så här blev platsen med "podiet" för utrustningen:

Städad källare med rör och eluttag i väntan på installation av bergvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kontrollmätte så allt får plats en sista gång:

Renstädad källarhörna med uppmärkt plats på golvet för installation av bergvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu längtar vi efter värme igen men tur vi haft en tillfällig varmvattenberedare och braskamin...
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Hittade lite i bra ha högen i garaget och fick i både u-profil och salning till toafönstret.
Färdiginstallerat toafönster med foder och u-profil i ett rum med träväggar, utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foder fanns även liggande lite kortbitar som gjorde att jag fick klart runt fönstret.
Nyinstallerat toafönster med foder och u-profil mot en ljus vägg, synlig utomhusvy och vädringsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började även med golvsockeln, men tappade momentum när jag insåg att sockeln rider på nån platta här, och där så det krävs fördjupade insatser.
Hörn i ett badrum med pågående installationsarbete av golvsockel, fönsterfoder och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Småmörka foton inser jag...:whistle:
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 6 till
  • Laddar…
Rätat upp en vägg samt satt lite osb, målat fönstersmygar samt grundat skafferiet en sista gång.
 
  • Vägg med OSB-skivor, nymålad fönstersmyg och grundat skafferi i en under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med osb klädd vägg vid fönster, målade fönstersmygar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vägg med ny OSB-skiva, öppen dörr och nymålade fönstersmygar i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Storsockret
Har blivit med lite belysning på baksidan. Tyckte inte jag tog i speciellt mycket när jag köpte tre stycken 10W 700lm LEDisar.. men är faktiskt lite orolig att det ska störa grannarna rakt över. Förvisso kommer dessa bara lysa korta stunder (5-10min för sista kissen) om det är vid tider där folk sover men det kan ju vara nog så störande om man blir väckt. Får hålla öronen öppna efter klagomål helt enkelt. Kanske kan rikta ner och sätta upp någon liten avskärmare på ovansidan för att rikta ner ljuset en aning. Poängen var ju dock att lysa upp trädgården och det gör jag ju iaf...

WQXiQa9.jpg

22Jc5Us.jpg

nBNRp6m.jpg

Imorgon ska jag rensa mossa från taket och byta lås om tiden finns.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Storsockret Storsockret skrev:
Har blivit med lite belysning på baksidan. Tyckte inte jag tog i speciellt mycket när jag köpte tre stycken 10W 700lm LEDisar.. men är faktiskt lite orolig att det ska störa grannarna rakt över. Förvisso kommer dessa bara lysa korta stunder (5-10min för sista kissen) om det är vid tider där folk sover men det kan ju vara nog så störande om man blir väckt. Får hålla öronen öppna efter klagomål helt enkelt. Kanske kan rikta ner och sätta upp någon liten avskärmare på ovansidan för att rikta ner ljuset en aning. Poängen var ju dock att lysa upp trädgården och det gör jag ju iaf...

[bild]

[bild]

[bild]

Imorgon ska jag rensa mossa från taket och byta lås om tiden finns.
Oh, det där hade stört mig… grannen hade satt upp stallyktor 15 meter bort och det lyste rätt in. Vi är på god fot med våra fina grannar men jag tycker sånt där är så jobbigt. Skönt nog frågade de några dagar efter om de var OK så då kunde jag nämna att de var för skarpa. Rejäla skuggfigurer på väggarna i vardagsrummet.

Bra nog kör de också smarta lampor så han kunde enkelt via mobilen bara dra ner intensiteten ganska ordentligt så inget problem mer.

Sådär såg det ut inne hos oss när allt var släckt och helt mörkt ute. Man blev rätt störd av ljuskällorna i ögonvrån när man kollade på TV också.
Ett mörkt vardagsrum med starka skuggfigurer på väggen från grannens stallyktor utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
nikasp nikasp skrev:
Oh, det där hade stört mig… grannen hade satt upp stallyktor 15 meter bort och det lyste rätt in. Vi är på god fot med våra fina grannar men jag tycker sånt där är så jobbigt. Skönt nog frågade de några dagar efter om de var OK så då kunde jag nämna att de var för skarpa. Rejäla skuggfigurer på väggarna i vardagsrummet.

Bra nog kör de också smarta lampor så han kunde enkelt via mobilen bara dra ner intensiteten ganska ordentligt så inget problem mer.

Sådär såg det ut inne hos oss när allt var släckt och helt mörkt ute. Man blev rätt störd av ljuskällorna i ögonvrån när man kollade på TV också.
[bild]
Förstår absolut vad du menar, och vi vill inte störa grannen. Ska försöka dämpa ljuset en aning på lite olika sätt. I värsta fall får vi väl köpa några nya lampor, och med tanke på att dessa kostade 39kr/st så är det ingen stor förlust. Snabbt jobb nu när resten är på plats också.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Bekämpning av Johanssons parkslide. Drygt och dyrt arbete. Enligt råden täcks ett område sju meter utanför sista plantan. Dike grävt runt där plasten går ner. Klistrat plasten med 30 cm överlapp och fyllt på skarvarna med stenmjöl. Hela yta täcks sedan med ca 20 cm stenmjöl.
 
  • Grävt dike runt område med invasiva parkslideplantor, täckt med plast och en hög stenmjöl i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område täckt med plast för att bekämpa parkslide, med grävt dike runt och stenmjöl på ytan, nära en röd ladugård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Hade det inte varit enklare att gräva upp spektaklet eller går rötterna väldigt djupt ?
 
Jag vill tacka för över 25.000 intressanta inlägg. Tyvärr går det dock inte att rädda en tråd som drabbats av parkslide. :cry:



Inlägget kan innehålla spår av ironi.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.